IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Vattenavskiljare, har ni en och isf vilken?

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Vattenavskiljare, har ni en och isf vilken? Empty Vattenavskiljare, har ni en och isf vilken?

Inlägg av Bonzai tor okt 05 2017, 11:21

Tjenare, ny här på forumet!
Har precis börjat bygga plastmodeller igen efter många års uppehåll, och nu tänkte jag satsa på stort och skaffa mig en airbrush. Köpte nåt billigt på Jula, ville inte lägga ut 5000:- på nåt jag inte visste om jag skulle gilla eller ej. Den verkar fungera bra än så länge, köpte även en vattenavskiljare. Problemet är bara att när kompressorn börjar bli varm efter att ha grundmålat en hel 1:35 stridsvagn så börjar airbrushen spotta ut vatten trots vattenavskiljaren. Så nu undrar jag om folk har bra tips på nån som funkar så man slipper pröva sig fram! Tack på förhand

Bonzai

Till överst på sidan Gå ner

Vattenavskiljare, har ni en och isf vilken? Empty Sv: Vattenavskiljare, har ni en och isf vilken?

Inlägg av Tobias tor okt 05 2017, 11:37

Kan tyvärr inte hjälpa dig med problemen med målningen (skall inte ens försöka spekulera, vi har duktigt folk som kan det där här. Wink )men jag kan hälsa dig välkommen - alltid trevligt med nytt folk! Smile
Tobias
Tobias

Vattenavskiljare, har ni en och isf vilken? Empty Sv: Vattenavskiljare, har ni en och isf vilken?

Inlägg av Bonzai tor okt 05 2017, 23:07

Tobias skrev:Kan tyvärr inte hjälpa dig med problemen med målningen (skall inte ens försöka spekulera, vi har duktigt folk som kan det där här. Wink )men jag kan hälsa dig välkommen - alltid trevligt med nytt folk! Smile

Det va ju synd! men tack för välkommnandet iaf!  Very Happy

Bonzai

Inlägg av glimturen fre okt 06 2017, 23:10

Välkommen till forumet! Very Happy
Det kan bero lite på vilken typ av kompressor du har och hur fuktigt det är när/där du målar.
Jag har en ganska bra kompressor med tank och vattenavskiljare, men då jag målar i garaget så kan jag ändå få olika resultat om det regnar ute eller är torrt.
Om kompressor blir för varm så kanske du skall prova att måla i lite kortare tid.
Det är ingen exakt vetenskap detta utan mycket får man prova sig fram till när det gäller airbrush.
Måla ofta och lär känna dina prylar, så kan man även med "billiga" saker nå mycket bra resultat.
glimturen
glimturen

Inlägg av Gigabyte fre okt 06 2017, 23:51

Hej och välkommen   Very Happy 

Ang vatten i sprutbilden ,, så kan det som andra skriver vara allt från färgen till då kompressorn 

Är det med tank så sitter förmodligen en skruv i botten av tanken som man kan få ut kondens  vatten 
kan bli en hel del som skvalpar runt. ,,

det är väl det rådet jag kan ge ,
Gigabyte
Gigabyte

Inlägg av glimturen sön okt 08 2017, 22:36

Annars kan du läsa i Jannes Airbrush-tråd. Där har han mycket förtjänstfullt samlat mycket kunskap! cheers

https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t445-jannes-airbrush-abc-kapitel-1-vilken-spruta-ska-jag-ha

glimturen
glimturen

Inlägg av Bonzai ons okt 11 2017, 13:22

Tack för tipsen. Jag har prövat lite olika knep nu. Men det bästa verkar vara att låta kompressorn vila lite mellan varven och skruva loss anslutningar under natten så den får torka. Som sagt, det är billig skit från Jula utan tank så en uppgradering är nog på sin plats.

Bonzai

Inlägg av Janne.S ons okt 11 2017, 19:37

Om det är något som är värt att satsa på så är det kompressorn Very Happy
Välkommen hit till vår lilla vrå av cyberrymden förresten Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet