OT-34 Flamethrower tank
+6
merlin1953packard
Azgaron
Caverö
Stefan E
Janne.S
T-34
10 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
OT-34 Flamethrower tank
Började leta grejer till nästa projekt och hittade detta som jag tänkte sätta ihop till nåt förhoppningsvis kul.
En eldkastarvagn från Maquette
Och några gubbs från Master Box
Får se hur det blir.
Magnus
En eldkastarvagn från Maquette
Och några gubbs från Master Box
Får se hur det blir.
Magnus
T-34
Sv: OT-34 Flamethrower tank
Janne.S skrev:VIcka brutala gubbs!!!!!!!
Klart det är!
Dom e ju ryssar!
Kan bli ett brutalt bygge!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Skall det måntro bli en utslagen rysk flametank. Kan bli kul
Hej och hå bygg på.
Caverö
Hej och hå bygg på.
Caverö
Caverö
Lite så, har inte hela scenen klar men den ska inte bli så stor så gubbsen får hålla sej i närheten av vagnen.
Magnus
Magnus
T-34
Ser ut som intressanta ingredienser till ett dio!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tänker osökt på Sven Hassel-böckerna när jag ser gubbarna till det tänkta dioramat.
Just pansarbataljer finns det ju gott om i Hasselböckerna.
Kanske någon kommer att bygga ett pansardio med Lillebror, Porta, Sven, Gamle, Legionären och Heide. Ni som gillar pansar har väl säkert läst några Hasselböcker.
Jag vet att man gjorde ett ytterligt lamt försök att göra film av Döden på larvfötter,
en riktig skitfilm jämfört med boken, tyckte jag efter att ha plågat mig igenom den.
För att inte tala om att aktörerna talade engelska!
Således, mycket Hasselkänsla!/BL
Just pansarbataljer finns det ju gott om i Hasselböckerna.
Kanske någon kommer att bygga ett pansardio med Lillebror, Porta, Sven, Gamle, Legionären och Heide. Ni som gillar pansar har väl säkert läst några Hasselböcker.
Jag vet att man gjorde ett ytterligt lamt försök att göra film av Döden på larvfötter,
en riktig skitfilm jämfört med boken, tyckte jag efter att ha plågat mig igenom den.
För att inte tala om att aktörerna talade engelska!
Således, mycket Hasselkänsla!/BL
merlin1953packard
Jo det är nog en del Hasselkänsla men tyvärr har gubbsen inte lika uttrycksfulla anletsdrag som på kartongen när man väl får ut gjutramen ur plasten.
Magnus
Magnus
T-34
Attans
Men i värsta fall går väl det att åtgärdas....verlinden bl.a. säljer ju set med olika huvuden, kanske vore något att kika på?
Men i värsta fall går väl det att åtgärdas....verlinden bl.a. säljer ju set med olika huvuden, kanske vore något att kika på?
Janne.S- Moderator
Så här lång har jag kommit nu
Rysk kvalité, rätt mycket gjutskägg. Kräver en del handarbete.
Gubbsen börjar ta form.
Passformen är så där. Kommer att gå åt en del spackel och en del slipning.
Lite olika sorters hjul till maskinen. Har dessutom "kvaddat" framskärmarna lite.
Magnus
Rysk kvalité, rätt mycket gjutskägg. Kräver en del handarbete.
Gubbsen börjar ta form.
Passformen är så där. Kommer att gå åt en del spackel och en del slipning.
Lite olika sorters hjul till maskinen. Har dessutom "kvaddat" framskärmarna lite.
Magnus
T-34
En del jobb framför dig ser jag , men du har fått igång bygget i alla fall , så det blir kul att se hur ditt dio kommer att utforma sig med dom ryska gubbarna , riktiga rå skinn av bilden att döma
Gigabyte
Ja, vi får se om ni orkar med lite mer bilder. Personligen tycker jag det är skitkul när nån lagt upp nya bilder. Man kan alltid sno nåt tips.
Tornet hade sådär passform så det var bara att gå på med grovspackling.
Sen fanns det inga svetsfogar på tornet så det får man tillverka. Alla kan kanske detta men om inte, så här gör jag. Drag ut lite plast till en riktigt tunn tråd.
Limma dit dom där dom ska vara, låt torka lite.
På med etylacetat så dom blir mjuka. "Hacka" försigtigt med en typ liten skruvmejsel tills du blir nöjd. Man får hålla på att blaska på lite etylacetat nu och då för att tråden ska hålla sej mjuk. Ser kanske inget vidare ut här men det blir förvånandsvärt bra när det är färdigt.
För att få lite gjuten yta. Blanda etylacetat med humbrol spackel och "dutta" på med en lite styvare pensel.
Fattades lite nit i fronten på manteln och i aktersalongen så det fick man tillverka.
Så det var allt för denna gång. Nu ska skiten primas.
Magnus
Tornet hade sådär passform så det var bara att gå på med grovspackling.
Sen fanns det inga svetsfogar på tornet så det får man tillverka. Alla kan kanske detta men om inte, så här gör jag. Drag ut lite plast till en riktigt tunn tråd.
Limma dit dom där dom ska vara, låt torka lite.
På med etylacetat så dom blir mjuka. "Hacka" försigtigt med en typ liten skruvmejsel tills du blir nöjd. Man får hålla på att blaska på lite etylacetat nu och då för att tråden ska hålla sej mjuk. Ser kanske inget vidare ut här men det blir förvånandsvärt bra när det är färdigt.
För att få lite gjuten yta. Blanda etylacetat med humbrol spackel och "dutta" på med en lite styvare pensel.
Fattades lite nit i fronten på manteln och i aktersalongen så det fick man tillverka.
Så det var allt för denna gång. Nu ska skiten primas.
Magnus
T-34
Ser bra ut så långt Magnus! Bra tips om svetsfogen också!
Håkan
Håkan
Det ser bra ut det där !
tack för tipset om svets fogarna , har funderat länga på hur man ska göra det men har inte förstått och har inte orkat fråga
Jocke
tack för tipset om svets fogarna , har funderat länga på hur man ska göra det men har inte förstått och har inte orkat fråga
Jocke
JOooCKE
Ser fint ut. Ett annat tips att göra svetsfogar är att rulla häftmassa/lera och tröka dit, måla på nån lack så blir det hårt
ErikM
Här står tipsen som spön i backen
Tesalongen börjar se riktigt mumsig ut!
Tesalongen börjar se riktigt mumsig ut!
Janne.S- Moderator
Då har jag kommit en bit igen. Lite uppdatering.
Bandlänkarna ligger och väntar på inpassning.
Gubbarna är monterade och grundade.
Första gången jag testar med den här metoden att maskera.
Får se hur det blir. Är lite rädd att häftmassan ska lämna lite spår efter sej på färgen för Tamiyas färger är ju så "snustorra" innan man fått på nån matt klarlack. Eller är det nån som har en åsikt om hur man skulle gjort.
Magnus
Bandlänkarna ligger och väntar på inpassning.
Gubbarna är monterade och grundade.
Första gången jag testar med den här metoden att maskera.
Får se hur det blir. Är lite rädd att häftmassan ska lämna lite spår efter sej på färgen för Tamiyas färger är ju så "snustorra" innan man fått på nån matt klarlack. Eller är det nån som har en åsikt om hur man skulle gjort.
Magnus
T-34
Såg att Stefan gjort en smartare variant av tekniken, han maskade först med tamya tejp.....sedan lade han häftmassan uppepå tejpen i kanterna!
Nackdelen med att göra som du och jag har gjort är att man inte kan lämna häftmassan på särskilt länge egentligen utan man ska nog måla ganska så direkt när man maskat färdigt. Jag lämnade kvar min mask i flera dagar under sommaren när det var som varmast.....då blev det märken
men att lämna dom på någon timme tror jag inte borde lämna något.
En idé när man gjort häftmassemaskerna klara är att man faktiskt kan lyfta bort dom om man inte ska måla på en gång, det går ju ganska fort att lägga tillbaka dom...det som tar tid med dom är ju att göra lagom långa korvar och passa in dom första gången!
Limma lugnt!
Nackdelen med att göra som du och jag har gjort är att man inte kan lämna häftmassan på särskilt länge egentligen utan man ska nog måla ganska så direkt när man maskat färdigt. Jag lämnade kvar min mask i flera dagar under sommaren när det var som varmast.....då blev det märken
men att lämna dom på någon timme tror jag inte borde lämna något.
En idé när man gjort häftmassemaskerna klara är att man faktiskt kan lyfta bort dom om man inte ska måla på en gång, det går ju ganska fort att lägga tillbaka dom...det som tar tid med dom är ju att göra lagom långa korvar och passa in dom första gången!
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Hejsan!
Jo, jag använder en rätt grov och ungefärlig mask av Tamiya tape, mest därför att jag har svårt att hålla mig innanför linjerna när jag målar!
Nä, Janne har rätt, det minskar ju riken för fläckar från häftmassan oxå.
Jag använder en massa som heter "Sense", den finns på bla. ICA.
Normalt använder jag den direkt på färgen, men låter den aldrig sitta längre än modellen hinner bli torr, max ca 1-2 dagar.
Hittills har jag aldrig fått några fettfläckar på mina modeller från massan.
Ett exempel är min SM-79 Sparviero från Classic Airframes i 1/48;
Och så här blev det;
metoden fungerar bra så länge man inte sprutar mer än vinkelrätt mot "maskarna".
Man vill ju inte ha in färg UNDER masken, eller hur?
Ser fram mot att få se hur din tank blev!
Limma Lungt!
Stefan
Jo, jag använder en rätt grov och ungefärlig mask av Tamiya tape, mest därför att jag har svårt att hålla mig innanför linjerna när jag målar!
Nä, Janne har rätt, det minskar ju riken för fläckar från häftmassan oxå.
Jag använder en massa som heter "Sense", den finns på bla. ICA.
Normalt använder jag den direkt på färgen, men låter den aldrig sitta längre än modellen hinner bli torr, max ca 1-2 dagar.
Hittills har jag aldrig fått några fettfläckar på mina modeller från massan.
Ett exempel är min SM-79 Sparviero från Classic Airframes i 1/48;
Och så här blev det;
metoden fungerar bra så länge man inte sprutar mer än vinkelrätt mot "maskarna".
Man vill ju inte ha in färg UNDER masken, eller hur?
Ser fram mot att få se hur din tank blev!
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Hmm, då kanske man skulle kolla på ICA ifall man hittar nått sånt! Jag har ju understundom använt vanlig häftmassa!
Inget schema jag skulle ge mig på i första taget, men det ska bli kul att se den klar Stefan!
Håkan
Inget schema jag skulle ge mig på i första taget, men det ska bli kul att se den klar Stefan!
Håkan
Jo så här blev det:
Ska testa den där ICA häftmassan också. Jag använde FaberCastells häftmassa och den lämnade lite feta spår men det blev rätt skapligt när jag lagt på en halvmatt klarlack.
På med hjulen.
Började lite med basen, hyvlade till den lite grovt. Det är förresten en fotoram jag tänker använda till denna modell.
Magnus
Ska testa den där ICA häftmassan också. Jag använde FaberCastells häftmassa och den lämnade lite feta spår men det blev rätt skapligt när jag lagt på en halvmatt klarlack.
På med hjulen.
Började lite med basen, hyvlade till den lite grovt. Det är förresten en fotoram jag tänker använda till denna modell.
Magnus
T-34
Tjusigt Magnus! Ser riktigt bra ut!
Håkan
Håkan
Håller med, blev riktigt tjusigt det där....ovanligt med cammo på en rysk vagn
Janne.S- Moderator
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen