IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Enkel basplatta

3 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Enkel basplatta Empty Enkel basplatta

Inlägg av Hayabusa sön dec 09 2012, 12:18

Till detta bygge: https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t3004-leopard-1a5 tillverkade jag en enkel basplatta. Efter önskemål från Mattias "Matt Public" så lägger jag upp några bilder med kort beskrivning på hur jag gjorde.

Enkel basplatta Leo1A5bild15

Träplattan kommer från Panduro, den är tämligen billig men har inte den högsta finish. Vilken typ av träplatta som helst funkar, principen är densamma. Skulle jag göra något för en utställning så skulle jag leta fram en träplatta med bättre finish & utseende. Helt klart. Men, som sagt principen ändras ju inte. Det vita är också det en produkt som jag hittat på Panduro. "Stenarna" är citronpeppar från Eldorado, men det finns mängder av alternativ som t ex sand, grus etc. Jag fixerade "stenarna" med utspädd Gator Glue (vitlim funkar säkert också).

Enkel basplatta Leo1A5bild16

Här är Panduros "Snow Paint". Fin väggspackel mixat med vitlim är ett annat alternativ.
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Enkel basplatta Empty Sv: Enkel basplatta

Inlägg av Hayabusa sön dec 09 2012, 12:21

Här har marken fått ett väl täckande lager färg, i detta fall Tamiya semi-gloss black. Ser ut som ett vulkanlandskap... Wink Enkel basplatta Leo1A5bild17
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Enkel basplatta Empty Sv: Enkel basplatta

Inlägg av Hayabusa sön dec 09 2012, 12:28

Avslutande steget är att måla (airbrush) marken med Tamiya Buff. För att få djup & kontrast så ska färgen inte täcka helt. Vill man lägga till växtlighet eller annat så bara att låta fantasin flöda Wink

Kanten på själva träplattan är målad med förtunnad oljefärg, som typ bets.

En enkel basplatta som inte tog mycket tid att göra, men den förhöjer intrycket av modellen ett par snäpp.

Enkel basplatta Leo1A5bild19
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Enkel basplatta Empty Sv: Enkel basplatta

Inlägg av Kent sön dec 09 2012, 13:01

Snyggt.
Kent
Kent


Till överst på sidan Gå ner

Enkel basplatta Empty Sv: Enkel basplatta

Inlägg av Matt_Public sön dec 09 2012, 15:17

Citronpeppar till en Panzer?
Så underbart underligt oortodoxt. cheers


Tack-å-bock för utförlig info! albino


Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Enkel basplatta Empty Sv: Enkel basplatta

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet