F-15I Ra´am, Academy 1/48
+12
Warsawpact
Viggen
Marlin
Kent
Matt_Public
linusorn
Tobias
Janne.S
cas
Björn Eriksson
Jörgen.E
Stefan E
16 posters
Sida 3 av 7
Sida 3 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sv: F-15I Ra´am, Academy 1/48
Hejsan!
Det har strulat och jä**ats med cockpiten, och ingenting
verkade passa som det skulle.
Förklaringen kom då jag tittade på asken, cockpiten är
avsedd för REVELLS modell!
Inte så konstigt att den inte passade, men vad göra nu????
Jag hade redan moddat plasten i Academysatsen så byggsatsen
var ju redan ”förbrukad”.
Jag tog bort huddarna/instrumentpanelerna och spakarna (utan
större skador) och flyttade över dem till Academys balja, det passade sisådär,
men det gick att få ihop allt.
När jag kände att jag behövde ett break från cockpit-strulet
så angrep jag bakkroppen.
Vingarna limmades dit….
Fina skarvar.
Vingarna fick torka under ”press”!
Nästan inget spackel behövdes, bara en smula på undersidan.
Jag måste ha gjort något fel, för stjärtspetsarna passade
utmärkt, bara en gnutta spackel.
Jag har redan limmat ett par flärpar på sidorna för att få
lite att limma på, men jag såg att det skulle bli ett litet ”steg” mellan nos
och bakdel, så jag limmade dit en bit gjutstam för att ”spänna ut” nosdelen
lite i bakkanten.
….så på med rikligt
av Etylacetat och tryck ihop
Skarven blev i det närmaste perfekt, inget steg, och nästan
helt osynlig när plasten slipats och polerats.
Jösses Amalia, jag ”visste” att F-15 var stor, men inte HUR
stor, den är ju enorm, viket flygplan!
Kommer mera snart!
Stefan
Det har strulat och jä**ats med cockpiten, och ingenting
verkade passa som det skulle.
Förklaringen kom då jag tittade på asken, cockpiten är
avsedd för REVELLS modell!
Inte så konstigt att den inte passade, men vad göra nu????
Jag hade redan moddat plasten i Academysatsen så byggsatsen
var ju redan ”förbrukad”.
Jag tog bort huddarna/instrumentpanelerna och spakarna (utan
större skador) och flyttade över dem till Academys balja, det passade sisådär,
men det gick att få ihop allt.
När jag kände att jag behövde ett break från cockpit-strulet
så angrep jag bakkroppen.
Vingarna limmades dit….
Fina skarvar.
Vingarna fick torka under ”press”!
Nästan inget spackel behövdes, bara en smula på undersidan.
Jag måste ha gjort något fel, för stjärtspetsarna passade
utmärkt, bara en gnutta spackel.
Jag har redan limmat ett par flärpar på sidorna för att få
lite att limma på, men jag såg att det skulle bli ett litet ”steg” mellan nos
och bakdel, så jag limmade dit en bit gjutstam för att ”spänna ut” nosdelen
lite i bakkanten.
….så på med rikligt
av Etylacetat och tryck ihop
Skarven blev i det närmaste perfekt, inget steg, och nästan
helt osynlig när plasten slipats och polerats.
Jösses Amalia, jag ”visste” att F-15 var stor, men inte HUR
stor, den är ju enorm, viket flygplan!
Kommer mera snart!
Stefan
Senast ändrad av Phantom2 den tis feb 12 2013, 15:36, ändrad totalt 2 gånger
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: F-15I Ra´am, Academy 1/48
Haha! Inte då..Jag måste ha gjort något fel, för stjärtspetsarna passade
utmärkt, bara en gnutta spackel.
Tråkigt på cock-pit´en.. Vad gör du där? Finns det en för den sats´en?
Flygplanet ser otroligt fin ut i alla fall! Bra jobbat med alla skarvar och sånt.
Tobias
Sv: F-15I Ra´am, Academy 1/48
Nä, det är just det som är kruxet, det finns ingen resin-cockpit till Academys F-15I, troligen för att det redan är "rätt" version direkt ur lådan.Paramedic skrev:Haha! Inte då..Jag måste ha gjort något fel, för stjärtspetsarna passade
utmärkt, bara en gnutta spackel.
Tråkigt på cock-pit´en.. Vad gör du där? Finns det en för den sats´en?
Flygplanet ser otroligt fin ut i alla fall! Bra jobbat med alla skarvar och sånt.
Jag tog instrumentpaneler och spakar från resinsatsen och limmade dem på Academys cockpit, stolarna passar också bra.
Får göra den med stängd huv så syns det inte så mycket.
Surt, men sån´t som händer ibland!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: F-15I Ra´am, Academy 1/48
Snyggt jobbat Stefan.
Surt med cockpiten...
Om jag någon gång bygger en Academy F-15 I till, så ska jag nog köpa Eduards ets till den.
Fast det kanske blir billigare att köpa Revell's F-15E och använda Academys I som ett tillbehörsset.
/Bosse
Surt med cockpiten...
Om jag någon gång bygger en Academy F-15 I till, så ska jag nog köpa Eduards ets till den.
Fast det kanske blir billigare att köpa Revell's F-15E och använda Academys I som ett tillbehörsset.
/Bosse
Marlin
Sv: F-15I Ra´am, Academy 1/48
Revells F-15E (har den också) verkar vara den byggsats som alla tillverkare har gjort tillbehör till, kanske anses bäst?Marlin skrev:Snyggt jobbat Stefan.
Surt med cockpiten...
Om jag någon gång bygger en Academy F-15 I till, så ska jag nog köpa Eduards ets till den.
Fast det kanske blir billigare att köpa Revell's F-15E och använda Academys I som ett tillbehörsset.
/Bosse
Synd bara att man inte får vapen i Revellådan, här har Revell gjort en "Hasegawa" och skickar bara med några podar och tankarna.
Lite snålt, men kanske logiskt med tanke på att det är en "Tiger-meet" kärra.
Men det är ju klart, vapnen i Academy-lådan räcker ju till ett par välbeväpnade kärror!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: F-15I Ra´am, Academy 1/48
Det där såg ju trots allt ganska kul ut!
Gah!
Byggabstinens är svårt ibland...
Bra räddat där Stefan!
"de flesta" jänkare brukar väl hålla Revells F-15E som den bästa, trots vapenbristen.
Gah!
Byggabstinens är svårt ibland...
Bra räddat där Stefan!
"de flesta" jänkare brukar väl hålla Revells F-15E som den bästa, trots vapenbristen.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: F-15I Ra´am, Academy 1/48
Hejsan!
Nästa steg var att limma dit luftintagen.
Fick klämma lite för att få dem att ligga an ordentligt mot
kanterna.
En gnutta spackel för att få det snyggt.
En aningens spackel i glipan mellan vingdelarna.
Sadeltankarna passade helt perfekt utan synliga glipor (efter
jag slipat bort de gamla pylonfästena)!
Fenor och vikter passade perfekt, när jag väl hittade dem!
Om fenor, antenner och vikter….
Här körde det ihop sig….
Det var svårt, för att inte säga omöjligt, att hitta delarna
på gjutramarna, delarna heter M5 och M6, dessutom visar ritningen att man skall
använda RHAW antennen (den runda tjocka burken) på vänster fena.
Israeliska F-15 har ingen RHAW antenn på NÅGON fena, så
balansvikterna är monterade på BÅDA sidorna.
Alltså behövdes TVÅ exemplar av del M6, RHAW-burken (antennen heter
f.ö. ”K22”) skall alltså INTE användas.
Problemet är att det FINNS det ingen gjutram märkt ”M” i
lådan!
Efter mycket letande hittades delarna på ram ”N”, med nummer
32, som tur var är ”N” en av de ramar som är dubbla, så det fanns två identiska
delar.
Om man tittar på rutan för oanvända delar, så saknas alla ”M”-delar
(ramen finns ju inte), och ”K22”x2 skall INTE användas!
Academy behöver definitivt korrekturläsa instruktionerna
lite noggrannare, särskilt med så många varianter av samma modell!
Men nu sitter rätt vikter på fenorna!
En bra referens är ovärdelig, Jake Melampy´s F-15 bok;
Modern Eagle Guide, rekommenderas varmt!
Utan den hade jag varit helt ”lost”!
Under tiden har ”vapenfabriken” har jobbat hårt;
Kommer mera snart!
Stefan
Nästa steg var att limma dit luftintagen.
Fick klämma lite för att få dem att ligga an ordentligt mot
kanterna.
En gnutta spackel för att få det snyggt.
En aningens spackel i glipan mellan vingdelarna.
Sadeltankarna passade helt perfekt utan synliga glipor (efter
jag slipat bort de gamla pylonfästena)!
Fenor och vikter passade perfekt, när jag väl hittade dem!
Om fenor, antenner och vikter….
Här körde det ihop sig….
Det var svårt, för att inte säga omöjligt, att hitta delarna
på gjutramarna, delarna heter M5 och M6, dessutom visar ritningen att man skall
använda RHAW antennen (den runda tjocka burken) på vänster fena.
Israeliska F-15 har ingen RHAW antenn på NÅGON fena, så
balansvikterna är monterade på BÅDA sidorna.
Alltså behövdes TVÅ exemplar av del M6, RHAW-burken (antennen heter
f.ö. ”K22”) skall alltså INTE användas.
Problemet är att det FINNS det ingen gjutram märkt ”M” i
lådan!
Efter mycket letande hittades delarna på ram ”N”, med nummer
32, som tur var är ”N” en av de ramar som är dubbla, så det fanns två identiska
delar.
Om man tittar på rutan för oanvända delar, så saknas alla ”M”-delar
(ramen finns ju inte), och ”K22”x2 skall INTE användas!
Academy behöver definitivt korrekturläsa instruktionerna
lite noggrannare, särskilt med så många varianter av samma modell!
Men nu sitter rätt vikter på fenorna!
En bra referens är ovärdelig, Jake Melampy´s F-15 bok;
Modern Eagle Guide, rekommenderas varmt!
Utan den hade jag varit helt ”lost”!
Under tiden har ”vapenfabriken” har jobbat hårt;
Kommer mera snart!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: F-15I Ra´am, Academy 1/48
Snyggt jobbat Stefan.
Vad jag kan se så har vi nog spacklat på exakt samma ställen.
Skönt att veta att det då måste bero på byggsatsen och inte på byggaren.
En fråga dock:?: Bygger du alltid ihop alla vapen?
Allt som ligger på bordet kommer ju inte användas.
/Bosse
Vad jag kan se så har vi nog spacklat på exakt samma ställen.
Skönt att veta att det då måste bero på byggsatsen och inte på byggaren.
En fråga dock:?: Bygger du alltid ihop alla vapen?
Allt som ligger på bordet kommer ju inte användas.
/Bosse
Marlin
Sv: F-15I Ra´am, Academy 1/48
Marlin skrev:Snyggt jobbat Stefan.
Vad jag kan se så har vi nog spacklat på exakt samma ställen.
Skönt att veta att det då måste bero på byggsatsen och inte på byggaren.
Tackar, Bosse!
Säger detsamma, det KAN ju inte bero på oss!
Ja, oftast gör jag det, kommer att måla och dekalera dem också.Marlin skrev:En fråga dock:?: Bygger du alltid ihop alla vapen?
Allt som ligger på bordet kommer ju inte användas.
/Bosse
Sedan stuvar jag undan dem i en särskild "vapen-låda" jag har i hyllan (har en för varje skala).
Då kan jag ha dem färdiga nästa gång jag bygger något som kan bära dem, liksom mera rationellt när jag ändå håller på.
Limma Lugnt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: F-15I Ra´am, Academy 1/48
Och jag, i min tur, knycker Bosses uppslag att sno din idé.Marlin skrev:Kanske kommer jag sno den idén.
Också: härliga framsteg!
Senast ändrad av Matt_Public den tor feb 21 2013, 13:14, ändrad totalt 1 gång
Matt_Public- Master of DNF
Sv: F-15I Ra´am, Academy 1/48
Vassegoa, ni behöver inte stjäla, idén bjussar jag på!Matt_Public skrev:Och jag, min tur, knycker Bosses uppslag att sno din idé.Marlin skrev:Kanske kommer jag sno den idén.
Också: härliga framsteg!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: F-15I Ra´am, Academy 1/48
Du är väl då alldeles för rar.Phantom2 skrev: Vassegoa, ni behöver inte stjäla, idén bjussar jag på!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: F-15I Ra´am, Academy 1/48
Wow! Vilken vapen-last!
Snyggt jobbat, kärran tar form fint! Gillar referens-verket med, sånt är bra!
Snyggt jobbat, kärran tar form fint! Gillar referens-verket med, sånt är bra!
Tobias
Sv: F-15I Ra´am, Academy 1/48
Här tuffar det på fint!
Referensverket var ju rejält tilltaget det med
Referensverket var ju rejält tilltaget det med
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: F-15I Ra´am, Academy 1/48
Verkar vara en tuff liten/(stor) rackare att bygga det där, och syn på cockpit strulet, men du fixade allt galant, ser ju jäkligt bra ut Stefan!
Snor också idén om att bygga alla vapen i vapen satsen, fast det är det tråkigaste görat på ett modellbygge!
Snor också idén om att bygga alla vapen i vapen satsen, fast det är det tråkigaste görat på ett modellbygge!
Björn Eriksson
Sv: F-15I Ra´am, Academy 1/48
Tjusigt jobbat Stefan
Med lite tålamod kan man få Aires cockpiten för revell att passa både till HAsegawa och Academy.....eller iTaleri för den delen
Jag hade enormna stunder av lycka medans jag passade in cockpiten i min HAsegawa Ra´am
Med lite tålamod kan man få Aires cockpiten för revell att passa både till HAsegawa och Academy.....eller iTaleri för den delen
Jag hade enormna stunder av lycka medans jag passade in cockpiten i min HAsegawa Ra´am
Janne.S- Moderator
Sv: F-15I Ra´am, Academy 1/48
Janne.S skrev:Tjusigt jobbat Stefan
Med lite tålamod kan man få Aires cockpiten för revell att passa både till HAsegawa och Academy.....eller iTaleri för den delen
Jag hade enormna stunder av lycka medans jag passade in cockpiten i min HAsegawa Ra´am
Problemet var att hjulhuset "kom ivägen", det hjälpte inte HUR mycket jag hade slipat, det hade inte passat ändå.
Jag försökte ta bort hjulhuset, tänkte ta bort lite material i underkanten, men hade limmat FÖR bra, det satt så in i bäng!
Vågade inte ta till FÖR mycket våld heller för då kanske det hade gått totalt åt skogen.
Nu blev det i alla fall en acceptabel kompromiss, och jag hade ändå tänkt att göra den med huven stängd.
Visst är det kul att bygga modeller ibland!
Till nästa gång vet jag hur jag skall göra....
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: F-15I Ra´am, Academy 1/48
Hejsan!
Dags att ta itu med huven!
En modern huv är ju ”blåst i formen, det vill säga att den
”sväller ut” och nästan har formen av ett ”omega” ( Ω ).
För att klara denna form, så måste gjutformen för huven
göras i två delar, vilket tyvärr innebär att vi får en gjutsöm i mitten av
huven.
Den måste tas bort, och så här brukar jag göra.
Mina verktyg;
Först måste sömmen bort, jag brukar ta en VASS skalpell och
dra längs linjen med ytterst lätt tryck.
Kniven får absolut inte hacka eller hoppa, helst skall
dragen tas hela vägen utan lyft.
Nu är sömmen borta.
Dags att reparera skadorna jag åsamkat huven, och jag börjar
med nagelpolerarens grövsta del, medium .
Sedan är det bara att polera försiktigt med varje steg, och
sluta med den finaste, jag brukar ta en gammal, väl sliten o mjuk, T-shirt som sista steg.
Nu ser huven riktigt bra ut och sömmen är borta.
Ett dopp i lite Johnssons golvpolish får den att riktigt
gnistra.
Dags att montera alla luftintag, ventiler, tankar och
pyloner, även landställen är monterade!
Stolarna målade!
Huven maskad.
Utblåsen maskade och målade med en blandning av Aluminium
och Steel.
HUD och siktskiva monterade.
Kommer mera snart!
Stefan
Dags att ta itu med huven!
En modern huv är ju ”blåst i formen, det vill säga att den
”sväller ut” och nästan har formen av ett ”omega” ( Ω ).
För att klara denna form, så måste gjutformen för huven
göras i två delar, vilket tyvärr innebär att vi får en gjutsöm i mitten av
huven.
Den måste tas bort, och så här brukar jag göra.
Mina verktyg;
Först måste sömmen bort, jag brukar ta en VASS skalpell och
dra längs linjen med ytterst lätt tryck.
Kniven får absolut inte hacka eller hoppa, helst skall
dragen tas hela vägen utan lyft.
Nu är sömmen borta.
Dags att reparera skadorna jag åsamkat huven, och jag börjar
med nagelpolerarens grövsta del, medium .
Sedan är det bara att polera försiktigt med varje steg, och
sluta med den finaste, jag brukar ta en gammal, väl sliten o mjuk, T-shirt som sista steg.
Nu ser huven riktigt bra ut och sömmen är borta.
Ett dopp i lite Johnssons golvpolish får den att riktigt
gnistra.
Dags att montera alla luftintag, ventiler, tankar och
pyloner, även landställen är monterade!
Stolarna målade!
Huven maskad.
Utblåsen maskade och målade med en blandning av Aluminium
och Steel.
HUD och siktskiva monterade.
Kommer mera snart!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: F-15I Ra´am, Academy 1/48
Riktigt snyggt fixat med huven speciellt, det andra med förstås..
Jag ser inte gjutlinjen på huven, tror jag, men förstår att den är där. Trodde inte det gick att ta bort så fint - bra tips där!
Jag ser inte gjutlinjen på huven, tror jag, men förstår att den är där. Trodde inte det gick att ta bort så fint - bra tips där!
Tobias
Sida 3 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Liknande ämnen
» P-51B Academy 1:48
» Academy P51 (F-6A-NA)
» Academy 1/72 FW 190
» Academy B-1B, 1/144
» Academy P-47N 1/48
» Academy P51 (F-6A-NA)
» Academy 1/72 FW 190
» Academy B-1B, 1/144
» Academy P-47N 1/48
Sida 3 av 7
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet