Academy P-47N 1/48
+4
Henrik Bergman
Stefan E
Matt_Public
cas
8 posters
Sida 1 av 1
Academy P-47N 1/48
På F10 Memorial skulle jag sitta och demobygga.
Eftersom mina bägge Tomahawker nästan är klara och jag inte riktigt kände för att sitta och pilla på en 110:a eller Draken (konstigt nog! Jag skyller på att jag inte har köpt MrPaint FV-färger...)
Vad göra?
Well, man var ju anmäld till ett gruppbygge i Britmodeller "Radial engine rocks" så det var ju bara att kapitulera och släpa fram en P-47N
Så vi börjar väl glatt med en lådtitt?
Inte så mycket att orda om. Den når inte fram till Hasegawas nivå och verkligen inte Tamaiyas dunderbultar, men jag förväntar mig att den går ihop lika lätt som Tomahawken, och ha samma enkla detaljeringsnivå.
Jag kommer dock att pimpa den en smula
Och det viktigaste av allt:
Toppdekaler från Aztek!
Det finns en komplett uppsättning till för en rakbladsrygg....
Eftersom mina bägge Tomahawker nästan är klara och jag inte riktigt kände för att sitta och pilla på en 110:a eller Draken (konstigt nog! Jag skyller på att jag inte har köpt MrPaint FV-färger...)
Vad göra?
Well, man var ju anmäld till ett gruppbygge i Britmodeller "Radial engine rocks" så det var ju bara att kapitulera och släpa fram en P-47N
Så vi börjar väl glatt med en lådtitt?
Inte så mycket att orda om. Den når inte fram till Hasegawas nivå och verkligen inte Tamaiyas dunderbultar, men jag förväntar mig att den går ihop lika lätt som Tomahawken, och ha samma enkla detaljeringsnivå.
Jag kommer dock att pimpa den en smula
Och det viktigaste av allt:
Toppdekaler från Aztek!
Det finns en komplett uppsättning till för en rakbladsrygg....
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Academy P-47N 1/48
Dunderbult, komplett med tutt-Maja? Smarrigt!
Har länge varit otäckt sugen på en rakbladsrygg, och det här gör då rakt inte saken bättre. Friskt framåt, gamle gosse! Det här blir säkerligen redigt rejäla doningar.
Har länge varit otäckt sugen på en rakbladsrygg, och det här gör då rakt inte saken bättre. Friskt framåt, gamle gosse! Det här blir säkerligen redigt rejäla doningar.
Matt_Public- Master of DNF
SMAKFULL Tutt-maja om jag får be!
Det är ju en Varga-målning i grud och botten
Klart du skall börja på en rakbladsrygg!
Måttlighet straffar sig
Vad har jag då gjort på denna maskin förutom att beundra nosearten?
Well...
Mållat med Dull dark green (fast det är klarlackat nu men det blir väl tråkigare sen efter en mattlackomgågn kan man anta)
Cockpit minus styrspak och sikte har knåpats dit. Tänkte jag skulle vänta med dom tills jag åtminstone fått ihop allt och börjat med målning. Kan vara ett lyckats drag?
Jag hade också den goda insikten att baksidan på instrumentbrädan kommer att vara synlig från utsidan, så satte jag dit lite blytråd, men målade bara de svarta. Kanske lite trist, men de verkar se ut så.
Sen var det ju ingen återvändo!
Härnäst: Vingar!
Det är ju en Varga-målning i grud och botten
Klart du skall börja på en rakbladsrygg!
Måttlighet straffar sig
Vad har jag då gjort på denna maskin förutom att beundra nosearten?
Well...
Mållat med Dull dark green (fast det är klarlackat nu men det blir väl tråkigare sen efter en mattlackomgågn kan man anta)
Cockpit minus styrspak och sikte har knåpats dit. Tänkte jag skulle vänta med dom tills jag åtminstone fått ihop allt och börjat med målning. Kan vara ett lyckats drag?
Jag hade också den goda insikten att baksidan på instrumentbrädan kommer att vara synlig från utsidan, så satte jag dit lite blytråd, men målade bara de svarta. Kanske lite trist, men de verkar se ut så.
Sen var det ju ingen återvändo!
Härnäst: Vingar!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Minst sagt! Rena kulturgärningen, alltså.cas skrev:SMAKFULL Tutt-maja om jag får be!
Väl utfört kontorsarbete är det också. För att inte nämna den raska kroppsihoplimningen. Heja dig!
Det där är en riktigt bra modell, även om den inte kan tävla med Tamiyas!
Men det är den enda -N varianten vi har i 1/48 skalan än så länge.
Du har kommit ganska långt redan och det ser riktigt bra ut!
Snygga dekaler, vilken blir det?
Stefan
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Matte har ju bestämt att det ska bli Tutt-Maja...Snygga dekaler, vilken blir det?
Vi får väl hoppas att det blir så.
Snygg början på bygget
P-47 är en brutalt ful, men ändå snygg maskin.
Ang instrumentens baksida, så använde man slang eller aluminiumrör.
Svart eller silver således.
/Henrik
Henrik Bergman
Tack du!Matt_Public skrev:Minst sagt! Rena kulturgärningen, alltså.cas skrev:SMAKFULL Tutt-maja om jag får be!
Väl utfört kontorsarbete är det också. För att inte nämna den raska kroppsihoplimningen. Heja dig!
Promodeller gjorde ju en N samtidigt som Academy. Revell har gett ut den också, med just den målningen jag skall göra. Den modellen verkar stå lite lägre i kurs hos många.Stefan E skrev:Det där är en riktigt bra modell, även om den inte kan tävla med Tamiyas!
Stefan
För individen, se nedan.
Du har så rätt. Tutt-Maja heter dock Red-E-RuthHenrik Bergman skrev:Matte har ju bestämt att det ska bli Tutt-Maja...Snygga dekaler, vilken blir det?
Vi får väl hoppas att det blir så.
Snygg början på bygget
P-47 är en brutalt ful, men ändå snygg maskin.
Ang instrumentens baksida, så använde man slang eller aluminiumrör.
Svart eller silver således.
/Henrik
Tack för info om slangarna. Jag chansade rätt!
Så är det !Caverö skrev:trevligt med dunderbult är alltid bra
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ja, just det, Promodellers!
Jag har till o med haft den i en Revellåda, glömde det!
Men Academys modell är bra mycket bättre, även om Promodellers/Monograms är riktigt bra.
"Red-E-Ruth" är en höjdare, det blir snyggt!
Stefan
Jag har till o med haft den i en Revellåda, glömde det!
Men Academys modell är bra mycket bättre, även om Promodellers/Monograms är riktigt bra.
"Red-E-Ruth" är en höjdare, det blir snyggt!
Stefan
Thunderbolt är inte det vackraste ww2 planet. Men definitivt det brutalaste och besitter ändå viss elegans. Det är ngt med linjerna. Som en muskelbil för himlen...
linusorn
Bland piloterna sas det att om man skulle ta ett foto och skicka till sin käresta, ha en Mustang i bakgrunden.
Men om du vill ha ett plan som tar dig hem från dina uppdrag, så skall du välja en Thunderbolt!
Stor, bastant, ordentligt beväpnad, bra räckvidd, kan ta oerhört mycket stryk (en del kom hem med 20mm kulor skramlande runt i cylindrarna!) och du satt väl skyddad.
Inte det vackraste planet, nej, men absolut ett av de tuffaste och en klar favorit här!
Jag har byggt 2 st 48or och 2st 32or och har ett helt gäng som väntar i hyllorna, både 48 och 32!
Kommer att följa det här bygget!
Stefan
Men om du vill ha ett plan som tar dig hem från dina uppdrag, så skall du välja en Thunderbolt!
Stor, bastant, ordentligt beväpnad, bra räckvidd, kan ta oerhört mycket stryk (en del kom hem med 20mm kulor skramlande runt i cylindrarna!) och du satt väl skyddad.
Inte det vackraste planet, nej, men absolut ett av de tuffaste och en klar favorit här!
Jag har byggt 2 st 48or och 2st 32or och har ett helt gäng som väntar i hyllorna, både 48 och 32!
Kommer att följa det här bygget!
Stefan
Det är nåt visst med stora kärror med radialmotorer!
Stefan, jag utgår får att du påpekar alla fel jag gör, så jag kan bättra mig
Alla lampglas i vingarna har tryckts på plats, och fått lite stöttning baktill av alufolie
Sen dröjde det inte länge förrän vingarna åkte på
Hjulhusen har målats yellow zinc chromate och fått en liten wash.
Använde Tamiya XF-4 för detta.
Noterar att gälarna är stängda och att avgasröret har ett spjäll. De bilder jag sett hittills visar inget spjäll alls, men jag har inte tokletat bilder på N. De flesta walkaraound är på D av någon konstigt anledning...
Dunderbulten är allt en stor best!
Nu får alla fogar härda en stund medans jag ägnar lite tid åt nåt annat.
Slipa och olja ett köksbord?
Eller modeller?
Beslut beslut...
Stefan, jag utgår får att du påpekar alla fel jag gör, så jag kan bättra mig
Alla lampglas i vingarna har tryckts på plats, och fått lite stöttning baktill av alufolie
Sen dröjde det inte länge förrän vingarna åkte på
Hjulhusen har målats yellow zinc chromate och fått en liten wash.
Använde Tamiya XF-4 för detta.
Noterar att gälarna är stängda och att avgasröret har ett spjäll. De bilder jag sett hittills visar inget spjäll alls, men jag har inte tokletat bilder på N. De flesta walkaraound är på D av någon konstigt anledning...
Dunderbulten är allt en stor best!
Nu får alla fogar härda en stund medans jag ägnar lite tid åt nåt annat.
Slipa och olja ett köksbord?
Eller modeller?
Beslut beslut...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Vingditlimmardag och hjulhusinvigning?
Somliga vet då att roa sig, jojomän!
Somliga vet då att roa sig, jojomän!
Liknande ämnen
» P-51B Academy 1:48