IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Tamiya´s acrlylics, Malta Spits och lite annat..

4 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Tamiya´s acrlylics, Malta Spits och lite annat.. Empty Tamiya´s acrlylics, Malta Spits och lite annat..

Inlägg av Tobias sön jan 27 2013, 13:01

Hejsan!

Har slängt in lite Spits & Hurris i kön som skall vara Malta- och Nordafrica-baserad med hänsyn till målningen. Dock finns där ett antal färger som inte finns i akryl (från Humbrol) så jag testar lite med några Vallejo och köpte även Tamiya´s XF-60 (Dark Yellow). Hörde dock sedan att Tamiya´s färger har en tendens att lösa upp föregående lager när du ger dig på andra och tredje penslingen (ingen Airbursh här ännu) - är det något som stämmer och är vanligt?

Jag "primar" just nu med Citadells Chaos Black sprej, tunnt och har aldrig haft några problem med Vallejo Model Color, Citadell eller Humbrol (akryl eller enamel) som jag oftast använder så det låter konstigt. Men det kanske är färger som är mer för Airbrush och krånglar vid penselmålning tänkte jag..? Question

Såg nu att Humbrols 157 Azur Blue inte heller den finns i akryl så kanske får kika efter Tamiya´s där med om ingen annan har ett bättre tips (kikr just nu på några Vallejo - Medium- och Sky Blue.
Även tips om bra grå-blå, blå färg till ovansidan på Malta Spits tages tacksamt emot! Cool

Har en Tamiya Spit Vb och en Italeri Spit Vb - börjat med min Italeri men inte ens kikat på Tamiya´s ännu. Gissar att den är lika bra som deras brukar vara - men fler bra Spitfire Vb eller Vc? Tips!
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Tamiya´s acrlylics, Malta Spits och lite annat.. Empty Sv: Tamiya´s acrlylics, Malta Spits och lite annat..

Inlägg av cas sön jan 27 2013, 13:32

Vad jag vet så löser inte Tamiya upp underliggande färg, av annat märke än sig självt. Har inte försökt penselmåla tamiya alls, men den kan nog vara lite besvärlig att måla i tunna lager.

Har du kollat Lifecolor?
Den skall vara rätt bra för penslande har jag hört, och det finns ju en Azure Blue nyans Länk till Ministuff
Rätt färg till Malta Spitfire och exakt vilken nyans Azure blue är, har dock diskuterats i det oändliga på Britmodeller, utan supertydliga resultat Very Happy

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Tamiya´s acrlylics, Malta Spits och lite annat.. Empty Sv: Tamiya´s acrlylics, Malta Spits och lite annat..

Inlägg av linusorn sön jan 27 2013, 13:32

Tamiyas akryler är nog den akrylfärg som lämpar sig sämst för pensling. Vallejos är bäst när det gäller att pensla. Å andra sidan är den sämst när det gäller att spruta med airbrush.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Tamiya´s acrlylics, Malta Spits och lite annat.. Empty Sv: Tamiya´s acrlylics, Malta Spits och lite annat..

Inlägg av Tobias sön jan 27 2013, 14:16

Tackar!
Ok, Tamiya´s verkar sådär alltså.. Kanske nästan värt att köra Humbrols enamel istället då?
Lifecolor har jag inte kollat, det kan vara värt att prova! Smile

Ja det har ju det, Malta Spittarna.. Verkar jobbigast för dem som tror att det fanns något universiellt. Wink Verkar vara mycket "off the record"-lösningar med diverse färger och så. Kanske får kludda lite så själv, vad jag har, hehe.

Ah, är Vallejo inget bra att spruta alltså? Ja jag gillar dem också när man sitter där och penslar.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Tamiya´s acrlylics, Malta Spits och lite annat.. Empty Sv: Tamiya´s acrlylics, Malta Spits och lite annat..

Inlägg av Stefan E sön jan 27 2013, 16:48

Hejsan!

Akrylfärger är ett story mysterium för mig som är en inbiten Humbrol-användare (och alltid kommer att förbli), men den frågan har du ju redan fått hjälp med!

Malta-Spittarna....

Där har du öppnat en rejäl "mask-burk".....

Det har diskuterats i det oändliga på diverse forum vilken färg de hade.


https://www.youtube.com/watch?v=Zc1Rz8aObLM


Flygplanen hämtades från England, och jag har för mig att de var målade i både ökenschemat (Dk.Earth/Middle Stone/Azur Blue) och standarddagjaktschemat (Dk. Green/Dk. Earth/Sky), man tog de plan som fanns.

De målades om under resans gång inför den långa flygningen från Gibraltar.

Det var så nära som Britterna vågade gå, eftersom fienden behärskade nästan hela medelhavet, och det var bråttom.

Flygplanen målades troligen med den färg som redan fanns på fartyget, över camouflaget.

Det kan vara Brittiska eller Amerikanska färger beroende på VILKET fartyg som levererade planen, men Dk. Ocean Blue, Deck Blue eller någon annan mörkt blå färg är min gissning.

Din tolkning/gissning är så god som någon annans, så ta vad du tycker blir bra.

Limma Lugnt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Tamiya´s acrlylics, Malta Spits och lite annat.. Empty Sv: Tamiya´s acrlylics, Malta Spits och lite annat..

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet