IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten..

+3
Stefan E
Matt_Public
Tobias
7 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten.. Empty Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten..

Inlägg av Tobias sön sep 11 2022, 11:25

brukar plocka fram dessa gamla Pilot-tidningar när jag är hos föräldrarna. En stor och en liten låda (den lilla vet farsan itne vart han lagt nu dock.. pirat).
Vi upptäckte dem ett gäng år efter sista numret kommit ut, vi flyttade till ett nytt hus (jag var 10 år) och där låg en gammal blaska kvar... Battle Britton åkte till Ryssland och flög Westland Whirlwinds tillsammans med Yakar.... Byggde ju redan modeller så blev helt frälst.. En serietidningsaffär i stan (Stop tror jag den hette), sålde en massa gamla tidningar o annat (mycket porr med). Snubben där tog 5kr för de vanliga sen fanns det äldre och finare som kostade ganska mcyket mera..
men var jag nere på stan, gick jag ofta och handlade ett exemplar.. Till slut hade vi ganska många..

Var ju lite olika tecknare till samma "serie", t ex battler britton, Paddy Payne etc. Men gillade ofta dem. Inga komplicerade historier men snyggt målade.. Smile Ritade?

Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten.. 52349797365_a7a652e391_h
Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten.. 52348412622_c7d61b4383_h
Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten.. 52348413992_061c8ddcda_h


Intresset till en del flygplan för mig komemr härifrån.. Bl a Westland Whirlwind - efter denna och ett par serier till:

Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten.. 52349798355_3ca5f70e66_h

Denna i två delar om Hurricanes på Malta var bra.

Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten.. 52349688819_18ef11f821_h

En annan från Malta, Beauforts.. De snor senare en italiensk kärra o flyr tillbaka till Malta med. baserat på en verklig händelse har jag för mig..

Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten.. 52349371921_c3b7873b7c_h

En annan favvo, en Fairey battle-pilot som blev lite irriterad efter att hans förband blivit utplånat..

Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten.. 52348415482_7d9855b0d1_h


I slutet flyger han o hans besättning Beaufort istället..

Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten.. 52349616983_db70ff2bb5_h
Sen har farsan alltid en satans massa andra, nyare blaskor.. Läste senaste årets Combat Aircraft, Air Forces Monthly eller vad de heter etc.. Plus alla specialutgåvor om diverse kärror..
Ja, lite äldre nummer med, denna om Tomcat hade jag itne läst innan..

Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten.. 52348426062_2eb072e3f3_h

var mycket om Desert Storm med, en artikel om RF-4:or gjorde mig sugen som faaan på en sån...

Men de hade en ganska skojig artikel i ett nummre med.. Smile

Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten.. 52349810400_f7fe426ae4_h





Fler som läst dessa? Jag är ju inte äldst här så tänker mig att flera andra borde känan till dem - men tror cas hade missat dem?

Gick också igenom mitt gamla Photobucket och hittade en del kul.. Bl a från Normandie 2009.. Jag och en polare bilade ner till Normandie.. När vi letade efter Mont Ormel körde vi förbi Världens Tystaste Stridsvagn.. clown En Tiger! Wink

Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten.. 52349814985_3d3131c39d_c

Vi hittade Mont Ormel med och fick en personlig genomgång då ljudsystemet krånglade.. En fransk snubbe berättade för oss. Bl a om hur en tysk Panther-chef senare berättade hur de smet ut under sista natten ur Falaise-fickan. Deras panther hade ett stort hål i någon del av motorn men de tätade med bröd..

tror de har restaurerat den Tigger´n sedan vi var där? Motorn hade blivit ordentligt spräng, massive spricka i hullet, de hade demolerat den rejält innan de flydde.. Kommer itne ihåg var den påträffades men hyfsat när här?
Inte så ofta man snubblar över Tiggerz annars dock.. Som vi gjorde.

Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten.. 52349818205_bfa833c266_ci
Vy från Mont Ormel ner i Falaise-fickan, typ..

Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten.. 52349709329_c6d4f7739e_c

Här eller väldigt nära finns ett foto från slaget där det står två utslagna Panthrar och lite höskrindor eller motsvarande.. Lite lugnare nu..

Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten.. 52349819305_7f5185dd60_c

Bara lite random stuff jag tyckte var kul.. Smile
Tobias
Tobias


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten.. Empty Sv: Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten..

Inlägg av Matt_Public sön sep 11 2022, 14:34

Inte ofta man ser Tomcats hiva Rockeyes på folk. cyclops

Också: Battler Britton hade sannolikt serietidningshistoriens mest sysslospecifika namn (med James Fjong som god tvåa).
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Gigabyte and Tobias like this post

Till överst på sidan Gå ner

Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten.. Empty Sv: Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten..

Inlägg av Tobias sön sep 11 2022, 15:26

Haha, japp!

Du bet inte på stridsvagnsskämtet?? Lite besviken är jag.. Wink

Fanns ju iron Annie med, lite tyskar som flög runt med en tungt beväpnad Ju-52 och sköt seönder det mesta. Wink Kurt Stahl kanske han piloten hette? Gillade den inte så lika mycket men den var ganska snyggt tecknad.
Tobias
Tobias


Matt_Public likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten.. Empty Sv: Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten..

Inlägg av Stefan E sön sep 11 2022, 15:47

Tidningen Pilot kommer jag mycket väl ihåg, jag köpte det allra första numret på EPA ( ..visar hur gammal jag är!) i Ronneby!
Jag kan väl ha varit 8 -10år då och sedan prenumererade jag (Mamma fick rycka in, men jag betalade...) så länge tidningen fanns.

Tidningen lades tyvärr ner efter några år och jag vet inte vart alla tidningarna försvann, men jag har en samlare med spridda gamla nummer kvar.

Rena nostalgi chocken att få se tidningarna nu, härligt!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Matt_Public likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten.. Empty Sv: Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten..

Inlägg av Tobias sön sep 11 2022, 16:07

Vi respekterar ålder och erfarenhet här så lugnt. Wink Farsan snackar ofta om EPA, bodde ovanpå en tror jag..
vad hände med EPA? Uppköpt, bara nedlagt?
Ja jag har sista numret, 1984 någonting.. Det står i slutet att de lägger ner.. kommer inte exakt ihåg vad det står men de salde färre o färre.
Kul tidning dock. 
I den första jag läste, som bara råkade ligga i det huset vi flyttade in i - var en annan cool serie jag gillade. Ännu en Fairey Battle-besättning som slogs i Slaget om Franrike.. Gick ju sådär.. Wink Men i slutet kom de hem och det hoppade fyra år fram och de flög en B-25a över Normandie. tror den var i två avsnitt med...

hjälpte till med inspirationen att bygga modeller (jag målade varken mycket eller bra då, typ som nu Wink ) - men jag byggde iaf.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten.. Empty Sv: Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten..

Inlägg av Matt_Public sön sep 11 2022, 20:40

Tobias skrev:Lite besviken är jag. Wink
Samma här, fast från andra hållet. tongue

Göteborgsandan är påfallande omfattande häromkring; om just jag ska hugga på precis alla sådana pilkar blir det mindre tid över för snuskhumorn. Forumtillvaro är en lagsport, ju.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


cas and Tobias like this post

Till överst på sidan Gå ner

Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten.. Empty Sv: Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten..

Inlägg av LasseThid sön sep 11 2022, 21:35

År 1978 gick EPA ihop med Tempovaruhusen inom dåvarande NK–Åhléns, varvid namnet ändrades till Tempo. Vid tidpunkten för samgåendet mellan EPA och Tempo hade EPA ett 100-tal varuhus med 12 000 anställda och en försäljning på 3 miljarder kronor. År 1985 omvandlades alla Tempo-varuhus till Åhléns-varuhus eller avvecklades.

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten.. Empty Sv: Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten..

Inlägg av Tobias sön sep 11 2022, 21:39

Matt_Public skrev:
Tobias skrev:Lite besviken är jag. Wink
Samma här, fast från andra hållet. tongue

Göteborgsandan är påfallande omfattande häromkring; om just jag ska hugga på precis alla sådana pilkar blir det mindre tid över för snuskhumorn. Forumtillvaro är en lagsport, ju.

Haha, fan, missade jag snusk?? Farsan skrattade gott åt svamp-på-pinne kan jag säga.. Har dessutom lite bekanta som är från Östersund, han skulle höra om de också ansåg att det fanns troll i Strömsund...

Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten.. Empty Sv: Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten..

Inlägg av Tobias sön sep 11 2022, 21:40

LasseThid skrev:År 1978 gick EPA ihop med Tempovaruhusen inom dåvarande NK–Åhléns, varvid namnet ändrades till Tempo. Vid tidpunkten för samgåendet mellan EPA och Tempo hade EPA ett 100-tal varuhus med 12 000 anställda och en försäljning på 3 miljarder kronor. År 1985 omvandlades alla Tempo-varuhus till Åhléns-varuhus eller avvecklades.

Aha, jo Tempo har man ju hört om med. inte samma Tempo som det finns, elelr iaf hyfsat nyligen fanns små mataffärer som hette med va?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten.. Empty Sv: Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten..

Inlägg av LasseThid sön sep 11 2022, 21:42

Ja, dagens Tempo har troligen inget med de tidigare varianterna att göra.

EPA och Tempo kommer man ju ihåg från ungdomens dagar. 
Det var på den tiden man var ung och vacker. Numera är man bara och...

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten.. Empty Sv: Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten..

Inlägg av Tobias sön sep 11 2022, 22:19

Haha, nejdå! och tänk på all erfarenhet och pondusen det bär med sig.. Wink
Det hände faktiskt att folk sa "EPA" om kassa grejor i skolan.. men måste vart något de hört föräldrarna säga. Tveksamt om de fattade vart det kom ifrån.

Sålde EPA modeller förresten?? Very Happy
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten.. Empty Sv: Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten..

Inlägg av LasseThid mån sep 12 2022, 06:55

EPA var ju kända för att sälja produkter med mer eller mindre tveksam kvalitet enligt vad det stod i Wikipedia eller var jag nu hittade informationen om dem, så att EPA var det samma som kassa grejer ligger det nog en del i.

Det är nog inte helt omöjligt, då modeller sågs som leksaker på den tiden...

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten.. Empty Sv: Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten..

Inlägg av Stefan E mån sep 12 2022, 08:26

EPA står ju för "Ett Pris Aktiebolaget", allt skulle kosta högst 1:- ( idag har vi Dollarstore...), men det var i början, sedan blev det ju alltmera ett normalt varuhus.

Vad jag kommer ihåg hade de en rätt stor leksaksavdelning men inte mycket i modellväg, kanske lite Airfix och Frog påsmodeller och senare även lite Matchbox.

Vi handlade inte så ofta på EPA, utan det blev nästan alltid på ICA kvantum, de hade mera bilparkeringar och låg inte mitt i centrum och DOM hade massor av modeller.

Gissa vilket jag alltid ville åka till?  Very Happy


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten.. Empty Sv: Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten..

Inlägg av Tobias mån sep 12 2022, 10:33

Jo precis Lasse, jag är 80:a dock så tror inte de jämnåriga med mig kände till det. Tyckte det var kul nu, att folk faktiskt använde ordet så, hehe.

haha, hade ICA modeller Stefan?? Smile Coolt.. Det var bättre förr.. Wink Ligger en ICA Kvantum i Solna Centrum här, tänk om de hade modeller.. MEN, jag flyttade hit 2010. Då hade leksaksaffären bredvid där Eduard... En hel hög hellcats bland annat. Sen det vanliga Revell, Airfix.. Nu - ingenting tror jag. De hade kvar Humbrolfärger och lite Revell o Airfix ganska länge men Eduard var helt plötsligt borta efter ett par åt. Synd.. Rebeller ligger inte långt bort dock..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten.. Empty Sv: Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten..

Inlägg av LasseThid mån sep 12 2022, 11:30

Tobias skrev:Smile Coolt.. Det var bättre förr.. Wink 

Det var inte bättre förr, det är bara värre nu... 

lol!

LasseThid


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten.. Empty Sv: Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten..

Inlägg av Stefan E mån sep 12 2022, 11:40

lol!
LasseThid skrev:
Tobias skrev:Smile Coolt.. Det var bättre förr.. Wink 

Det var inte bättre förr, det är bara värre nu... 

lol!


Stefan  Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten.. 590649625
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten.. Empty Sv: Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten..

Inlägg av Tobias mån sep 12 2022, 11:54

Ah, så kan det ju vara... Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten.. Empty Sv: Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten..

Inlägg av Azgaron tis sep 13 2022, 08:42

Kul med lite nostalgi! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten.. Empty Sv: Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten..

Inlägg av glimturen fre sep 23 2022, 21:14

Fasen också! Evil or Very Mad

Nu MÅSTE jag ju plocka fram mina PILOT från vinden och läsa om dem..... Rolling Eyes drunken geek study

Det är kul med nostalgi.

Det var bättre förr, ju förr desto bättre....Wink

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten.. Empty Sv: Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten..

Inlägg av Tobias lör sep 24 2022, 14:56

glimturen skrev:Fasen också! Evil or Very Mad

Nu MÅSTE jag ju plocka fram mina PILOT från vinden och läsa om dem..... Rolling Eyes drunken geek study

Det är kul med nostalgi.

Det var bättre förr, ju förr desto bättre....Wink

cheers

Elelr hur. Smile Har du många..?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten.. Empty Sv: Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten..

Inlägg av Sadolf ons okt 05 2022, 12:16

Hmm hade ingen aning om tidningen "pilot" Riktig cool stuff , sådant hade man inte i kommunismen när jag vuxit upp.
Det fanns serie tidningar men tyvärr inte någonting flyg relaterat om andra världskriget.
Däremot så fanns det lite som " Kapten Kloss"
Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten.. 30cd24c14c798cf28a8cc292f313
( ja jag vet hur det låter på svenska... det låter som kul för alla snickare...)

Kom precis på nu att den gavs ut i Sverige med...
Det var lite SF grejor som var riktig bra---
Men det bästa var en samlings- serie tidning med olika serier "Relax".
Där poppade upp först "Thorgal" som jag är en stor entusiast till än idag.

Förresten var EPA inte Extremt Prisvärd Alkohol?

En sak till: nu kom jag på att det var en flygrelaterat serie: "Helikopter piloten" . Så klart fullt med kommunistiska patriotiska noter. Det handlade om militärpiloten som räddar folk och annat shit av den sorten. Tyvärr inget om Vietnam kriget...
Hmm vad man kommer på... Hade inte tänkt på det om inte Tobbe grävde fram sina serier...
Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten.. 025b8ccb4fb0a55fe621c900d564
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten.. Empty Sv: Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten..

Inlägg av glimturen fre okt 07 2022, 18:20

Tobias skrev:
glimturen skrev:Fasen också! Evil or Very Mad

Nu MÅSTE jag ju plocka fram mina PILOT från vinden och läsa om dem..... Rolling Eyes drunken geek study

Det är kul med nostalgi.

Det var bättre förr, ju förr desto bättre....Wink

cheers

Elelr hur. Smile Har du många..?

Det är en del, men har inte räknat. Laughing

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten.. Empty Sv: Lite nostalgi, o annat, när jag var nere på Västkusten..

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet