Spitfire IXc (PCM 1/32)
+9
Caverö
Kent
Björn Eriksson
Viggen
linusorn
cas
Stefan E
Tobias
Matt_Public
13 posters
Sida 3 av 8
Sida 3 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Sv: Spitfire IXc (PCM 1/32)
Aha! Då är jag med. Vad kör du med för superlim..? Alltid kört med loctite innan men blev på-prackad en tub UHU hart sist...
Sitter här och kikar varje minut om det hänt något med din fina Spit..
Sitter här och kikar varje minut om det hänt något med din fina Spit..
Tobias
Vanligtvis de här två märkena:Paramedic skrev:Vad kör du med för superlim?
Den gula flaskan ger åtskilliga sekunders justeringsmån.
Saknas både på bilden och hyllan gör den supertunna sorten.
Måste visst åka förbi modellhobby-butiken under resan hem...
Kära nån då! Och jag som bygger med närmast geologisk hastighet.Paramedic skrev:Sitter här och kikar varje minut om det hänt något med din fina Spit.
Nåja. Här kommer ett par bilder efter klarlack och sista washen:
Härnäst: mattlack och bitvis kroppsihoplimning.
Matt_Public- Master of DNF
Mmmmmm
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:Mmmmmm
Gillar DU Spittar???!?!??!!!
Också: väldigt snyggt kontor, något skitigt men ack så snyggt
MiniStuff- Vicesheriff
MiniStuff skrev:
Gillar DU Spittar???!?!??!!!
Jaså, märks det?
Det avgör saken, nästa TVÅ byggen får varken innehålla Merlin eller Griffon-motor!
cas- Vicesheriff
Tackar! Lite torrborstning kanske råder bot på värsta oredan.MiniStuff skrev:Också: väldigt snyggt kontor, något skitigt men ack så snyggt.
Brittiskt jetflyg med andra ord.cas skrev:[...] nästa TVÅ byggen får varken innehålla Merlin eller Griffon-motor!
Hade ju tänkt en Hawker Typhoon MkIb, men bara för det så får det bli en F-15 istället.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Med bildörr?cas skrev:Hade ju tänkt en Hawker Typhoon MkIb, men bara för det så får det bli en F-15 istället.
I så fall tar jag tillbaks precis allt jag någonsin skrivit.
Bildörr, resinvapenlådor och kanske även en resincockpit.
Med Techmod dekaler (för ökenprovmålningen)....
Med Techmod dekaler (för ökenprovmålningen)....
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Jumlars! Det låter som en sommarhit.cas skrev:Bildörr, resinvapenlådor och kanske även en resincockpit.
Med Techmod dekaler (för ökenprovmålningen)...
Dra igång, vetja! Jag täcker det brittiska jetflyget i din frånvaro.
Deal!
Skall bara göra klart 109:an först!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Aha! Limmet verkar spännande om det har lite tid att fixa vad gris-fingrarna ställt till, skall spana in det där. Tack för tipset!
Ah, geologisk hastighet? Så illa är det väl inte? Ser mycket bra ut i alla fall!
Ah, geologisk hastighet? Så illa är det väl inte? Ser mycket bra ut i alla fall!
Tobias
Top notch! Hoppas bara att jag inte blir anglofierad på kuppen, vid Jupiter.cas skrev:Deal!
Tackar! En gör så gött en kan.linusorn skrev:Snyggt pulat, Matte!
Kalasklister! Hittade det, som så mycket annat, hos MiniStuff.Paramedic skrev:Aha! Limmet verkar spännande om det har lite tid att fixa vad gris-fingrarna ställt till, skall spana in det där. Tack för tipset!
Tack du! Näh, det här bygget går lite snabbare än vanligt av någon underlig anledning.Paramedic skrev:Ah, geologisk hastighet? Så illa är det väl inte? Ser mycket bra ut i alla fall!
Har förmodligen smittats av ditt rallytempo.
Nog med prat nu, antar jag. Dags att återgå till huvudämnet.
Testade att göra instrumentglas med epoxylim. En mindre mängd hade varit bättre.
Kroppsihoplimmardags!
En smärtsam påminnelse om vikten av torrpassning, tankemöda (och utförliga instruktioner).
Nåja, det går ju hursomhelst framåt. Kan nog bli en hyfsad Spitfire av det här vad det lider...
Dom där avgasrören blev ju rejält ståtliga i den vyn, men attans vad besvärligt att måla dom!
Flinkt jobbat Matt!
Flinkt jobbat Matt!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tröstlöst var ordet, sa Bull.cas skrev: [...] men attans vad besvärligt att måla dem!
Är mest orolig för att råka trycka loss de små rackarna.
Borde kanske säkra fastsättningen med lite greenstuff.
Hej hoppla!
Tanken var att damma på vingens underdel och därefter justera nosen. Det gick ju sådär.
Att skära loss vingen lär väl knappast förbättra vare sig passformen eller det slutgiltiga utseendet.
Men medan vingen ändå var på kunde jag emellertid klura ut storleken på glappet i nosen. Alltid något.
In med en plasticard-remsa och dit med en ohygglig mängd starklim. Inget knussel!
Jag kapade bort överskottet tidigt i morse och nu ska det bara slipas jämnt och snyggt.
Därefter åker vingen på igen (så att jag kan börja bekymra mig för nästa jämrans glipa).
Tanken var att damma på vingens underdel och därefter justera nosen. Det gick ju sådär.
Att skära loss vingen lär väl knappast förbättra vare sig passformen eller det slutgiltiga utseendet.
Men medan vingen ändå var på kunde jag emellertid klura ut storleken på glappet i nosen. Alltid något.
In med en plasticard-remsa och dit med en ohygglig mängd starklim. Inget knussel!
Jag kapade bort överskottet tidigt i morse och nu ska det bara slipas jämnt och snyggt.
Därefter åker vingen på igen (så att jag kan börja bekymra mig för nästa jämrans glipa).
Limma övervingarna mot flygkroppen först och sen undervingen...gammalt Spitfire-knep mot dålig passform!
Måste vara rejäla glipor i den där
Måste vara rejäla glipor i den där
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Aha! Det är alltså den sortens svartkonst som ska till.cas skrev:Limma övervingarna mot flygkroppen först och sen undervingen. Gammalt Spitfire-knep mot dålig passform!
Varmt tack för husmorstipset. Det kanske besparar mig en del elände.
Ett par stycken. Här och där.cas skrev:Måste vara rejäla glipor i den där.
Men mycket är nog upp till mig. Har visst blivit lite bortskämd.
Knappast. Men priset var inte Tamiya det heller, så det jämnar ut sig.Paramedic skrev:Ingen Tamiya-passform där inte!
[quote="Matt_Public
[/quote]
Välkommen till Short-run byggenas värld!
Jag stötte inte på några problem med vingen.....
Limmade du kroppen till spantet, hela vägen ner (jag limmade bara knappt halva)?
Det var bara att snäppa in vingen.
Men short-runs kan ha ganska stora variationer, till och med mellan varje exemplar av samma modell, ingen är den andra exakt lik.
Men jag tycker du har rett ut det riktigt bra så här långt!
Jag fick en kilformad glipa, har du kollat att spinnern passar (så nosen inte blev för bred längst fram)?
Inte är det en Tamiya, det går inte att jämföra ens, men PCM´s Spitfire är nog den bästa och mest lättbyggda kortserie modell jag gett mig på!
Nu är vi nyfikna på vad det blir för märkning!
Stefan
[/quote]
Välkommen till Short-run byggenas värld!
Jag stötte inte på några problem med vingen.....
Limmade du kroppen till spantet, hela vägen ner (jag limmade bara knappt halva)?
Det var bara att snäppa in vingen.
Men short-runs kan ha ganska stora variationer, till och med mellan varje exemplar av samma modell, ingen är den andra exakt lik.
Men jag tycker du har rett ut det riktigt bra så här långt!
Jag fick en kilformad glipa, har du kollat att spinnern passar (så nosen inte blev för bred längst fram)?
Inte är det en Tamiya, det går inte att jämföra ens, men PCM´s Spitfire är nog den bästa och mest lättbyggda kortserie modell jag gett mig på!
Nu är vi nyfikna på vad det blir för märkning!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Satfläsk! Jag får lägga på en millimeter baktill på spinnern. Jaja...Phantom2 skrev:[...] har du kollat att spinnern passar, så att nosen inte blev för bred längst fram?
Tog omtag med vingen och nu sitter den riktigt hyfsat:
Är det här lägsta svårighetsgraden? Kul!Phantom2 skrev: Inte är det en Tamiya (det går inte att jämföra ens) men PCMs Spitfire är nog den bästa, och mest lättbyggda, kortserie-modell som jag gett mig på!
Jag har en fransk sak från Azur i stashen.
Undrar just hur den modellen kommer att arta sig.
Ska jag tala om det nu på en gång, eller vill ni vänta ett tag till?Phantom2 skrev: Nu är vi nyfikna på vad det blir för märkning!
Sida 3 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Liknande ämnen
» Achtung Spitfire! (2x Airfix 1/72 Spitfire)
» Icm Spitfire Mk XVI
» Spitfire PR Mk XIX
» Spitfire Mk Ia
» Spitfire XII
» Icm Spitfire Mk XVI
» Spitfire PR Mk XIX
» Spitfire Mk Ia
» Spitfire XII
Sida 3 av 8
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet