F-86 Sabre (Airfix 1/72)
+7
Azgaron
Stefan E
Caverö
Janne.S
cas
Tobias
Matt_Public
11 posters
Sida 3 av 4
Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sv: F-86 Sabre (Airfix 1/72)
Bingo! Lita på att professorn har fantom-koll på läget.Stefan E skrev:Bandet över kroppen ser lite smalt ut [...]
Matt_Public- Master of DNF
Hmm, verkar som att det går lite troll i gula band på de här kärrorna.
Annars såg det ju snyggt ut!
Håkan
Annars såg det ju snyggt ut!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Det var ju synd på så rara ärter, men Master of Redo fixar det lättare än helium-plättar!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Matt_Public skrev:Bingo! Lita på att professorn har fantom-koll på läget.Stefan E skrev:Bandet över kroppen ser lite smalt ut [...]
AjAj....
Inte alltid man VILL ha rätt.....
...men det fixar du snart!
Säger som Mal brukar säga, "It´s only a model"....
En stadig whisky o sen på´t igen!
Jo, måste väl erkänna att jag har plockat fram min stora Sabre och i stort sett redan ligger i startblocket....
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Aldrig fel med en schysst förbannelse.Azgaron skrev:Hmm, verkar som att det går lite troll i gula band på de här kärrorna.
Ja, det hela är egentligen inte mer än irriterande.cas skrev:Det var ju synd på så rara ärter, men Master of Redo fixar det lättare än helium-plättar!
På tal om det...Stefan E skrev:Inte alltid man VILL ha rätt...
Hur pinsamt är det inte när man rör ihop begreppen?
Efterforskningar visade att jag inte har haft en enda ynka siffra rätt tvärs genom hela bygget. Det ursprungliga bandet var bestämt rätt för den önskade individen, trots allt (det var tydligen precis allt annat som jag hade lökat till). C'est la guerre...
Således! Here we are, as we were:
Att sila metall-färger nämndes tidigare. Vad Citadels gamla serie anbelangar så är det enbart en rekommendation, men för de nyare standard-kulörerna är det direkt nödvändigt för ett bra resultat. Med möjligt undantag för Citadel Air, jag har inte prövat dem ännu. Processen är enkelheten själv: blanda/förtunna i ett kärl och häll sedan över färgen till ett annat, med en silduk som mellanlägg. Vid mindre mängder kan silduken placeras direkt över luftpenselns färgkopp. Duken fixeras i så fall lämpligen med bit gummislang eller ett litet papprör.
Blankish! Bättre finish än fotokvalitet, men ändå.
När jag nu ändå är informativ så kan jag ju lika gärna vara det rejält. Om man placerar tejp över tunn plasticard så är det tämligen busenkelt att stansa jämna och fina hål. Dessutom kan man även lätt invertera maskeringen med tejpbiten från den utstansade rundeln.
Inte nämnvärt nödvändigt precis just här, direkt. Ville mest bara visa tekniken.
Citadel Mithril Silver och Leadbelcher för ljusare och mörkare fält, like so:
Härnäst blir det ett par mildare nyansskillnader till (och en trave klibbisar).
Senast ändrad av Matt_Public den tor sep 27 2018, 20:14, ändrad totalt 1 gång
Så blir det ibland....
Men du fixade det galant, jag skickar min Sabre till dig för målning!
Den blir bara mer o mer läcker!
Stefan
Men du fixade det galant, jag skickar min Sabre till dig för målning!
Den blir bara mer o mer läcker!
Stefan
Det är nästan så jag ångrar att jag köpte en Luftwaffe Sabre istället för de mer klassiska Korea-maskinerna.
(Men bara nästan. Tulpaner och Hartmann FTW!)
Utsökt Matt! På det hela utsökt!
Var hittar du silduk förresten?
(Men bara nästan. Tulpaner och Hartmann FTW!)
Utsökt Matt! På det hela utsökt!
Var hittar du silduk förresten?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Jo. Allt utan Balkenkreuze tycks gå snett för mig.Stefan E skrev:Så blir det ibland...
Jula, i det här fallet. Silduk för safttillverkning från funkar också, precis som flergångsfilter för kaffe (i enlighet med inlägg tidigare i tråden).cas skrev:Var hittar du silduk förresten?
Också: Hartmann är aldrig fel, alltså!
Det blev ju attans så snyggt!
Behovet av att införskaffa dylik stansgrunka har ökat betydligt!
Håkan
Behovet av att införskaffa dylik stansgrunka har ökat betydligt!
Håkan
Ovärderlig liten tingest, alltså. No fooling!Azgaron skrev:Behovet av att införskaffa dylik stansgrunka har ökat betydligt!
Tack Giga! Man försöker ju.Gigabyte skrev:Urtjusigt. Och bra info där, Matt.
Här ser vi området maskerat i andra riktningen, like so:
Ironbreaker och Leadbelcher blandat till en varmare mellanton.
Syns inte så vidare värst bra, va? Får fota i dagsljus senare för ökad tydlighet.
Därefter blev det dags för dekalerna. Ja, eeeh... ... i alla fall några av dem.
Det framgår säkert tvärtydligt av min privatannons att något inte gick helt enligt beräkningarna. Jag ursäktar mig med att jag var trött och disträ samt därtill ovan vid Airfix nya klibbisar. Den som inte behöver sina egna dekaler får hjärtans gärna höra av sig. I annat fall kontaktar jag Airfix support lite senare.
Härnäst blir det troligast ett längre upphåll.
Senast ändrad av Matt_Public den tor sep 27 2018, 20:17, ändrad totalt 1 gång
Snyggt, subtilt typ.. Det syns men inte så det skriker. Alldeles lagom tror jag, man är nog medveten om att några paneler är annorlunda - förutom de mycket mörkare coskå.
Härliga dekaler!
Härliga dekaler!
Tobias
snyggt och jo visst syns det ,, extra kul är ju den lite lekfulla Dragon Huff- puffaren
Gigabyte
Riktigt kul bygge, älskar verkligen det här med att ge metallic liv. Du lyckas riktigt bra med det tycker jag ☺
frznlogic
Jorå, draken har hälsan.Tobias skrev:Vilka dekaler blev dekadenta? Nuffror? Huff verkar ok, iaf?
Det är främst ena sidan av fenan som blev utan schackrutor och nuffror. Yterst amatörmäsigt av mig, egentligen. En så pass stor pladuska kräver ju rejält med glidmedel.
Haha, jag vet om det problemet..!
VArt lite sugen på en box, hade ju kunnat hjälpa dig.. Men de andra dekalerna är inte så spännande.. Kanske plockar upp en i veckan.. Säger till isåfall..
VArt lite sugen på en box, hade ju kunnat hjälpa dig.. Men de andra dekalerna är inte så spännande.. Kanske plockar upp en i veckan.. Säger till isåfall..
Tobias
Ser mycket bra ut!
Hoppas du får fixat de dekaler du behöver!
Själv dras jag med problemet att få lika breda ränder på båda sidor om det gula fältet. Triviala I-landsproblem!
Håkan
Hoppas du får fixat de dekaler du behöver!
Själv dras jag med problemet att få lika breda ränder på båda sidor om det gula fältet. Triviala I-landsproblem!
Håkan
Det vore ju förbenat hyggligt!Tobias skrev:Vart lite sugen på en box, hade ju kunnat hjälpa dig. Men de andra dekalerna är inte så spännande. Kanske plockar upp en i veckan. Säger till isåfall.
Håller med om att det italienska alternativet inte är ballast i världen, men om du inte är demoniskt fäst vid flåsdraken et consortes så kan jag kanske få kastbyta dem mot ett annat dekal-ark från t.ex. Hannants. LÄNK!
Har nämligen tänkt bygga "The Huff" i tre olika skalor och rätt klibbisar i 1/72 är banne mig inte lätta att hitta.
Rackarns vad fint det blir!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Läckert, och min favvo-version till på köpet!
Tyvärr har jag inga dekaler i just den skalan....
Stefan
Tyvärr har jag inga dekaler i just den skalan....
Stefan
Bäste bror är då alltför rar.cas skrev:Rackarns vad fint det blir!
Man tackar!Janne.S skrev:Synnerligen tjusigt!
Great minds think alike, och allt det där.Stefan E skrev:Läckert, och min favvo-version till på köpet!
Right-ho! Dags att skaka liv i den lilla kroksabeln innan den rostar.
Ersättningsdekaler införskaffades för länge sedan medan bygglusten slumrade ända fram till igår. Oh well...
Tydligen var bombfästena endast tänkta för den italienska maskinen, men det bekymrar mig inte nämnvärt mycket (vilket även påtalades tidigare i tråden). Däremot var det en smula påfrestande att borra hål för styrstift som – i det närmaste – är lika breda som racken själva. Bäst att hålla tungan rätt i egen mun, liksom.
I efterhand borde jag ha använt gitarrsträng, håhåjaja. De käcka små bomberna är för övrigt från Hasegawa-kollektionen.
En skvadraziljard stenciler senare var det äntligen dags för blask:
Härnäst blåser det upp till slutmontering.
Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Liknande ämnen
» RAF Sabre F.4 (Airfix 1/72)
» F-86F-30 Sabre HobbyBoss 1/72
» F-86 Sabre, Fujimi 1/72
» F-86F Sabre
» F-86F-40 Sabre
» F-86F-30 Sabre HobbyBoss 1/72
» F-86 Sabre, Fujimi 1/72
» F-86F Sabre
» F-86F-40 Sabre