Trumpeter 1/48 Mig-15bis
+6
Stefan E
Björn Eriksson
Janne.S
Tobias
Matt_Public
Galdrin
10 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Trumpeter 1/48 Mig-15bis
Nu när min sparkvark är klar så tänkte jag ha ett till objekt som jag inte har bråttom med. Kanske inte blir lika segt som EF-111an men den kommer inte att bli klar innan sommaren.
Kanske lite knepigt för propellerbyggare men jet-älskare borde kunna gissa objektet om jag visar motorn, som för övrigt bestod av 35 bitar.
Kanske lite knepigt för propellerbyggare men jet-älskare borde kunna gissa objektet om jag visar motorn, som för övrigt bestod av 35 bitar.
Senast ändrad av Galdrin den mån apr 01 2013, 11:10, ändrad totalt 1 gång
Galdrin
Sv: Trumpeter 1/48 Mig-15bis
Ryssarna kan det här med häftiga motorer.. Schysst bygge, gillar den kärran (-s bössor)..
Tobias
Otroligt nog är det en brittisk motor som ryssarna fick genom amerikanerna om jag inte minns felParamedic skrev:Ryssarna kan det här med häftiga motorer.. Schysst bygge, gillar den kärran (-s bössor)..
Härligt med mer migar!
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:Otroligt nog är det en brittisk motor som ryssarna fick genom amerikanerna om jag inte minns felParamedic skrev:Ryssarna kan det här med häftiga motorer.. Schysst bygge, gillar den kärran (-s bössor)..
Härligt med mer migar!
Ja det är ursprungligen en Brittisk motor!
Jag har byggt Trumpeters lite större upplaga (1/32), som är en kopia av Tamiyas, och jag tycker fortfarande att jag känner igen delarna!
Blir nog en fin modell!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Björn, om du törs kan du kolla delarna i lådan du har. Många av mina delar har en hel del gjutskägg och dessutom verkar det som om formarna inte riktigt suttit rätt eftersom det är en förskjutning på 1 mm i delarna med vid skarven mellan övre och undre form
Galdrin
Fan.. Men ok, de är jäkligt duktiga på revers engineer-ing och att kopiera grejor med..Phantom2 skrev:Janne.S skrev:Otroligt nog är det en brittisk motor som ryssarna fick genom amerikanerna om jag inte minns felParamedic skrev:Ryssarna kan det här med häftiga motorer.. Schysst bygge, gillar den kärran (-s bössor)..
Härligt med mer migar!
Ja det är ursprungligen en Brittisk motor!
Jag har byggt Trumpeters lite större upplaga (1/32), som är en kopia av Tamiyas, och jag tycker fortfarande att jag känner igen delarna!
Blir nog en fin modell!
Stefan
Hur som - cool kärra med manlig beväpning! Måste fixa mig en grov-huggen ryss-kärra snart..
Tobias
Nja, nu är nog inte deras nya Mig en kopia på Tamiyas gamla, men jag tror allt att de "återanvänt" en del delar.
Men jag skall inget säga eftersom jag inte sett 1/48 varianten (men jag känner Trumpeter)!
Mysig kärra är det allt!
Stefan
Men jag skall inget säga eftersom jag inte sett 1/48 varianten (men jag känner Trumpeter)!
Mysig kärra är det allt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
En MiG-15 i dessa tider?
Strålande!!!
Snygg början på den där Rolls-Royce Nene, förlåt Klimov RD-45
Strålande!!!
Snygg början på den där Rolls-Royce Nene, förlåt Klimov RD-45
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sakta men säkert släpar vi oss fram. Efter motorn var det dags att ge sig på alla detaljer med blått på. Eftersom jag planerar att använda mig av ett Eduard Zoom set för instrumenten så var det inte riktigt valfritt vilken blå färg jag skulle ha men efter lite experimenterande fick jag till det. Hade nog önskat en lite mer grå-blå ton men då hade det skurit sig med PE-instrumenten.
Galdrin
Ohlala!
Mycket trevligt det där!
Mycket trevligt det där!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
JApp, nackdelen med färdigmålad PE..man måste anpassa sig till den istället för tvärt om...huvudorsaken till att jag brukar hoppa färdigmålade cockpitar.
Men det där får du ihop fint!
Men det där får du ihop fint!
Janne.S- Moderator
Gjorde det misstaget med första pe-försöket.. Målade min lilla Airfix-Mustangs cockpit och fram med pe´t - var ju inte alls samma färg..
Ser ut att bli ett härligt kontor med en fin färg där dock!
Ser ut att bli ett härligt kontor med en fin färg där dock!
Tobias
Då har man hunnit bygga lite till igen. Måste i ärlighetens namn säga att det går lite på sparlåga just nu då jag lägger ner mycket tid på att "dokumentera" de senaste 10 åren i mitt liv
Hur som helst, cockpit är klar-ish och så har jag börjat torrpassa lite runt cockpit, börjar tro att det var ett misstag att bygga denna migen. Plasten verkar vara "överarbetad" och med en hel del gjutmissar, en del av gjutmissarna är nog pga ett försök att göra den ultimata byggmodellen och så har man glömt att plast stelnar på väg in i formen. Har också hittat pinnar som saknar motsvarande hål och enkla detaljer som borde gå att gjuta som en del men behöver byggas ihop av 3 med halvbra passform. En intressant iakttagelse är att Trumpeter tycker man skall limma fast nosringen i luftintagets inre vägg innan kroppen limmas runt luftintaget. Svårt att förstå hur det skall bli bra eftersom ringen kan glappa ca 10 grader i horisontellt och 5-6 grader vertikalt utan kroppen att luta sig mot.
Hur som helst, cockpit är klar-ish och så har jag börjat torrpassa lite runt cockpit, börjar tro att det var ett misstag att bygga denna migen. Plasten verkar vara "överarbetad" och med en hel del gjutmissar, en del av gjutmissarna är nog pga ett försök att göra den ultimata byggmodellen och så har man glömt att plast stelnar på väg in i formen. Har också hittat pinnar som saknar motsvarande hål och enkla detaljer som borde gå att gjuta som en del men behöver byggas ihop av 3 med halvbra passform. En intressant iakttagelse är att Trumpeter tycker man skall limma fast nosringen i luftintagets inre vägg innan kroppen limmas runt luftintaget. Svårt att förstå hur det skall bli bra eftersom ringen kan glappa ca 10 grader i horisontellt och 5-6 grader vertikalt utan kroppen att luta sig mot.
Galdrin
Denna modellen är inte gjord för att byggas ihop till ett plan. Jag tror det är en utbildnings-sak, "Här är främre delen av kroppen, och så här ser kanonerna ut liggandes på bordet, där borta har ni lite vingar och annat, och vänta lite, tror det finns en motor här bakom kaffekokaren ..."
Vaggan som kanonerna ligger i har "sinusformade" raka kanter, likaså "motorhuven" över elektroniken framför piloten. Det här kommer att bli ett spackelparadis, eller ett störtat plan diorama om det går för långt.
Förvånansvärt nog gick vingarna ihop med bara små mängder våld, antagligen bara för att komma åter med dubbelt så mycket trubbel när vingarna skall fästas i ett halvt flygplan.
Vaggan som kanonerna ligger i har "sinusformade" raka kanter, likaså "motorhuven" över elektroniken framför piloten. Det här kommer att bli ett spackelparadis, eller ett störtat plan diorama om det går för långt.
Förvånansvärt nog gick vingarna ihop med bara små mängder våld, antagligen bara för att komma åter med dubbelt så mycket trubbel när vingarna skall fästas i ett halvt flygplan.
Galdrin
Trägen vinner!
Men hujedamig så det ser ut...
Men hujedamig så det ser ut...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Låter mer som en gren i MXC än en byggmodell.
Hobby-hardcore, liksom. Blir lite sugen på att testa själv.
Hobby-hardcore, liksom. Blir lite sugen på att testa själv.
Matt_Public- Master of DNF
Har själv byggt en dito och det var ingen rak väg att vandra likt en Tamiya Var tapper och kämpa ända till mållinjen det är grejen.
Efter färdigt bygge får man vila sig med ngt japanskt lättbyggt
Efter färdigt bygge får man vila sig med ngt japanskt lättbyggt
Caverö
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» MiG-15bis
» Me 509 (Trumpeter, 1/48)
» Trumpeter 1/48 MiG-15 UTI
» LAV-R Trumpeter
» Trumpeter 1/72 MiG-29A (9.12)
» Me 509 (Trumpeter, 1/48)
» Trumpeter 1/48 MiG-15 UTI