IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

+7
Warsawpact
cas
Marlin
Stefan E
Matt_Public
Björn Eriksson
Janne.S
11 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk Empty JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av Janne.S mån jun 17 2013, 23:17

Byggsatsen har ju stötts och blötts sedan de första CAD-bilderna började dyka upp. I torsdags dör så äntligen byggsatsen upp i "brevlådan", så jag fick chansen att titta själv. Självklart kunde jag inte hålla mig, utan började passa ihop delar, kolla detaljer etc. I lördags så hade jag och Janne S en liten byggträff då vi tog oss an byggsatsen tillsammans, och här nedan kommer våra intryck av modellen (Janne, du får givetvis gärna tillägga om jag missat nåt).

Byggsatsen
Byggsatsen kommer i en "vanlig" KH-låda, vilka är lite för mjuka för postens hantering, om ni frågar mig. Nio gjutstammar varav en transparent, ett fotoetsark, 2 dekalark och ett instruktionshäfte med fina färgprofiler på märkningsalternativen medföljer. Märkningsalternativen består av, som ni alla vet vid det här laget, en svensk 39A, Emma-Gripen, som inte går att bygga rätt ur lådan eftersom det är fel version, en Ungersk, en Tjeckisk (med fin-art) och en Sydafrikansk. Varför de inte slängde in en Thailändsk också kan man undra. Det hade funkat bra ihop med Rb15 och Iris-T.
Byggsatsen innehåller en vad jag tycker, alldeles för smal motor - den måste vara smal för att få plats i interiören. Smalheten är knappast nåt problem om man inte planerar att visa motorn utanför planet. Men då får man ju scratcha alla detaljer, eftersom den är i princip ett mönstrat rör. För att få till detaljer i efterbrännkammaren finns det en etsad plåt som ska rullas och användas som innervägg. Det funkar rätt bra. Skarven blev inte så stor som befarat. Brännkammaren avslutas med en kombinerad turbinände/flamhållare i plast. På frontsidan finns ledskenor och fläktfront. Det finns inga luftintagskanaler som löper till motorn, så det ser inte så roligt ut när man tittar in framifrån. Men hav förtröstan, Janne har lösningen (läs vidare).

Trevligt nog får man med två sorters pyloner. Dels de gamla, dels de nyare "NATO" pylonerna. De ser i mina ögon ganska bra ut. NATO-pylonerna känns llite mer detaljerade än de andra. På mitt exemplar var dock gjutningen lite kass på en av pylonerna, så att hålen för monteringspiggarna blivit genomgående. Att fylla dessa och slipa är väl en smal sak, men det visar att KH fortfarande brottas med kvalitetsproblem när det gäller deras gjutning.
När det gäller gjutkvaliteten så är den i och för sig rätt OK i övrigt. Små sjunkmärken på ett par ställen. Små, försänkta utstötarmärken på en del små, runda delar, som robotkropparna till Irisarna och landställen irriterar lite. Lite gjutskägg finns på många delar, vilket kan inverka på passformen om man inte är noggrann.

Beväpningsalternativen har ju diskuterats, och frånvaron av X-tank likaså. Men det går ju att plocka ihop ett fungerande beväpningsalternativ för varje brukarland om man vill, baserat på vad som finns i lådan, det gäller bara att veta vilka vapen som används var. Till exempel så används ju inte den medföljande typen av AMRAAMs på de svenska maskinerna, men väl av t.ex Tjeckerna. Vapentabellen i instruktionshäftet vet jag inte om den är så mycket att gå efter. Rb 15 är modellerad med kåpan över luftintaget på plats, vilket är helt korrekt för en flygande Rb 15. Italeri har ju missat den detaljen. Dessvärre finns det ingen skiljelinje mellan kåpa och luftintag, varför det ser konstigt ut. Roboten tål att jobbas lite vidare på om man vill använda den.

Dekalalternativen har ju berörts lite ovan. Dekalerna kommer uppdelade på två ark, och innehåller förutom nationalitetsbeteckningar och anropsnummer och liknande, även ett vad jag kan se, ganska så digert utbud av stenciler, på engelska, svenska och av de olika typer som förekommer på de olika nationaliteterna. Det finns även gott om stenciler till vapnen. Dock förekommer det en del språkliga missar på dem. Det mest irriterande, som jag hittat är dekalerna till Rb 15, som dels bara finns i uppsättning så det räcker till en robot, dels skriver ut "EB 15F". Dekalerna är från en dummy-robot som hängde på en Gripen på F7 på deras flygdag i höstas, antar att det beror på att de utgått från en bild jag skickat till dem, synd att de inte kunde skilja på E och F.

Flygkroppen är som bekant uppdelad i en främre halva och en bakre halva, vilket kan ge lite trista skarvar. Hur det funkar får vi se lite längre fram. Att kroppen är uppdelad så antyder ju att det kommer en David i framtiden. Det faktum att noshjulsluckan till David också finns med bland delarna är en starkre antydan. Att en rep för KH säger att den kommer i december är en ännu starkare indikation... JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk Icon_e_smile

Nog snackat om vad som finns i lådan, let´s start..

Cockpit
Vi börjar med cockpit, för det är där instruktionerna börjar också. En raketstol som bär en del likheter med den MB 10L som Gripen har, finns med i lådan. Den består av fem plastdelar, fotoetsat bälte och två dekaler. En enkel modifikation för att få den lite mer komplett är ett utlösningshandtag av ståltråd, för det fick man inte med något. Jag tycker stolen är OK, och kan säkert bearbetas för att bli jättefin, men skulle jag bygga en superdetaljerad maskin skulle jag byta stolen mot en resindito.
Cockpit består av ett konventionellt "badkar", med gjutna detaljer på sidokonsolerna, en separat styrspak, separata sidroderpedaler (integrerade med golvdetaljer), en frontpanel och separata detaljer för avionikhyllan bakom stolen. Frontpanelen har två dekaler, en för de tre skärmarna och diverse lampor, samt en för Up-front-panelen under HUD'en. En HUD av transparent glas medföljer också.
Två separata cockpitväggar medföljer med. Den vänstra väggen har två små hål, för vad jag gissar, ett ej färdigmodellerat gasreglage (eller systemhandkontroll, som det heter på SAAB-språk). Vill man ha ett dylikt får man scratchbygga. Jag tror inte man ser speciellt mycket av det om man ska ha huven stängd, och Janne, som blev utsädd till cockpit-maestro, valde att inte bygga något.

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk IMG_05161-600x420
Janne detaljerade avionikhyllan med lite kablage. Eftersom vi inte håller detta bygget på en så seriös superdetaljerar-nivå, utan mest utforskar byggsatsens möjligheter, är kablaget kanske inte 100% korrekt.

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk IMG_05241-600x381
Med färg och dekaler på plats ser cockpit faktiskt väldigt fin ut. Att skärmarna inte ser ut till 100% som i verkligheten kan jag väl leva med tror jag. De ingjutna detaljerna på konsolerna är fina, men jag saknar detaljer på de vinklade sidokonsolerna fram. att de inte finns där beror ju på gjutningen, men det kunde ju inkluderats ett par paneler i fotoets eller liknande. Förvisso ingen stor grej.
Janne var positivt överraskad av dekalerna, som reagerade suveränt på microsol, och formade sig fint efter instrumentpanelen.

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk IMG_05251-600x365

Vingar

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk IMG_05201-600x414

Medan Janne byggde på Cockpit så startade jag upp vingproduktionen. Liksom förlagan är vingarna i byggsatsen av plastmaterial.. Vingarna består av en buk-del med vingarnas undersida, separata huvudställsschakt, separata vinglavetter och alla roderytor är lösa.
"Ur lådan" är det enklast att bygga alla roderytor neutrala, för det är så det är gjutet. Men jag har sett på bilder av parkerade gripar att ena klaffen gärna hänger ner, med motstående sidas skevroder pekandes uppåt! Jag gav mig därför på att modifiera rodren för att kunna visa dem i detta läget. Det ser ju lite knäppt ut eller hur?
Notera hur jag även klippt hörnen på på huvudställsschakten. Detta för att anpassa bygget för en annan Janne-modifikation.
Passformen mellan vingdelarna är, om man inte modifierar dem, väldigt bra. Det är bara vinglavetterna som är ett mindre frågetecken, men dessa är i skrivande stund ännu ej monterade, och det kan hända att det inte är något större problem att få till det bra.

Vinglavetterna består vardera av två delar. Om ni slarvar, som jag, får ni en liten glipa. Slipa lite och slipp glipan, är mitt tips. Jag tycker det ser ut som att framkanten på lavettroten har fel form, så jag gjorde ett mindre kirurgiskt ingrepp:
JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk IMG_05181

Flygkropp
Jämfört med t.ex KH's Jaguar har antalet öppnade luckor hållits till ett minimum, men så brukar ju inte Gripen visas med så många luckor öppna heller. Den lilla underhållsluckan (någon kan säkert ge mig ett korrekt namn och korrekt användningsområde) på vänster luftintag kan byggas öppen, och man får med en liten inredningsdel att sätta bakom. Jag valde att bygga den stängd, vilket inte innebar några svårigheter. Lite försiktigt slipande så blev det finfint.
Byggsatsen innehåller en utfälld IFR-prob, med tillhörande lucka och inredning. Den ville jag inte heller ha utfälld, så luckan monterades i stängt läge. Jag fick fila lite på den på bredden för att få den att passa bra. Men det var inga svårigheter.
Luftbromsarna däremot. Dessa går bara att montera öppna, om man vill följa KH's utsnitslade bana, men det ville jag inte här heller, så jag fick klippa av fästet mot flygkroppen och passa in luckan mot dess hål. Dessvärre passar luckan dåligt.

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk IMG_05221-600x475

Ska ni stänga luftbromsen, glöm inte att tunna ut plasten vid den lilla kåpan som sträcker sig bak mot positionsljuset. På förebilden ser man ju en stor glipa mellan posljus och broms.
En ny mellandel mellan bromsens hydraulikcylinderkåpa och flygkroppens dito gjordes av varmdragengjutstam, i brist på styrenstav.

Vad var det då för magiskt som Janne hade gjort med luftintagen? Jo, ganska enkelt, en bit plasticard i varje luftintag som går bakåt, och sedan kläms ihop mellan landställschakten. Det är inte 100% korrekt, men det tar bort upplevelsen av att man kikar in i ett tomt skal.

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk IMG_05211-600x420

Vi har inte börjat med landställen än, men jag byggde ihop hjulen, och de är lite knepigare än man kan tro. De kommer nämligen allihopa som halvor, även de små framhjulen. Detaljmässigt är de ok, alla har bromsdetaljer på insidan och rätt ok fälgdetaljer på utsidan. Jag har inte skärskådat dem och kollat om de ser helt rätt ut, men de lurar mig i att tro de är gripenhjul i alla fall. Vill man bygga en korrekt sydafrikansk Grip får man plocka bort hjulbromsarna från noshjulen..
Det knepiga med hjulen är att de måste passas ihop precis rätt, annars så är de inte centrerade gentemot varandra (vilken slarvig CAD-kille de har på KH!!!). Dessutom är piggarna något för långa, vilket gäller många andra ställen också. Torrpassa, torrpassa och torrpassa.. Detta gäller både de små såväl som de stora hjulen.

Slutligen lite bilder på en torrpassad modell
JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk IMG_05271-600x449

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk IMG_05261-600x453
Ett varningens ord till.. fästtapparna för huvdelarna är rejält tjocka, huvarna rejält tunna, så se upp! det gick en flisa när jag plockade bort fronthuven. Använd såg!

Fortsättning följer!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av Janne.S mån jun 17 2013, 23:18

Jag delar Eriks uppfattning om modellen och har väl ganska lite att tilllägga annat än att min generella uppfattning är att det har gått en gnutta för fort att ta fram modellen. Det dräller av små onödiga slarvfel och mycket tyder på en ovana att planera plastkartorna... utstötsmärken och sjunkmärken på egendomliga ställen och sådant där.

Modellen är lite schitzofren i att den är utmärkt till 90% men de sista dåliga 10% kan driva en till vansinne. Kvalitetsmässigt är den ett kvantumhopp bättre än Italeri men jämför upplägen på gjutstammarna så ser man att Italeri har tryckt ut plast bra mycket längre än Kittyhawk. Det är väldigt snarlikt Kinetics tidigaste modeller i upplägg och det är likartade problem.
Jag ser en stor potential i varumärket och jag förstår att de vill trycka ut många nya modeller snabbt för att etablera sig och jag tror på sikt kommer Kittyhawk hamna bland de främsta för jag ser ambitionen men de har en bit kvar....

Kontentan är väl att jag gillar modellen som sådan men jag kräver en gnutta mer för det priset, det är en modell i närmare 600kr klassen men den är magrare än en Kinetics i 400kr klassen..... Jag hoppas på bot och bättring inför den stundande MiG-25:an!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av Björn Eriksson tis jun 18 2013, 02:25

Såg det här inlägget på Stockholms-forumet igår, 
Tycker att modellen ser jäkligt fin ut trots att även denna verkar ha sina brister, det ska bli intressant att följa detta premiär bygge.

Kommer inom en mycket snar framtid att köpa in ett antal av den.


Senast ändrad av Björn Eriksson den tis jun 18 2013, 12:27, ändrad totalt 1 gång
Björn Eriksson
Björn Eriksson


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av Matt_Public tis jun 18 2013, 06:30

Lovande start. Heja på! cheers
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av Stefan E tis jun 18 2013, 08:24

Följer bygget med MYCKET stort intresse! cheers

Utmärkt första byggrapport!

Jag fick mina igår, och första intrycket är alldeles utmärkt, och tänker nog dra igång ett bygge snart!

Stefan Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av Janne.S tis jun 18 2013, 09:21

Säg den modellen som är perfekt....
Men mer än att hacka på modellen så tänkte Erik och jag visa hur man kan komma runt bristerna och få den mer korrekt Very Happy
På beväpningssidan lan man nog inte klara sig utan eftermarknads grejer... Att ha en Revell Eurofighter liggandes kan avhjälpa rätt mycket då man får med massa bra grejer i den som Meteor och IRIS-T, och Taurus om man vill ta med några sådana.
Sedan är det bristen på extratankar som stör, Cesar kan ju faktiskt ta 3 extratankar....Och en SPK hade ju inte skadat men det får man leta hos Maestro. En bombkapsel verkar åxå vara på gång, BK90 alltså. Och den där Litening podden skulle ju vara bra att ha alltså! leta i HAsegawas vapenset E... börja bli dyrt med alla eftermarknads vapen......
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av Marlin tis jun 18 2013, 09:58

Mycket bra byggtråd.
Jag antecknar för glatta livet.
Så fort jag har hunnit till ICA ska jag plocka fram mitt eget exemplar. drunken
Då kan jag skrota Italeriplasten och använda mina Maestrodelar på något som ser ut som en Gripen. cheers
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av cas tis jun 18 2013, 13:31

Lysande initiativ!
Detta skall följas, antecknas och läras av study
Och sen...sen skall jag göra den som JAS-39A fplnr.39131 som den såg ut 1998 när den var "min" geek

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av Janne.S tis jun 18 2013, 14:21

cas skrev:Lysande initiativ!
Detta skall följas, antecknas och läras av study
Och sen...sen skall jag göra den som JAS-39A fplnr.39131 som den såg ut 1998 när den var "min" geek


Tja, dekalerna son medföljer är ju till "A"..... Ännu en liiiiiten tabbe, modellen kan bara byggas till en "C" men de svenska dekalerna som medföljer är endast till "A".
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av Warsawpact tis jun 18 2013, 14:24

Intressant review av modellen. 

Kommer det att skapas en komplett lista där samtliga fel på modellen specas upp i punktform?
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av Janne.S tis jun 18 2013, 15:10

Warsawpact skrev:Intressant review av modellen. 

Kommer det att skapas en komplett lista där samtliga fel på modellen specas upp i punktform?

Njä, fullt så anala är vi inte .... Vi är inte ute efter att såga modellen utan för att bygga en hyfsat riktig Gripen C.
Det finns tillräckligt med forum och trådar som listar alla felen.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av MiniStuff tis jun 18 2013, 16:14

jag förstår inte vad som skulle kunna vara fel med en modell, bygg den och ha roligt.... Razz  Vill man vara så allvarlig så börja bygg i skala 1:1 istället. Very Happy

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av Caverö tis jun 18 2013, 17:27

Snyggt jobbat Janne! men hjälpe mig vad mycket du skriver. Jag får skavsår i ögonen;)
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av Janne.S tis jun 18 2013, 22:40

Caverö skrev:Snyggt jobbat Janne! men hjälpe mig vad mycket du skriver. Jag får skavsår i ögonen;)

Hihi....faktiskt Erik som skrivit det mesta, den pojken kan utrycka sig med många ord Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av Janne.S ons jun 19 2013, 21:42

Här kommer fortsättningen på bygget av vad som, om man läser en del kritik, den obyggbara Kitty Hawk Gripen. Tur att vi är två som kämpar med den då.

I går, Tisdag, tog vi oss an beväpning, landställ och slutmontering av flygkroppen.
Låt oss börja med landställen.

Landställ
Landställen är fint gjutna med separata delar för bland annat de olika stagen och styrcylindrarna för noshjulsstyrningen (åtmindstone tror jag att det är det som den lilla klumpen på nosstället är). Själva landställsbenen är beprydda med lite grunda utstötarmärken här och där. Landningsstrålkastare från den transparenta gjutstammen är kronan på verket.
Landställsbrunnarna är ju ganska så väldetaljerade. Superdetaljeraren kan ju dra lite egna kablar för att få dem att poppa ordentligt.
Noshjulet har saxlänken som separat del. Huvudställen har saxlänken som...ingen del!!!! Här blir det till att scratchbygga. Helt otroligt att de kan detaljera ställen så noggrannt, men missa saxlänkarna på huvudställen. De kanske har använt juni-bilden från 211 Sqn's kalender som referens, där visas ena huvudstället, men med delar blockerade av två flygoverallsklädda.....saker.
Instruktionerna säger att brunnarna ska vara vita, och ställen ljusgrå, men det ska väl vara ljusgrått all over, va?

Janne tog sig an nosstället. Se så fint det blev.
JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk IMG_0531-600x366

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk IMG_0529-600x389
Vi lade till lite kablage av blytråd mest för att man ska tro att vi brytt oss om att superdetaljera.. JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk Icon_e_smile
Se så fint Janne gjort med kabelklämmor av tamiyatejp. Undertecknad bara limmade dit sin..

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk IMG_0537-368x500

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk IMG_0536-546x500
Notera de vackra saxlänkarna av Plasticard.

Flygkroppen
Efter detta så var det dags att trycka ihop kroppen.
Nu började det riktigt roliga. Flygkroppen är ju uppdelad på alla möjliga sätt och några till, och framför allt på sedana sätt så att man som rutinerad byggare VET att det kommer bli passformsproblem. Vi försökte vara proaktiva när det gällde vingskarven på ovansidan. Med hjälp av tandpetare tvingade vi isär kroppshalvorna vid vingroten, i hopp om att bättre fylla skarven.

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk IMG_0539-600x240

Men när vi fått ihop allt noterade vi att Gripen lånat drag av Mirage 2000, och uppvisade samma negativa V-form. Som tur var återvände vingarna till mer korrekta vinklar när vi lyckades komma åt och avlägsna tandpetarna igen. Som tur var hade vi inte limmat dit den lilla "luckan" i buken.

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk IMG_0540-600x450
Här ser ni hur Jannes enkla luftintagsfix ser ut när alla delar är på plats.

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk IMG_0543-600x377
Här har bottenplåten kommit på plats också. Skarvar, skarvar, överallt skarvar.. nästa steg blir att fylla dem. Jag tror, att om man ändrar byggprocedur, så kan man minska skarvarna lite. Till exempel tror jag man kan limma överdelen av vingen mot kroppshalvan först, innan man limmar dem mot undersidan.

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk IMG_0541-600x310
Den tvådelade huven kräver lite micklande för att passa, och möjligen kan man behöva slipa lite för att få det perfekt.

Noskonen gav lite huvudbry innan vi kom på vad som var upp och vad som var ner. Passformen är inte den bästa, minst sagt. Janne propade nosen full med gjutformslera, eftersom det behövs en vikt i nosen (angivet i instruktionshäftet).

Det har klagats en del på vapnen som medföljer lådan. För att balansera detta vill jag bara påpeka att sidewinderrobotarna som medföljer faktiskt ser rätt fina ut.

Det var väl allt vi hade för denna gång. Nu ska modellen spacklas till nästa gång, då vi hoppas kunna slänga på färg.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av Marlin ons jun 19 2013, 22:12

Snyggt jobbat Grabbar Very Happy
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av Timo P ons jun 19 2013, 22:22

Instämmer! Bra jobbat!

Och vilken cliffhanger det blev. Vi får väl hoppas på mycket regn i midsommar så bygget framskrider utan distraktioner? Very Happy

Timo
Timo P
Timo P


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av Björn Eriksson ons jun 19 2013, 22:33

Ojoj! vilka glipor, ser ut som att det kommer att gå åt en del spackel till nya fina modellen, annars förstklassig kabeldragning på hjulställen.
Björn Eriksson
Björn Eriksson


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av Warsawpact ons jun 19 2013, 22:38

Apokalyptisk attention too detailing på landningsställen. Keep it up!
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av Erik_G ons jun 19 2013, 22:44

Hallo boys.. kan ge ett förhandsbesked om att de däringa skarvarna på undersidan är nära nog ett minne blott. Jag har använt varmdragen gjutstam och fyllt gliporna med, sedan slipat. Man kommer väl få återställa en del panellinjer kanske, men det var inte så jobbigt som befarat - hittills ska jag säga.. har bara fixat de "lätta" skarvarna än.

/E, killen med de många orden.

Erik_G


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av cas tor jun 20 2013, 08:20

Tasty!
Men de där gliporna ser ju ut som något man får vara vaksam över.
Nåja, vi kan ju inte räkna med Trumtamigawa byggbarhet från en såpass ny tillverkare.

Bra jobbat med ställen är det allt:study:

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av Matt_Public tor jun 20 2013, 08:28

cas skrev:Nåja, vi kan ju inte räkna med Trumtamigawa-byggbarhet från en såpass ny tillverkare.
Mjo. Great Wall Hobby skämde visst bort oss. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk Empty Sv: JAS39C Gripen , 1/48 Kittyhawk

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet