Draken, Hasegawa 1/48
+6
Janne.S
cas
Matt_Public
Stefan E
Mal
Galdrin
10 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Draken, Hasegawa 1/48
Dags för ett nytt bygge. Denna gången blir det en Draken om byggs helt out of the box med undantag för dekalerna. Mest som en provkörning inför nästa draken där jag har laddat upp ordentligt med uppgraderingar.
Skippade dekalerna för cockpit, med tank på hur lite man egentligen ser så tror jag det blir bättre om man målar det för hand.
Några fallgropar att akta sig för med detta bygget?
Skippade dekalerna för cockpit, med tank på hur lite man egentligen ser så tror jag det blir bättre om man målar det för hand.
Några fallgropar att akta sig för med detta bygget?
Galdrin
Sv: Draken, Hasegawa 1/48
Hejsan!
Enda delen jag hade svårt med var akan-portarna/fyllningarna, de passade lite sisådär.
Ingen katastrof, men passningen kunde varit en aningen bättre.
Annars var det inga som helst svårigheter, bara att köra på!
Spännande bygge, vad blir det för målning?
Stefan
Enda delen jag hade svårt med var akan-portarna/fyllningarna, de passade lite sisådär.
Ingen katastrof, men passningen kunde varit en aningen bättre.
Annars var det inga som helst svårigheter, bara att köra på!
Spännande bygge, vad blir det för målning?
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Det blir ett litet fuskbygge Jag råkade ha en J35F utan dekaler och ett ark med dekaler till DK-215 ur finska flygvapnet
Galdrin
Finskt, alltså.
Det är rätt ovanligt att man ser, skall bli kul att följa ditt bygge.
Jag kom på ytterligare ett ställe som ställde till det lite för mig, när stjärt-konen skulle passas in mot kroppen.
Det är dessutom ett ställe som är lite marigt att komma åt.
Den är lättbyggd, jag fick ihop min på två veckor!
Stefan
Det är rätt ovanligt att man ser, skall bli kul att följa ditt bygge.
Jag kom på ytterligare ett ställe som ställde till det lite för mig, när stjärt-konen skulle passas in mot kroppen.
Det är dessutom ett ställe som är lite marigt att komma åt.
Den är lättbyggd, jag fick ihop min på två veckor!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Byggen som man bara råkar starta kan ibland bli de bästa!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Denna plasten mer eller mindre föll ihop. Inga större problem men lite slipning behövs och runt kanon-biten och under fenan behövdes lite fyllnadsmassor. Största problemet är nog utblås-konens fäste mot kroppen, bägge delarna är lite avsmalnande så det bildas ett dike där de går ihop, får se när jag har på primer om det behöver spacklas eller om det går att maskera med panel-linje.
Galdrin
Ser ju tjusigt ut :´D
Du behöver inte vara så jättenoga med den fogen då den ser rätt illa ut i verkligheten åxå.
Notera blänket på kroppen hur den liksom hoppar över en bit mellan stjärtkonen och flygkroppen
Du behöver inte vara så jättenoga med den fogen då den ser rätt illa ut i verkligheten åxå.
Notera blänket på kroppen hur den liksom hoppar över en bit mellan stjärtkonen och flygkroppen
Janne.S- Moderator
Ha! Precis sådär är det på min modell. Mitt bygge är alltså ultra-realistiskt
Galdrin
Hade dom klarlackat den där museii-kärran? Den blänker väldigt vackert
Mycket snygg plast-drake är det allt!
Mycket snygg plast-drake är det allt!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Målade buken i tre olika nyanser av silver igår. Vet inte om det är det minsta likt. Skall tona ner den mörka nyansen lite innan jag maskerar buken. Någon som har några bra bilder på undersidan av en draken så jag vet hur långt fram det metallrena går och om jag bör göra om de mörka eller de ljusare partierna?
Själv ser jag knappt skillnad på det silvriga och primerfärgen som är grå men ni får lita på att det är där
Själv ser jag knappt skillnad på det silvriga och primerfärgen som är grå men ni får lita på att det är där
Galdrin
Draken gick ihop så snällt så färgerna jag har beställt till bygget har inte hunnit komma så Draken fick snällt inta "holding patttern" i sprutboxen. Dessutom verkar min lärare på andra sidan Atlanten gått i ide och inga nya uppgifter har kommit sedan i torsdags. Börjar med andra ord känna mig lite rastlös, vad skall man göra då?
Sitter och pillar lite på en låda med plast, vet att den kommer att hamna på hyllan på lördag pga semester, skall jag eller skall jag inte?
Alla dessa beslut ...
Sitter och pillar lite på en låda med plast, vet att den kommer att hamna på hyllan på lördag pga semester, skall jag eller skall jag inte?
Alla dessa beslut ...
Galdrin
Tvekar man får man ta två!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Det ser ju väldigt snyggt ut så långt!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Hmm, Tamiya-tejpen tog slut i ett kritiskt skede så jag fick lova att experimentera med lite Tesa Sensitive.
Sista färgen i camot blåstes på, inga problem med tejpen och endast ett fåtal punkter i det grön-grå camot som behöver piffas till. Hoppas färgerna blev någorlunda rätt för en draken, jag återkommer med bilder tagna i dagsljus så experterna i forumet kan säga om det behöver ljusas upp eller mörkas ner.
Sista färgen i camot blåstes på, inga problem med tejpen och endast ett fåtal punkter i det grön-grå camot som behöver piffas till. Hoppas färgerna blev någorlunda rätt för en draken, jag återkommer med bilder tagna i dagsljus så experterna i forumet kan säga om det behöver ljusas upp eller mörkas ner.
Galdrin
Svårt att säga, alla bilder online verkar ha olika färger, även bland de svenska flygplanen. Antar att det beror på blekning, vitbalans mm.
Hittar dock en hel del bilder som antyder att finska draken har precis samma camo-mönster som svenska draken så jag gissade på att de finska draken i princip är svenska draken med svenskt camo men finska nationalitets- och individ-beteckningar. Om jag förstått saken rätt så fanns det även ett antal draken i Sverige som var tagna ur drift, rustade och redo att skeppas till Finland som var utan nationalitetsbeteckning eller med svensk nationalitetsbeteckning. Dessa plan var svenska men lovade till Finland i fall av krig och om jag förstår det så var det ett sätt att komma runt begränsningen på antal stridsplan Finland fick ha och i så fall är det väl rimligt att tro att de draken som fanns i Finland hade samma camo som det draken som fanns i Sverige. Kanske är ute och cyklar här, någon som kan bidra med lite fakta i frågan?
Hittar dock en hel del bilder som antyder att finska draken har precis samma camo-mönster som svenska draken så jag gissade på att de finska draken i princip är svenska draken med svenskt camo men finska nationalitets- och individ-beteckningar. Om jag förstått saken rätt så fanns det även ett antal draken i Sverige som var tagna ur drift, rustade och redo att skeppas till Finland som var utan nationalitetsbeteckning eller med svensk nationalitetsbeteckning. Dessa plan var svenska men lovade till Finland i fall av krig och om jag förstår det så var det ett sätt att komma runt begränsningen på antal stridsplan Finland fick ha och i så fall är det väl rimligt att tro att de draken som fanns i Finland hade samma camo som det draken som fanns i Sverige. Kanske är ute och cyklar här, någon som kan bidra med lite fakta i frågan?
Galdrin
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» J-35 Draken "Hasegawa"
» J-35 Draken 1/48 Hasegawa
» J-35 Draken Hasegawa 1/72
» Hasegawa 1:72 J35J Draken
» J-35F/J Draken, Hasegawa, 1/48
» J-35 Draken 1/48 Hasegawa
» J-35 Draken Hasegawa 1/72
» Hasegawa 1:72 J35J Draken
» J-35F/J Draken, Hasegawa, 1/48