IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Imitera trä - "K Ration" lådor U.S. Army VK2

3 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Imitera trä - "K Ration" lådor U.S. Army VK2 Empty Imitera trä - "K Ration" lådor U.S. Army VK2

Inlägg av Hauptmann lör dec 07 2013, 14:58

Några tips på hur jag bäst kan imitera "K Ration" lådor från U.S. Army?

Imitera trä - "K Ration" lådor U.S. Army VK2 K_Rationl_dor_1 Imitera trä - "K Ration" lådor U.S. Army VK2 K_Rationl_dor_2

De ska sitta på ett fältmodifierat fäste för såna lådor på en stridsvagnsmodell jag har hemma, så det är bara fyra sidor som kommer att synas - de andra två sidorna är dolda.

Hauptmann
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Imitera trä - "K Ration" lådor U.S. Army VK2 Empty Sv: Imitera trä - "K Ration" lådor U.S. Army VK2

Inlägg av Hauptmann sön dec 08 2013, 21:21

Några modifikationer jag har gjort i förberedelse för ommålningen av trälådorna: Jag har slipat bort färgen och förstärkt linjerna mellan brädorna, som har använts för att tillverka lådorna, så att dessa syns tydligare. Slipningen borde väl också ge lite mer trästruktur till det hela.

Imitera trä - "K Ration" lådor U.S. Army VK2 K_Rationl_dor_3 Imitera trä - "K Ration" lådor U.S. Army VK2 K_Rationl_dor_4 Imitera trä - "K Ration" lådor U.S. Army VK2 K_Rationl_dor_5 Imitera trä - "K Ration" lådor U.S. Army VK2 K_Rationl_dor_6

Men frågan återstår, hur imiterar jag trä på bästa och enklaste sätt? Kan jag använda något som gör att dekalerna följer trästrukturer bättre och inte ser så "platta" ut?

Hauptmann
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Imitera trä - "K Ration" lådor U.S. Army VK2 Empty Sv: Imitera trä - "K Ration" lådor U.S. Army VK2

Inlägg av Hauptmann lör dec 14 2013, 09:51

Jag vet att det är juletider och mycket stress med att köpa julklappar m.m., men med tanke på expertisen som finns i det här forumet så borde det väl finnas någon som har något svar på min fråga...

Alltså, hur imitirar jag trä på enklaste och bästa sätt? Och finns det något medel som gör att dekalen följer "trästrukturen" bättre?

Hauptmann
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Imitera trä - "K Ration" lådor U.S. Army VK2 Empty Sv: Imitera trä - "K Ration" lådor U.S. Army VK2

Inlägg av Stefan E lör dec 14 2013, 10:08

Jag är ju mest flygbyggare, men i den här tråden visar jag hur man målar trä på en dubbeldäckare.

https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t1131-sopwith-pup-wing-nut-wings-1-32

Här kan du hitta lite tips, trä är ju trä, oavsett om det det gäller proviantlådor eller ett cockpitgolv!

Klarlackar gör du med din favoritklarlack, men det måste vara blank lack.

Först Micro-set (för att sätta dit dekalen) och sedan Micro-sol (för att få den att sjunka ner ordentligt) fungerar ypperligt, när du är nöjd med resultatet och allt ar ordentligt torrt, mattlackar och vädrar du som vanligt.

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Imitera trä - "K Ration" lådor U.S. Army VK2 Empty Sv: Imitera trä - "K Ration" lådor U.S. Army VK2

Inlägg av cas lör dec 14 2013, 12:01

Och här är ett annats tips för trämålning!
Länk!

Micro Sol/Set är alldeles utmärkt, men för riktigt tjocka dekaler så rekommenderas Mr Mark Softer och Mr Mark Set rån Gunze. Dom är som gjorda för tjocka tamiya-dekaler...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Imitera trä - "K Ration" lådor U.S. Army VK2 Empty Sv: Imitera trä - "K Ration" lådor U.S. Army VK2

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet