Boeing B-314 Clipper, Airfix 1/144
+3
Janne.S
Linus
Stefan E
7 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Boeing B-314 Clipper, Airfix 1/144
Hejsan!
Här är ett bygge som just nu är vilande men som jag tänker ta tag i igen eftersom baby-Airbusen är klar.
Men vänta nu...
En Clipper, det är ju en airliner....
Borde inte den vara i det civila???
Både ja och nej faktiskt!
Det tillverkades totalt 12st av dessa fantastiska flygande båtar, 6st strax före kriget och resten under kriget.
"Min" maskin heter(hette) "Dixie Clipper" och var en av de tidiga maskinerna.
Hon började sin karriär som atlant-flyg för Pan-American Airlines i några år.
När kriget bröt ut blev hon och ytterligare två maskiner (inklusive besättningar!) helt enkelt "inkallade" till Amerikanska Flottan.
Dixie Clipper målades om i ett intressant experiment-camouflage men behöll sin civila registrering.
Det var detta flygplan som flög President Roosevelt till en konferens med den Brittiske Premiärministern Winston Churchill i Casablanca den 11e Januari 1943.
På detta sätt kom hon att bli den första (i en lång rad) "Air Force One"!
Ett stort tack till Merlin!
Dina artiklar och bilder var/är till stort nöje och massor med information!
Tack kompis!
När jag köpte den här modellen tänkte jag att det var ju kul att även Minicraft ville ge ut den eftersom Airfix modell är rätt gammal nu.
Men... ack, vad jag bedrog mig!
Det här är vad jag fann i lådan;
Rena Deja-Vún, det kändes så bekant och formen på stödet, hade jag inte sett det förut?
Jojomensan, det var min gamla Airfix-vän från -64!
Modellen är mycket fint gjuten med mycket litet gjutskägg och detaljeringen är naturligtvis upphöjd, men återhållsamt gjort så intrycket är ändå mycket gott!
Att formarna har hållit sig så frächa genom åren är ett under!
En stor skillnad mot Airfix var dekalerna!
De dekaler jag fick med i lådan är helt nya, tryckta av Cartograph och av högsta klass!
Först tänkte jag bygga den vanliga silverfärgade maskinen, men i den här lådan fanns det ett extra dekalark med just den "inkallade" versionen jag berättat om tidigare!
Jag började bygga och det gick fort o lätt, passformen är mycket bra trots modellens ålder.
Lite spackel måste ju till, annars är det ingen äkta Airfix!
Snart hade jag ett komplett flygplan och kunde "flyga" det på stödet, vilken nostalgi kick!
Brrrrrummmmmmm....
Nu är det bara den sista slipningen kvar och sedan blir det målningen!
Mera kommer snart!
Stefan
Här är ett bygge som just nu är vilande men som jag tänker ta tag i igen eftersom baby-Airbusen är klar.
Men vänta nu...
En Clipper, det är ju en airliner....
Borde inte den vara i det civila???
Både ja och nej faktiskt!
Det tillverkades totalt 12st av dessa fantastiska flygande båtar, 6st strax före kriget och resten under kriget.
"Min" maskin heter(hette) "Dixie Clipper" och var en av de tidiga maskinerna.
Hon började sin karriär som atlant-flyg för Pan-American Airlines i några år.
När kriget bröt ut blev hon och ytterligare två maskiner (inklusive besättningar!) helt enkelt "inkallade" till Amerikanska Flottan.
Dixie Clipper målades om i ett intressant experiment-camouflage men behöll sin civila registrering.
Det var detta flygplan som flög President Roosevelt till en konferens med den Brittiske Premiärministern Winston Churchill i Casablanca den 11e Januari 1943.
På detta sätt kom hon att bli den första (i en lång rad) "Air Force One"!
Ett stort tack till Merlin!
Dina artiklar och bilder var/är till stort nöje och massor med information!
Tack kompis!
När jag köpte den här modellen tänkte jag att det var ju kul att även Minicraft ville ge ut den eftersom Airfix modell är rätt gammal nu.
Men... ack, vad jag bedrog mig!
Det här är vad jag fann i lådan;
Rena Deja-Vún, det kändes så bekant och formen på stödet, hade jag inte sett det förut?
Jojomensan, det var min gamla Airfix-vän från -64!
Modellen är mycket fint gjuten med mycket litet gjutskägg och detaljeringen är naturligtvis upphöjd, men återhållsamt gjort så intrycket är ändå mycket gott!
Att formarna har hållit sig så frächa genom åren är ett under!
En stor skillnad mot Airfix var dekalerna!
De dekaler jag fick med i lådan är helt nya, tryckta av Cartograph och av högsta klass!
Först tänkte jag bygga den vanliga silverfärgade maskinen, men i den här lådan fanns det ett extra dekalark med just den "inkallade" versionen jag berättat om tidigare!
Jag började bygga och det gick fort o lätt, passformen är mycket bra trots modellens ålder.
Lite spackel måste ju till, annars är det ingen äkta Airfix!
Snart hade jag ett komplett flygplan och kunde "flyga" det på stödet, vilken nostalgi kick!
Brrrrrummmmmmm....
Nu är det bara den sista slipningen kvar och sedan blir det målningen!
Mera kommer snart!
Stefan
Senast ändrad av Phantom2 den tor apr 09 2009, 16:45, ändrad totalt 1 gång
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Boeing B-314 Clipper, Airfix 1/144
Det var snabbt jobbat, ser fram emot resultatet från målningen.
Linus
Måste säga att Clippern är kanske det absolut snyggaste sjöflygplanet! Och man tänker osökt på Pan-Ams glansdagar.......
Härligt modell Stefan!
Härligt modell Stefan!
Janne.S- Moderator
Härligt att se hur du går loss med sådan energi på denna flygande/flytande skönhet! Roligt att det tidigare bifogade materialet kunde inspirera dig. Som du noterade, var det ju en gammal Airfix-form (kallas väl för re-issued?) som MiniCraft gett ut. Kanske har de bemödat sig om en bättre plastkvalite (ser att den är vit). Såå... vad jag förstår är det "presidentmodellen" som du riktar in dig på? Kanske blir det också ett enkelt vattendio med tillhörande brýgga...? sådant höjer intrycket och ger en naturlig kontext åt flygtypen och tidsandan. En liten blygsam förfrågan i samband med ditt bygge; om det är så att du bestämt dig för "presidentmodellen", kanske du har lust att avyttra det andra dekalarket för en anständig summa, vid t ex nästa månadsmöte eller så (mmm, Cartograph, mums!). Om du lägger den till försäljning vill säga... Blir det Clearfix-fönster på sidorna? Rätt praktiskt med så många små kabinfönster! Som sagt, jag följer ditt bygge med STORT intresse!
Eftersom det är en så liten skala och att maskinen således är tom inuti, kanske det finns en poäng i att visa forummedlemmarna hur dessa luftens bjässar såg ut i cockpit på förlagan. Gott om plats verkade det vara i alla fall! Se själva!
Eftersom det är en så liten skala och att maskinen således är tom inuti, kanske det finns en poäng i att visa forummedlemmarna hur dessa luftens bjässar såg ut i cockpit på förlagan. Gott om plats verkade det vara i alla fall! Se själva!
merlin1953packard
Vackert val av kärra Stefan!
För att vara 45 år sedan formarna gjordes så ser det riktigt bra ut, bättre än många 45-åriga Homo Sapiens
Skall bli roligt att följa dina framsteg med denna skönhet.
Blir det en Connie också som sällskap?
@ Merlin: Trevligt med dina historiska nedslag. Alltid trevligt med lite historia kring modellerna vi bygger!
mvh
Johan
För att vara 45 år sedan formarna gjordes så ser det riktigt bra ut, bättre än många 45-åriga Homo Sapiens
Skall bli roligt att följa dina framsteg med denna skönhet.
Blir det en Connie också som sällskap?
@ Merlin: Trevligt med dina historiska nedslag. Alltid trevligt med lite historia kring modellerna vi bygger!
mvh
Johan
johan r
Ja jösses vad snygga maskiner dom gjorde förr. Seer fram emot detta bygge.
Caverö
Hejsan!
Jag är ledsen Merlin, men jag skall bygga ytterligare en Clipper med de vanliga Pan-Am dekalerna!
Fick ju tag i en Airfix Original box för bara 50:-, lika fin i plasten men dekalerna var av sedvanlig Airfix-kvalitet (inget att hänga i julgran alltså!).
De här dekalerna fanns med i en Special-box med Tidiga President-flygplan som Minicraft gav ut för ett par år sedan.
Man kan fortfarande få tag i boxen ganska billigt!
Limma Lungt!
Stefan
Jag är ledsen Merlin, men jag skall bygga ytterligare en Clipper med de vanliga Pan-Am dekalerna!
Fick ju tag i en Airfix Original box för bara 50:-, lika fin i plasten men dekalerna var av sedvanlig Airfix-kvalitet (inget att hänga i julgran alltså!).
De här dekalerna fanns med i en Special-box med Tidiga President-flygplan som Minicraft gav ut för ett par år sedan.
Limma Lungt!
Stefan
Ser bra ut Stefan!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Phantom2 skrev:Hejsan!
Limma Lungt!
Stefan
Det är helt OK, Stefan! I mina ögon är det bara roligt att du utvecklar "Golden Age"-temat med ytterligare en maskin (Själv har jag ju två Airfix liggande i staschen). Tyckte bara att min förfrågan om dekalerna inte skulle lämnas oprövad, ifall att du tänkt begränsa till ett exemplar. Självklart är det "kalas-dekaler" av hög kvalitet. Istället får jag och de andra värderade forummedlemmarna privilegiet att följa två byggen i stället för ett. Det går säkert att hitta något på second hand-marknaden i likhet med ditt eget eminenta fynd. Och för min del är det ingen brådska. Skulle du stöta på Presidentutgåvan, kan du väl tipsa mig i så fall... Man kan väl alltid hoppas att Accurate Miniature, Hasegawa, Tamiya eller varför inte Eduard ger sig på och tillverkar en 314 "new moulding" i 1:72 i någon nära framtid.
För övrigt bjuder jag på några ytterligare unika bilder av Boeing 314, närmare bestämt första och andra prototypen, där den första bara hade en fena respektive den andra hade dubbla fenor. Det sägs att testpiloten på första prototypen efter avslutad första provtur, kortfattat lät meddela till chefsingenjören: "It wont turn, sir!" Och vi vet ju att det slutligen behövdes tre fenor för stabil planflykt och manöverbarhet. Se bilderna!
Första prototypen med en fena
Andra prototypen med dubbla fenor
Avslutningsvis några stämningbilder på denna legendariska maskin
merlin1953packard
Wow!
Vilka snygga bilder, Tack för det!
Nu har jag spacklat o slipat vingskarvarna;
...och i kväll primade jag hela kärran som en förberedelse för den vita färgen och för att kolla skarvarna, så inga oväntade fulheter upptäcks när man målar "skarpt"!
Limma Lungt!
Stefan
Vilka snygga bilder, Tack för det!
Nu har jag spacklat o slipat vingskarvarna;
...och i kväll primade jag hela kärran som en förberedelse för den vita färgen och för att kolla skarvarna, så inga oväntade fulheter upptäcks när man målar "skarpt"!
Limma Lungt!
Stefan
Kul att det går framåt! Då får vi kanske se lite färg på den snart!
Håkan
Håkan
Azgaron skrev:Kul att det går framåt! Då får vi kanske se lite färg på den snart!
Håkan
Jodå, just nu är grått på modet;
Snart så skall det vita på, följt av de olika blå tonerna!
Limma Lungt!
Stefan
Snyggt så långt Stefan!
Håkan
Håkan
Nu börjar det hända saker
Längtar efter lite färg !!!!
En undran bara...om den ska bli vit, varför grundade du inte med Tamyias vita surfacer?
En undran bara...om den ska bli vit, varför grundade du inte med Tamyias vita surfacer?
Janne.S- Moderator
Tala om trollen, eller snarare Clippern, eftersom jag frågade om den i din Tornado-tråd. Knappt har färg och dekaler hunnit torka på föregående bygge innan du glupskt kastar dig över nästa modell! En sann entusiast! Clippern höjer ju alltid pulsen lite extra, tycker jag och det är härligt att du är igång med den igen. Vi vill ha många bilder och detaljerade beskrivningar!
merlin1953packard
Janne.S skrev:Nu börjar det hända saker
Bra fråga egentligen!
I första hand tycker jag Tamiyas färger (i sparyburkar) är för dyra, och jag har massor av Humbrolburkar i lådan.
Ja, jag har Småländskt påbrå så jag är väl lite snål...
Men framför allt tycker jag en grå bas ger lite mera djup i det vita, lite som en pre-shading.
Svårt att förklara, men "känslan" av målad vit färg blir bättre och ger samtidigt den (blanka) vita färgen något att "bita" i.
Svårt att förklara...
Limma Lungt!
Stefan
Du får låta resultatet tala
har aldrig använt Tamyas primer heller....men är nyfiken på vad folk tycker om den.
Jag brukar grunda med antingen Humbrol 127 eller alclads primer
har aldrig använt Tamyas primer heller....men är nyfiken på vad folk tycker om den.
Jag brukar grunda med antingen Humbrol 127 eller alclads primer
Janne.S- Moderator
merlin1953packard skrev:Tala om trollen, eller snarare Clippern, eftersom jag frågade om den i din Tornado-tråd. Knappt har färg och dekaler hunnit torka på föregående bygge innan du glupskt kastar dig över nästa modell! En sann entusiast! Clippern höjer ju alltid pulsen lite extra, tycker jag och det är härligt att du är igång med den igen. Vi vill ha många bilder och detaljerade beskrivningar!
Jo, jag behöver något enkelt efter Tornado-bygget!
Den här får ett experiment-cammo, men nästa kommer att bli målad i Polerad Aluminium!
Jajamen, jag har ytterligare två Clippers i hyllan!
Det är Airfix-utgåvor som Moduni sålde för €4, alltså ca 45:- stycket!
Lika fin plast, men dekalerna är inte roliga...
Limma Lungt!
Stefan
Hejsan!
Nu har min Clipper fått den "riktiga" vita färgen på kropps-sidor och undersidan.
Tänkte först att jag skulle montera motorerna EFTER allt var målat.
Bra idé, MEN....
Det finns små luftintag över varje motor så dom måste monteras FÖRE målningen.
Det var bara att limma dit motorerna, så det blir till att maska igen!
Visst är dom snygga dom små motorerna?
Limma Lungt!
Stefan
Nu har min Clipper fått den "riktiga" vita färgen på kropps-sidor och undersidan.
Tänkte först att jag skulle montera motorerna EFTER allt var målat.
Bra idé, MEN....
Det finns små luftintag över varje motor så dom måste monteras FÖRE målningen.
Det var bara att limma dit motorerna, så det blir till att maska igen!
Visst är dom snygga dom små motorerna?
Limma Lungt!
Stefan
E så söt så!
En snabb maskning av motorer är att göra små "kineshattar" och stoppa in i motorerna....går jätte fort!
En snabb maskning av motorer är att göra små "kineshattar" och stoppa in i motorerna....går jätte fort!
Janne.S- Moderator
Hejsan!
Ja, jag använder samma metod ibland.
Lite fuktat papper som petas in med pincett går också bra men kan vara attans svårt att få ut!
Stefan
Ja, jag använder samma metod ibland.
Lite fuktat papper som petas in med pincett går också bra men kan vara attans svårt att få ut!
Stefan
Hejsan!
Äntligen dags för en uppdatering på Clippern!
Det har varit mycket maskerand och målning så det har tagit tid!
Men här är några bilder;
Det här skall ju bli en "inkallad" maskin så först ut var den mellanblå när jag maskat allt som skulle vara vitt.
De smådetaljer som var kvar monterades.
Rutorna maskades;
Till slut maskade jag allt som skulle vara mellanblått.
...och målade allt mörkblått!
När maskinen fått torka ett par dagar kunde jag avmaska hela flygplanet.
Förvånansvärt nog var det väldigt få missar denna gång!
Sedan kunde jag klarlacka hela flygplanet, och så här ser hon ut nu!
Nu är det dags för dekalerna, så det kommer att gå fortare nu!
Limma Lungt!
Stefan
Äntligen dags för en uppdatering på Clippern!
Det har varit mycket maskerand och målning så det har tagit tid!
Men här är några bilder;
Det här skall ju bli en "inkallad" maskin så först ut var den mellanblå när jag maskat allt som skulle vara vitt.
De smådetaljer som var kvar monterades.
Rutorna maskades;
Till slut maskade jag allt som skulle vara mellanblått.
...och målade allt mörkblått!
När maskinen fått torka ett par dagar kunde jag avmaska hela flygplanet.
Förvånansvärt nog var det väldigt få missar denna gång!
Sedan kunde jag klarlacka hela flygplanet, och så här ser hon ut nu!
Nu är det dags för dekalerna, så det kommer att gå fortare nu!
Limma Lungt!
Stefan
Heh, vilka söta små insektsantenner
Härliga färger, Stefan
Härliga färger, Stefan
Janne.S- Moderator
Snyggt målat Stefan!
Håkan
Håkan
Hejsan!
Liten uppdatering!
Klarlacken är på och modellen är helt avmaskerad nu!
...och dekaleringen kan börja!
Limma Lungt!
Stefan
Liten uppdatering!
Klarlacken är på och modellen är helt avmaskerad nu!
...och dekaleringen kan börja!
Limma Lungt!
Stefan
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» Boeing B-17G, Monogram 1/48
» Lufthansa dekaler till Boeing 737-200 i 1/144 (Airfix)
» HMS Nelson 1/600 Airfix,HMS Belfast 1/600 Airfix, Sdkfz 2/2 Kettenrad med signalkabel 1/35
» Pan Am Boeing 727-200 i 1/144
» Boeing 727-235 Pan am 1/144
» Lufthansa dekaler till Boeing 737-200 i 1/144 (Airfix)
» HMS Nelson 1/600 Airfix,HMS Belfast 1/600 Airfix, Sdkfz 2/2 Kettenrad med signalkabel 1/35
» Pan Am Boeing 727-200 i 1/144
» Boeing 727-235 Pan am 1/144
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet