Boeing B-17G, Monogram 1/48
+9
Caverö
merlin1953packard
MiniStuff
Gigabyte
Azgaron
Obed
JOooCKE
Janne.S
Stefan E
13 posters
Sida 1 av 3
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Boeing B-17G, Monogram 1/48
Hejsan!
Här börjar jag ett bygge som troligen kommer att ta fram till sommaren!
Jag tänker bygga en riktig klassiker, Boeing B-17G i 1/48 från Monogram!
Kärran jag tänker bygga var en riktig veteran, hon gjorde 83 uppdrag över Europa innan kriget tog slut!
Hon hette ”A Bit O´Lace”, och Airfix modell i 1/72 var en av de första jag byggde i mitten på -60talet!
Jag kunde sitta i evigheter och beundra den underbara boxarten av mästaren av dem alla, Roy Cross, och fantisera om spännande uppdrag över Europa!
Nu tänker jag bygga henne i 1/48, och då är det naturligtvis Monograms gamla byggsats som fortfarande gäller!
Hon är en mycket färggrann dam, helt Metallren med gul stjärt och fena, höjd och sidoroder silverdopade, gula vingspetsar, två gräsgröna (Willow Green) band på bakkroppen, Mörkblåa (Insignia Blue) vinklar på höger övre och vänster under vingspets (innanför de gula vingspetsarna), vita motorkåpor och Olivgrön antireflexfärg på inre, övre kvartsdelen av alla motorer plus rostskyddsgul (zinc chromate Yellow) framför cockpiten!
Utöver detta så tillkommer alla insignier och individ-markeringar plus ”Bomb-Tally” och nose-art!
En del tillbehör har jag hunnit samla på mig som huvar och glas från Squadron (vacuumdragna),
En konverteringssats till ett senare Cheyenne-aktertorn (hon skickades hem till Staterna för modifiering) från Paragon!
Mina andra tillbehör är motorer och kulsprute-pipor från Quickboost, ets från Eduard och naturligtvis dekaler från Super-Scale!
En närmare titt på dekalarket;
…och här är ”Lady Lace”!
Som sagt, det här bygget kommer att få ta tid!
Limma Lugnt!
Stefan
Här börjar jag ett bygge som troligen kommer att ta fram till sommaren!
Jag tänker bygga en riktig klassiker, Boeing B-17G i 1/48 från Monogram!
Kärran jag tänker bygga var en riktig veteran, hon gjorde 83 uppdrag över Europa innan kriget tog slut!
Hon hette ”A Bit O´Lace”, och Airfix modell i 1/72 var en av de första jag byggde i mitten på -60talet!
Jag kunde sitta i evigheter och beundra den underbara boxarten av mästaren av dem alla, Roy Cross, och fantisera om spännande uppdrag över Europa!
Nu tänker jag bygga henne i 1/48, och då är det naturligtvis Monograms gamla byggsats som fortfarande gäller!
Hon är en mycket färggrann dam, helt Metallren med gul stjärt och fena, höjd och sidoroder silverdopade, gula vingspetsar, två gräsgröna (Willow Green) band på bakkroppen, Mörkblåa (Insignia Blue) vinklar på höger övre och vänster under vingspets (innanför de gula vingspetsarna), vita motorkåpor och Olivgrön antireflexfärg på inre, övre kvartsdelen av alla motorer plus rostskyddsgul (zinc chromate Yellow) framför cockpiten!
Utöver detta så tillkommer alla insignier och individ-markeringar plus ”Bomb-Tally” och nose-art!
En del tillbehör har jag hunnit samla på mig som huvar och glas från Squadron (vacuumdragna),
En konverteringssats till ett senare Cheyenne-aktertorn (hon skickades hem till Staterna för modifiering) från Paragon!
Mina andra tillbehör är motorer och kulsprute-pipor från Quickboost, ets från Eduard och naturligtvis dekaler från Super-Scale!
En närmare titt på dekalarket;
…och här är ”Lady Lace”!
Som sagt, det här bygget kommer att få ta tid!
Limma Lugnt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Boeing B-17G, Monogram 1/48
Uj uj uj! Jag gnuggar händerna i förtjusning!
Blivit inspirerad av Jockes B-17 måhända?
Blivit inspirerad av Jockes B-17 måhända?
Janne.S- Moderator
Sv: Boeing B-17G, Monogram 1/48
ska bli mycket kul att se en till B-17 bli byggd!
Den här satsen måste nog vara exakt samma som min bara en nyare utgåva för det är samma märkning också
El Lobo och någon mer var det i min kommer dock inte ihåg vilken...
Lycka till med byggandet!!
/ Jocke
Den här satsen måste nog vara exakt samma som min bara en nyare utgåva för det är samma märkning också
El Lobo och någon mer var det i min kommer dock inte ihåg vilken...
Lycka till med byggandet!!
/ Jocke
JOooCKE
Sv: Boeing B-17G, Monogram 1/48
Oj en stor och gammal Monogram hade jag aldrig vågat mig på. Men Phantom2 vet nog vad han gör.
Obed
Sv: Boeing B-17G, Monogram 1/48
Obed skrev:Oj en stor och gammal Monogram hade jag aldrig vågat mig på. Men Phantom2 vet nog vad han gör.
Jag undrar det, jag..
Men dessa gamla Monogram satser brukar faktiskt vara fina och ha ganska god passform, även om de naturligtvis inte kan jämföras med nyare modeller från tex Tamiya!
Tänk gamla Matchbox, Revell och Airfix, så kommer du rätt nära!
På 80-talet var detta "State of the art" byggsatser, med upphöjda panellinjer, nitar och allt!
Detta är ett bygge som "legat till sig" flera år nu, och visst blev jag både triggad och inspirerad av Jocke, det förnekar jag inte (hur går det med din B-17 förresten?)!
Dessutom har jag nu fått ihop allt jag behöver (vacuumdragna huvar och rutor, ets, resin, dekaler mm) för att bygga just denna maskin, som varit MIN drömmodell så länge!
Det här bygget kommer att få ta den tid det tar, så det kommer att gå tämligen långsamt, om jag känner mig själv rätt!
Skall börja med en lådtitt, så snart jag röjt soffbordet, det är en stor maskin i 1/48!
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Boeing B-17G, Monogram 1/48
Det kan jag hålla med om att passformen verkar vara rätt så bra, jag har torrpassat väldigt mycket och det blir inte alls stora glipor då...
Min ligger lite på is just nu, jag måste få färdig lite bil projekt först...
Hade tänkt att få färdigt den till modell GBG men det blir nog inte så om det inte sker något mirakel
För jag har redan El Caminon, Impalan och Scanian ( som jag inte har börjat på än) som var bestämt för länge sedan så dem går före den här...
Men som sagt sker det ett mirakel så kanske den blir klar ändå
/ Jocke
Min ligger lite på is just nu, jag måste få färdig lite bil projekt först...
Hade tänkt att få färdigt den till modell GBG men det blir nog inte så om det inte sker något mirakel
För jag har redan El Caminon, Impalan och Scanian ( som jag inte har börjat på än) som var bestämt för länge sedan så dem går före den här...
Men som sagt sker det ett mirakel så kanske den blir klar ändå
/ Jocke
JOooCKE
Sv: Boeing B-17G, Monogram 1/48
Intressant bygge det här Stefan! Kul med lite nostalgi, och storlek och skala är ju inte fel det heller!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Boeing B-17G, Monogram 1/48
Hejsan!
En snabb titt i lådan innan bygget drar igång på allvar.
Jag håller på att (likt en ekorre inför vintern) att samla ihop alla tillbehör jag ”behöver” för det här bygget!
Den stora lådan innehåller tre mycket stora gjutramar i silvergrå plast;
…en halvstor i svart plast;
Det är en 30cm lång linjal längst ner i ett par bilder, så ni får en uppskattning av storleken!
Gjutramarna får precis plats i lådan!
… och en mindre i klar plast.
Lite flera delar som slitit sig från ramarna;
Ritning, dekaler och ett blad med byggråd från ingen mindre än Shep Paine!
Några detaljbilder;
Lådan innehåller ungefär 150 delar, lite gjutskägg, men inte så mycket med tanke på modellens ålder.
Här är några av mina referenser;
Lite delar kvar att skaffa innan bygget kan gå igång på allvar!
Limma Lugnt!
Stefan
En snabb titt i lådan innan bygget drar igång på allvar.
Jag håller på att (likt en ekorre inför vintern) att samla ihop alla tillbehör jag ”behöver” för det här bygget!
Den stora lådan innehåller tre mycket stora gjutramar i silvergrå plast;
…en halvstor i svart plast;
Det är en 30cm lång linjal längst ner i ett par bilder, så ni får en uppskattning av storleken!
Gjutramarna får precis plats i lådan!
… och en mindre i klar plast.
Lite flera delar som slitit sig från ramarna;
Ritning, dekaler och ett blad med byggråd från ingen mindre än Shep Paine!
Några detaljbilder;
Lådan innehåller ungefär 150 delar, lite gjutskägg, men inte så mycket med tanke på modellens ålder.
Här är några av mina referenser;
Lite delar kvar att skaffa innan bygget kan gå igång på allvar!
Limma Lugnt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Boeing B-17G, Monogram 1/48
ooo häftet med byggråd från Shep Paine får mig att minnas ett sånt häfte från en Monogram Black Widow som min storebror byggde nån gång på 70-talet. Satt o dreglade i den många gånger och undrade hur han hade gjort alla små oljefläckar o grejer på det härliga dioramat med en Black Widow under reparation/underhåll av sin besättning. mmmmm
/M
*edit!
Förlåt att jag stjäl din tråd lite granna men jag måste ju bara dela med mig med en länk jag hittade: Shep Paine
Så att alla som inte har stött på Shep Paines byggrådsfoldrar från Monogram kan se vad jag talar om.
/M
*edit!
Förlåt att jag stjäl din tråd lite granna men jag måste ju bara dela med mig med en länk jag hittade: Shep Paine
Så att alla som inte har stött på Shep Paines byggrådsfoldrar från Monogram kan se vad jag talar om.
MiniStuff- Vicesheriff
Sv: Boeing B-17G, Monogram 1/48
Hejsan!
Ingen fara Markus!
Tvärtom Tackar jag dig för länken!
Har jag någon förebild/idol/mästerbyggare inom modellbygget, så är det just Shep Paine!
Han får alla dioramor att leva upp och man hajar till för det där lilla extra!
Jag har bladen/foldrarna från B-17 och P-61, önskar jag hade dem alla!
Trodde inte det fanns många här som ens kände till honom!
Jag tillhör ju "Airfix och Monogram Generationen" (1960-talet), så det var vad jag växte upp med.
Fast det var lyx och fest om man kunde få tag i en Monogram i Ronneby eller Kallinge.
Bättre chans hade man om vi åkte till "storstaden" Växjö där min farmor och farfar bodde!
Då fick man tjata så man fick pengar, men en B-17 i 1/48 kunde man bara drömma om!
Idag har jag samlat på mig alla bombarna i 1/48 (B-25 Mitchell, B-26 Marauder, B-26 Invader, P-61 Black Widow, C-47 Dakota, PBY-5 Catalina, B-17 Flying Fortress, B-24 Liberator och B-29 Superfortress).
Hittills har jag byggt B-25, PBY-5 Catalina (båda klara) ,B-26 Marauder (under bygge) och P-61 (även den under bygge).
Det är trevliga, väldetaljerade och ganska lättbyggda byggsatser allihop, men de blir stora!
UJUJUJ....
Det blev en riktig nostalgitripp!
Fast det är väl vad det hela handlar om, egentligen....
Limma Lungt!
Stefan
Ingen fara Markus!
Tvärtom Tackar jag dig för länken!
Har jag någon förebild/idol/mästerbyggare inom modellbygget, så är det just Shep Paine!
Han får alla dioramor att leva upp och man hajar till för det där lilla extra!
Jag har bladen/foldrarna från B-17 och P-61, önskar jag hade dem alla!
Trodde inte det fanns många här som ens kände till honom!
Jag tillhör ju "Airfix och Monogram Generationen" (1960-talet), så det var vad jag växte upp med.
Fast det var lyx och fest om man kunde få tag i en Monogram i Ronneby eller Kallinge.
Bättre chans hade man om vi åkte till "storstaden" Växjö där min farmor och farfar bodde!
Då fick man tjata så man fick pengar, men en B-17 i 1/48 kunde man bara drömma om!
Idag har jag samlat på mig alla bombarna i 1/48 (B-25 Mitchell, B-26 Marauder, B-26 Invader, P-61 Black Widow, C-47 Dakota, PBY-5 Catalina, B-17 Flying Fortress, B-24 Liberator och B-29 Superfortress).
Hittills har jag byggt B-25, PBY-5 Catalina (båda klara) ,B-26 Marauder (under bygge) och P-61 (även den under bygge).
Det är trevliga, väldetaljerade och ganska lättbyggda byggsatser allihop, men de blir stora!
UJUJUJ....
Det blev en riktig nostalgitripp!
Fast det är väl vad det hela handlar om, egentligen....
Limma Lungt!
Stefan
Senast ändrad av Phantom2 den ons apr 14 2010, 21:20, ändrad totalt 2 gånger
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Boeing B-17G, Monogram 1/48
Phantom2 skrev:Hejsan!
....
Har jag någon förebild/idol/mästerbyggare inom modellbygget, så är det just Shep Paine!
Han får alla dioramor att leva upp och man hajar till för det där lilla extra!
....
Stefan
DITO på den du... den P-61:foldern och Paines bok "How to build..." var mina två första och största inspirationskällor, strax efter dök sen även Verlinden upp på scenen och hans fyra fem första böcker är numer en aning sönderlästa och skulle inte förvåna mig om det finns torkat dreggel på dem
... faktum är att jag precis blev ett antal hundra SEK fattigare strax efter jag postade länken. Hittade en shop i USA som hade en beggad Monogram P-61:a ja ja vad är väl en bas... eller man lever bara en gång
/Markus
MiniStuff- Vicesheriff
Sv: Boeing B-17G, Monogram 1/48
83 uppdrag!!! En överlevare... måste nog bero på den lättjefulla damen i nosearten, som förde tur med sig... Annars singlade väl ganska många ned, som löv på hösten, under sina bombuppdrag. Mest i antal innan de fick jakteskort av P-51:or hela vägen.
Vad jag vet är att ett antal ganska sönderskjutna B-17 lyckades ta sig hem till bas. Finns en intressant hemsida, om du inte redan lagt in den bland dina favoriter. Länk: http://www.daveswarbirds.com/b-17/contents.htm
Blir kul att följa bygget med allt det eftermarknadsgodis som du skaffat till den!
Vad jag vet är att ett antal ganska sönderskjutna B-17 lyckades ta sig hem till bas. Finns en intressant hemsida, om du inte redan lagt in den bland dina favoriter. Länk: http://www.daveswarbirds.com/b-17/contents.htm
Blir kul att följa bygget med allt det eftermarknadsgodis som du skaffat till den!
merlin1953packard
Sv: Boeing B-17G, Monogram 1/48
Ja, "ladyn" hade en sagolik tur!
På ett av de sista uppdragen (Aug-45) , en räd till Kiel, höll det på att gå riktigt illa!
Kiel var ett välförsvarat och ökänt område och luftvärnet var snabba att skjuta in sig.
Man fick en fullträff av "Flacken" (lugtvärnet) och fick stora skador, vänster stabbe sköts av helt, sidorodret svårt skadat, höger stabbe och höjdroder skadade, en stor del av vänster vingspets och skevroder bortskjutna och motorskador samt en hel del mindre skador.
Trots att flygplanet var svårt sargat kunde man "nödfälla" bomberna över Kiel, och flyga hem till basen i England, där kärran reparerades.
Hon gjorde bara ett par resor till innan kriget tog slut, och jag tänker bygga henne som hon troligen såg ut INNAN den ödesdigra turen.
Hon flögs hem till staterna efter kriget och ställdes upp i Mojave-öknen.
Någon gång på -60-talet höggs hon upp och denna krigsveteran slutade sina dagar som aluminiumstycken (igen).
Ett slut som hon delade med tusentals andra fästningar.
Många fästningar kom hem med otroliga skador, ofattbart att en del av dem fortfarande flög!
Det visar vilket oerhört stryktåligt flygplan man hade konstruerat.
Men förlustsiffrorna var höga, man räknade på att ca 10% var "acceptabelt".
Ett litet räkneexempel; en räd bestod av ca 500-1000 flygplan och varje fästning hade en besättning på 10 man.
En tiondel låter inte så farligt, men siffrorna blir snabbt skrämmande; 10% av 1000 flygplan blir 100 kärror, med 10 man i varje så ger det 500-1000 liv PER RÄD!
...och man flög dygnet runt, Britterna på natten och Jänkarna på dagen, och detta höll på dygnet runt i fyra långa år (det tog nästan ett år innan bombningen "kom igång")!
Snacka om dåliga odds, och turerna för besättningarna ökade mot slutet på kriget då förlustsiffrorna sjönk, först från 30 till 35, och sedan upp mot 40 räder innan man gjort sitt o fick åka hem!
Det blev lite bättre när man fick Mustangerna som kunde ge jaktflyg hela vägen, men förlusterna var hela tiden på gränsen till "acceptabla", ett tag t.o.m. över gränsen (några räder förlorade uppemot 15% av flygplanen!).
Vi har dessa modiga män att tacka för mycket!
Min Lancaster och B-17 är MIN hyllning till dessa män.
Stefan
På ett av de sista uppdragen (Aug-45) , en räd till Kiel, höll det på att gå riktigt illa!
Kiel var ett välförsvarat och ökänt område och luftvärnet var snabba att skjuta in sig.
Man fick en fullträff av "Flacken" (lugtvärnet) och fick stora skador, vänster stabbe sköts av helt, sidorodret svårt skadat, höger stabbe och höjdroder skadade, en stor del av vänster vingspets och skevroder bortskjutna och motorskador samt en hel del mindre skador.
Trots att flygplanet var svårt sargat kunde man "nödfälla" bomberna över Kiel, och flyga hem till basen i England, där kärran reparerades.
Hon gjorde bara ett par resor till innan kriget tog slut, och jag tänker bygga henne som hon troligen såg ut INNAN den ödesdigra turen.
Hon flögs hem till staterna efter kriget och ställdes upp i Mojave-öknen.
Någon gång på -60-talet höggs hon upp och denna krigsveteran slutade sina dagar som aluminiumstycken (igen).
Ett slut som hon delade med tusentals andra fästningar.
Många fästningar kom hem med otroliga skador, ofattbart att en del av dem fortfarande flög!
Det visar vilket oerhört stryktåligt flygplan man hade konstruerat.
Men förlustsiffrorna var höga, man räknade på att ca 10% var "acceptabelt".
Ett litet räkneexempel; en räd bestod av ca 500-1000 flygplan och varje fästning hade en besättning på 10 man.
En tiondel låter inte så farligt, men siffrorna blir snabbt skrämmande; 10% av 1000 flygplan blir 100 kärror, med 10 man i varje så ger det 500-1000 liv PER RÄD!
...och man flög dygnet runt, Britterna på natten och Jänkarna på dagen, och detta höll på dygnet runt i fyra långa år (det tog nästan ett år innan bombningen "kom igång")!
Snacka om dåliga odds, och turerna för besättningarna ökade mot slutet på kriget då förlustsiffrorna sjönk, först från 30 till 35, och sedan upp mot 40 räder innan man gjort sitt o fick åka hem!
Det blev lite bättre när man fick Mustangerna som kunde ge jaktflyg hela vägen, men förlusterna var hela tiden på gränsen till "acceptabla", ett tag t.o.m. över gränsen (några räder förlorade uppemot 15% av flygplanen!).
Vi har dessa modiga män att tacka för mycket!
Min Lancaster och B-17 är MIN hyllning till dessa män.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Boeing B-17G, Monogram 1/48
Tack för upplysningarna, Stefan! Du är sannerligen ett veritablet vandrande flyglexikon, må jag säga! Din hylla med referensböcker måste sannolikt räknas i hyllmeter (dit har jag inte nått än).
Verkligen trevligt (varje gång) när du presenterar ett bygge, så är du också inläst i detalj på just den individen du bygger. Sådant höjer verkligen byggtrådarna, speciellt de maskiner som flög under kriget.
Verkligen trevligt (varje gång) när du presenterar ett bygge, så är du också inläst i detalj på just den individen du bygger. Sådant höjer verkligen byggtrådarna, speciellt de maskiner som flög under kriget.
merlin1953packard
Sv: Boeing B-17G, Monogram 1/48
Heja Phantom2 som ger sig på ett sådant storprojekt, jättekul och spännande.
Hoppas allt klaffar och hasta långsamt så inget blir fel.
Lycka till
Hoppas allt klaffar och hasta långsamt så inget blir fel.
Lycka till
Caverö
Sv: Boeing B-17G, Monogram 1/48
merlin1953packard skrev:Tack för upplysningarna, Stefan! Du är sannerligen ett veritablet vandrande flyglexikon, må jag säga! Din hylla med referensböcker måste sannolikt räknas i hyllmeter (dit har jag inte nått än).
Verkligen trevligt (varje gång) när du presenterar ett bygge, så är du också inläst i detalj på just den individen du bygger. Sådant höjer verkligen byggtrådarna, speciellt de maskiner som flög under kriget.
Jooo, måste erkänna att halva nöjet med ett bygge för mig är att ta reda på fakta om just den individ jag bygger!
Jag formligen älskar att "grotta ner" mig i faktaläsning/ -letning och att läsa böcker om "mitt" flygplan.
Jag är även en stor bokälskare så jag köper mycket böcker överhuvudtaget (både fakta och referensböcker som romaner o deckare), så en hel del referensböcker blir det allt.
På senare tid har ju internet kommit fram som en utomordentlig källa till information, och forum som det här, inte minst!
Dessutom, vissa flygplan ligger ju närmare hjärtat än andra, B-17 är ett av mina (många) favoritplan, och har så alltid varit.
Det betyder att jag har gott om böcker jag samlat på mig genom åren, och många, många flygplan jag vill bygga.
Frånsett den spännande historien och alla fakta om B-17, så är det också ett mycket vackert flygplan!
Jag har ju byggt modeller sedan barnsben, fast det är väl mest under de senaste 10 årens byggande jag har upptäckt hur spännande och roligt "faktasamlandet" faktiskt är!
Men i skolan tyckte jag historia var pest, så fel jag hade.... (eller rättare sagt, så fel LÄRARE jag hade!)
Förhoppningsvis fastnar en del av allt jag läser till slut.... (det var lite si o så med det i skolan)
Snart får jag hem lite mera delar och då skall jag dra igång bygget på allvar!
Det blir cockpit och bombfällare-nos i resin, motorer, öppna flaps, kulsprutor, Cheyenne-Torn o hjul i resin, vacuumformade huvar, etsade delar (utvändigt) och nya dekaler från Eagle-strike (till en annan maskin (Milk Run Express), men inom samma bombgrupp och samma division, så jag byter bara ut nosearten/bombtallyn och individnumret!).
Jag återkommer med en separat titt på tillbehören snart!
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Boeing B-17G, Monogram 1/48
Visst var det så.... Jag minns hur jag hade föreläsning i högstadiet om Bismarck och Hood. All information kom från historiken som stog på Airfix ritningarna
Det är lättare att lära sig det man är intresserad av och modern konflikthistoria var en av mina största intressen när jag var grabb. Modeller är en representation av historia i form av plast och kan visa historia i en väldigt konkret form för att man genast ramlar in i statsskick och samhällsvärderingar för att inte tala om etik och moral om man gräver lite till!
Kortsagt, det går att härleda allt till modeller
Det är lättare att lära sig det man är intresserad av och modern konflikthistoria var en av mina största intressen när jag var grabb. Modeller är en representation av historia i form av plast och kan visa historia i en väldigt konkret form för att man genast ramlar in i statsskick och samhällsvärderingar för att inte tala om etik och moral om man gräver lite till!
Kortsagt, det går att härleda allt till modeller
Janne.S- Moderator
Sv: Boeing B-17G, Monogram 1/48
Hejsan!
Lite mera tillbehör införskaffade!
Jag har fått tag i NYA frächa dekaler!
Som ni ser, så är det inte ´Lace, men väl en maskin från samma division (den gulstjärtade)!
Jag kan ta nationalitetsmärken och alla andra markeringar från ”Milk Wagon” och bara ta nose-art, ”bomb-tally” och serie-nummer från det ”gamla” arket, så nu har jag lite reserver ifall de gamla dekalerna strular för mig!
Tyvärr gör Aeromaster skäl för öknamnet ”Error-master” än en gång!
Bombgruppsmärkningen är svart, vilket är fel, den skall vara blå!
Det blir att måla själv!
Jag kan använda ”gå-här” markeringarna i alla fall!
Nya motorer från Quick-boost, en rejäl skillnad mot originalet!
En helt ny cockpit från True-Details;
Instrumentpanelen;
Bakre skottet;
…och en hel hög med småpryttlar;
Det är svårt att fota dessa små delar så detaljerna syns, oftast ”poppar” detaljerna fram först efter målningen!
Men delarna är otroligt väldetaljerade och kommer att höja bygget ordentligt!
En helt ny inredning i bombfällar-delen (nosen alltså), även denna påse Från True Details och lika väldetaljerad;
Nya viktade hjul i resin (man får visserligen viktade hjul i byggsatsen, men dessa är så mycket bättre detaljerade!);
Flaps från Paragon, tycker det ser ”tungt” ut när planet är parkerat med klaffarna nere;
Dörrar från Paragon;
….och till slut masker från Eduard, inte helt nödigt, men bekvämt!
Inspirerad av Shep Paines dio, så tänker jag ställa maskinen på en bit gräsfält med några besättningsmän o mekaniker utanför, nerfällda klaffar, öppna dörrar och kanske ett eller två fordon.
Jag har en idé, som Sickan sa…
NU kan bygget börja!
Limma Lugnt!
Stefan
Lite mera tillbehör införskaffade!
Jag har fått tag i NYA frächa dekaler!
Som ni ser, så är det inte ´Lace, men väl en maskin från samma division (den gulstjärtade)!
Jag kan ta nationalitetsmärken och alla andra markeringar från ”Milk Wagon” och bara ta nose-art, ”bomb-tally” och serie-nummer från det ”gamla” arket, så nu har jag lite reserver ifall de gamla dekalerna strular för mig!
Tyvärr gör Aeromaster skäl för öknamnet ”Error-master” än en gång!
Bombgruppsmärkningen är svart, vilket är fel, den skall vara blå!
Det blir att måla själv!
Jag kan använda ”gå-här” markeringarna i alla fall!
Nya motorer från Quick-boost, en rejäl skillnad mot originalet!
En helt ny cockpit från True-Details;
Instrumentpanelen;
Bakre skottet;
…och en hel hög med småpryttlar;
Det är svårt att fota dessa små delar så detaljerna syns, oftast ”poppar” detaljerna fram först efter målningen!
Men delarna är otroligt väldetaljerade och kommer att höja bygget ordentligt!
En helt ny inredning i bombfällar-delen (nosen alltså), även denna påse Från True Details och lika väldetaljerad;
Nya viktade hjul i resin (man får visserligen viktade hjul i byggsatsen, men dessa är så mycket bättre detaljerade!);
Flaps från Paragon, tycker det ser ”tungt” ut när planet är parkerat med klaffarna nere;
Dörrar från Paragon;
….och till slut masker från Eduard, inte helt nödigt, men bekvämt!
Inspirerad av Shep Paines dio, så tänker jag ställa maskinen på en bit gräsfält med några besättningsmän o mekaniker utanför, nerfällda klaffar, öppna dörrar och kanske ett eller två fordon.
Jag har en idé, som Sickan sa…
NU kan bygget börja!
Limma Lugnt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Boeing B-17G, Monogram 1/48
jAG SER ATT DET SKALL PILLAS MER ÄN TRE TIMMAR DÄR.
Du får nog jättekul, hoppas allt passar som det är tänkt.
Du får nog jättekul, hoppas allt passar som det är tänkt.
Caverö
Sv: Boeing B-17G, Monogram 1/48
Hoppas jag med....
Ja, det skulle bara bli ett enkelt bygge...
Men jag kommer nog bara att bygga EN B-17 och den här fina modellen förtjänar verkligen att piffas upp lite.
Jag räknar med MÅNGA, sköna byggtimmar!
Limma Lungt!
Stefan
Ja, det skulle bara bli ett enkelt bygge...
Men jag kommer nog bara att bygga EN B-17 och den här fina modellen förtjänar verkligen att piffas upp lite.
Jag räknar med MÅNGA, sköna byggtimmar!
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Boeing B-17G, Monogram 1/48
Det var mycket eftermarknadsgodis till den stora fågeln, Stefan! Skall bli spännande att följa!
merlin1953packard
Sv: Boeing B-17G, Monogram 1/48
Förutom att din plånbok antagligen självantände så ser det där ut att bli hiskeligt spännande och ett nytt mått på hur mycket resin som skan stoppas in i en flygkropp!
Helt enkelt underbart!
Helt enkelt underbart!
Janne.S- Moderator
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» Boeing 727-235 Pan am 1/144
» Pan Am Boeing 727-200 i 1/144
» A-37 Dragonfly (Monogram 1/48)
» Israelisk B-17G, Monogram 1/48
» Grumman F3F-3, Monogram 1/32
» Pan Am Boeing 727-200 i 1/144
» A-37 Dragonfly (Monogram 1/48)
» Israelisk B-17G, Monogram 1/48
» Grumman F3F-3, Monogram 1/32
Sida 1 av 3
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet