Grumman F3F-3, Monogram 1/32
+8
cas
Tobias
Henrik Bergman
Azgaron
LasseThid
Matt_Public
Sadolf
Stefan E
12 posters
Sida 1 av 3
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Grumman F3F-3, Monogram 1/32
Det är dags att köra igång ännu en ny byggtråd, nu blir det ett dubbeldäckarbygge igen.
Men inte vilken dubbeldäckare som helst, utan Wildcatens direkta anfader, Grumman F3F-3!
En rolig detalj är att det här flygplanet kallades för den ”Flygande Tunnan” (the Flying Barrel).
Flygplanet var en 30-talskonstruktion och är Grummans första, egna helkonstruerade flygplan.
Grumman började med att bygga flottörer (F1 och F2) till Vought och Curtiss och det innovativa, inbyggda landstället var mycket populärt.
Så populärt att Vought och Curtiss ville att Grumman skulle anpassa det till deras egna flygplan.
Men Grumman ville inte ge bort sin uppfinnig till konkurrenterna utan tyckte att de kunde konstruera ett flygplan själva och resultatet blev F3F-3.
Byggsatsen är från 1960, den är nästan lika gammal som jag, men det är enda alternativet i den här skalan.
Ja, jag skulle ju kunna bygga Accurate Miniatures underbara modell i 1/48, men den blir ju så pyttig!
Under locket på den rejäla lådan hittar vi ett par plastpåsar med delar och ett instruktionshäfte.
Det är inte manga delar i den överstora lådan…
Delarna är förvånansvärt välgjutna och väldetaljerade med tanke på åldern på byggsatsen, den här formen har inte gått mycket.
Den måste ha varit "state of the art" när den kom ut!
Två klara delar…
Ett lätt gulnat ark med trötta dekaler…
Jag har lite extra delar till byggsatsen, men de kommer i nästa del!
I min stash har jag massor av moderna, spännande modeller som jag vet passar perfekt och är superdetaljerade, varför ger jag mig på sådana här ÖK då?
Svara på det den som kan…
Kommer mera snart!
Stefan
Men inte vilken dubbeldäckare som helst, utan Wildcatens direkta anfader, Grumman F3F-3!
En rolig detalj är att det här flygplanet kallades för den ”Flygande Tunnan” (the Flying Barrel).
Flygplanet var en 30-talskonstruktion och är Grummans första, egna helkonstruerade flygplan.
Grumman började med att bygga flottörer (F1 och F2) till Vought och Curtiss och det innovativa, inbyggda landstället var mycket populärt.
Så populärt att Vought och Curtiss ville att Grumman skulle anpassa det till deras egna flygplan.
Men Grumman ville inte ge bort sin uppfinnig till konkurrenterna utan tyckte att de kunde konstruera ett flygplan själva och resultatet blev F3F-3.
Byggsatsen är från 1960, den är nästan lika gammal som jag, men det är enda alternativet i den här skalan.
Ja, jag skulle ju kunna bygga Accurate Miniatures underbara modell i 1/48, men den blir ju så pyttig!
Under locket på den rejäla lådan hittar vi ett par plastpåsar med delar och ett instruktionshäfte.
Det är inte manga delar i den överstora lådan…
Delarna är förvånansvärt välgjutna och väldetaljerade med tanke på åldern på byggsatsen, den här formen har inte gått mycket.
Den måste ha varit "state of the art" när den kom ut!
Två klara delar…
Ett lätt gulnat ark med trötta dekaler…
Jag har lite extra delar till byggsatsen, men de kommer i nästa del!
I min stash har jag massor av moderna, spännande modeller som jag vet passar perfekt och är superdetaljerade, varför ger jag mig på sådana här ÖK då?
Svara på det den som kan…
Kommer mera snart!
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den ons aug 21 2024, 08:52, ändrad totalt 1 gång
Stefan E- Linkebodamannen
Azgaron likes this post
Sv: Grumman F3F-3, Monogram 1/32
Det blir en kollega till sparrowhawk.
De plan från "golden era" av trettiotalet är i mina ögon extremt attraktiva. Stylmässigt på gränsen till steampunk.
Kul med såna byggen. Jag förstår Dig Stefan , det är inte alltid viktigaste att göra bygget mest detaljerad, det viktiga att man har kul.
Och de gamla satser med alla såna brister, där man bara klämmer ihop dessa utan större och komplicerade detaljarbeten är ren glädje.
Jag själv har hamnat i ett fälla där jag sitter med lite äldre byggsatser som tamiya eller dragon och normalt skulle klämma ihop de på ett par dagar, men nu måste försöka få upp dessa till Eduard satnadard så de sticker inte ut på hyllan. Vilket känns så jobbigt...att jag kan inte finna kraften att avsluta bygget...
Bra exempel är min J9 som stod å väntad nu 2 månader för att jag måste göra detaljer i inredningen men har inte orken till...
De plan från "golden era" av trettiotalet är i mina ögon extremt attraktiva. Stylmässigt på gränsen till steampunk.
Kul med såna byggen. Jag förstår Dig Stefan , det är inte alltid viktigaste att göra bygget mest detaljerad, det viktiga att man har kul.
Och de gamla satser med alla såna brister, där man bara klämmer ihop dessa utan större och komplicerade detaljarbeten är ren glädje.
Jag själv har hamnat i ett fälla där jag sitter med lite äldre byggsatser som tamiya eller dragon och normalt skulle klämma ihop de på ett par dagar, men nu måste försöka få upp dessa till Eduard satnadard så de sticker inte ut på hyllan. Vilket känns så jobbigt...att jag kan inte finna kraften att avsluta bygget...
Bra exempel är min J9 som stod å väntad nu 2 månader för att jag måste göra detaljer i inredningen men har inte orken till...
Sadolf
Sv: Grumman F3F-3, Monogram 1/32
Samma mystiska kraft som förmår en att ragga på rödhåriga, antar jag.Stefan E skrev:Svara på det den som kan…
Matt_Public- Master of DNF
Tobias, LasseThid and Sadolf like this post
Sv: Grumman F3F-3, Monogram 1/32
Stefan E skrev:Svara på det den som kan…
Det är väl den för modellbyggare så väsentliga masochistiska genen som ligger bakom det beslutet...
LasseThid
Sv: Grumman F3F-3, Monogram 1/32
Trevlig liten kärra! Lycka till med bygget!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Grumman F3F-3, Monogram 1/32
Spännande att följa
Jag har funderat på denna, men aldrig kommit längre än till tanken.
Har dock ett halvfärdigt projekt i 1/48 (Accurate Miniatures) i hyllan nånstans.
Min dåliga vana att starta ett bygge, men inte avsluta det
/Henrik
Jag har funderat på denna, men aldrig kommit längre än till tanken.
Har dock ett halvfärdigt projekt i 1/48 (Accurate Miniatures) i hyllan nånstans.
Min dåliga vana att starta ett bygge, men inte avsluta det
/Henrik
Henrik Bergman
Sv: Grumman F3F-3, Monogram 1/32
Accurate Miniatures är en underbar liten model, den här modellen från -60talet har en del att önska.
Men trots åldern så är den faktiskt riktigt fin!
Stefan
Men trots åldern så är den faktiskt riktigt fin!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Grumman F3F-3, Monogram 1/32
Det finns inte mycket tillbehör till så här pass gamla modeller, men jag har hittat en sats med en helt ny cockpit.
Den kommer från Mike West och hans firma Lone Star Models i Texas, han har gjort en hel serie av sådana här tillbehör till flera riktigt gamla modeller, de flesta från Monogram och Revell.
Min allra första Resin konvertering var ett set Från Just Mike West och LSM, en sats till Revells gamla P-40, cockpit, hjulhus, hjul och en del ets, men jag hade redan fått tag i ets från Eduard.
Detta är riktig kortserie och en äkta ”Cottage Industy”, fast i USA, cockpiten kommer i en liten zip-lock påse…
…..tillsammans med ett par instruktioner, handtecknade på ett par A-4 sidor.
Delarna ser verkligen hemgjorda ut, med en hel del gjutskägg, men dlarna är riktigt väldetaljerade och mycket trogna mot förebilden…
Instruktionerna är kanske lite taffligt ritade, men de funkar fint och är glasklara med en del hjälpande texter…
Jag börjar med att märka ut det som måste tas bort i kroppshalvorna.
Copyright, men det står inte vilket årtal, jag kan avslöja att första utgåvan av den här modellen kom 1960, byggsatsen är nästan lika gammal som jag!
Lite klippande, skärande och sandande senare så är allt borttaget….
Höger cockpitsida limmad till kroppen…
Cockpiten består av två golvbitar, ett skott, två sidor och en vägg i radiorummet, plus ett par små detaljer som roderpedaler och spak.
Efter att ha befriats från sina gjutblock passar delarna riktigt bra i modellen.
Ibland kan det bli rätt grosigt att få delarna på plats, men här passade allt mycket bra med minimalt med jobb.
Cockpiten monterad på plats och roderpedalerna limmade.
Den här biten skulle ju inte sitta här…
Jag fick försöka sprätta loss den vällimmade delen med hjälp av en skruvmejsel och lyckades få bort den i (nästan...) ett stycke, Puh!
Ingen skugga på modellen eller Lone Star, jag tar på mig allt ansvar, jag tittade inte i instruktionerna!
Tänkte inte på det…
HÄR ska den panelen sitta, precis bakom skottet!
Provpassningar är nödvändiga för att få allt på plats, ännu en ihoptejpning för att kolla…
Inga problem, det fodras bara ett lätt tryck för att få kroppshalvorna att gå ihop, Biltematejpen är usel.
Kommer mera snart!
Stefan
Den kommer från Mike West och hans firma Lone Star Models i Texas, han har gjort en hel serie av sådana här tillbehör till flera riktigt gamla modeller, de flesta från Monogram och Revell.
Min allra första Resin konvertering var ett set Från Just Mike West och LSM, en sats till Revells gamla P-40, cockpit, hjulhus, hjul och en del ets, men jag hade redan fått tag i ets från Eduard.
Detta är riktig kortserie och en äkta ”Cottage Industy”, fast i USA, cockpiten kommer i en liten zip-lock påse…
…..tillsammans med ett par instruktioner, handtecknade på ett par A-4 sidor.
Delarna ser verkligen hemgjorda ut, med en hel del gjutskägg, men dlarna är riktigt väldetaljerade och mycket trogna mot förebilden…
Instruktionerna är kanske lite taffligt ritade, men de funkar fint och är glasklara med en del hjälpande texter…
Jag börjar med att märka ut det som måste tas bort i kroppshalvorna.
Copyright, men det står inte vilket årtal, jag kan avslöja att första utgåvan av den här modellen kom 1960, byggsatsen är nästan lika gammal som jag!
Lite klippande, skärande och sandande senare så är allt borttaget….
Höger cockpitsida limmad till kroppen…
Cockpiten består av två golvbitar, ett skott, två sidor och en vägg i radiorummet, plus ett par små detaljer som roderpedaler och spak.
Efter att ha befriats från sina gjutblock passar delarna riktigt bra i modellen.
Ibland kan det bli rätt grosigt att få delarna på plats, men här passade allt mycket bra med minimalt med jobb.
Cockpiten monterad på plats och roderpedalerna limmade.
Den här biten skulle ju inte sitta här…
Jag fick försöka sprätta loss den vällimmade delen med hjälp av en skruvmejsel och lyckades få bort den i (nästan...) ett stycke, Puh!
Ingen skugga på modellen eller Lone Star, jag tar på mig allt ansvar, jag tittade inte i instruktionerna!
Tänkte inte på det…
HÄR ska den panelen sitta, precis bakom skottet!
Provpassningar är nödvändiga för att få allt på plats, ännu en ihoptejpning för att kolla…
Inga problem, det fodras bara ett lätt tryck för att få kroppshalvorna att gå ihop, Biltematejpen är usel.
Kommer mera snart!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Azgaron likes this post
Sv: Grumman F3F-3, Monogram 1/32
Kul den resinen har även radioutrustning bakom pilotstolen, man kan klippa en lucka på baksidan kanske...
Det riktig udda grejor... själv hittade en kille i USA som gör 3 d printade delar till Monograms Kingfisher, tyvärr fick lägga den på hyllan för att det skulle kosta 800 spänn med frakt...Hoppas han blev inte sur att jag köpte inte direkt...
Det riktig udda grejor... själv hittade en kille i USA som gör 3 d printade delar till Monograms Kingfisher, tyvärr fick lägga den på hyllan för att det skulle kosta 800 spänn med frakt...Hoppas han blev inte sur att jag köpte inte direkt...
Sadolf
Sv: Grumman F3F-3, Monogram 1/32
Ja, jag har sett de delarna och de ser precis ut som Mikes resin delar!
Det verkar som han har kopierat Lone Stars delar och gjort "egna".
LSM har gjort motor, flottör och hela inredningen till Monograms gamla Kingfisher.
Jag har varit på köpknappen flera gånger, men nu är ju både dollarn och frakten så inih***te dyr, så det får nog vara.
Snart kommer någon ut med en Kingfisher följt av en Duck i 48, jag känner det på mig....
Stefan
Det verkar som han har kopierat Lone Stars delar och gjort "egna".
LSM har gjort motor, flottör och hela inredningen till Monograms gamla Kingfisher.
Jag har varit på köpknappen flera gånger, men nu är ju både dollarn och frakten så inih***te dyr, så det får nog vara.
Snart kommer någon ut med en Kingfisher följt av en Duck i 48, jag känner det på mig....
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Grumman F3F-3, Monogram 1/32
Det möjligt för att Kittyhawk har gjort kingfisher i 32... så kanske gör de den i 48 eller någon av de andra kinesiska företag.
LSM finns inte längre att köpa eller hur?
De 3 d printade delar behöver inte vara kopior, om begge har gjort rätt efter originalet så ska delarna se identiskt ut.
Vilket fall så kostar de ca 600 spänn. Jag har nu andra viktigare inköp på g så det få vänta...
Plus jag är nu på gränsen att avsluta alla inköp överhuvudtaget, jag samlade så det räcker... Måste bygga nu istället.
Samtidigt så hamnade i ett fälla- på grund av Eduard.
Deras kit är så fin detaljerade så bygga något annat utan detaljer gör att det sticker ut på hyllan...
Så sitter nu med en liten hög och rivettverktyg och har inte orken att köra alla de rivettlinjer...
LSM finns inte längre att köpa eller hur?
De 3 d printade delar behöver inte vara kopior, om begge har gjort rätt efter originalet så ska delarna se identiskt ut.
Vilket fall så kostar de ca 600 spänn. Jag har nu andra viktigare inköp på g så det få vänta...
Plus jag är nu på gränsen att avsluta alla inköp överhuvudtaget, jag samlade så det räcker... Måste bygga nu istället.
Samtidigt så hamnade i ett fälla- på grund av Eduard.
Deras kit är så fin detaljerade så bygga något annat utan detaljer gör att det sticker ut på hyllan...
Så sitter nu med en liten hög och rivettverktyg och har inte orken att köra alla de rivettlinjer...
Sadolf
Sv: Grumman F3F-3, Monogram 1/32
Mycket snyggt jobbat, Stefan! Ser ut att bli en fin cockpit!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Grumman F3F-3, Monogram 1/32
Sån fin kärra.. Snyggt jobbat med resinet där. Det här gillar jag!
Tobias
Sv: Grumman F3F-3, Monogram 1/32
Åhhh, det är ändå nåt roligt med att försöka trycka in en resincockpit på detta viset.
Verkar ju ha gått vägen så långt!
Verkar ju ha gått vägen så långt!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Grumman F3F-3, Monogram 1/32
Stefan E skrev:Snart kommer någon ut med en Kingfisher följd av en Duck i 48, jag känner det på mig.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Grumman F3F-3, Monogram 1/32
Men men modern Duck finns från Merit eller I love kits - samma sats under olika märke...
Sadolf
Sv: Grumman F3F-3, Monogram 1/32
Mycket fin Kalle Anka Stefan! Vilken byggsats är det? Är de merit eller den tidigare amerikansk kit ( kommer inte ihåg vad den hette..)
De amerikanska plan från " 30 talets golden era" är så häftiga...Jag kommer bygga något i det tack vare jag köpte från Roland Curtiss F11 ( typ som curtiss hawk dubbeldeckare) och Grumman tunnan som Du bygger nu fast i 48 skala...
Inte riktig andra världskriget men solida hangarfartygs baserade plan...
De amerikanska plan från " 30 talets golden era" är så häftiga...Jag kommer bygga något i det tack vare jag köpte från Roland Curtiss F11 ( typ som curtiss hawk dubbeldeckare) och Grumman tunnan som Du bygger nu fast i 48 skala...
Inte riktig andra världskriget men solida hangarfartygs baserade plan...
Sadolf
Sv: Grumman F3F-3, Monogram 1/32
Sadolf skrev:Mycket fin Kalle Anka Stefan! Vilken byggsats är det? Är de merit eller den tidigare amerikansk kit ( kommer inte ihåg vad den hette..)
Det är Classic Airframes byggsats och jag hade inte en aning om vad jag gav mig in på!
Kan bara säga att det var ett långt, svårt o hårt bygge, men inte ett av de värsta jag varit med om.
En typisk Classic skulle jag väl säga, definitivt inget för nybörjaren, men har man byggt ett par modeller och kan hantera resindelar, så ska det inte vara något problem.
Men det blev bra till slut och jag är väldigt nöjd med resultatet.
Jag älskar flygplanen från den här perioden (USA under mellankrigstiden) och du/ni kommer att få se ett antal av dessa små, färgglada kärror framöver!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Grumman F3F-3, Monogram 1/32
Ah visste inte classic airframes gav ut duck också... En av deras satser som jag jagar är curtiss helldiver , den dubbeldäckare version...
Classic airframes har jag missat totalt , när jag byggde som unge så fanns de inte än, när jag började få återfall så fanns de inte länge...
Vissa av deras kit har nu bättre mer massproducerade och lättare att bygga alternativ.
Men de hade fin resin och deras kit var bra detaljerade att vara små serie...
Vilket som så klarade Du den galant!"
Jag kommer nog bygga ganska snart deras He 112. Den finns nu från MF model men den kiten är extremt dyr...
Classic airframes har jag missat totalt , när jag byggde som unge så fanns de inte än, när jag började få återfall så fanns de inte länge...
Vissa av deras kit har nu bättre mer massproducerade och lättare att bygga alternativ.
Men de hade fin resin och deras kit var bra detaljerade att vara små serie...
Vilket som så klarade Du den galant!"
Jag kommer nog bygga ganska snart deras He 112. Den finns nu från MF model men den kiten är extremt dyr...
Sadolf
Sv: Grumman F3F-3, Monogram 1/32
Snajdigt fixat!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: Grumman F3F-3, Monogram 1/32
Avgasrören uppborrade och hela motorn målad Alclad Steel…
Hela inredningen grundades först med Alclad Light Grey Microfiller Primer och sedan målad med Alclad Aluminium…
Detta ska bli ett landställsben, svårt att tro……
Lika komplicerat som på det riktiga flygplanet, men det passade bra i alla fall!
Andra sidan färdig…
Eftersom detta är en typisk 60-talsmodell från Monogram så har den en ”lekfunktion”, hjulen går att dra upp när propellern snurras!
Ja, det ska gå att ”veva in” stället genom att rotera propellern!
Det brukar hålla i bästa fall en eller två gånger innan det går sönder och jag är definitivt inte intresserad av att leka med modellen när den är klar.
Så jag limmade naturligtvis ihop alla delar ordentligt, nu när limmet torkat är stället tack o lov utomordentligt stabilt.
Kommer mera snart!
Stefan
Hela inredningen grundades först med Alclad Light Grey Microfiller Primer och sedan målad med Alclad Aluminium…
Detta ska bli ett landställsben, svårt att tro……
Lika komplicerat som på det riktiga flygplanet, men det passade bra i alla fall!
Andra sidan färdig…
Eftersom detta är en typisk 60-talsmodell från Monogram så har den en ”lekfunktion”, hjulen går att dra upp när propellern snurras!
Ja, det ska gå att ”veva in” stället genom att rotera propellern!
Det brukar hålla i bästa fall en eller två gånger innan det går sönder och jag är definitivt inte intresserad av att leka med modellen när den är klar.
Så jag limmade naturligtvis ihop alla delar ordentligt, nu när limmet torkat är stället tack o lov utomordentligt stabilt.
Kommer mera snart!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Azgaron likes this post
Sv: Grumman F3F-3, Monogram 1/32
snyggt, kanske något enklare i 32 skalan.
kom ihåg när jag skulle få ihop mina ställ fast i 1/48, det var väldigt pilligt och SVÅRT.
- Roland
kom ihåg när jag skulle få ihop mina ställ fast i 1/48, det var väldigt pilligt och SVÅRT.
- Roland
rsm.gbg
Sv: Grumman F3F-3, Monogram 1/32
Snyggt jobbat med ställen, lär nog krävas ett par stadiga spiror.
linusorn
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» Boeing B-17G, Monogram 1/48
» JAS 40A/B Tigershark, Monogram/Revell 1:48 scale
» Israelisk B-17G, Monogram 1/48
» B-52 Stratofortress - Big, bad and beautiful - Monogram 1/72
» F-106 Delta Dart, 1/48 Revell (Monogram)
» JAS 40A/B Tigershark, Monogram/Revell 1:48 scale
» Israelisk B-17G, Monogram 1/48
» B-52 Stratofortress - Big, bad and beautiful - Monogram 1/72
» F-106 Delta Dart, 1/48 Revell (Monogram)
Sida 1 av 3
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|