Grumman F3F-3, Monogram 1/32
+8
cas
Tobias
Henrik Bergman
Azgaron
LasseThid
Matt_Public
Sadolf
Stefan E
12 posters
Sida 3 av 3
Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Sv: Grumman F3F-3, Monogram 1/32
Rena lindansen på sitt sätt, det där.
Bravo!
Bravo!
Matt_Public- Master of DNF
Professorn ordnar riggen!
Supernajs.
Supernajs.
Tack alla!
Vingen har limmats till kabanerna och får ligga i en liten hemmabyggd jigg och torka några dagar.
Ser ju riktigt sportig ut…
Inte mycket man ser av cockpiten nu…
Jag limmade de yttre stöttorna till de undre vingarna och innan limmet hade torkat, limmade jag undervingarna till kroppen och stöttorna till sina respektive hål.
Allt passade perfekt!
Efter några dygns torktid så kunde jag kolla att allt satt rakt och snyggt
Nu är modellen mycket stabil och robust och såvitt jag kan se sitter vingarna helt rakt med rätt vinkel på undervingarna.
Fantastiskt bra passform och en mycket intelligent konstruerad modell, jag är superimponerad av den här modellen.
Det måste ha varit en riktig supermodell när den kom ut!
Kommer mera snart!
Stefan
Vingen har limmats till kabanerna och får ligga i en liten hemmabyggd jigg och torka några dagar.
Ser ju riktigt sportig ut…
Inte mycket man ser av cockpiten nu…
Jag limmade de yttre stöttorna till de undre vingarna och innan limmet hade torkat, limmade jag undervingarna till kroppen och stöttorna till sina respektive hål.
Allt passade perfekt!
Efter några dygns torktid så kunde jag kolla att allt satt rakt och snyggt
Nu är modellen mycket stabil och robust och såvitt jag kan se sitter vingarna helt rakt med rätt vinkel på undervingarna.
Fantastiskt bra passform och en mycket intelligent konstruerad modell, jag är superimponerad av den här modellen.
Det måste ha varit en riktig supermodell när den kom ut!
Kommer mera snart!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Azgaron and Matt_Public like this post
Gott jobbat, Stefan! Ser riktigt tjusigt ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Den där lilla knubbiga rackaren blir bara bättre och bättre!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Superfränt Stefan!
Den ser verkligen ut som de nya byggsatser, ingenting som man är van till gamla monogram att de är lite felpassade.
Kul att följa- jag skaffade en likadan i 48 från Roland så det kul att se hur denna ska se ut...
Den ser verkligen ut som de nya byggsatser, ingenting som man är van till gamla monogram att de är lite felpassade.
Kul att följa- jag skaffade en likadan i 48 från Roland så det kul att se hur denna ska se ut...
Sadolf
Det ser inte illa ut alls!
Efter att ha primat motorkåpan med Alclad Black Microfiller Primer målade jag insidan ”Grumman Grey” (Hu.40) och utsidan med Alclad Aluminium.
Jag målade propellernavet Alclad Aluminium (lite för tidigt skulle det visa sig…) och spetsarna målade jag gula (Hu.69 Yellow).
Maskering av insidan av motorkåpan och den smala randen som fortfarande ska vara Aluminium.
Propellertipparna ska ha tre färger, rött, gult och blått, jag börjar med att maskera det gula.
Motorkåpan målad WEM True Blue.
…och maskeringen avlägsnad….
Propellern målad röd (Hu.19 Red) på tipparna…
…det röda maskerat…
Den mörkt blåa färgen (Hu.15 Midnight Blue) målad…
Det blå maskerat och propellern sandad fri från färg (Humbrolfärgerna gillar inte Alclads färger!)…
Alclad Black Microfiller Primer över hela propellern igen…
Alclad Aluminium…
Demaskeringen var spännande…
Mycket jobb för ett snyggt resultat, men det är det värt!
Kommer mera snart!
Stefan
Jag målade propellernavet Alclad Aluminium (lite för tidigt skulle det visa sig…) och spetsarna målade jag gula (Hu.69 Yellow).
Maskering av insidan av motorkåpan och den smala randen som fortfarande ska vara Aluminium.
Propellertipparna ska ha tre färger, rött, gult och blått, jag börjar med att maskera det gula.
Motorkåpan målad WEM True Blue.
…och maskeringen avlägsnad….
Propellern målad röd (Hu.19 Red) på tipparna…
…det röda maskerat…
Den mörkt blåa färgen (Hu.15 Midnight Blue) målad…
Det blå maskerat och propellern sandad fri från färg (Humbrolfärgerna gillar inte Alclads färger!)…
Alclad Black Microfiller Primer över hela propellern igen…
Alclad Aluminium…
Demaskeringen var spännande…
Mycket jobb för ett snyggt resultat, men det är det värt!
Kommer mera snart!
Stefan
Marlin likes this post
Påfallande prydliga paddlar!
Kåpan blev minsann också kalasfin.
Kåpan blev minsann också kalasfin.
Trippelfärgsproppar minsann! Stiligt!
Riggningen av vingarna har påbörjats!
Jag klipper till lycra-tråd i lagom längd, limmar på ett par små "ankare” i varje ände som jag sedan petar in i hålen i vingarna.
Pillrigt som tusan, men det funkar kanonbra!
Det ser inte så mycket ut, men det tog en hel dag att få jobbet färdigt!
Man hanterar inte en dubbeldäckare hur som helst!
Svårt att fota, men nu sitter alla vajrar där dom ska.
Färdig och nu väntar "tunnan" på färg!
Kommer mera snart!
Stefan
Jag klipper till lycra-tråd i lagom längd, limmar på ett par små "ankare” i varje ände som jag sedan petar in i hålen i vingarna.
Pillrigt som tusan, men det funkar kanonbra!
Det ser inte så mycket ut, men det tog en hel dag att få jobbet färdigt!
Man hanterar inte en dubbeldäckare hur som helst!
Svårt att fota, men nu sitter alla vajrar där dom ska.
Färdig och nu väntar "tunnan" på färg!
Kommer mera snart!
Stefan
Azgaron, Gigabyte, Matt_Public and Marlin like this post
Snygg varpning, det där.
Men vilket skelögdhetsfrämjande mickel! Jag har en Stearman i 1/48 liggandes som troligen aldrig blir av om jag ska behöva fästa trådar kors och tvärs sådär. Har redan dragit mig för dylikt i evigheter.
Men vilket skelögdhetsfrämjande mickel! Jag har en Stearman i 1/48 liggandes som troligen aldrig blir av om jag ska behöva fästa trådar kors och tvärs sådär. Har redan dragit mig för dylikt i evigheter.
Riktigt snygg rigging Stefan, alltid imponerande! Så fin liten kärra med..
Tobias
Mycket snyggt riggat Stefan!
Håkan
Håkan
Tack alla!
Det är inte så svårt med riggningen, bara man tänker igenom det hela och har en plan och framförallt arbeta lungt och metodiskt, en lina i taget.
Jag tycker det är rent terapiarbete att rigga biplan och ja, jag gillar det!
Först primade jag hela modellen med Alclad Grey Microfiller primer och sedan målade jag toppvingen med vit Alclad microfiller.
Den gula färgen blev ett problem eftersom min WEM Chrome Yellow har tagit slut och MRP har inte gjort någon Chrome Yellow ännu.
Det FINNS en Tjeckisk CY, men den är rent klargul.
Vad gör man?
Jag försökte blanda, men det blev bara orange, till slut landade jag med Humbrols gamla RAF Trainer Yellow, #24, en aningen för gul, men det finns ett svagt orange drag i den.
Så Humbrol 24 RAF Trainer Yellow blev det….
Det blev rätt bra, men den är lite för gul, jag skulle vilja ha lite mera orange.
Nu lite om märkningen av Amerikanskt Flottflyg efter revisionen 1937 fram till strax efter krigsutbrottet, december 1941.
USA hade bara 3 Hangarfartyg i tjänst vid den här tiden, men det fanns 3 nya hangarfartyg under byggnad så de räknades med och fartygen numrerades CV-1 till CV-6.
Varje fartyg fick en egen färg och alla flygplan som tillhörde fartyget fick samma färg på stjärtpartiet.
Hangarfartygen hade minst tre grupper ombord (fighters, bombers, torpedobombers, spanare etc.), indelade i sektioner med tre flygplan vardera och max 6 sektioner (18 flygplan).
Varje sektion bestod av tre flygplan och varje sektion tilldelades en egen färg.
Den maskinen jag bygger tillhöde USS Yorktown (CV-5) och fartygets färg var Insignia Red, stjärtpartiet ska alltså vara rött.
Individen jag bygger hade serienummer 1451, och tillhörde den tredje sektionen, alltså den blå sektionen som hade markeringar (vingband) i True Blue och sidonummer 5-F-7.
Eftersom det är sektionsledarens flygplan (nummer 7) har det en hel, blå ring runt motorkåpan och ett blått band runt bakkroppen.
Tvåan och trean (flygplan 8 och 9) saknade bandet runt bakkroppen, tvåan hade den övre halvan och trean hade den undre halvan av motorkåpan målad i sektionsfärgen.
Första siffran i sidonumret (5) anger vilket fartyg flygplanet tillhör (CV-5), att det tillhör en jaktgrupp F (Fighter) och att det är det 7e flygplanet i gruppen.
Det ser ologiskt, alldeles för klatchigt och rörigt ut med alla dessa färgmarkeringar, siffror och bokstäver, men med en enda snabb blick ser man vilket fartyg flygplanet tillhör, typen, gruppen och placering i gruppen.
Ganska smart system faktiskt, tycker jag.
Efter några dygns torktid maskerade jag av vinkeln som ska ha divisionsfärgen (True Blue), sedan maskerade jag resten av vingen runt vinkeln.
Till slut tog jag bort det som ska målas True Blue.
Sedan målade jag Bandet runt bakkroppen och vinkeln på vingen med Divisionsfärgen, WEM True Blue.
Jag maskerade av bandet runt bakkroppen och vinkeln på toppvingen.
Sedan var det dags för fartygets (CV-5 USS Yorktown) färg som var Insignia Red, här använde jag Humbrol no.153 Insignia Red.
Nu börjar det bli färgglatt!
Kommer mera snart!
Stefan
Det är inte så svårt med riggningen, bara man tänker igenom det hela och har en plan och framförallt arbeta lungt och metodiskt, en lina i taget.
Jag tycker det är rent terapiarbete att rigga biplan och ja, jag gillar det!
Först primade jag hela modellen med Alclad Grey Microfiller primer och sedan målade jag toppvingen med vit Alclad microfiller.
Den gula färgen blev ett problem eftersom min WEM Chrome Yellow har tagit slut och MRP har inte gjort någon Chrome Yellow ännu.
Det FINNS en Tjeckisk CY, men den är rent klargul.
Vad gör man?
Jag försökte blanda, men det blev bara orange, till slut landade jag med Humbrols gamla RAF Trainer Yellow, #24, en aningen för gul, men det finns ett svagt orange drag i den.
Så Humbrol 24 RAF Trainer Yellow blev det….
Det blev rätt bra, men den är lite för gul, jag skulle vilja ha lite mera orange.
Nu lite om märkningen av Amerikanskt Flottflyg efter revisionen 1937 fram till strax efter krigsutbrottet, december 1941.
USA hade bara 3 Hangarfartyg i tjänst vid den här tiden, men det fanns 3 nya hangarfartyg under byggnad så de räknades med och fartygen numrerades CV-1 till CV-6.
Varje fartyg fick en egen färg och alla flygplan som tillhörde fartyget fick samma färg på stjärtpartiet.
Hangarfartygen hade minst tre grupper ombord (fighters, bombers, torpedobombers, spanare etc.), indelade i sektioner med tre flygplan vardera och max 6 sektioner (18 flygplan).
Varje sektion bestod av tre flygplan och varje sektion tilldelades en egen färg.
Den maskinen jag bygger tillhöde USS Yorktown (CV-5) och fartygets färg var Insignia Red, stjärtpartiet ska alltså vara rött.
Individen jag bygger hade serienummer 1451, och tillhörde den tredje sektionen, alltså den blå sektionen som hade markeringar (vingband) i True Blue och sidonummer 5-F-7.
Eftersom det är sektionsledarens flygplan (nummer 7) har det en hel, blå ring runt motorkåpan och ett blått band runt bakkroppen.
Tvåan och trean (flygplan 8 och 9) saknade bandet runt bakkroppen, tvåan hade den övre halvan och trean hade den undre halvan av motorkåpan målad i sektionsfärgen.
Första siffran i sidonumret (5) anger vilket fartyg flygplanet tillhör (CV-5), att det tillhör en jaktgrupp F (Fighter) och att det är det 7e flygplanet i gruppen.
Det ser ologiskt, alldeles för klatchigt och rörigt ut med alla dessa färgmarkeringar, siffror och bokstäver, men med en enda snabb blick ser man vilket fartyg flygplanet tillhör, typen, gruppen och placering i gruppen.
Ganska smart system faktiskt, tycker jag.
Efter några dygns torktid maskerade jag av vinkeln som ska ha divisionsfärgen (True Blue), sedan maskerade jag resten av vingen runt vinkeln.
Till slut tog jag bort det som ska målas True Blue.
Sedan målade jag Bandet runt bakkroppen och vinkeln på vingen med Divisionsfärgen, WEM True Blue.
Jag maskerade av bandet runt bakkroppen och vinkeln på toppvingen.
Sedan var det dags för fartygets (CV-5 USS Yorktown) färg som var Insignia Red, här använde jag Humbrol no.153 Insignia Red.
Nu börjar det bli färgglatt!
Kommer mera snart!
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den sön okt 27 2024, 08:28, ändrad totalt 3 gånger
Azgaron and Tobias like this post
True Blue kan, mer än väl, vara min favoritfärg.
Fint kolorerat är det minsann också.
Fint kolorerat är det minsann också.
Ja verkligen! Och så fin liten kärra, härliga former och kul "kamo". Härligt Stefan!
Tobias
Snyggt målat Stefan! Blir färgglatt och grant!
Håkan
Håkan
Intressant med de olika koderna och färgerna.
Jag hade inte aning om detta.
Men nu vet jag.
Och snyggt målat förresten.
/Bosse
Jag hade inte aning om detta.
Men nu vet jag.
Och snyggt målat förresten.
/Bosse
Marlin
Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» Boeing B-17G, Monogram 1/48
» JAS 40A/B Tigershark, Monogram/Revell 1:48 scale
» Israelisk B-17G, Monogram 1/48
» B-52 Stratofortress - Big, bad and beautiful - Monogram 1/72
» F-106 Delta Dart, 1/48 Revell (Monogram)
» JAS 40A/B Tigershark, Monogram/Revell 1:48 scale
» Israelisk B-17G, Monogram 1/48
» B-52 Stratofortress - Big, bad and beautiful - Monogram 1/72
» F-106 Delta Dart, 1/48 Revell (Monogram)
Sida 3 av 3
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|