IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Johnson Future aka Klear aka Pledge

+11
Delmar
Jokkocze
Cpt_Farrel
Nizztos
dm4
Azgaron
merlin1953packard
Warsawpact
Linus
Janne.S
MiniStuff
15 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Johnson Future aka Klear aka Pledge Empty Johnson Future aka Klear aka Pledge

Inlägg av MiniStuff lör apr 11 2009, 15:15

Såg att någon skrev om "Future" i någon tråd... har en fråga som kanske någon kan svara på:

Går denna tydligen alldeles utmärkta produkt att få tag på i Sverige? Och i såna fall under vilket namn?

Jag har själv letat som en galning om någon information om detta, har tom. varit i kontakt med Johnsons kundservice i Sverige där de menar att den inte finns. Om den nu inte finns här vet någon av er vart man enklast kan få tag i den via nätet? Jag hittade en som säljer den "world wide".

Har länge velat använda denna produkt som tydligen var och varannan modellbyggare använder utomlands.

/Markus

p.s.
här är en matnyttig länk om denna produkt: http://www.swannysmodels.com/TheCompleteFuture.html

d.s

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Johnson Future aka Klear aka Pledge Empty Sv: Johnson Future aka Klear aka Pledge

Inlägg av Janne.S lör apr 11 2009, 17:30

Så här ser flaskan ut i Sverige för tillfället....
Notera att det ska vara för plastgolv! råkar man ta den för parkett så blir den gulaktig!

Johnson Future aka Klear aka Pledge DSC01932
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Johnson Future aka Klear aka Pledge Empty Sv: Johnson Future aka Klear aka Pledge

Inlägg av MiniStuff lör apr 11 2009, 19:26

DANKE!!! Very Happy Very Happy Very Happy

Just den flaskan har jag stått och tittat på ett antal gånger nere på Konsum. Att inte Johnsons kundtjänst kunde svara på det när jag frågade dem.. Mad

jaja... det blir en inskaffning genast.

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Johnson Future aka Klear aka Pledge Empty Sv: Johnson Future aka Klear aka Pledge

Inlägg av Linus lör apr 11 2009, 23:18

Är det den du använder för att få dina dekaler att fästa bättre, Janne?
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

Johnson Future aka Klear aka Pledge Empty Sv: Johnson Future aka Klear aka Pledge

Inlägg av Warsawpact lör apr 11 2009, 23:30

Linus skrev:Är det den du använder för att få dina dekaler att fästa bättre, Janne?

Du kanske tänker på Micro Sol / Set ?

Johnssons Clear använder man ( i alla fall jag) enbart för att ge en skyddande hinna över camo målningen för att skydda den mot den mot lösningsmedlen som man har i de washer som man lägger efter att man har målat själva camoflaget på modellen.
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Johnson Future aka Klear aka Pledge Empty Sv: Johnson Future aka Klear aka Pledge

Inlägg av Janne.S lör apr 11 2009, 23:35

Det funkar utmärkt som dekalvätska åxå för besvärliga dekaler Very Happy

Först fäster du dekalen som vanligt med microset och sol....om dekalen bråkar eller att filmen syns för tydligt så doppa en pensel i johnson och pensla lite snabbt över dekalen och vips är den värden snällaste och sitter suveränt Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Johnson Future aka Klear aka Pledge Empty Sv: Johnson Future aka Klear aka Pledge

Inlägg av merlin1953packard tis apr 14 2009, 20:40

Ja men... Det är ju precis den jag använder! Suveränt att spruta direkt på... eller späder du den, Janne? I så fall med vad? Rödsprit eller liknande? Huvarna brukar bli fina efter ett bad i denna polish... Hittade några bra länkar till artiklar om det här med Future... för den som vill fördjupa sig lite mer...

länk 1: http://www.swannysmodels.com/Tinting.html

länk 2: http://www.swannysmodels.com/TheCompleteFuture.html
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Johnson Future aka Klear aka Pledge Empty Sv: Johnson Future aka Klear aka Pledge

Inlägg av Azgaron tis apr 14 2009, 22:43

Tinting tipset var ju intressant! Annars brukar jag använda Pledge till alla huvar!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Johnson Future aka Klear aka Pledge Empty Sv: Johnson Future aka Klear aka Pledge

Inlägg av Janne.S tis apr 14 2009, 22:48

Jodå, det går att späda...då använder jag vatten men det är sällan jag gör det Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Johnson Future aka Klear aka Pledge Empty Sv: Johnson Future aka Klear aka Pledge

Inlägg av Azgaron tis apr 14 2009, 23:04

Behövs knappt, det flyter ut fint ändå och funkar fint i sprutan också!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Johnson Future aka Klear aka Pledge Empty Sv: Johnson Future aka Klear aka Pledge

Inlägg av dm4 tis jul 20 2010, 18:53

Bara jag som har problem med att Johnson är lite 'trög' att köra i sprutan?

Brukar späda med vatten men ändå lite problem. Hur många lager lägger ni på innan wash etc?

Mvh
dm4
dm4


Till överst på sidan Gå ner

Johnson Future aka Klear aka Pledge Empty Sv: Johnson Future aka Klear aka Pledge

Inlägg av Janne.S tis jul 20 2010, 20:19

Trög Johnson?

Har kanske blitt gammal?

Jag brukar blåsa på en par tre lager...sedan låta det härda...sätta fast dekaler..ännu ett lager johnson för att försegla dekalerna...låt det härda och sedan kör jag igång med washer.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Johnson Future aka Klear aka Pledge Empty Sv: Johnson Future aka Klear aka Pledge

Inlägg av Nizztos mån jul 26 2010, 15:31

Finns denna flaska i flera sorter?

Var på coop och tänkte köpa men den ena av de två var för trägolv och den andra hade citrus, tror jag det var, doft och såg ganska brun ut. Nu vet jag ju att bara för att vätskan är brun så kan den ju bli klar när man daskat på den men det plus doften fick mig att inte köpa. Var det rätt eller fel?

Nizztos


Till överst på sidan Gå ner

Johnson Future aka Klear aka Pledge Empty Sv: Johnson Future aka Klear aka Pledge

Inlägg av MiniStuff mån jul 26 2010, 16:06

De bytte förpackning för ett tag sedan, tror den ser ut så här nu för tiden (flaskan till vänster):

Johnson Future aka Klear aka Pledge Se_pladge_main

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Johnson Future aka Klear aka Pledge Empty Sv: Johnson Future aka Klear aka Pledge

Inlägg av Nizztos mån jul 26 2010, 16:11

Den jag såg var helt klart flaskan till höger. Bekräftar, antar jag, att både den "bruna" färgen och citrusdoften är helt ok?

Nizztos


Till överst på sidan Gå ner

Johnson Future aka Klear aka Pledge Empty Sv: Johnson Future aka Klear aka Pledge

Inlägg av Janne.S mån jul 26 2010, 17:31

Vätskan ska vara helt klar....citrusdoft har jag inte råkat på än men det ger säkert en behaglig atmosfär till modellen Very Happy

Så här ser min flaska ut: kan vara så att den döpts om till hårdglans på sistone

Johnson Future aka Klear aka Pledge DSC01932
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Johnson Future aka Klear aka Pledge Empty Sv: Johnson Future aka Klear aka Pledge

Inlägg av Nizztos mån jul 26 2010, 17:39

Bah, den flaskan stämmer ju inte med någon av de mini postade Smile

Har alltid tyckt det verkar råda en viss osäkerhet kring "future" och nu när jag själv skall skaffa det fick jag det bekräftat Smile

Får kolla i lite andra butiker och se om jag kan hitta ovanstående variant.

Nizztos


Till överst på sidan Gå ner

Johnson Future aka Klear aka Pledge Empty Sv: Johnson Future aka Klear aka Pledge

Inlägg av MiniStuff mån jul 26 2010, 18:03

Jag har en av den nyare varianten samt den som janne visar Razz så ja det har och finns olika utseenden på flaskan. Och heter väldigt olika i olika länder världen över.

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Johnson Future aka Klear aka Pledge Empty Sv: Johnson Future aka Klear aka Pledge

Inlägg av dm4 mån jul 26 2010, 18:19

Hårdglans är inte klar utan gulaktig, vet för jag köpte en i förrgår Sad

Mvh
dm4
dm4


Till överst på sidan Gå ner

Johnson Future aka Klear aka Pledge Empty Sv: Johnson Future aka Klear aka Pledge

Inlägg av Nizztos mån jul 26 2010, 18:31

Det finns tre produketer på Johnsons svenska sida.
Hårdglans (troligen den man skall ha)
Parkettpolish är den för parkett.
Parkett och Laminat Rent är ett rengöringsmedel.

Antingen är den produkt vi vill ha helt borta eller så är det hårdglans.

Nizztos


Till överst på sidan Gå ner

Johnson Future aka Klear aka Pledge Empty Sv: Johnson Future aka Klear aka Pledge

Inlägg av Nizztos mån jul 26 2010, 20:23

Tänkte lägga upp en bild på hur hårdglansen ser ut men insåg att jag måste lägga bilden externt och lat som jag är orkade jag inte göra det nu.

Hårdglansen är en mjölkvit produkt. Hade jag vetat hur den "riktiga" versionen används och fungerar hade jag kunnat testa denna men jag har ju inget att jämföra med. Klar är den dock absolut inte. Frågan är hur den blir när den torkat.

Jag vill alltså påstå att den polish som tidigare använts inte längre finns. Åtminstone inte undet varunamnet Pledge. Ni som har kvar av detta skall nog vara försiktiga med era droppar.

Allt detta från en som egentligen inte har en susning .....

Nizztos


Till överst på sidan Gå ner

Johnson Future aka Klear aka Pledge Empty Sv: Johnson Future aka Klear aka Pledge

Inlägg av MiniStuff mån jul 26 2010, 20:55

saxat från en engelsk site:

"New Formula Klear

Update: Feburary 2010 - It appears that Klear/Future which has been a very useful modelling material for years is undergoing a major change. In Europe, it is being replaced by 'Pledge Multi-Surface Wax'. The product looks entirely different, being cloudy/milky with a brown tinge. It now also has a scented fragrance and comes in a white bottle.

It's appearance would make it appear to be a very unlikely candidate for use on scale models. However, the new product has been tested by a few adventurous modellers and reports are that it still dries to a perfectly clear hard surface and the new formula can be used in much the same way as the previous version. Apparently, it does tend to pool in grooves more than the previous version so it is more important to apply it in thin layers.

A full bench test of the new formula 'Klear' appears in the December 2009 issue of 'Tamiya Model Magazine International'. Our advice would be to proceed with caution. Stock up on the old formula if you can get it and when you have to switch to the new formula test it before using it on your completed model."


_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Johnson Future aka Klear aka Pledge Empty Sv: Johnson Future aka Klear aka Pledge

Inlägg av MiniStuff mån jul 26 2010, 21:08

Lite mer om nya formulan och andra produkter:

http://www.britmodeller.com/forums/index.php?showtopic=35896&hl=

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Johnson Future aka Klear aka Pledge Empty Sv: Johnson Future aka Klear aka Pledge

Inlägg av merlin1953packard mån jul 26 2010, 23:23

Ser ut som man kanske skulle bunkra upp med några flaskor... tack för tipset!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Johnson Future aka Klear aka Pledge Empty Sv: Johnson Future aka Klear aka Pledge

Inlägg av Cpt_Farrel ons aug 18 2010, 20:23

Är grymt glad att jag såg den här tråden i tid! Började genast leta "gamla" Pledge och upptäckte att det inte var så lätt att hitta. Av en slump hittade jag några flaskor på Hemköp i Sävedalen, Partille. Finns kanske ett par kvar än om någon är på jakt...


/Anders

Cpt_Farrel


Till överst på sidan Gå ner

Johnson Future aka Klear aka Pledge Empty Sv: Johnson Future aka Klear aka Pledge

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet