IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early

+10
Tobias
Gigabyte
Matt_Public
frznlogic
Mal
Stefan E
Caverö
cas
Azgaron
linusorn
14 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 5 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Gå ner

2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early Empty 2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early

Inlägg av linusorn mån 7 apr 2014 - 12:54

Började bygga på airfixen i julas och klantade till det och fick beställa nya kroppshalvor samt klarglasramen då denna slukades av mattmonstret. Under 08-Open köpte jag Eduards Spitfire och tänkte nu bygga dessa i tandem. Blir lättare att göra lite jämförelser då också. En bild på diverse cockpitdelar kommer här, ska målas med Humbrol akryl interior green nr 78, den ska tydligen bli bra i sprutan om man blandar med Tamiyas thinner. 
2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early 20140406_190512_zpsd2rfbloc

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early Empty Sv: 2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early

Inlägg av Azgaron tis 8 apr 2014 - 10:42

Trevligt med ett tandembygge och Spitfire dessutom!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early Empty Sv: 2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early

Inlägg av linusorn tis 8 apr 2014 - 11:28

Tack Håkan!

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early Empty Sv: 2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early

Inlägg av cas tis 8 apr 2014 - 12:46

Mmmm, dubbla Spitfire är som honung för själen efter allt detta FW-190 bombardemang under senaste tiden!
Fota så mycket som möjligt, helst hela tiden  Very Happy

Det här skall bli kul 

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early Empty Sv: 2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early

Inlägg av linusorn tis 8 apr 2014 - 23:31

Hehe, tack Cas. Har gjort i ordning allt som ska vara interior green nu. Trots att jag behövde karva och slipa för etset i Airfix spiten, tog det 3 ggr så lång tid att klippa loss och montera alla subassemblies till eduarden.  Men vilka delar! Jag är kär i det här kitet. Foton kommer imorgon när jag skjutit färg på allt. Ska också sätta igång med en rote 109:or. Trots allt är det The Dark Side som är roligast...

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early Empty Sv: 2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early

Inlägg av linusorn ons 9 apr 2014 - 20:15

Etsarbete har påbörjats i Airfix cockpit. Måste gå in på stockholms hemsida och kolla deras walkaround på S31:an. Se vilka färger som ska va på en del av de ommålade etsbitarna. Bry er inte om alla skavmärken, de kommer att täckas av ets.
2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early 20140409_182816_zpsgv6uijkv


Senast ändrad av linusorn den ons 9 apr 2014 - 21:34, ändrad totalt 1 gång

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early Empty Sv: 2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early

Inlägg av cas ons 9 apr 2014 - 20:57

Nu börjar det bli spännande!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early Empty Sv: 2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early

Inlägg av Caverö ons 9 apr 2014 - 21:31

Spittar  I love you I love you I love you I love you 
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early Empty Sv: 2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early

Inlägg av Azgaron ons 9 apr 2014 - 21:59

Ser bra ut!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early Empty Sv: 2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early

Inlägg av linusorn ons 9 apr 2014 - 23:17

Tack killar. Var väldigt nöjd med Humbrol akryl när jag började spruta, men nu vette sjutton. För det första är den väldigt matt. Det är ok för mig, hellre matt än blankt, men den här färgen är matt på gränsen till död. Den är VÄLDIGT repkänslig. Och den ser lite apelsinig ut, när man tar på den så är ytan helt slät, men det ser inte så ut. Jag vet inte riktigt. Jag tror jag ska spraya på lite sidenmatt. Jaja hursomhelst fortsätter galenskaperna imorgon.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early Empty Sv: 2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early

Inlägg av Stefan E tor 10 apr 2014 - 14:37

Härligt med Spitfires!  cheers 

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early Empty Sv: 2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early

Inlägg av Mal fre 11 apr 2014 - 15:07

Kalas....ser riktigt kalas ut Very Happy

Lite balans i forumet What a Face

Matts o min wurger....saurkraut o bratwurst har ju varit på menyn ett tag What a Face
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early Empty Sv: 2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early

Inlägg av linusorn sön 27 apr 2014 - 23:48

Tackar, Tackar. Har varit lite dåligt med uppdateringar, men här kommer en. Har pillat lite med cockpiten i mk. IX. Har borrat ut samtliga lättningshål och även behållaren för blossen i framkant på stolen. 

2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early 20140427_231838_zps1pqvoi4p

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early Empty Sv: 2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early

Inlägg av cas mån 28 apr 2014 - 5:25

Ås så smaskigt!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early Empty Sv: 2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early

Inlägg av frznlogic mån 28 apr 2014 - 7:53

Ser riktigt bra ut! Skönt att se att man inte är ensam spitfire byggare på forumet :-D. 

Vad är det för ets till mkXIX du använder?

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early Empty Sv: 2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early

Inlägg av Matt_Public mån 28 apr 2014 - 11:20

Snitsigt värre. Man blir ju sugen att damma av stor-Spitten.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early Empty Sv: 2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early

Inlägg av linusorn mån 28 apr 2014 - 14:34

Tack grabbar. Det är model maestros S31 ets.


Senast ändrad av linusorn den mån 28 apr 2014 - 20:34, ändrad totalt 1 gång

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early Empty Sv: 2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early

Inlägg av frznlogic mån 28 apr 2014 - 16:45

Kanske blir en till spitfire med lite lull lull längre fram då ;-)

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early Empty Sv: 2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early

Inlägg av Stefan E mån 28 apr 2014 - 16:51

Snyggt Jobbat, Linus!


... känner Spitfire-suget komma....  bounce  bounce  drunken 

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early Empty Sv: 2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early

Inlägg av linusorn ons 30 apr 2014 - 23:29

Tack Stefan, köp en Eduard, den här modellen slår Tamiya på fingrarna än så länge. Passformen är magisk, dock är en del delar uppdelade där de inte behöver vara det. Men ett litet problem i det stora hela.
Kvällens bygge har fokuserat på cockpit och vingar, cockpit har fått en första wash. Ska på med lite mer värdering och sen är det kroppslimmardags. Här kommer lite bilder.

2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early 20140430_225111_zpsq6edliep

Fick blanda till egen azurblå färg, är nöjd kanske ngt mörk, men det går att åtgärda vid vädringen. 
2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early 20140430_225232_zps1kdtijeu

Här kommer ett exempel på när Eduard har gått lite långt i att dela upp delar, huden har delats i två delar. Det ska inte ens vara en panellinje där. Använde mycket lim för att kunna pressa ut plast, så förhoppningsvis behöver jag inte använda så mycket spackel.

2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early 20140430_225312_zpsfh7iyzjt

För övrigt har jag beställt Eduards nya 109 G-6 idag. Nu väntar jag bara på ett mail från Max på Rebell att jag kan hämta upp den!

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early Empty Sv: 2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early

Inlägg av Azgaron tor 1 maj 2014 - 2:18

Ser riktigt bra ut Linus,och dina sidor går lätt numera! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early Empty Sv: 2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early

Inlägg av cas tor 1 maj 2014 - 10:49

Jojo, det där ser inte dumt ut nånstans.
Kul att se en bekant cockpit istället för alla dessa tyska kärror  Razz 

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early Empty Sv: 2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early

Inlägg av Stefan E tor 1 maj 2014 - 12:24

Ser bra ut , Linus!  cheers 

Jag har redan skaffat ett par stycken Eduard-Spittar redan och de är verkligen fina!

Just delningen av motorhuven är väl det jag tycker är enda "missen" som Eduard gjort.
Den ena huven, den "bulliga", tror jag är mycket svår (det skulle bli för dyrt) att gjuta ordentligt i ett stycke.
"Undercuts" funkar inte i gjutformarna (ramarna fastnar i formen/delen deformeras vid utstötningen), det är därför som många moderna jetplansmodeller har en "söm" genom huven.

Jag tror Eduard helt enkelt var tvungna till den här lösningen, byggsatsen är annars helt kompromisslöst konstruerad.
En av de absolut bästa Spitfire-byggsatserna på marknaden idag, alla skalor (undantaget möjligen av Tamiyas 1/32 Spitfire) inkluderade.

Den där Azurblå färgen i dina hjulhus ser utmärkt ut i mina ögon, det ÄR en ganska mörk, djupblå färg, så din version funkar fint.

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early Empty Sv: 2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early

Inlägg av linusorn tor 1 maj 2014 - 13:51

Tack ska ni ha killar. Har bytt från imageshack till Photobucket, kanske är därför som det går snabbare. Stefan, så är det säkert. Men det är ändå lite retsamt med den onödiga spacklingen. Airfix kan ju gjuta i ett stycke, kanske inte med lika fina detaljer. Å andra sidan förstörs ju en del detaljer när man måste på och slipa.
Skönt att jag ser utan att få till azurblå, surfade runt en hel del på nätet för att hitta referenser..

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early Empty Sv: 2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early

Inlägg av Gigabyte tor 1 maj 2014 - 22:04

Snyggt !!
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early Empty Sv: 2x Spitfire, Airfix PR XIX, Eduard mk IX C early

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 5 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet