1/35 Krupp K5 280mm Railway Gun
+6
Azgaron
fowi
Marlin
cas
linusorn
Exelon
10 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Railroad
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
1/35 Krupp K5 280mm Railway Gun
Ja lite pyssel har det allt blivit. Har ju planer på hela ekipaget som drog denna pjäs (loket är ungefär 1/3 klart) så totala längden kommer att bli runt 7 meter med diverse vagnar. Men vi börjar med själva "bössan".
Är Trumpeter´s No. 00207 som jag har satt tången i.
Kommit ganska långt är ju trots allt 1140 delar plus etcharket jag köpt till.
Gjort klart dom båda vagnarna (tror bara dom är 750 delar+ etch)
Har målat den undredelen av vagnen då mycket blir övertäckt så det är svårt att måla i efterhand. Sen är frågan ska man köra med träfärgat däck eller övermålat i pansar grå?
Bakrevagnen
Främre vagnen.
Undersidan
Grunden till kanonen, tog med limflaskan bara för att visa att den är en rejäl pjäs.
Håller för tillfället på med att dra ledningar från dom två fyrkanterna överst på kanonen, tagit ett par timmar att bocka dom lika.
Är Trumpeter´s No. 00207 som jag har satt tången i.
Kommit ganska långt är ju trots allt 1140 delar plus etcharket jag köpt till.
Gjort klart dom båda vagnarna (tror bara dom är 750 delar+ etch)
Har målat den undredelen av vagnen då mycket blir övertäckt så det är svårt att måla i efterhand. Sen är frågan ska man köra med träfärgat däck eller övermålat i pansar grå?
Bakrevagnen
Främre vagnen.
Undersidan
Grunden till kanonen, tog med limflaskan bara för att visa att den är en rejäl pjäs.
Håller för tillfället på med att dra ledningar från dom två fyrkanterna överst på kanonen, tagit ett par timmar att bocka dom lika.
Exelon
Sv: 1/35 Krupp K5 280mm Railway Gun
Herrejösses! Planer för ett 7m långt bygge!?
Det är ju alldeles härligt underbart!
Snygg start också, om man nu kan kalla det för start efter 750 bitar...
Det är ju alldeles härligt underbart!
Snygg start också, om man nu kan kalla det för start efter 750 bitar...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
7 meter
Du måste ha en rätt stor vägg att få plats med det ekipaget.
Mycket spännande projekt måste jag säga.
Lycka till.
/Bosse
Du måste ha en rätt stor vägg att få plats med det ekipaget.
Mycket spännande projekt måste jag säga.
Lycka till.
/Bosse
Marlin
Ja jag har en gammal byggtråd om loket men kommer väl säkert att ta bort och börja om på vissa detaljer då man har blivit bättre på etchbyggandet. Länk:http://modellbygge.ifokus.se/discussions/4d714cadb9cb462239060958-baureihe-52-mit-steifrahmentender-135linusorn skrev:Coolt, har du bilder på lok och vagnar också?
Exelon
Tack Cas & Bosse. Jo det ska vara 23 vagnar till detta bygge men vi får se hur lång väggen är. Sen blir det väl nån vagn då och då mellan andra byggen.
Exelon
Snyggt. Mitt blir dock krigsmålat i grått. Ska försöka få tag i dora i 1/35 men dom har inte börjat producera den igen och dom som ligger ute är överpris på 2-3 tusen.
Exelon
Ja hela ekipaget var 278m sen skulle man haft diesel loket c14 med men kan ju använda det ej korrekta c12 om det krisar. Ett batteri med dessa kanoner bestod av tre lok ekipage ett för personal och utrustning och ett för var kanon. En bra sida om man vill nörda ner sig lite http://www.one35th.com/model/k5/k5_loko.htmMarlin skrev:23 vagnar !
Räcker det med ett lok för den lasten?
/Bosse
Exelon
Exelon skrev:Snyggt. Mitt blir dock krigsmålat i grått. Ska försöka få tag i dora i 1/35 men dom har inte börjat producera den igen och dom som ligger ute är överpris på 2-3 tusen.
Dora i 1/35 Huga! Har du ett helt hus bara för modeller? pjäsen är bortåt 2-3 meter.
men varför inte 1/6? http://www.vonabt.co.uk/models/Dora/DoraBuild.htm
Folke
fowi
En väldigt förlåtande och förstående sambo är nog närmare sanningen. Den är ihopbyggd 160cm så det är väl helt okej.
Exelon
Ja nu har jag fått lite kvällstid att hålla på med kanonen resulatet nedan.
Lilla hydralkolven som reserkanonen.
Lyftanordningen ihopbyggd, ledningdragningen på kanonen tog två-tre kvällar att få snyggt jäkla pill.
Närbild på själva lyften.
Sen dom inre sidorna av kanonen är på, jäkla pilla att få i alla delar. Men kanonen fungera att höja och sänka.
Blir fler bilder sen och ska ta systemskameran då istället.
Lilla hydralkolven som reserkanonen.
Lyftanordningen ihopbyggd, ledningdragningen på kanonen tog två-tre kvällar att få snyggt jäkla pill.
Närbild på själva lyften.
Sen dom inre sidorna av kanonen är på, jäkla pilla att få i alla delar. Men kanonen fungera att höja och sänka.
Blir fler bilder sen och ska ta systemskameran då istället.
Exelon
Det är då en jäkla bastant pjäs den där!
Häftigt!
Häftigt!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Maffigt bygge! Ser mycket bra ut så här långt!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Satfläsk, vad coolt!
Sju meter, sa du? Övermått är underbart!
Sju meter, sa du? Övermått är underbart!
Matt_Public- Master of DNF
Vilket härligt bygge Mega- stor kanon på räls,, det bästa av två modell- värdar i symbios !!!!
Gigabyte
Tack Giga!
Nu är inte ljuset optimalt i det enda utrymme (för tillfället) som jag fick plats med kanonen. Ska fixas sen när färg och dekaler(kommer minst få ett tiotal gråahår innan alla dekaler är på plats).
Och en liten jämnförelse med en panther.
Närbild på kanonen.
Ska fixa en floodlight till nästa foto session så ljuset blir bättre. Håller på med generator och ammo vagnen med tillhörande kran. Den kommer dock att få åka i en egen vagn på tåget men jag sätter dit den vid fotot iaf.
Nu är inte ljuset optimalt i det enda utrymme (för tillfället) som jag fick plats med kanonen. Ska fixas sen när färg och dekaler(kommer minst få ett tiotal gråahår innan alla dekaler är på plats).
Och en liten jämnförelse med en panther.
Närbild på kanonen.
Ska fixa en floodlight till nästa foto session så ljuset blir bättre. Håller på med generator och ammo vagnen med tillhörande kran. Den kommer dock att få åka i en egen vagn på tåget men jag sätter dit den vid fotot iaf.
Exelon
Vilken praktkombo! Både Rock 'N' Roll Train och Big Gun på samma gång.
Matt_Public- Master of DNF
Jösses, snacka om fallossymbol!
Verkligen helmaffig, och snyggt byggd dessutom.
Antar att man kan stå i nån timme och bara koll på detaljerna...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Jisses , sicken pjäs , då förstår jag hur det kommer bli för min del när jag
får mod nog att ge mig på min pjäs som står i hyllan och väntar på att byggas
ihop , nån gång .....
Men lycka till och bra att någon började så man kan se hur man skall göra och hur det skall se ut
//Ola
ihop , nån gång .....
Men lycka till och bra att någon började så man kan se hur man skall göra och hur det skall se ut
//Ola
Gäst- Gäst
Tack!cas skrev:Jösses, snacka om fallossymbol!
Faktiskt är kanonen ganska simpel är väl lyft mekaniken som är lite kul, annars är nästan alla detaljer i vagnarna och lite på generatorn/ammovagnen.
Tack! Blir Crazy Train tour nu.Matt_Public skrev:Vilken praktkombo! Både Rock 'N' Roll Train och Big Gun på samma gång.
Ja den tar plats, tror loket jag har är ungefär lika långt, men ångesten blir för stor får du höra av dej, fungerar på att bygga en till senare som är i skjutklar position(och i dunkelgelb och inte i pansar grått) Vilken har du Ola Trumpeter eller Dragon?Ola skrev:Jisses , sicken pjäs , då förstår jag hur det kommer bli för min del när jag
ihop , nån gång .....
//Ola
Ja det blinde leder den blinde är väl ett bra ordspråk. Saknar dekaler så man kan bygga någon annan än Leopold för det fanns ju bra många av dessa kanoner.
Exelon
Tack Jörgen och Bosse.
Trevlig att du tittade in Jörgen har du lagt av helt med byggandet?
Trevlig att du tittade in Jörgen har du lagt av helt med byggandet?
Exelon
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» SÅLD! Soar Art Workshop 1:35 Dora Railway Gun
» Krupp Protze+pak-36
» Krupp Protze - Tamiya 1/35
» Krupp Raumer S, Takom, 1/35
» Krupp Raumer S, Takom, 1/35 - klar
» Krupp Protze+pak-36
» Krupp Protze - Tamiya 1/35
» Krupp Raumer S, Takom, 1/35
» Krupp Raumer S, Takom, 1/35 - klar