BAC TSR-2, Airfix 1/72
+3
Stefan E
Matt_Public
Azgaron
7 posters
Sida 1 av 4
Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
BAC TSR-2, Airfix 1/72
Klurar väl fortfarande lite på vad jag vill bygga. Vargen hade säkert passat fint i detta temat men den är ju ganska långt gången.
De alternativ jag funderar på är EE Lightning, HS Buccaneer, Etendard, alla Aifix i 1/48. Sen blev jag lite frestad av Stefans val av kärra.
Den här kärran är också ett alternativ som jag antar borde passa i temat.
Hoppas den inte är för whiffig då jag dessutom tänker bygga den i svensk tappning.
En orsak att jag väljer denna är att det är ett uppdragsbygge som jag gärna vill bli klar med och nu när det finns ett passande tema så tänkte jag att jag kunde börja bygga denna.
De andra då? Jo, nån av dem kommer jag att stoppa in i pipelinen och bygga när tid medges.
Kom gärna med önskemål om vilken av dem jag ska börja på.
Håkan
De alternativ jag funderar på är EE Lightning, HS Buccaneer, Etendard, alla Aifix i 1/48. Sen blev jag lite frestad av Stefans val av kärra.
Den här kärran är också ett alternativ som jag antar borde passa i temat.
Hoppas den inte är för whiffig då jag dessutom tänker bygga den i svensk tappning.
En orsak att jag väljer denna är att det är ett uppdragsbygge som jag gärna vill bli klar med och nu när det finns ett passande tema så tänkte jag att jag kunde börja bygga denna.
De andra då? Jo, nån av dem kommer jag att stoppa in i pipelinen och bygga när tid medges.
Kom gärna med önskemål om vilken av dem jag ska börja på.
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: BAC TSR-2, Airfix 1/72
Vaddå Whif?
Den finns ju i verkligheten, då blir det snarare en "What could have been" och då är det nästan på riktigt!
Lysande val och det var ännu en av mina kandidater för det här bygget.
Skall bli kul att se vad du gör med den!
Stefan
Den finns ju i verkligheten, då blir det snarare en "What could have been" och då är det nästan på riktigt!
Lysande val och det var ännu en av mina kandidater för det här bygget.
Skall bli kul att se vad du gör med den!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
"What should have been", tycker jag.Stefan E skrev:Den finns ju i verkligheten, då blir det snarare en "What could have been" och då är det nästan på riktigt!
Matt_Public- Master of DNF
Matt_Public skrev:"What should have been", tycker jag.Stefan E skrev:Den finns ju i verkligheten, då blir det snarare en "What could have been" och då är det nästan på riktigt!
Definitivt!
Håller med till 110%!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Nä whiff är det väl kanske inte i sig eftersom den byggts och testats, men en svensk version borde nog kunna kallas whiff. Men nog ordklyvningar, och raskt (så raskt som möjligt) över till bygget!
Håkan
Håkan
Japp, sätt igång bara!
TSR2 är för snygg för att låta bli!
TSR2 är för snygg för att låta bli!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Fick ett ryck och började lite smått.
Innehållet i lådan. Inte mycket att visa men ändå!
Alla delar till cockpit togs loss.
Tog bilden innan jag filat till delarna och rensat från gjutinloppsrester mm.
Tänkte ha med piloterna och funderar lite på vilken färg de ska ha på overallen, men jag tänker att nån slags lämplig grön borde funka.
Cockpit är ganska platt och har dekaler till alla paneler, vilket nog är så det får bli. Ska bara måla i grått först.
Tog loss hjulbaljorna då de också ska få lite färg samtidigt med cockpitdelarna.
Likadant med delarna till utblås och däck.
Jag påbörjade ena huvudstället, men blev inte riktigt klok på hur ena staget skulle sitta.
Blev inte mycket klokare av att titta på bilder i en walkaround, då nåt sånt stag inte kan ses där jag fått för mig att instruktionerna menar att den ska sitta.
Får ta en bild på instruktionerna sen.
Håkan
Innehållet i lådan. Inte mycket att visa men ändå!
Alla delar till cockpit togs loss.
Tog bilden innan jag filat till delarna och rensat från gjutinloppsrester mm.
Tänkte ha med piloterna och funderar lite på vilken färg de ska ha på overallen, men jag tänker att nån slags lämplig grön borde funka.
Cockpit är ganska platt och har dekaler till alla paneler, vilket nog är så det får bli. Ska bara måla i grått först.
Tog loss hjulbaljorna då de också ska få lite färg samtidigt med cockpitdelarna.
Likadant med delarna till utblås och däck.
Jag påbörjade ena huvudstället, men blev inte riktigt klok på hur ena staget skulle sitta.
Blev inte mycket klokare av att titta på bilder i en walkaround, då nåt sånt stag inte kan ses där jag fått för mig att instruktionerna menar att den ska sitta.
Får ta en bild på instruktionerna sen.
Håkan
Just stag till landställ kan ibland vara tillräckligt för att knäcka motivationen till ett helt bygge...har jag hört
Men den där vita plasten ser inte så kul ut att jobba med, men det kanske är bättre i verkligheten?
Ha så kul med målandet!
Men den där vita plasten ser inte så kul ut att jobba med, men det kanske är bättre i verkligheten?
Ha så kul med målandet!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack Christer!
Jo, det kan visst det. Jag kollade lite byggen på nätet och har fått en hygglig hum om hur staget ska sitta. Dock verkar det som det är olika versioner och det kan nog vara därför staget intge finns med i walkarounden jag kollade på.
Nja, plasten är lite knepig. Visserligen rätt lätt att fila ner men känslan är lite plastfigurer.
Ska nog bli kul och för en gångs skull har jag förberett det mesta jag kan komma på som kian vara bra att ha målat och fixat i förväg. Ska klura lite på kablar i hjulhusen, men enligt infon jag läste så är luckan stängd bakom benet när den står på marken, så inte mycket syns.
Ska också klura på vilken last jag ska ha i bombluckan.
Håkan
Jo, det kan visst det. Jag kollade lite byggen på nätet och har fått en hygglig hum om hur staget ska sitta. Dock verkar det som det är olika versioner och det kan nog vara därför staget intge finns med i walkarounden jag kollade på.
Nja, plasten är lite knepig. Visserligen rätt lätt att fila ner men känslan är lite plastfigurer.
Ska nog bli kul och för en gångs skull har jag förberett det mesta jag kan komma på som kian vara bra att ha målat och fixat i förväg. Ska klura lite på kablar i hjulhusen, men enligt infon jag läste så är luckan stängd bakom benet när den står på marken, så inte mycket syns.
Ska också klura på vilken last jag ska ha i bombluckan.
Håkan
Så här blev ställen med stagen på plats.
Jag tror att det blev nåt sånär vettigt, får bara hoppas att hjulen kommer nåt sånär rätt sen när ställen kommer på plats.
Till bombluckan finns följande alternativ.
Får väl se vilket det blir sen.
Piloterna fick sig en första skvätt färg på uniformerna.
Ska snart börja sätta upp alla prylar a'la Janne eller nåt ditåt och måla allt svart.
Håkan
Jag tror att det blev nåt sånär vettigt, får bara hoppas att hjulen kommer nåt sånär rätt sen när ställen kommer på plats.
Till bombluckan finns följande alternativ.
Får väl se vilket det blir sen.
Piloterna fick sig en första skvätt färg på uniformerna.
Ska snart börja sätta upp alla prylar a'la Janne eller nåt ditåt och måla allt svart.
Håkan
Hurra! Nu är han igång.
Också: man borde bygga fler modeller in-flight, så att säga.
Också: man borde bygga fler modeller in-flight, så att säga.
Matt_Public- Master of DNF
Ja, det kan jag nog hålla med om. Oftast ställer man dem i en hylla och då blir det ju många gånger lättast med ställ. Fast bygger man Airfix brukar de ju ha ställ för att kunna ha planen in-flight.
Nåt som skulle vara kul är att bygga nåt plan som typ detta i take off ögonblicket, med bakhjulen kvar i marken.
Håkan
WD177 i bombrummet eller två matkassar?
Kalla Krigs-maskiner behöver ju lite "instant sunshine" för mer autenticitet...
Bra ordnat med ställen!
Kalla Krigs-maskiner behöver ju lite "instant sunshine" för mer autenticitet...
Bra ordnat med ställen!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack Christer!
Jo det får nog bli en bomb. "Matkassarna" ska visst vara nån slags experimentutrustning och ska visst vara orange.
WE 177 ska enligt instruktionerna vara sidensvart, men kollar jag på bilder ska den visst vara vit (tidig) eller grön (sen) med gul och orange ring i framänden samt grå/vit nos.
Håkan
Jo det får nog bli en bomb. "Matkassarna" ska visst vara nån slags experimentutrustning och ska visst vara orange.
WE 177 ska enligt instruktionerna vara sidensvart, men kollar jag på bilder ska den visst vara vit (tidig) eller grön (sen) med gul och orange ring i framänden samt grå/vit nos.
Håkan
Jag gjorde en liten kombo och satte upp diverse prylar i ett frigolitblock.
Som tillsammans med lite andra pryttlar jag också kom på behövde lite svart färg.
Piloterna fick lite mer färg.
och sen lite till.
Martin Baker Mk.8orna fick också lite färg.
Kvar är lite wash och torrborstning på säten och piloter. Inga bälten på stolarna då de sitter på piloterna!
Håkan
Som tillsammans med lite andra pryttlar jag också kom på behövde lite svart färg.
Piloterna fick lite mer färg.
och sen lite till.
Martin Baker Mk.8orna fick också lite färg.
Kvar är lite wash och torrborstning på säten och piloter. Inga bälten på stolarna då de sitter på piloterna!
Håkan
Bra början, här får du lite inspiration.
http://www.ipmsuppsala.forum24.se/ipmsuppsala-about349.html
http://www.ipmsuppsala.forum24.se/ipmsuppsala-about349.html
linusorn
Tack Linus!
Ja, Björn gör fina byggen! Skulle också vilja bygga den i 1/48, blir rätt maffig i den skalan!
Håkan
Ja, Björn gör fina byggen! Skulle också vilja bygga den i 1/48, blir rätt maffig i den skalan!
Håkan
Ohh, en Janne-skog och ett par snygga knallpallar!
Snitsigt värre
Snitsigt värre
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack Christer!
Målade cockpit nyligen i Dk sea grey, och ska väl måla vitt i hjulhus och på fälgarna samt metall i utblåsen.
Undrar om det finns nån info om hur en svensk atombomb ska vara färgkodad eller om jag helt enkelt ska köra på nån av de brittiska varianterna?
Håkan
Målade cockpit nyligen i Dk sea grey, och ska väl måla vitt i hjulhus och på fälgarna samt metall i utblåsen.
Undrar om det finns nån info om hur en svensk atombomb ska vara färgkodad eller om jag helt enkelt ska köra på nån av de brittiska varianterna?
Håkan
Liten uppdatering.
Började med dekalerna till instrumentpanelerna.
Lite besviken över den vita bakgrundsfärgen på dekalerna, men jag har inget annat än dessa dekaler.
Några till ska dit på bakre panelen när dekalen fått torka lite.
Piloterna och stolarna tänker jag anse som klara.
Funderar fortfarande på om jag ska dra lite kablar i hjulhusen och på ställen.
Håkan
Började med dekalerna till instrumentpanelerna.
Lite besviken över den vita bakgrundsfärgen på dekalerna, men jag har inget annat än dessa dekaler.
Några till ska dit på bakre panelen när dekalen fått torka lite.
Piloterna och stolarna tänker jag anse som klara.
Funderar fortfarande på om jag ska dra lite kablar i hjulhusen och på ställen.
Håkan
Mysko instrument dekaler...enhetligt i alla fall
Blir himla läckert det där
Blir himla läckert det där
Janne.S- Moderator
Tack Janne!
Jo enhetligt blir det ju som sagt!
Med huvar som påminner om Vigilanten lär inte mycket synas ändå!
Håkan
Jo enhetligt blir det ju som sagt!
Med huvar som påminner om Vigilanten lär inte mycket synas ändå!
Håkan
Riktigt knaprigt kontor där!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Liknande ämnen
» HMS Nelson 1/600 Airfix,HMS Belfast 1/600 Airfix, Sdkfz 2/2 Kettenrad med signalkabel 1/35
» S.31 - Airfix 1:72
» Do 17-Z Airfix 1/72
» RB-57E Airfix 1/48
» MIG-15 (1/72, Airfix)
» S.31 - Airfix 1:72
» Do 17-Z Airfix 1/72
» RB-57E Airfix 1/48
» MIG-15 (1/72, Airfix)
Sida 1 av 4
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
|