BAC TSR-2, Airfix 1/72
+3
Stefan E
Matt_Public
Azgaron
7 posters
Sida 3 av 4
Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sv: BAC TSR-2, Airfix 1/72
Ja! Fram för mer Harrier!
Jag börjar känna ett visst sug efter en 1/48-variant...
Snygg smällare Håkan!
Jag börjar känna ett visst sug efter en 1/48-variant...
Snygg smällare Håkan!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack Christer!
Ja det är väl inte utan att. Har i den skalan också men tänkte nog ge mig på Airfix gamla först.
Håkan
Ja det är väl inte utan att. Har i den skalan också men tänkte nog ge mig på Airfix gamla först.
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tack Matt!
Enorm brasa med svampmolnstopp!
Håkan
Enorm brasa med svampmolnstopp!
Håkan
Här kommer uppdateringen med hjulhus mm.
Hjulhusen fick sig en släng vitt, och därefter lite Pledge.
Även ställen och hjulen fick en släng vitt, lite detaljmålning och sen Pledge.
Hjulhus och ställ fick sen en omgång wash.
Överflödet torkades av och lite detaljer målades och sen torrborstade jag med vitt.
Tog en bild med bomben i för skojs skull.
Nu ska jag bara kolla så att allt kommer på plats i kroppen som det ska och sen limma ihop kroppshalvorna.
Håkan
Hjulhusen fick sig en släng vitt, och därefter lite Pledge.
Även ställen och hjulen fick en släng vitt, lite detaljmålning och sen Pledge.
Hjulhus och ställ fick sen en omgång wash.
Överflödet torkades av och lite detaljer målades och sen torrborstade jag med vitt.
Tog en bild med bomben i för skojs skull.
Nu ska jag bara kolla så att allt kommer på plats i kroppen som det ska och sen limma ihop kroppshalvorna.
Håkan
Mycket snyggt. Tänk om vi ordnat egna kärnvapen. Hade vi kunnat vara alliansfria på riktigt.
linusorn
Det var väl spenderad modelltid det!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack Linus och Christer!
Jag tror USA hade en hel del att säga om vårt atomprogram.
Håkan
Jag tror USA hade en hel del att säga om vårt atomprogram.
Håkan
Ja, det kan man nog säga.
Håkan
Håkan
Nu blir det visst rätt tätt mellan uppdateringarna!
Cockpit och hjulbaljor passade rätt bra i kroppen. Fick limma i omgångar, framifrån och bakåt.
Efter ett tag så var det klart.
Inga större glipor eller ens mindre, men lite spackel lär nog behövas. Det ska ju på lite delar till på kroppens översida, och även på undersidan.
Det bökiga blir nog utblåset som redan är målat, men det ska nog gå bra det med.
Håkan
Cockpit och hjulbaljor passade rätt bra i kroppen. Fick limma i omgångar, framifrån och bakåt.
Efter ett tag så var det klart.
Inga större glipor eller ens mindre, men lite spackel lär nog behövas. Det ska ju på lite delar till på kroppens översida, och även på undersidan.
Det bökiga blir nog utblåset som redan är målat, men det ska nog gå bra det med.
Håkan
Flitens lampa lyser starkt i sommarrusket!
Den blir rätt stor den där alltså!
Den blir rätt stor den där alltså!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack Christer!
Ja det kan man väl säga att den gör.
Jo, kan nog matcha en och annan jet i 1/48 när det gäller längd.
Håkan
Ja det kan man väl säga att den gör.
Jo, kan nog matcha en och annan jet i 1/48 när det gäller längd.
Håkan
Vingarna sitter mellan en främre och en bakre "plåt" om man nu kan uttrycka det så.
Enligt instruktionerna så ska plåtarna dit först, samt fena och roder, något som nog gör att det blir svårt att passa in vingen och spackla fogarna.
Så här ser bakdelen ut provpassad.
Vingen limmad.
Frontplåten limmad.
Jag fick limma bakre plåten mot vingen först för att få så lite steg som möjligt.
Efter att allt var limmat slängde jag på lite spackel i diverse fogar.
Ska slipa lite innan jag kan fortsätta med fena, roder och plåten på undersidan.
Sen vet jag inte om utblåsen måste i nu som beskrivningen säger eller om jag kan trycka i dem i efterhand.
Håkan
Enligt instruktionerna så ska plåtarna dit först, samt fena och roder, något som nog gör att det blir svårt att passa in vingen och spackla fogarna.
Så här ser bakdelen ut provpassad.
Vingen limmad.
Frontplåten limmad.
Jag fick limma bakre plåten mot vingen först för att få så lite steg som möjligt.
Efter att allt var limmat slängde jag på lite spackel i diverse fogar.
Ska slipa lite innan jag kan fortsätta med fena, roder och plåten på undersidan.
Sen vet jag inte om utblåsen måste i nu som beskrivningen säger eller om jag kan trycka i dem i efterhand.
Håkan
Nu växer den allt fram fint!
Men fogarna ser allt annat än små och nätta ut
Men fogarna ser allt annat än små och nätta ut
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack Christer!
Vissa ställen verkar det svårt att få fogarna snygga.
Fast över lag så är de inte värre än andra modeller, bortsett typ Tamiya eller liknande.
Näst sista bilden är kanske lite missvisande då jag inte tryckt ner och limmat bakersta biten, men visst det kräver att man håller ihop delarna ordentligt ett tag tills limmet satt sig.
Håkan
Vissa ställen verkar det svårt att få fogarna snygga.
Fast över lag så är de inte värre än andra modeller, bortsett typ Tamiya eller liknande.
Näst sista bilden är kanske lite missvisande då jag inte tryckt ner och limmat bakersta biten, men visst det kräver att man håller ihop delarna ordentligt ett tag tills limmet satt sig.
Håkan
Hehe, ja det kan man ju säga. Känns lite mellanperiods, mellan upphöjda panellinjer och nitar och dagens "diken", likaså plasten och gjutningarna. Panellinjerna är fina, snudd på för fina, vilket innebär att de är väldigt lätta att slipa bort.
Håkan
Håkan
För skojs skull tog jag en bild på planet med en Hornet i 1/48 som jämförelse.
Vet inte riktigt vad Airfix hittat på eller hur de tänkt.
Längst bak är två flikar som är vinklade inåt. Något som gör att utblåset inte går på ordentligt som det ska.
Satte dit undersidans plåt för att se hur det blev.
Egentligen är det tänkt att fena och stabbar ska kunna röra sig, men det verkar som att konstruktionen riskerar att få stabbarna att hänga ner av egenvikt, så det får nog bli en steloperation. Ska bara se om jag kan hitta nåt om ifall de ska sitta i nån speciell vinkel.
Sen har jag förberett alla luckor och lite pryttlar till för målning.
Som vanligt kommer detaljer på insidan av luckorna inte att synas då de är stängda normalt sett när den står på marken.
Håkan
Vet inte riktigt vad Airfix hittat på eller hur de tänkt.
Längst bak är två flikar som är vinklade inåt. Något som gör att utblåset inte går på ordentligt som det ska.
Satte dit undersidans plåt för att se hur det blev.
Egentligen är det tänkt att fena och stabbar ska kunna röra sig, men det verkar som att konstruktionen riskerar att få stabbarna att hänga ner av egenvikt, så det får nog bli en steloperation. Ska bara se om jag kan hitta nåt om ifall de ska sitta i nån speciell vinkel.
Sen har jag förberett alla luckor och lite pryttlar till för målning.
Som vanligt kommer detaljer på insidan av luckorna inte att synas då de är stängda normalt sett när den står på marken.
Håkan
Lite häng på stabben kanske är snyggast?
Men jäklar vad stor den är!
Men jäklar vad stor den är!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Jo den är rätt stor som sagt!
Tja hänget blir liksom åt fel håll. Jag kan testa men jag misstänker att det blir svårt att få pluggen på insidan att hålla stabben så tajt att den inte hänger ner.
Att stabbarna normalt sitter lite tiltade uppåt i framänden är ju en sak men att de dessutom skulle hänga ner i yttersta spetsen pga egenvikt har jag svårt att tro.
Håkan
Tja hänget blir liksom åt fel håll. Jag kan testa men jag misstänker att det blir svårt att få pluggen på insidan att hålla stabben så tajt att den inte hänger ner.
Att stabbarna normalt sitter lite tiltade uppåt i framänden är ju en sak men att de dessutom skulle hänga ner i yttersta spetsen pga egenvikt har jag svårt att tro.
Håkan
Stabilt snickrande, nog är det en airfix.....utom alla tvivel
Janne.S- Moderator
Tack Janne!
Ja, det går nog inte att undvika att märka!
Kollade precis på glasen och nog för att de är klara och fina, men så är avsaknaden av krispighet ganska tydlig. Det blir inte helt lätt att se var maskeringen ska gå.
Nåja det går nog!
Håkan
Ja, det går nog inte att undvika att märka!
Kollade precis på glasen och nog för att de är klara och fina, men så är avsaknaden av krispighet ganska tydlig. Det blir inte helt lätt att se var maskeringen ska gå.
Nåja det går nog!
Håkan
Kör en liten uppdatering på denna också.
Undersidans plåt som går från bakdelen fram till främre hjulhuset kom på plats.
Jag slarvade nog lite där och kunde nog ha fått ihop den bättre. Nu blir det till att slipa och spackla lite.
Luckorna och insidan på luftbromsarna fick lite prehsade.
Hade iofs inte behövt måla preshade på planet än, det bara råkade bli så i bara farten.
Skulle jag bygga den här modellen igen så skulle jag nog vänta med att måla hjulhusen.
I och med plåtarna som kommer dit i efterhand så lär man troligen behöva spackla lite i skarvarna som uppstår.
Nu är det väl inte värre än att det går att fixa easy peasy som Mal brukar säga, men ändå.
Lätt att vara efterklok sägs det!
Håkan
Undersidans plåt som går från bakdelen fram till främre hjulhuset kom på plats.
Jag slarvade nog lite där och kunde nog ha fått ihop den bättre. Nu blir det till att slipa och spackla lite.
Luckorna och insidan på luftbromsarna fick lite prehsade.
Hade iofs inte behövt måla preshade på planet än, det bara råkade bli så i bara farten.
Skulle jag bygga den här modellen igen så skulle jag nog vänta med att måla hjulhusen.
I och med plåtarna som kommer dit i efterhand så lär man troligen behöva spackla lite i skarvarna som uppstår.
Nu är det väl inte värre än att det går att fixa easy peasy som Mal brukar säga, men ändå.
Lätt att vara efterklok sägs det!
Håkan
Sedärja! Gammal Airfix och spackel det hör ju liksom ihop =)
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Liknande ämnen
» HMS Nelson 1/600 Airfix,HMS Belfast 1/600 Airfix, Sdkfz 2/2 Kettenrad med signalkabel 1/35
» S.31 - Airfix 1:72
» Do 17-Z Airfix 1/72
» RB-57E Airfix 1/48
» MIG-15 (1/72, Airfix)
» S.31 - Airfix 1:72
» Do 17-Z Airfix 1/72
» RB-57E Airfix 1/48
» MIG-15 (1/72, Airfix)
Sida 3 av 4
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
|