Nitto's 1/20Maschinen Krieger - Fireball S.A.F.S Space Type S7
+5
MiniStuff
Janne.S
johan r
Azgaron
Warsawpact
9 posters
Sida 1 av 3
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Nitto's 1/20Maschinen Krieger - Fireball S.A.F.S Space Type S7
Efter att ha hämtat hem en hel del grejer från Volats så tänkte jag börja med den här stenhårda Ma.K'en.
Det finns bra modeller, det finns dåliga modeller, det finns mecha modeller och det finns MASCHINEN KRIEGER!!!
Det finns bra modeller, det finns dåliga modeller, det finns mecha modeller och det finns MASCHINEN KRIEGER!!!
Warsawpact- Starwarsviritous
Sv: Nitto's 1/20Maschinen Krieger - Fireball S.A.F.S Space Type S7
Nice! Ett bygge jag verkligen ser fram emot!
Vad ligger de på i pris?
Håkan
Vad ligger de på i pris?
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Azgaron skrev:Nice! Ett bygge jag verkligen ser fram emot!
Vad ligger de på i pris?
Håkan
De ligger på 180-200kr för ett standard 1/20 kit.
"Gångar/ walker" kitsen i 1/24-1/35 ligger på ca 300kr.
Aircraft/ flygar kitsen i 1/35 ligger på ca 450-700kr ( kommer dock bli billigare nu när Hasegawa börjat producera Ma.K flygar kits i 1/35)
Jag pysslade mycket med Games-Workshop figurer och spelade mycket med dem, såväl Warhammer Fantasy, Warhammer 40.k och deras Battlefleet Gothic men när de plötsligt började höja priserna steg på steg så blev jag bitter då deras motto tydligen skall vara "for the players, by the players" samtidigt som då många spelare slutade pga. den enorma prissättningen som de har vilket kan ses idag i t.ex GW's affär på Drottninggatan i GBG.
Jag letade efter något att ersätta GW miniatyrerna med och jag hade ett Ma.K kit liggande på vinden som jag fått av min farbror då han jobbar mycket Japan, Kina och Korea. Dagen efter jag byggt färdigt den så var jag fast! Ma.K kitsen är extremt väldetaljerade, stora i skala men även väldigt billiga...till skillnad mot Games-Workshop idioti-dyra monopolfasoner.
Ma.K ( Maschinen Krieger) kits kan du få tag på hos HLJ.com , Rainbowten.co.jp , Yahoo auctions Japan, men de finns även att få tag hos Volat i Sävedalen i GBG ( du kan även placera MaK beställningar där).
Maschinen Krieger har hållt "låg profil" det senaste decentiet men nu har Hasegawa och Wave börjat producera nya re-tools av gamla ma.K kits.
I Juni smäller det stort för oss Ma.K'are då det kommer släppas määängder av nya re-toolings och sprilland nya kits av mer main-stream bolag som Hasegawa och Wave, vilket underlättar åtkommsten av Maschinen Krieger enormt.
Den teknade serien SF3D ( alt. benämning på Maschinen Krieger) kommer att få en re-release i slutet av 2009 och det ryktas om att James Cameron ( som gjort filmen Aliens) kommer göra en långfilmstolkning av Maschinen Krieger's mörka sci-fi framtid på bioduken efter att han slutproducerat hand nuvarande filmprojekt Avatar.
Är du intresserad och vill lära dig mer om Ma.K så kan du besöka den största icke-japanska Ma.K siten i världen.
( Dock så behöver du bli medlem för att se inläggen i deras stora forum)
Det där var en kul grej! men den sinkar dig väl inte i bygget av bilen eller?
Lite nyfiken på hur stor den blir eftersom skala 1/20 inte säger mig så mycket.
Du får gärna visa lite detaljbilder.
Det här är en helt ny värld för mig så det skall bli riktigt spännande att följa ditt bygge och att se den färdig.
// Johan
Lite nyfiken på hur stor den blir eftersom skala 1/20 inte säger mig så mycket.
Du får gärna visa lite detaljbilder.
Det här är en helt ny värld för mig så det skall bli riktigt spännande att följa ditt bygge och att se den färdig.
// Johan
johan r
Johan..du klan ju kika lite på hans andra MaK bygge här på forumet så får du en fingervisning
Grymt kul Chrille, att se det dyka upp mer grejer på Sci-fi sidan!
Grymt kul Chrille, att se det dyka upp mer grejer på Sci-fi sidan!
Janne.S- Moderator
Tack för infon Christian!
Jag är med i forumet Hobbyfanatic och där såg jag nog dessa modeller för första gången. Jag tyckte att de verkade vara rätt coola, men då kändes de som fanns lite dyra!
Får ta och slå en liten flukt på Volat! Har ju köpt nån enstaka Macrossmodell där tidigare!
Kul att Hasegawa börjat producera Ma.K kits men trist att man inte hittar deras sci-fi modeller här! Har ju en fin VF-1J liggandes!
Kul att det kommer filmer också!
Jo, jag har också lagt märke till den gräsliga prisutvecklingen på GWs figurer! Banebladen hade ju varit kul, men kostar inte den runt 1000-lappen?
Då köper jag hellre nån fin Tamiya 1/32 för samma peng!
Ska ta och kolla på forumet!
Håkan
Jag är med i forumet Hobbyfanatic och där såg jag nog dessa modeller för första gången. Jag tyckte att de verkade vara rätt coola, men då kändes de som fanns lite dyra!
Får ta och slå en liten flukt på Volat! Har ju köpt nån enstaka Macrossmodell där tidigare!
Kul att Hasegawa börjat producera Ma.K kits men trist att man inte hittar deras sci-fi modeller här! Har ju en fin VF-1J liggandes!
Kul att det kommer filmer också!
Jo, jag har också lagt märke till den gräsliga prisutvecklingen på GWs figurer! Banebladen hade ju varit kul, men kostar inte den runt 1000-lappen?
Då köper jag hellre nån fin Tamiya 1/32 för samma peng!
Ska ta och kolla på forumet!
Håkan
@ Johan...detail pics are coming right up!
Armarna är klara och ready for action, den där Armgun påminner mig om Macdonalds milhshake maskin.
Det högra benet är klart! Något som inte finns med i Games_workshops kits är diverse "detail up" parts så att säga, koppartrådar,+ stänger, vinyltrådar, PE sleeves och diverse springs.
Och något till något som det GARANTERAT INTE går att göra med Games-Workshops kits, är följande.....låt mig demonstrera :
1. Jag läser på instruktionerna att dessa två pluttiga sakerna skall klippas av från gjutarket.
2. Flippar blad, och ser då, att nummren på dessa är a18. Ok, men vad har de för funktion igentligen?!?!!?
3................
4.Kollar på första bladet på innehållsguiden och letar rätt på a 18 i det vänstra fältet och då kan jag se att de skall föreställa Heads Up Display.
5. Och mycket riktigt...kollar vi på sprängskissen så skall de sitta på cockpitens störtbåge på huvens undersida, strax ovanför där piloten kommer ha sitt huvud.
Där har ni Maschinen Krieger i ett nötskal. Det är väldetaljerat, otroligt genomtänkt och att varenda detalj går att kolla upp och det finns en förklaring till ALLT, och då menar jag precis...ALLT!
Bygget fortskrider med allmänt limmande frenesi
Armarna är klara och ready for action, den där Armgun påminner mig om Macdonalds milhshake maskin.
Det högra benet är klart! Något som inte finns med i Games_workshops kits är diverse "detail up" parts så att säga, koppartrådar,+ stänger, vinyltrådar, PE sleeves och diverse springs.
Och något till något som det GARANTERAT INTE går att göra med Games-Workshops kits, är följande.....låt mig demonstrera :
1. Jag läser på instruktionerna att dessa två pluttiga sakerna skall klippas av från gjutarket.
2. Flippar blad, och ser då, att nummren på dessa är a18. Ok, men vad har de för funktion igentligen?!?!!?
3................
4.Kollar på första bladet på innehållsguiden och letar rätt på a 18 i det vänstra fältet och då kan jag se att de skall föreställa Heads Up Display.
5. Och mycket riktigt...kollar vi på sprängskissen så skall de sitta på cockpitens störtbåge på huvens undersida, strax ovanför där piloten kommer ha sitt huvud.
Där har ni Maschinen Krieger i ett nötskal. Det är väldetaljerat, otroligt genomtänkt och att varenda detalj går att kolla upp och det finns en förklaring till ALLT, och då menar jag precis...ALLT!
Bygget fortskrider med allmänt limmande frenesi
Kul! Nu blev man ju extra sugen på att skaffa en! Kul med alla extra detaljer!
Håkan
Håkan
Hehe... gillar verkligen namnet Machinen Krieger, har aldrig hört talas om dem tidigare men en verkligen intressant bekantskap. Skitkul att du har gjort såna close-up bildsekvenser...
och... som säljare av GW's grejer så kan jag inte annat göra än hålla med dig att deras prispolicy är skrattretande och helidiotisk, jag försöker att hålla nere priserna ut till kunderna så gott det går - dock är det ju inte en välgörenhet man håller på med utan något man föröker attt livnära sig på. Och så har jag hur många gånger som helst tänkt att vad coolt det vore att starta en firma som gör upp-graderings ets-set till deras grejer...
... men nej då får man på näten för det är en massa copyrights och annat tjaffs inblandat
keep on rockin' in the free world!
/Markus
och... som säljare av GW's grejer så kan jag inte annat göra än hålla med dig att deras prispolicy är skrattretande och helidiotisk, jag försöker att hålla nere priserna ut till kunderna så gott det går - dock är det ju inte en välgörenhet man håller på med utan något man föröker attt livnära sig på. Och så har jag hur många gånger som helst tänkt att vad coolt det vore att starta en firma som gör upp-graderings ets-set till deras grejer...
... men nej då får man på näten för det är en massa copyrights och annat tjaffs inblandat
/Markus
MiniStuff- Vicesheriff
MiniStuff skrev:
/Markus
Amen to that broder!
GW är förmodligen ett av de mest skeva företag inom hobbybranschen som jag någonsin kommit i kontakt med.
Jag har engång i tiden tagit del av informationen som de skickar ut till aktieägare där de nämner hur bolaget kommer att agera framöver på året, nya releaser, förra årets finansiella vinster etc.etc.etc. Och det var först när jag verkligen läste igenom detta som jag blev helt paff över hur ett sådant relativt stort och dominerande företag inom figur/-hobby branschen kan vara så totalt kört i gruset, for lack of a better word.
Ett år efter de hade startat en helt ny produktlinje ( lord of the Rings) för att kunna haka på LOTR hysterin som rådde så började de få finansiella problem. Vad som framgicks av rapporten var att de hade tydligen plöjt ner flera års vinnst till att ta fram nya former etc. till deras LOTS serie och även i glädjeyran användt upp deras finansiella skyddsbuffert, och då när LOTR försäljningen avtog så började det bli lite hett för deras Företag. De började steghöja priser på färg och vissa "blister" ( figurpaket med 1-3 modeller i) för att försöka täcka förlusterna tills det gick upp för dem att deras LOTSR linje faktiskt drog ner företaget, den drog inte in några pengar för att täcka utvecklingssumman, och därmed började GW att NÄSTAN gå back varje år.
Då förflyttar de tryckningen av deras tidning White Dwarf från England till Polen, deras färgtillverkning från Notingham till Frankrike......sedan " gör de en Hobbex".
För att kunna täcka den, fortfarande storproducerande, men ej storsäljande LOTR serien, så höjer de priserna ytterligare, bl.a. på de två spelsystem som de redan vet många spelar.
Deras plan "back-fired" och de som spelade Wh40k och WH fantasy slutade pga höjningen och deras två stora spelsystem tappade kunder och det gick ännu värre.
Varför inte flytta tillverkningen till Hong Kong eller liknande så de kan pressa priserna rejält nedåt och gå med vinnst samtidigt som de lockar flera till hobby?
Och deras "for the players...." policy är rena propagandan värdig KGB. De köpte upp ett företag som var i startgroparna med att göra detal-sets till GWs figurer, snodde deras ide och pooof så skapade de dotterbolaget Forgeworld som just gör dyra resinmodeller men även detaljeringsdelar så som kanontorn stridsvagnar etc.
Och som sagt är deras juridiska avdelning ( copyright etc.) rena gestapo. De krossar andra drivna gamers för att själva kunna ha total monopol på marknaden.
Nee ush, sådant gillar vi inte!
Happy thoughts, happy thoughts, happy thoughts.....nu får jag återgå till min Fireball
WOW!
Men nog borde de väl tjäna en hacka på att dataspelen WH 40K knallar på rätt OK?
Ja ja, livet kan vara grymt
Läckra små bilder på bygget förresten...såg riktigt aptitligt ut
Men nog borde de väl tjäna en hacka på att dataspelen WH 40K knallar på rätt OK?
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:WOW!
Japp, det går tämmligen dåligt för GW rent generellt så de föröker med andra inkommst källor. Och jag tror att de hittat ett vinnande koncept på datorspelsfronten då deras spel är faktiskt ganska bra och de tjänar ganska hyffsat på det också, men verkar inte vara tillräckligt för att fylla alla hålen, men samtidigt tillräckligt lönsamt för att vidareutvecklas.
Tack, jag tycker jag fick till det ganska ok med bilderna
Hmmm....stötte precis på ett problem. Det fattas en ganska nödvändig del!
Stäm dem!
Skämt å sido, du får plocka fram lite scratch-byggar-skills ur rockärmen...
/Markus
Skämt å sido, du får plocka fram lite scratch-byggar-skills ur rockärmen...
/Markus
MiniStuff- Vicesheriff
Warsawpact skrev:Hmmm....stötte precis på ett problem. Det fattas en ganska nödvändig del!
nämligen?
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:Warsawpact skrev:Hmmm....stötte precis på ett problem. Det fattas en ganska nödvändig del!
nämligen?
En fjäder som skall sättas på insidan av "main body" för att kunna röra höger armen upp och ner samt låsa den på plats.
Blir väll en tur till järnaffären imorgon?!
Skruva sönder en bläckpenna?
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:Skruva sönder en bläckpenna?
Oooooh, clever!!!
Skall pröva på stört!
Warsawpact skrev:Janne.S skrev:Skruva sönder en bläckpenna?
Oooooh, clever!!!
Skall pröva på stört!
Otroligt...och ändå dricker jag bara vatten just nu
Janne.S- Moderator
Helt otroligt, det fungerad!
Skall lägga upp bilder så ni kan få fjäderns funktion.
Tack för tipset Janne!
Skall lägga upp bilder så ni kan få fjäderns funktion.
Tack för tipset Janne!
Då var det dags för en uppdatering. ( Mycket bilder)
Här är fjäderproblemet som nu är LÖST!
På insidan av main body skalet så skall det sitta en fjäder. Den fjädern är blockerad av en plastskiva som håller den på plats för att den skall hålla kvar "arm joint" som är en tjock plaststav. Den håller armen på plats med sitt tryck MEN inte tillräckligt så att man även kan röra armen upp och ner samt en bit fram och tillbaka.
Alla Maschinen Krieger figurer är rörbara.
Den nya fjädern
Vi tackar First Hotel pennan för sin uppoffring
The main body parts.
En halv Ma.K.....
En hel Ma.K
Nu har den börjat att ta form, själva main body är nu på plats-limmad-dubbellimmad-och sitter nu som berget.
Next up är cockpiten + pilot och jetpacket då denna Ma.K inte är avsedd för Planetary Combat ( vilket mina förra Ma.K var) utan till för att ptrullera de enorma debries field som finns kring jorden efter de stora slagen som utkämpades i rymden under atomkriget.
Här är fjäderproblemet som nu är LÖST!
På insidan av main body skalet så skall det sitta en fjäder. Den fjädern är blockerad av en plastskiva som håller den på plats för att den skall hålla kvar "arm joint" som är en tjock plaststav. Den håller armen på plats med sitt tryck MEN inte tillräckligt så att man även kan röra armen upp och ner samt en bit fram och tillbaka.
Alla Maschinen Krieger figurer är rörbara.
Den nya fjädern
Vi tackar First Hotel pennan för sin uppoffring
The main body parts.
En halv Ma.K.....
En hel Ma.K
Nu har den börjat att ta form, själva main body är nu på plats-limmad-dubbellimmad-och sitter nu som berget.
Next up är cockpiten + pilot och jetpacket då denna Ma.K inte är avsedd för Planetary Combat ( vilket mina förra Ma.K var) utan till för att ptrullera de enorma debries field som finns kring jorden efter de stora slagen som utkämpades i rymden under atomkriget.
Riktigt trevligt och utförligt beskrivet!
Looking good so far.
// Johan
Looking good so far.
// Johan
johan r
Johan R skrev:Riktigt trevligt och utförligt beskrivet!
Looking good so far.
// Johan
Tack Johan!
Bygget fortskrider och jag har börjat med diverse smasaker som skall på plats, powerplant, cockpithuven, piloten och diverse små radartorn har torrpassats och vissa är fastlimmade.
Jag gillar verkligen hur detaljerat detta kittet är.
När allt som skall limmas på plats...har limmats på plats så skall jag ta mig i kast det svåraste momentet att få fast de biffiga, täta, fjädrarna som skall vara "powercords" från benmotorerna till aggregatet inne i ryggen.
En liten 360 view på Fireballen:
Senast ändrad av Warsawpact den mån apr 20 2009, 17:34, ändrad totalt 1 gång
Ser bra ut !
Det var en lite små häftig maskin det där !
Har du några speciella tankar för målningen ? eller blir det som det står i ritningen ?
Jocke
Det var en lite små häftig maskin det där !
Har du några speciella tankar för målningen ? eller blir det som det står i ritningen ?
Jocke
JOooCKE
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» Maschinen Krieger - Fireball S.A.F.S Space Type S7
» Space Marines
» Hasegawa's 1/20 - Maschinen Krieger FALKE
» Spekulant på Maschinen Krieger 1/20 skala
» Nitto's 1/24 Maschinen Krieger - Gustav /Panzer Kampf Anzug Ausf G.
» Space Marines
» Hasegawa's 1/20 - Maschinen Krieger FALKE
» Spekulant på Maschinen Krieger 1/20 skala
» Nitto's 1/24 Maschinen Krieger - Gustav /Panzer Kampf Anzug Ausf G.
Sida 1 av 3
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|