WW2 - A Break between battles - Mitt första diorama och modellbygge
+5
ernie87
cas
Matt_Public
Mal
andersb80
9 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Diorama
Sida 2 av 3
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Sv: WW2 - A Break between battles - Mitt första diorama och modellbygge
Backspegeln försvann någonstans när jag skulle gå ut och spraya modellen. Ni som har koll på ersättningskit och alternativa delar till modeller, vet ni om det finns något kit där man får med en backspegel till en Opel Blitz från 1940 talet?
andersb80
Jag kollade lite på andras opel blitz samt ww2 foton i fält, den saknas på många, bara fästet...
Du kan ju ev scratcha av tunn ståltråd o en bit plastic card (plasten från kredit kort går bra med) och limma m ca lim, en variant.
Du kan ju ev scratcha av tunn ståltråd o en bit plastic card (plasten från kredit kort går bra med) och limma m ca lim, en variant.
Mal
Jag tänkte när den försvann att den säkert saknades på många bilar i verkligheten, så jag kör på den idén tror jag. Enklaste utvägen
andersb80
En figur till är klar. Han som går in för en rejäl höft tackling Glipan på hans västra arm ser värre ut på fotot än i verkligheten men jag kanska ger mig på att fixa den framöver.
Nu är det endast en figur kvar utav de fyra solaterna jag har tänkt att ha med i dioramat. Sedan är lastbilen som får all uppmärksamhet igen.
Nu är det endast en figur kvar utav de fyra solaterna jag har tänkt att ha med i dioramat. Sedan är lastbilen som får all uppmärksamhet igen.
andersb80
Detta ser riktigt bra ut,
Gillar temat, händelse.....
ska bli spännande se figurerna på planen.
Lastbilen lika så....
So keep em coming.
Gillar temat, händelse.....
ska bli spännande se figurerna på planen.
Lastbilen lika så....
So keep em coming.
Mal
Ser bra ut Anders!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Så var man klar med byggandet av lastbilen
Med hjälp av micro sol och micro set så kom dekalerna på instrumetbrädan på relativt enkelt.
Motorn målades om:
Däefter byggde jag ihop flaket. Här kunde man välja mellan två varianter, med eller utan räcke.
Trodde jag skulle få vissa problem med att få flaket att sitta bra men det gick smärtfritt. Jag satte dit höger dörren som jag valde att vara öppen. Sedan målade jag detaljer som däck, lampor och triangeln på taket (kan någon svara på vad den användes för?)
Det enda större misstaget jag gjorde som fick konsekvenser var att jag glömde sätta i framrutan när den skulle på. Så jag fick göra mitt bästa att få dit den i efterhand och tyvärr smetades limmet ut över rutan på två ställen. Det var synd men jag får försöka måla den så att det ser ut som smuts. Bilen står också lite ojämnt som ni ser på fotona men det får ojämn mark fixa till när bilen ska på plats på dioramat (jag kan ställa den så att det ojämna blir på baksidan av dioramat).
Jag gick över motorn med Flory Rust Wash och det blev helt ok. På fotot är det mer rostfärg än hur det ser ut i verkligheten.
Så nästa steg blir till att smutsa ner och få den att se använd ut med hjälp av de andra Flory washes. En fråga där, brukar ni sätta på dekaler innan eller efter wash? Finns det risk at dekalerna åker av om jag sätter på de först?
Med hjälp av micro sol och micro set så kom dekalerna på instrumetbrädan på relativt enkelt.
Motorn målades om:
Däefter byggde jag ihop flaket. Här kunde man välja mellan två varianter, med eller utan räcke.
Trodde jag skulle få vissa problem med att få flaket att sitta bra men det gick smärtfritt. Jag satte dit höger dörren som jag valde att vara öppen. Sedan målade jag detaljer som däck, lampor och triangeln på taket (kan någon svara på vad den användes för?)
Det enda större misstaget jag gjorde som fick konsekvenser var att jag glömde sätta i framrutan när den skulle på. Så jag fick göra mitt bästa att få dit den i efterhand och tyvärr smetades limmet ut över rutan på två ställen. Det var synd men jag får försöka måla den så att det ser ut som smuts. Bilen står också lite ojämnt som ni ser på fotona men det får ojämn mark fixa till när bilen ska på plats på dioramat (jag kan ställa den så att det ojämna blir på baksidan av dioramat).
Jag gick över motorn med Flory Rust Wash och det blev helt ok. På fotot är det mer rostfärg än hur det ser ut i verkligheten.
Så nästa steg blir till att smutsa ner och få den att se använd ut med hjälp av de andra Flory washes. En fråga där, brukar ni sätta på dekaler innan eller efter wash? Finns det risk at dekalerna åker av om jag sätter på de först?
andersb80
Ser kalas ut detta.....du har fått ihop den riktigt bra tycker jag.
Rutor brukar jag limma m trälim, för att undvika det som hände dig.
ibland spär jag ut trölimmet med, monterar rutan först sen m trälimmet, det som hamnar utanför torkar jag bort m fuktad tops....
Dekalerna ska dit först sen tunn klarlack ovan på som skyddar dekalen, sen washen, för den sja ju vara lika skitig som kärran.
Ser mer enhetligt ut..
sätter du dit den efter så ser det för nytt ut....
Rutor brukar jag limma m trälim, för att undvika det som hände dig.
ibland spär jag ut trölimmet med, monterar rutan först sen m trälimmet, det som hamnar utanför torkar jag bort m fuktad tops....
Dekalerna ska dit först sen tunn klarlack ovan på som skyddar dekalen, sen washen, för den sja ju vara lika skitig som kärran.
Ser mer enhetligt ut..
sätter du dit den efter så ser det för nytt ut....
Mal
Den kallas för Anhängerdreieck och varnar andra trafikanter för att fordonet drar ett släp.andersb80 skrev:[...] och triangeln på taket (kan någon svara på vad den användes för?)
Om din tyska är god så finns det en trave info HÄR!
Matt_Public- Master of DNF
Aha, då borde min varit nedfälld då. Attans.
Men nu är den helt klar. Gick loss med wash kanske lite för mycket men det var förbannat roligt Sedan ska det ju föreställa en lastbil i dåligt skick eftersom motorn krånglar, så det passar sig. Den har dekaler och är målad i färgerna för sjunde pansar divisionen år 1940 i Frankrike.
Men nu är den helt klar. Gick loss med wash kanske lite för mycket men det var förbannat roligt Sedan ska det ju föreställa en lastbil i dåligt skick eftersom motorn krånglar, så det passar sig. Den har dekaler och är målad i färgerna för sjunde pansar divisionen år 1940 i Frankrike.
andersb80
Äh, den tjänstgör väl som nattlampa/mysbelysning. Eller så har soldisarna helt enkelt inte hunnit ändra den. De har ju en cup-final att tänka på.andersb80 skrev:Aha, då borde min varit nedfälld då. Attans.
Precis, fotboll är ju nästan lika allvarligt som krig ibland
andersb80
¡Exactemente! Grym grannt grov-vädring, förresten!andersb80 skrev:Precis, fotboll är ju nästan lika allvarligt som krig ibland.
Snyggt jobbat och rejält nerskitat!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Ja jäklar..... för o vara premiär m washen är brutalt snyggt.....
Tips m florys....
fukta en pensel i munnen lite lätt, sen streaka neråt....
regnet dragit m sig lite av smutsen ; ) kör mkt m den på det sättet med.....mkt kul m florys jaaaaaaa...
Now We Talking......Dirty Deeds Done Dirt Cheap.....
Tips m florys....
fukta en pensel i munnen lite lätt, sen streaka neråt....
regnet dragit m sig lite av smutsen ; ) kör mkt m den på det sättet med.....mkt kul m florys jaaaaaaa...
Now We Talking......Dirty Deeds Done Dirt Cheap.....
Mal
Tack för uppmuntran allihopa! Jag ska prova att gå över modellen med blöt pensel och streaka som du tipsar om Mal.
andersb80
Mkt lätt munfuktad bara.....om den är blöt så drar du bort washen o det vill vi inte
testa på ett litet område....
testa på ett litet område....
Mal
Ska leta upp en bild på ett bygge jag gjorde så....
Mal
Den lastbilen blev änna snygg!
Edit: Och nu såg jag dessutom bilderna med smuts på!
Ännu vackrare!
Edit: Och nu såg jag dessutom bilderna med smuts på!
Ännu vackrare!
cas- Vicesheriff
Jag har tänkt göra dioramat relativt enkelt med gräs och grus enbart. Jag skulle dock vilja ha marken lite ojämn innan jag strör på gräs och grus flock. Vad har ni för metoder för detta? Jag har läst att vissa anväder spackel. Vad för spackel i så fall? Är det en bra metod eller finns det bättre?
andersb80
Snyggt byggd och vädrad lastbil. Om du ska använda spackel så ta något som är lätt och lätt att arbeta med typ väggspackel. Ja använder gips eller lera som botten byggare. Men smaken är som baken så använd vad du tycker är lättast.
Exelon
Jag kör med CelluClay till basplattor, men väggspackel är säkert funkis det med.
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» Diorama "A Break Between Battles" klart
» Mitt första planbygge
» Mitt första figurmålnings försök.
» C4 OPEN 2011 - tjugoårs jubileum! I år arrangör av SM i modellbygge – det första i ordningen!
» Smile for the TIME - (ny diorama med samma nämn som förre diorama)
» Mitt första planbygge
» Mitt första figurmålnings försök.
» C4 OPEN 2011 - tjugoårs jubileum! I år arrangör av SM i modellbygge – det första i ordningen!
» Smile for the TIME - (ny diorama med samma nämn som förre diorama)
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Diorama
Sida 2 av 3
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|