IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Mitt första figurmålnings försök.

+5
linusorn
denstore
MiniStuff
Hayabusa
Fisken35
9 posters

Gå ner

Mitt första figurmålnings försök. Empty Mitt första figurmålnings försök.

Inlägg av Fisken35 fre aug 23 2013, 18:57

Mitt första figurmålnings försök. DSCF2028-Copy_zps14398454
 Vart väll inte som jag hade tänkt, men det blir det ju nästan aldrig första gången, några ideer?

Fredrik
Fisken35
Fisken35


Till överst på sidan Gå ner

Mitt första figurmålnings försök. Empty Sv: Mitt första figurmålnings försök.

Inlägg av Hayabusa fre aug 23 2013, 19:41

Att måla ansikte är en konst. Det är inte enkelt, men någonstans ska man börja. De finns de (inte jag) som kan måla oerhört trovärdiga ögon, men det är synnerligen svårt att få till så att det ser bra ut. En sak att tänka på är att människor, mer eller mindre, kisar med ögonen då man vistas utomhus. Även då det inte är soligt. Alltså, ett mörkt "streck" som markerar ögon känns oftast helt OK och mkt bättre än ett par stirrande "tefatsögon".
Mina personliga reflektioner.
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Mitt första figurmålnings försök. Empty Sv: Mitt första figurmålnings försök.

Inlägg av MiniStuff fre aug 23 2013, 21:39

Du har helt rätt i din reflektion Stefan. Titta på en annan människa på ung 30-50 meters håll så kommer du se att det är inte mycket vita du ser. 

I övrigt så tycker jag du lyckats rätt bra för ett första försök. Ge det lite starkare kontrast med djupare skuggor tex. Lite rött på kinderna, använd tunna färger. 

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Mitt första figurmålnings försök. Empty Sv: Mitt första figurmålnings försök.

Inlägg av denstore fre aug 23 2013, 23:41

Tänk dessutom på att man sällan ser iris som något runt i ett öga. Så ser man det bara när någon öppnar ögonen onormalt mycket. Om man  har väldigt bra penslar och stadiga händer, så kan man sätta fem prickar i rad, t.ex. vitt, blått, svart, blått, vitt. Och det vita bör nästan hellre vara något åt grå/rosa.
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Mitt första figurmålnings försök. Empty Sv: Mitt första figurmålnings försök.

Inlägg av linusorn lör aug 24 2013, 09:18

Snyggt jobbat, figurmålning är en konst som jag hittills inte vågat mig på.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Mitt första figurmålnings försök. Empty Sv: Mitt första figurmålnings försök.

Inlägg av Martin Bo lör aug 24 2013, 12:10

Toppen !
Om du har kommit så långt som syns på bilderna får du absolut inte sluta nu.
Ta en titt på "tuben". Det finns en del matnyttigt där.

 Själv håller jag på och tittar igenom en film med figurmålaren Marion Ball.

 Med vänlig hälsning
Martin
Martin Bo
Martin Bo


Till överst på sidan Gå ner

Mitt första figurmålnings försök. Empty Sv: Mitt första figurmålnings försök.

Inlägg av Matt_Public lör aug 24 2013, 14:36

Fräsigt! Väldans lovande start.

Killen till vänster påminner lite svagt om Junior Gorg.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Mitt första figurmålnings försök. Empty Sv: Mitt första figurmålnings försök.

Inlägg av Fisken35 mån aug 26 2013, 21:01

Tack ska ni ha, ja jag kan ju öva mig lite mer om det ska bli bättre än det här, jag har andvänt mig av Valeijos akryler, dom är ju lättjobbade men blir gärna lite tjocka tycker jag, och har man lite vatten i blir det genast lite svårare att få till det.

Kollade på figurmålning 101 inlägget här men det saknas bilder i det så det går inte sevad det är man ska eftersträva.

Fredrik
Fisken35
Fisken35


Till överst på sidan Gå ner

Mitt första figurmålnings försök. Empty Sv: Mitt första figurmålnings försök.

Inlägg av MiniStuff mån aug 26 2013, 22:29

Fisken35 skrev:Tack ska ni ha, ja jag kan ju öva mig lite mer om det ska bli bättre än det här, jag har andvänt mig av Valeijos akryler, dom är ju lättjobbade men blir gärna lite tjocka tycker jag, och har man lite vatten i blir det genast lite svårare att få till det.

Kollade på figurmålning 101 inlägget här men det saknas bilder i det så det går inte sevad det är man ska eftersträva.

Fredrik
Jag skall se om jag kan göra något åt det med bilderna. 

Vallejos Model Color SKALL spädas. Tänk gärna "mjölkkonsistens",man lägger fler tunna lager så blir det snygg övergång.

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Mitt första figurmålnings försök. Empty Sv: Mitt första figurmålnings försök.

Inlägg av SkelettetS tis aug 27 2013, 07:07

Naturligtvis en fråga hur mycket tid/ork/kraft man vill lägga på figuren. ju mer spädd färg, ju längre tid tar det, ju bättre resultat är väl en tummregel.

att inte späda alls är nog inget att rekomendera, speciellt inte om det är vallejo du kör med då dessa är väldigt tjocka.
SkelettetS
SkelettetS


Till överst på sidan Gå ner

Mitt första figurmålnings försök. Empty Sv: Mitt första figurmålnings försök.

Inlägg av Fisken35 tis aug 27 2013, 09:57

Jo det är förstra gången jag målar något riktigt på allvar med dom färgerna och det var den känslan jag fick också, att dom var väldigt tjocka, men jag grundade dom med MR yta 1000 och jag tyckte färgen liksom gledomkring och fäste dåligt på dom om den var utspäd så jag körde på utan vatten, så dom vart lite mulliga i ansiktet.

Är vatten det bästa att späda med eller måste man andvända deras egen sörja för bästa resultat?
Fisken35
Fisken35


Till överst på sidan Gå ner

Mitt första figurmålnings försök. Empty Sv: Mitt första figurmålnings försök.

Inlägg av SkelettetS tis aug 27 2013, 14:45

en smaksak, själv späder jag endast med vatten men jag vet folk som kör med olika medium som flow improver, glace medium, acrylic thinner osv osv... tycker mest det är att krångla till det mer än nödvändigt Smile

utspädd färg, och väldigt lite på penseln så att det inte blir "watermarks" eller annat otyg. mängden färg på penseln ska helst vara så att det torkar på ett ögonblick på modellen...
SkelettetS
SkelettetS


Till överst på sidan Gå ner

Mitt första figurmålnings försök. Empty Sv: Mitt första figurmålnings försök.

Inlägg av Fisken35 tor aug 29 2013, 18:16

Ja det är väll bara att öva och åter öva om det ska bli bättre, tack för tipsen.

Fredrik
Fisken35
Fisken35


Till överst på sidan Gå ner

Mitt första figurmålnings försök. Empty Sv: Mitt första figurmålnings försök.

Inlägg av RVB sön apr 02 2017, 17:00

du har fått till det mycket bättre än vad jag fick det vid mitt första ansiktsmålnings försök, ansiktet jag fick till blev helt hysteriskt, som att gubben just hade råkat komma i byxorna och letade desperat efter närmsta toa, typ. ansiktet, och dess skuggor, highlights och för att inte glömma ögonen, är det absolut krångligaste enligt min mening. finns dock mycket bra guider på youtube som förklarar bra vad man ska tänka på och de olika stegen, men även med grundligt förklarade guider, så krävs det oerhört mycket träning.

jag personligen målar numera sällan 1/35 figurer utan det blir i mindre skala, nedåt 28mm och mindre och där kan man faktiskt komma undan med att slippa måla ansiktet och ögonen, en wash och lite highlights räcker gott och väl, men på större skalor är det nästan ett ont måste.

RVB


Till överst på sidan Gå ner

Mitt första figurmålnings försök. Empty Sv: Mitt första figurmålnings försök.

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet