Vädring försök 2. 100% fail.
4 posters
Sida 1 av 1
Vädring försök 2. 100% fail.
Då jag misslyckades med att vädra min gula Safir, den ser ut som den flugit genom en shitstorm, bestämde jag mig för att byta produkt och ta det lite mer försiktigt. Jag har precis byggt ihop den Spitfire'n jag köpte på förra IPMS-träffen. Den har fått ett lager VMS Varnish HD Top Coat Satin och jag tänkte att det är dags att testa vädring igen.
Tittade på en del videos när modellbyggare klafsar på en hel del "wash" och torkar sedan bort nästan allt och kvar blir markerade linjer, nitar och andra mönster i plasten. Coolt. Såg ju lätt ut dessutom.
Jag plockade ut ett antal kandidater för vädring ur gömman och radade upp dom. Bestämde mig till slut för att testa Vallejo Model Wash Dark Grey(for grey & dark vehicles).
Skakade den väl. Tog en bred pensel, drog på ett lager på en vinge. Väntade inte ens en minut och försökte sedan torka av med en fuktig trasa.
Resultatet: nästan inget gick bort, vingen ser extremt brun och flammig ut. Det kändes som den torkade på 10 sekunder. Efter ett tag försökte jag med Life Color Wash Remover men ingen skillnad. Inget jag gjorde fick washen att släppa.
Till slut var tålamodet slut(det brukar ju leda till smarta moves) och jag doppade trasan i lite X-20A och först då fick jag bort lite wash....och även klarlacken. Epic fail.
Skrovligt, krulligt och papperskorgen ville likt bermuda-triangeln sluka hela planet. Så långt gick det dock inte.
Nu har jag handmålat om den vingen, kunde inte airbrusha då dekalerna redan satt på plats. Det ser....ut som jag förtjänar kan man säga
Vad gör jag för fel? Skulle jag ha tunnat ut washen? Den är ju redan om vatten tänker jag. Hur gör ni alla som lyckas?
Tittade på en del videos när modellbyggare klafsar på en hel del "wash" och torkar sedan bort nästan allt och kvar blir markerade linjer, nitar och andra mönster i plasten. Coolt. Såg ju lätt ut dessutom.
Jag plockade ut ett antal kandidater för vädring ur gömman och radade upp dom. Bestämde mig till slut för att testa Vallejo Model Wash Dark Grey(for grey & dark vehicles).
Skakade den väl. Tog en bred pensel, drog på ett lager på en vinge. Väntade inte ens en minut och försökte sedan torka av med en fuktig trasa.
Resultatet: nästan inget gick bort, vingen ser extremt brun och flammig ut. Det kändes som den torkade på 10 sekunder. Efter ett tag försökte jag med Life Color Wash Remover men ingen skillnad. Inget jag gjorde fick washen att släppa.
Till slut var tålamodet slut(det brukar ju leda till smarta moves) och jag doppade trasan i lite X-20A och först då fick jag bort lite wash....och även klarlacken. Epic fail.
Skrovligt, krulligt och papperskorgen ville likt bermuda-triangeln sluka hela planet. Så långt gick det dock inte.
Nu har jag handmålat om den vingen, kunde inte airbrusha då dekalerna redan satt på plats. Det ser....ut som jag förtjänar kan man säga
Vad gör jag för fel? Skulle jag ha tunnat ut washen? Den är ju redan om vatten tänker jag. Hur gör ni alla som lyckas?
Engea
Sv: Vädring försök 2. 100% fail.
Hej!
Det var tråkig att Du fick problem med washen...
Själv har också fått lite erfarenhet med just vallejo wash " the hard way"
De som kör washen " huller om buller " på hela planet har ofta Flory models lerbaserat wash, den är mycket lättarbetad.
Alternativt de har mycket bra grund till wahen som har torkat ordentligt.
Ordentligt kan i vissa fall innebära lång tid typ veckor.
Om det gäller vallejo wash så medlet vilket jag har testat med den är vallejos egna " airbrush thinner"
Vatten funkar, men airbrush thinner är mera aggressiv.
Vallejos wash är akryl så om man lägger den på akrylfärg under kommer den "sjunka" i färgen och blir omöjlig att tvätta bort.
Tumregel är att vi lägger en typ av lager på en annan typ av undre lager.
På det viset förtunning som används till att tvätta bort överflodet av washen kan inte reagera på den klarlacken eller färgen som finns under.
Det finns undantag från regeln men allt bygger på att man har hittad egen metod.
Min funkar som följande:
( jag använder vallejos färg och andra produkter på grund av de luktar inte mycket och jag kör hemma med andra personer omkring så jag vill inte störa)
Botten: Vallejos primer - akryl med polyuretan. (Polyuretan gör den vattenbeständigt efter ett tag. Masken måste användas för att den är inte toxisk men polyurethan partiklar kan stanna i lugnorna)
Preshading lager- Vanlig vallejos färg vit eller annat, beroende på vad man målar
Färglager- vallejo air färger
Försegling- Vallejo gloss polyurethane eller nyligen Alclad gloss clear, Microscale gloss.
Den här räknar jag INTE som 100% beständigt mot vallejos wash/thiner/vatten.
Dekaler
Wash- När jag kör vallejos brukar jag göra den tunnare med vatten i en liten kärl.
Jag applicerar INTE på hela ytan- jag lägger med liten pensel i linjerna där en ska vara.
Brukar ta en liten del av modellen i taget- Som ex bara underdelen av vinge. Efter washen har torkat lite kör jag bort den med öronpinnar lätt fuktade. Om det blir fläckar eller för mycket wash så använder jag vallejo airbrush thinner på en pinne.
Man ska inte gnugga hård, annars går klarlacken under, eller värre.
Slutligen förseglar jag all med matt varnish, eller satin som ex. Vallejo polyurethane matt
I nuläge använder jag inte oljor på grund av jag är inte klar med tekniken. Simpelt behärskar jag inte metoden som funkar för mig.
Här som ex bilder från bygge med exakt den lager metoden som jag beskrev och vallejo wash...
Svart primer
Preshading med vit färg
Gula "stripes"
Färglager
Dekaler på klarlack....
Nu det mest intressanta för oss- vallejo wash... Den är lagt på vinge till vänster men inte än på den andra sidan.
Jag tagit bort överflödet av washen. Under kan man se en liten plastbehållare med förtunnat wash och en tunn pensel för applicering....
Här är washen på hela modellen, på de svarta ytor använde en ljusare grå wash av samma typ.
Här är washen och dekalerna förseglade med matt klarlack, det jämnar ut ytan.
Jag hoppas det var lite till nytto... Det är inte en buletproof metod och varje byggare har sina egna trick. Men det funkar för mig kring vallejos wash.
Det var tråkig att Du fick problem med washen...
Själv har också fått lite erfarenhet med just vallejo wash " the hard way"
De som kör washen " huller om buller " på hela planet har ofta Flory models lerbaserat wash, den är mycket lättarbetad.
Alternativt de har mycket bra grund till wahen som har torkat ordentligt.
Ordentligt kan i vissa fall innebära lång tid typ veckor.
Om det gäller vallejo wash så medlet vilket jag har testat med den är vallejos egna " airbrush thinner"
Vatten funkar, men airbrush thinner är mera aggressiv.
Vallejos wash är akryl så om man lägger den på akrylfärg under kommer den "sjunka" i färgen och blir omöjlig att tvätta bort.
Tumregel är att vi lägger en typ av lager på en annan typ av undre lager.
På det viset förtunning som används till att tvätta bort överflodet av washen kan inte reagera på den klarlacken eller färgen som finns under.
Det finns undantag från regeln men allt bygger på att man har hittad egen metod.
Min funkar som följande:
( jag använder vallejos färg och andra produkter på grund av de luktar inte mycket och jag kör hemma med andra personer omkring så jag vill inte störa)
Botten: Vallejos primer - akryl med polyuretan. (Polyuretan gör den vattenbeständigt efter ett tag. Masken måste användas för att den är inte toxisk men polyurethan partiklar kan stanna i lugnorna)
Preshading lager- Vanlig vallejos färg vit eller annat, beroende på vad man målar
Färglager- vallejo air färger
Försegling- Vallejo gloss polyurethane eller nyligen Alclad gloss clear, Microscale gloss.
Den här räknar jag INTE som 100% beständigt mot vallejos wash/thiner/vatten.
Dekaler
Wash- När jag kör vallejos brukar jag göra den tunnare med vatten i en liten kärl.
Jag applicerar INTE på hela ytan- jag lägger med liten pensel i linjerna där en ska vara.
Brukar ta en liten del av modellen i taget- Som ex bara underdelen av vinge. Efter washen har torkat lite kör jag bort den med öronpinnar lätt fuktade. Om det blir fläckar eller för mycket wash så använder jag vallejo airbrush thinner på en pinne.
Man ska inte gnugga hård, annars går klarlacken under, eller värre.
Slutligen förseglar jag all med matt varnish, eller satin som ex. Vallejo polyurethane matt
I nuläge använder jag inte oljor på grund av jag är inte klar med tekniken. Simpelt behärskar jag inte metoden som funkar för mig.
Här som ex bilder från bygge med exakt den lager metoden som jag beskrev och vallejo wash...
Svart primer
Preshading med vit färg
Gula "stripes"
Färglager
Dekaler på klarlack....
Nu det mest intressanta för oss- vallejo wash... Den är lagt på vinge till vänster men inte än på den andra sidan.
Jag tagit bort överflödet av washen. Under kan man se en liten plastbehållare med förtunnat wash och en tunn pensel för applicering....
Här är washen på hela modellen, på de svarta ytor använde en ljusare grå wash av samma typ.
Här är washen och dekalerna förseglade med matt klarlack, det jämnar ut ytan.
Jag hoppas det var lite till nytto... Det är inte en buletproof metod och varje byggare har sina egna trick. Men det funkar för mig kring vallejos wash.
Sadolf
Azgaron, Mal and Engea like this post
Sv: Vädring försök 2. 100% fail.
Tack för att du tog dig tid och skrev ett så utförligt svar och lade upp tjusiga bilder. Riktigt snyggt bygge du har där.
Om jag tolkar dig rätt:
-Jag behöver låta klarlacken härda längre. Jag väntade bara i 4-5h. Big mistake.
-Med dom produkterna jag har kanske det inte är ett alternativ att måla på hela vingen för att sedan torka av. Snarare bättre att tunna ut washen och måla panel-linjerna och ta bort överflödigt.
-Jag borde överväga att välja en lösningbaserad klarlack och sedan vädra på den med vattenbaserade produkter. Då borde jag kunna justera/tvätta en hel del utan att påverka klarlacken. Givet att klarlacken fått härda ordentligt.
-Preshading ser intressant ut, får undersöka det
Jag har en Vallejo acrylic-polyurethane surface primer stående men jag tror något är fel på den. Jag blandar som en tok, testat både outspädd och spädd samt med olika lufttryck men airbrushen spottar ur sig en massa små klottar och sätter igen sig väldigt fort. Andra primers har inte det problemet, t ex Life Color. Å andra sidan tycker jag Life Colors primer "bettar" dåligt och det räcker att man tittar på den så lossnar den(modell avfettad innan lack). Så jag håller lite utkik efter en vettig primer men har inte hittat något än.
Om jag tolkar dig rätt:
-Jag behöver låta klarlacken härda längre. Jag väntade bara i 4-5h. Big mistake.
-Med dom produkterna jag har kanske det inte är ett alternativ att måla på hela vingen för att sedan torka av. Snarare bättre att tunna ut washen och måla panel-linjerna och ta bort överflödigt.
-Jag borde överväga att välja en lösningbaserad klarlack och sedan vädra på den med vattenbaserade produkter. Då borde jag kunna justera/tvätta en hel del utan att påverka klarlacken. Givet att klarlacken fått härda ordentligt.
-Preshading ser intressant ut, får undersöka det
Jag har en Vallejo acrylic-polyurethane surface primer stående men jag tror något är fel på den. Jag blandar som en tok, testat både outspädd och spädd samt med olika lufttryck men airbrushen spottar ur sig en massa små klottar och sätter igen sig väldigt fort. Andra primers har inte det problemet, t ex Life Color. Å andra sidan tycker jag Life Colors primer "bettar" dåligt och det räcker att man tittar på den så lossnar den(modell avfettad innan lack). Så jag håller lite utkik efter en vettig primer men har inte hittat något än.
Engea
Sv: Vädring försök 2. 100% fail.
Ingen orsak och glad Du gillade den.
Du tolkade allt korrekt. Huvudpoängen är att ha lager som reagerar med olika lösningsmedel.
I mitt fall var det inte exakt så, men vallejos varnish polyurethane är inte vanlig akryl, inte iaf när den torkade ordentlig.
Bäst om man använder olika produkter göra en test på en "paint-mule" dvs. gammal eller okomplett modell.
Som ex tamiyas X20 A är spritbaserat, den är inte ren akryl produkt likadant tamiyas akrylfärger
Om det gäller vallejo primer så har själv en dålig- vit som oavsett hur jag blandar eller skakar den den ger alltid klumpar.
Kanske just den var nedfryst eller har något annat fel.
På tal om felaktiga vallejo produkter så har jag en gång gjort reklamation på deras " special effekt" produkt- " bensinfläckar" eller vad den kallades för... Den var tydligen skadat av frosten i transporten och innehållet delade sig i pigment och thinner.
Låter otrolig men de skickade mig en ny flaska kostnadsfritt! Jus den här landade sen på hyllan eftersom den visade sig innehålla klar varnish i akryl form och den förstörde lacken undertill. Den går dock att använda fast mest till pansarbyggen och dyl.
Jag försökte göra bensinfläckar på Nakajima Kate vingar- och fick måla om halva planet....
Också riktig gamla rester av vallejo polyurethane primer formade små klumpar i botten av flaskan...
En sådan primer i normal skicka ska inte ha några klumpar och flytter på rätt bra utan förtunning eller med endast "flow improver" lätt förtunning...
Så din primer flaska kan vara "dålig"... Bäst prova en annan....
Du tolkade allt korrekt. Huvudpoängen är att ha lager som reagerar med olika lösningsmedel.
I mitt fall var det inte exakt så, men vallejos varnish polyurethane är inte vanlig akryl, inte iaf när den torkade ordentlig.
Bäst om man använder olika produkter göra en test på en "paint-mule" dvs. gammal eller okomplett modell.
Som ex tamiyas X20 A är spritbaserat, den är inte ren akryl produkt likadant tamiyas akrylfärger
Om det gäller vallejo primer så har själv en dålig- vit som oavsett hur jag blandar eller skakar den den ger alltid klumpar.
Kanske just den var nedfryst eller har något annat fel.
På tal om felaktiga vallejo produkter så har jag en gång gjort reklamation på deras " special effekt" produkt- " bensinfläckar" eller vad den kallades för... Den var tydligen skadat av frosten i transporten och innehållet delade sig i pigment och thinner.
Låter otrolig men de skickade mig en ny flaska kostnadsfritt! Jus den här landade sen på hyllan eftersom den visade sig innehålla klar varnish i akryl form och den förstörde lacken undertill. Den går dock att använda fast mest till pansarbyggen och dyl.
Jag försökte göra bensinfläckar på Nakajima Kate vingar- och fick måla om halva planet....
Också riktig gamla rester av vallejo polyurethane primer formade små klumpar i botten av flaskan...
En sådan primer i normal skicka ska inte ha några klumpar och flytter på rätt bra utan förtunning eller med endast "flow improver" lätt förtunning...
Så din primer flaska kan vara "dålig"... Bäst prova en annan....
Sadolf
Engea likes this post
Sv: Vädring försök 2. 100% fail.
Min erfarenhet av vatten(ish)baserade primers eller andra akrylprimers är att de skall spädas ut rätt orderntligt och läggas på i flera lager för att de skall bli bra. Man ska akta sig för att ha för liten nålstorlek också. Lite retarder är inte heller fel om man vill ha en len och fin yta. Annars är det tålamod(inte min bästa gren) som behövs. Lägg på ett tunt lager. Låt det torka. Polera lätt, lägg på ett till, repetera tills det är helt täckt. Gör man det rätt kan man få lika fin yta som med mer aggressiva primers. Men ja, tålamod som sagt. Finns mängder av youtube-videos på ämnet. Florymodels gjorde en bra guide för inte så länge sedan.
LudvigN
Sadolf likes this post
Sv: Vädring försök 2. 100% fail.
Jag använder bara olje/enamelbaserade washer (modellen får inte vara klarlackad med enamel dock, bara akryl).
Jag har överlag svårt för akrylfärger till airbrush, men Tamiya och Gunze går bra, men fullkomligt avskyr Vallejo och dylikt, använder bara det till när jag målar med pensel.
Men jag köper till fullo fördelarna med akrylfärger just för att alla inte har tillgång till ett utsug, vilket var fallet för även mig under många år.
Men när det kommer till just vädring så använder jag bara pensel och oljebaserade produkter luktar inte så värst mycket.
Jag kan därför rekommendera att du prövar Tamiya Panel Line Accent Color, dessa är mer avsedda att använda som s.k "pin wash" alltså att du applicerar enbart i panellinjerna.
Metod nr 2 som jag anser vara mest hållbara är att du blandar oljefärg med doftfri balsamterpentin själv, det är mycket enkelt och du själv bestämmer hur tunn eller tjock den ska vara.
Man får precis samma wash som i alla coola flaskor från MIG eller AK, fast mycket billigare.
Jag har överlag svårt för akrylfärger till airbrush, men Tamiya och Gunze går bra, men fullkomligt avskyr Vallejo och dylikt, använder bara det till när jag målar med pensel.
Men jag köper till fullo fördelarna med akrylfärger just för att alla inte har tillgång till ett utsug, vilket var fallet för även mig under många år.
Men när det kommer till just vädring så använder jag bara pensel och oljebaserade produkter luktar inte så värst mycket.
Jag kan därför rekommendera att du prövar Tamiya Panel Line Accent Color, dessa är mer avsedda att använda som s.k "pin wash" alltså att du applicerar enbart i panellinjerna.
Metod nr 2 som jag anser vara mest hållbara är att du blandar oljefärg med doftfri balsamterpentin själv, det är mycket enkelt och du själv bestämmer hur tunn eller tjock den ska vara.
Man får precis samma wash som i alla coola flaskor från MIG eller AK, fast mycket billigare.
Zander_Lindstrom
Liknande ämnen
» Vädring for dummies....
» problem med vädring
» Ett första försök...
» Strv 122: Hjälp med vädring/wash
» Försök nr 2 på diorama bygget.
» problem med vädring
» Ett första försök...
» Strv 122: Hjälp med vädring/wash
» Försök nr 2 på diorama bygget.
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet