Strv 122: Hjälp med vädring/wash
+4
Viggen
Janne.S
johan r
Jbx91
8 posters
Sida 1 av 1
Strv 122: Hjälp med vädring/wash
Hej!
Är helt ny på detta forumet och modellbygge så skratta inte nu! : )
Har nästan målat färdigt allt och undrar helt enkelt hur jag ska få till en så bra vädring som möjligt?
Jag har ingen tidigare erfarenhet av hur man gör en wash/vädring, så förklara gärna.
Alltså, hur ska jag få min älskade leopard att se realistisk ut?
Tack på förhand! Johan
Är helt ny på detta forumet och modellbygge så skratta inte nu! : )
Har nästan målat färdigt allt och undrar helt enkelt hur jag ska få till en så bra vädring som möjligt?
Jag har ingen tidigare erfarenhet av hur man gör en wash/vädring, så förklara gärna.
Alltså, hur ska jag få min älskade leopard att se realistisk ut?
Tack på förhand! Johan
Jbx91
Sv: Strv 122: Hjälp med vädring/wash
Hej Johan och varmt välkommen till vårt forum. Jag hoppas att du kommer att trivas hos oss och att vi får se dig ofta bland inläggen!
Att vi skulle skratta åt dina byggen finns inte på kartan hos oss Särskilt inte som det är en så läcker modell som din.
Jag själv är inte så bra på vädring utan jag överlåter det till våra mer erfarna byggare.
Jag ville bara hälsa dig välkommen.
// Johan
Att vi skulle skratta åt dina byggen finns inte på kartan hos oss Särskilt inte som det är en så läcker modell som din.
Jag själv är inte så bra på vädring utan jag överlåter det till våra mer erfarna byggare.
Jag ville bara hälsa dig välkommen.
// Johan
johan r
Välkommen till forumet!
Den vagnen var fin och med vädring blir den ännu bättre!
Jag är ingen utpräglad pansarbyggare men washer, torrborstning och pigment pulver är vad du behöver bemästra för att komma igång med vädrandet
Washer är utblandad färg som man plaskar på modellen och sedan torkar av....färg fastnar då i alla fördjupningar och framhäver detaljer.
Torrborstning är att medels pensel som doppats i en ljusare eller mörkare kulör ocxh sedan torkats nästan ren. Borsta med penseln och småmägder färg kommer samlas på utskjutande delar och hörn och accentuera detaljer.
Pigment är skit helt enkelt Gegga ner med vägdamm lervälling allt annat lort som samlas på vagnar.
Mer tips följer säkert från adra bygagre Det finns även lite trådar i tricks och tips om olika vädringsmetoder.
Den vagnen var fin och med vädring blir den ännu bättre!
Jag är ingen utpräglad pansarbyggare men washer, torrborstning och pigment pulver är vad du behöver bemästra för att komma igång med vädrandet
Washer är utblandad färg som man plaskar på modellen och sedan torkar av....färg fastnar då i alla fördjupningar och framhäver detaljer.
Torrborstning är att medels pensel som doppats i en ljusare eller mörkare kulör ocxh sedan torkats nästan ren. Borsta med penseln och småmägder färg kommer samlas på utskjutande delar och hörn och accentuera detaljer.
Pigment är skit helt enkelt Gegga ner med vägdamm lervälling allt annat lort som samlas på vagnar.
Mer tips följer säkert från adra bygagre Det finns även lite trådar i tricks och tips om olika vädringsmetoder.
Janne.S- Moderator
Välkommen till denna underbara sida
Ditt bygge ser ju kanon ut..
Ditt bygge ser ju kanon ut..
Viggen
Tack så hemskt mycket
Tack för tipsen. Blir till att inhandla lite grejer nu då! : )
Men hur blir det med dekalerna om man washar då? Behöver jag någon matt-lack eller så?
Men hur blir det med dekalerna om man washar då? Behöver jag någon matt-lack eller så?
Jbx91
Riktigt riktigt läcker Leopard
Vilket fabrikat är det ?
//Ola
Vilket fabrikat är det ?
//Ola
Gäst- Gäst
Jbx91 skrev:Tack så hemskt mycket
JAg brukar lägga en blanklack först innan jag börjar med washer....jag kör med oljewahser och de trivs bäst på en blank yta, flyter ut lättare å så.
Sedan när jag är klar med allt vädrande så mattlackar jag och förseglar dämed vädringen.
Janne.S- Moderator
Välkommen till forumet, hoppas du trivs som postare också!
Leoparden var ju mycket snyggt byggd!
Pansarbyggarna härom kan säkert ge dig massvis med tips på olika former av gegga, skav, färgsläpp och annat spännande...
//Christer
Leoparden var ju mycket snyggt byggd!
Pansarbyggarna härom kan säkert ge dig massvis med tips på olika former av gegga, skav, färgsläpp och annat spännande...
//Christer
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Trevligt med pansar Tycker också att din Leo ser riktigt bra ut. Vädring är ett ämne som inte är så enkelt att förklara i ord, så därför föreslår jag att du skaffar en DVD (eller två).
- "AFV Acrylic Techniques" från Vallejo
- "Washes, fading & oils" från AK Interactive
Båda dessa DVD´er är framtagna av Mig Jimenez. Jag tycker att de är väldigt bra och ger en god uppfattning om vad vädring går ut på. "En bild säger mer än tusen ord", brukar man säga och det stämmer mer än väl när det gäller vädring.
/Stefan
- "AFV Acrylic Techniques" från Vallejo
- "Washes, fading & oils" från AK Interactive
Båda dessa DVD´er är framtagna av Mig Jimenez. Jag tycker att de är väldigt bra och ger en god uppfattning om vad vädring går ut på. "En bild säger mer än tusen ord", brukar man säga och det stämmer mer än väl när det gäller vädring.
/Stefan
Hayabusa
Välkommen i oredan!
Grymt snygg skrammelvagn.
Grymt snygg skrammelvagn.
Matt_Public- Master of DNF
Välkommen hit Johan! Fin strv 122!
Lycka till med vädrandet!
Håkan
Lycka till med vädrandet!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tack! : )
Vagnen är en 1/35 hobbyboss.
Den målades först med tamiya primer spray(vit) De täckande färgerna är humbrol-
30-ljusgrön matt
30 + 33 svart mörkgröna
Och tamiya Nato-black 61 tror jag?!
Ett rent nöje att måla allt detta med pensel får jag säga
Annars så har detta bygget varit en fröjd!
Vagnen är en 1/35 hobbyboss.
Den målades först med tamiya primer spray(vit) De täckande färgerna är humbrol-
30-ljusgrön matt
30 + 33 svart mörkgröna
Och tamiya Nato-black 61 tror jag?!
Ett rent nöje att måla allt detta med pensel får jag säga
Annars så har detta bygget varit en fröjd!
Jbx91
En liten nätt nyfiken fråga på den, behöll du Hobbyboss
de glidskydden som fanns på vagnen och likväl på tornet
eller slipade du bort dem och gjorde egna nya ?
Mvh Ola
de glidskydden som fanns på vagnen och likväl på tornet
eller slipade du bort dem och gjorde egna nya ?
Mvh Ola
Gäst- Gäst
Behöll dem. Jag funderade på att göra dom själv men var lite halv lat : P
Är första seriösa modellen som jag bygger. Så ville nog få lite erfarenhet innan jag ger mig in på något sådant.
: D
Är första seriösa modellen som jag bygger. Så ville nog få lite erfarenhet innan jag ger mig in på något sådant.
: D
Jbx91
Aaaah, då är jag med, kruxet med den leon är att dom är alldeles för tjocka
och jädrans pillejobb att få bort (har påbörjat en sådan själv, ligger en bit ner på listan att göra modeller).
Tycker som sagt att där har du fått det bra, med hela leon
//Ola
och jädrans pillejobb att få bort (har påbörjat en sådan själv, ligger en bit ner på listan att göra modeller).
Tycker som sagt att där har du fått det bra, med hela leon
//Ola
Gäst- Gäst
Liknande ämnen
» Två frågor om wash
» Vädring for dummies....
» problem med vädring
» Vädring försök 2. 100% fail.
» Pin-wash med oljefärg.
» Vädring for dummies....
» problem med vädring
» Vädring försök 2. 100% fail.