IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Pin-wash med oljefärg.

+7
Fisken35
Azgaron
cas
Janne.S
Stefan E
MiniStuff
Matt_Public
11 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Pin-wash med oljefärg. Empty Pin-wash med oljefärg.

Inlägg av Matt_Public mån okt 06 2014, 15:13

Blev av någon anledning indragen i utbildningssvängen då Ola bad mig att visuellt förtydliga ett uttalande i en byggtråd. När han sedan demonstrerade hur väl han lärt sig tekniken dök följande inlägg upp:

Exelon skrev:Du får be Farbror Matt att köra en fortsättningskurs med washer och highlights, o.s.v. När du ändå är på G.


Vilket han för övrigt också gjorde.  Very Happy


Följande inlägg är ett tappert försök att så lättfattligt som möjligt åskådliggöra blask-teknik för den oinvigde.



Vi inleder återigen med att lista materiel som kan vara bra att ha:

Pin-wash med oljefärg. Wash_001_zps924bc445




  • Smala och breda penslar för såväl applicering som avlägsnande av färg.


  • Oljefärg (här bränd Terra di Siena och elfenbenssvart från Beckers).


  • Humbrols blanka klarlack för att, vid behov, binda upp färgpigmenten.


  • Ett snapsglas i äkta plast från Clas Ohlson, eller liknande behållare.




På tal om Humbrol så kan deras blanka färger med fördel användas till washer.

Pin-wash med oljefärg. Wash_002_zps0db88dc6


Ovan visas 21 Gloss Black och 113 Matt Rust, som lämpliga alternativ till Beckers oljetuber.



Som lösningsmedel använder jag tändarvätska från Zippo:

Pin-wash med oljefärg. Wash_003_zpsd4fdf699



Den är sanslöst lättflytande och dunstar föredömligt snabbt, andra kör även med lacknafta eller balsamterpentin.

Oavsett vilket så är det inte på något vis bra för hälsan, så god ventilation är direkt nödvändigt.



Bomullspinnar och tygtrasor är också bra att ha i syfte att avlägsna överflödig färg.

Pin-wash med oljefärg. Wash_012_zps4a600566



Steg ett är att lägga färg i blandkoppen, like so:

Pin-wash med oljefärg. Wash_004_zpse87d1da7



Proportionerna anpassas efter objektets grundfärg samt tycke och smak.


Därefter tillsätts Zippo-vätska till önskad konsistens.

Pin-wash med oljefärg. Wash_005_zpse2487bf3



En tunnare mix flyter ut naturligtvis ut bättre, men är den för tunn så blir pigmenten flyktbenägna.
Det är för övrigt där klarlacken kommer in i bilden. Tycke och smak återigen, och en hel del övning.



Jag återanvänder samma plastbit som sist för bekvämlighet och kontinuitet, trots att den är mörkgrön.

Pin-wash med oljefärg. Wash_006_zps69c45a2d



Här har en smal pensel doppad i lösningen dragits lite halvarschlat längs upphöjda linjer:

Pin-wash med oljefärg. Wash_007_zps97caac29



Man kan, som tidigare nämnts, även använda en bredare pensel vid appliceringen. Detta missfärgar en större yta och bryter förtjänstfullt upp uniforma färgfält. Ett tips vid användandet av den metoden är att väta ytan lätt med lösningsmedel först.



Dags att avlägsna överskottet med en bomullspinne!

Pin-wash med oljefärg. Wash_008_zps960cb1f2



Den kvarliggande oljefärgen skänker ett subtilt djup och bryter upp den underliggande färgen aning.


Härnäst doppas penseln i lösningen på nytt. Ett par bestämda knäpp på skaftet sprider färgen slumpmässigt:

Pin-wash med oljefärg. Wash_009_zps5ac75c81



Hmm, ett oljerör måste ha sprungit läck i närheten...

Pin-wash med oljefärg. Wash_010_zps5207047c



Om en subtilare effekt efterfrågas så kan man torka av färgen i gravitationens/fartvindens riktning:

Pin-wash med oljefärg. Wash_011_zps95ac9602



Allt som skänker liv åt ytan är av godo i processen. Tycke och smak återigen, men lite räcker långt.
Eventuella misstag kan hyfsat lätt avlägsnas med en pensel eller bomullspinne doppad i lösningsmedel.



Avslutningsvis är försök och misstag vägen till seger när det kommer till washer, och möjligheterna är näst intill oändliga. En kontrollerad wash flyter lättast över en blank eller rentav klarlackad yta, medan en mattare yta är lättare att färgmanipulera med en mer fritt applicerad wash. Det finns dessutom olika medium att tillgå. Om man inte vill ta till oljefärg så kan man även använda akryl- eller vattenfärg, och vill man inte blanda själv så finns ett flertal färdiga washer tillgängliga från diverse hobbybutiker. Hitta något du är nöjd med och ha skoj!


Edit: efter att ha läst kommentarerna om kvaliteten på oljefärg så kan ett mindre tillägg vara på sin plats.

Hög kvalitet är helt klart värt att sträva efter i samtliga led. Bra penslar håller t.ex. formen längre och bra bomullspinnar lämnar inte så mycket ludd efter sig. Med detta sagt så är det inte helt självklart att steget upp i pris motsvarar en proportionerlig kvalitetsökning alla gånger. Ville bara flika in det.


Senast ändrad av Matt_Public den fre okt 10 2014, 13:22, ändrad totalt 1 gång
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Pin-wash med oljefärg. Empty Sv: Pin-wash med oljefärg.

Inlägg av Gäst mån okt 06 2014, 15:22

The master Yoda has spoken......we padawan take this information in to the future and use the force to be as You master Yoda  Very Happy

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Pin-wash med oljefärg. Empty Sv: Pin-wash med oljefärg.

Inlägg av Gäst mån okt 06 2014, 15:23

Tackar så himla mycket att du tar ner sådant lärande på en nivå som jag fattar , tackar så mycket  Very Happy

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Pin-wash med oljefärg. Empty Sv: Pin-wash med oljefärg.

Inlägg av Matt_Public mån okt 06 2014, 15:28

Ola skrev:Tackar så himla mycket för att du tar ner sådant lärande på en nivå som jag fattar. Very Happy
Så lite det var! Delar med mig, så gärna jag gör. Pin-wash med oljefärg. Yoda_zps698ce3b3
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Pin-wash med oljefärg. Empty Sv: Pin-wash med oljefärg.

Inlägg av MiniStuff mån okt 06 2014, 18:11

Fin liten enkel tute där! Smile

Om jag får inflika en sak som många trampar fel på så är det kvalitén på oljefärgen man använder. Köp INTE en billig blandning på närmaste ICA, Biltema, Claes Ohlson el dylik diversehandel. Den stora, och väsentliga, skillnaden förutom priset på en billig och en "dyr" oljefärg är pigmenteringen. Alltså hur fina pigment som tillverkaren har använt till färgen.

Du märker ingen större skillnad om du kluddar med oljefärgen direkt ur tuben på en kanvas men när du börjar späda den så märker man den direkt. Och skall du använda det till washes/filter mm så är det av högsta vikt att pigmenten inte är som stora sandkorn (som de kan vara i en billig färgtub), du får inte ett bra/snyggt resultat och dessutom så tar färgen slut fortare. En "dyr" tub från seriös tillverkare (tex. Beckers Artistfärger, Daler Rowney, Winsor&Newton, MiG Abteilung mfl.) har en sån fin pigmentering att en tub för en normalbyggare räcker i många många år och då tycker jag inte att kanske 50-70:- för upp till 50ml färg inte är speciellt mycket pengar.

Det är direkt dumsnålt att köpa dålig oljefärg. Punkt. Wink

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Pin-wash med oljefärg. Empty Sv: Pin-wash med oljefärg.

Inlägg av Stefan E mån okt 06 2014, 18:38

MiniStuff skrev:

Det är direkt dumsnålt att köpa dålig oljefärg. Punkt. Wink

/Markus


Amen Broder!  Pin-wash med oljefärg. 2699807934 Pin-wash med oljefärg. 2699807934 Pin-wash med oljefärg. 2699807934 Pin-wash med oljefärg. 2699807934 Pin-wash med oljefärg. 2699807934

Håller med till 110%, köp kvalitetsfärg, det blir billigare i längden och funkar mycket bättre!

Jag brukar använda lacknafta (alifatnafta) för spädning, funkar kanon det med.

Ypperlig tutorial, Matt!  Pin-wash med oljefärg. 1288785663

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Pin-wash med oljefärg. Empty Sv: Pin-wash med oljefärg.

Inlägg av Janne.S mån okt 06 2014, 19:37

MiniStuff skrev:Fin liten enkel tute där! Smile

Om jag får inflika en sak som många trampar fel på så är det kvalitén på oljefärgen man använder. Köp INTE en billig blandning på närmaste ICA, Biltema, Claes Ohlson el dylik diversehandel. Den stora, och väsentliga, skillnaden förutom priset på en billig och en "dyr" oljefärg är pigmenteringen. Alltså hur fina pigment som tillverkaren har använt till färgen.

Du märker ingen större skillnad om du kluddar med oljefärgen direkt ur tuben på en kanvas men när du börjar späda den så märker man den direkt. Och skall du använda det till washes/filter mm så är det av högsta vikt att pigmenten inte är som stora sandkorn (som de kan vara i en billig färgtub), du får inte ett bra/snyggt resultat och dessutom så tar färgen slut fortare. En "dyr" tub från seriös tillverkare (tex. Beckers Artistfärger, Daler Rowney, Winsor&Newton, MiG Abteilung mfl.) har en sån fin pigmentering att en tub för en normalbyggare räcker i många många år och då tycker jag inte att kanske 50-70:- för upp till 50ml färg inte är speciellt mycket pengar.

Det är direkt dumsnålt att köpa dålig oljefärg. Punkt. Wink

/Markus
+1 på det... dessutom så att man lägger lite mer pengar på färgen gör det inte så mycket då man gör av med så försvinnande lite åt gången så det räcker i åratal!
Särskilt svart ska man vara noga med då den av någon anledning oftast har större pigment än andra färger...en av anledningarna att jag blandar ut med en till färg.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Pin-wash med oljefärg. Empty Sv: Pin-wash med oljefärg.

Inlägg av cas tis okt 07 2014, 06:06

Rasande fint utlärt Matt!
Varför heter det pinwash och hur skiljer det sig från vanlig wash, egentligen?

Dessutom, all heder till den som lyckas fota med pensel i högsta hugg!
Fjärrutlösare och stativ antar jag?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Pin-wash med oljefärg. Empty Sv: Pin-wash med oljefärg.

Inlägg av Azgaron tis okt 07 2014, 20:21

Vanlig wash täcker ofta en större yta, och pinwash är väl för att man mer eller mindre precisionsmålar på bultskallar osv.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Pin-wash med oljefärg. Empty Sv: Pin-wash med oljefärg.

Inlägg av Fisken35 tis okt 07 2014, 20:47

VA!!! ska man göra sånt där med?

Fredrik
Fisken35
Fisken35


Till överst på sidan Gå ner

Pin-wash med oljefärg. Empty Sv: Pin-wash med oljefärg.

Inlägg av Mal ons okt 08 2014, 00:13

Mkt bra grundläggande tutorial Matt....

Det ger utrymme för att utveckla alla gånger för dem som testar......

Detta gillas mkt...

Samt påpekar det andra sagt...bra oljefärger är ett måste Wink
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Pin-wash med oljefärg. Empty Sv: Pin-wash med oljefärg.

Inlägg av Gigabyte ons okt 08 2014, 11:02

Tack för en bra beskrivning Matt  Very Happy

Jag har inte fått kläm på mitt wash o pinwash än  Evil or Very Mad

hoppas att detta kan hjälpa
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Pin-wash med oljefärg. Empty Sv: Pin-wash med oljefärg.

Inlägg av Matt_Public fre okt 10 2014, 13:28

cas skrev:Dessutom, all heder till den som lyckas fota med pensel i högsta hugg!
Fjärrutlösare och stativ antar jag?
Nix och näggum! Tassarna på bilden tillhör den evigt hjälpsamme forumiten Cacahuate.

Fisken35 skrev:VA! Ska man göra sånt där med?
Absolut inte. Det är helt valfritt, så bygg som du har lust till.

Tråden är ett endast svaret på en förfrågan och alls ingen pådyvlad allmän rekommendation. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Pin-wash med oljefärg. Empty Sv: Pin-wash med oljefärg.

Inlägg av PAX sön okt 25 2015, 11:19

Hur mycket klarlack bör man använda i washen?
PAX
PAX


Till överst på sidan Gå ner

Pin-wash med oljefärg. Empty Sv: Pin-wash med oljefärg.

Inlägg av Matt_Public sön okt 25 2015, 13:58

Glazerghost skrev:Hur mycket klarlack bör man använda i washen?
Tillräckligt. Åtskilliga faktorer spelar in.

Färgens sammanhållning, och hur pass mycket man späder, utgör de största frågetecknen. Är pigmenten väldigt rymningsbenägna behövs en större mängd. Håller de å andra sidan ihop berömvärt så kan man, med fördel, utelämna klarlacken helt. Man kan för säkerhets skull pröva sig fram genom att applicera washen på en gammal skräpmodell, eller skåror dragna i plasticard. Modifiera sedan mixturen tills önskat resultat uppnås.

Generellt rör det sig om någon enstaka droppe, sett till volymerna i det ursprungliga exemplet.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Pin-wash med oljefärg. Empty Sv: Pin-wash med oljefärg.

Inlägg av Exelon sön okt 25 2015, 21:10

Haha där ser man! jag som lura dej till detta och missat att kommentera det. Men det är väl preskriberat nu.
Kan sägas att jag aldrig haft i klarlack i mina pin wash, har faktiskt funderat över det men man kör ju på säkra kort. (lite Svensson tankesätt) Neutral
Som lösningsmedel kan man även använda typ penseltvätt(är väl terpentin med något mer) eller vissa odurless thinner/turpentine, lacknafta/turpentine tycker jag personligen är för fet och blir lite för oljig och kan bli en hinna som man inte vill ha. Kör med gripens kemisk ren bensin, borde kanske gå med kemisk ren aceton?. Så kör på ett "offer" tills du har fått snits på washen som gamle Matt förespråkar.  afro
Exelon
Exelon


Till överst på sidan Gå ner

Pin-wash med oljefärg. Empty Sv: Pin-wash med oljefärg.

Inlägg av Matt_Public sön okt 25 2015, 21:39

Exelon skrev:[...] Men det är väl preskriberat nu.
Åh, det var nog aldrig åtalbart till att börja med. Laughing

Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Pin-wash med oljefärg. Empty Sv: Pin-wash med oljefärg.

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet