Pin-wash med oljefärg.
+7
Fisken35
Azgaron
cas
Janne.S
Stefan E
MiniStuff
Matt_Public
11 posters
Sida 1 av 1
Pin-wash med oljefärg.
Blev av någon anledning indragen i utbildningssvängen då Ola bad mig att visuellt förtydliga ett uttalande i en byggtråd. När han sedan demonstrerade hur väl han lärt sig tekniken dök följande inlägg upp:
Vilket han för övrigt också gjorde.
Följande inlägg är ett tappert försök att så lättfattligt som möjligt åskådliggöra blask-teknik för den oinvigde.
Vi inleder återigen med att lista materiel som kan vara bra att ha:
På tal om Humbrol så kan deras blanka färger med fördel användas till washer.
Ovan visas 21 Gloss Black och 113 Matt Rust, som lämpliga alternativ till Beckers oljetuber.
Som lösningsmedel använder jag tändarvätska från Zippo:
Den är sanslöst lättflytande och dunstar föredömligt snabbt, andra kör även med lacknafta eller balsamterpentin.
Oavsett vilket så är det inte på något vis bra för hälsan, så god ventilation är direkt nödvändigt.
Bomullspinnar och tygtrasor är också bra att ha i syfte att avlägsna överflödig färg.
Steg ett är att lägga färg i blandkoppen, like so:
Proportionerna anpassas efter objektets grundfärg samt tycke och smak.
Därefter tillsätts Zippo-vätska till önskad konsistens.
En tunnare mix flyter ut naturligtvis ut bättre, men är den för tunn så blir pigmenten flyktbenägna.
Det är för övrigt där klarlacken kommer in i bilden. Tycke och smak återigen, och en hel del övning.
Jag återanvänder samma plastbit som sist för bekvämlighet och kontinuitet, trots att den är mörkgrön.
Här har en smal pensel doppad i lösningen dragits lite halvarschlat längs upphöjda linjer:
Man kan, som tidigare nämnts, även använda en bredare pensel vid appliceringen. Detta missfärgar en större yta och bryter förtjänstfullt upp uniforma färgfält. Ett tips vid användandet av den metoden är att väta ytan lätt med lösningsmedel först.
Dags att avlägsna överskottet med en bomullspinne!
Den kvarliggande oljefärgen skänker ett subtilt djup och bryter upp den underliggande färgen aning.
Härnäst doppas penseln i lösningen på nytt. Ett par bestämda knäpp på skaftet sprider färgen slumpmässigt:
Hmm, ett oljerör måste ha sprungit läck i närheten...
Om en subtilare effekt efterfrågas så kan man torka av färgen i gravitationens/fartvindens riktning:
Allt som skänker liv åt ytan är av godo i processen. Tycke och smak återigen, men lite räcker långt.
Eventuella misstag kan hyfsat lätt avlägsnas med en pensel eller bomullspinne doppad i lösningsmedel.
Avslutningsvis är försök och misstag vägen till seger när det kommer till washer, och möjligheterna är näst intill oändliga. En kontrollerad wash flyter lättast över en blank eller rentav klarlackad yta, medan en mattare yta är lättare att färgmanipulera med en mer fritt applicerad wash. Det finns dessutom olika medium att tillgå. Om man inte vill ta till oljefärg så kan man även använda akryl- eller vattenfärg, och vill man inte blanda själv så finns ett flertal färdiga washer tillgängliga från diverse hobbybutiker. Hitta något du är nöjd med och ha skoj!
Edit: efter att ha läst kommentarerna om kvaliteten på oljefärg så kan ett mindre tillägg vara på sin plats.
Hög kvalitet är helt klart värt att sträva efter i samtliga led. Bra penslar håller t.ex. formen längre och bra bomullspinnar lämnar inte så mycket ludd efter sig. Med detta sagt så är det inte helt självklart att steget upp i pris motsvarar en proportionerlig kvalitetsökning alla gånger. Ville bara flika in det.
Exelon skrev:Du får be Farbror Matt att köra en fortsättningskurs med washer och highlights, o.s.v. När du ändå är på G.
Vilket han för övrigt också gjorde.
Följande inlägg är ett tappert försök att så lättfattligt som möjligt åskådliggöra blask-teknik för den oinvigde.
Vi inleder återigen med att lista materiel som kan vara bra att ha:
- Smala och breda penslar för såväl applicering som avlägsnande av färg.
- Oljefärg (här bränd Terra di Siena och elfenbenssvart från Beckers).
- Humbrols blanka klarlack för att, vid behov, binda upp färgpigmenten.
- Ett snapsglas i äkta plast från Clas Ohlson, eller liknande behållare.
På tal om Humbrol så kan deras blanka färger med fördel användas till washer.
Ovan visas 21 Gloss Black och 113 Matt Rust, som lämpliga alternativ till Beckers oljetuber.
Som lösningsmedel använder jag tändarvätska från Zippo:
Den är sanslöst lättflytande och dunstar föredömligt snabbt, andra kör även med lacknafta eller balsamterpentin.
Oavsett vilket så är det inte på något vis bra för hälsan, så god ventilation är direkt nödvändigt.
Bomullspinnar och tygtrasor är också bra att ha i syfte att avlägsna överflödig färg.
Steg ett är att lägga färg i blandkoppen, like so:
Proportionerna anpassas efter objektets grundfärg samt tycke och smak.
Därefter tillsätts Zippo-vätska till önskad konsistens.
En tunnare mix flyter ut naturligtvis ut bättre, men är den för tunn så blir pigmenten flyktbenägna.
Det är för övrigt där klarlacken kommer in i bilden. Tycke och smak återigen, och en hel del övning.
Jag återanvänder samma plastbit som sist för bekvämlighet och kontinuitet, trots att den är mörkgrön.
Här har en smal pensel doppad i lösningen dragits lite halvarschlat längs upphöjda linjer:
Man kan, som tidigare nämnts, även använda en bredare pensel vid appliceringen. Detta missfärgar en större yta och bryter förtjänstfullt upp uniforma färgfält. Ett tips vid användandet av den metoden är att väta ytan lätt med lösningsmedel först.
Dags att avlägsna överskottet med en bomullspinne!
Den kvarliggande oljefärgen skänker ett subtilt djup och bryter upp den underliggande färgen aning.
Härnäst doppas penseln i lösningen på nytt. Ett par bestämda knäpp på skaftet sprider färgen slumpmässigt:
Hmm, ett oljerör måste ha sprungit läck i närheten...
Om en subtilare effekt efterfrågas så kan man torka av färgen i gravitationens/fartvindens riktning:
Allt som skänker liv åt ytan är av godo i processen. Tycke och smak återigen, men lite räcker långt.
Eventuella misstag kan hyfsat lätt avlägsnas med en pensel eller bomullspinne doppad i lösningsmedel.
Avslutningsvis är försök och misstag vägen till seger när det kommer till washer, och möjligheterna är näst intill oändliga. En kontrollerad wash flyter lättast över en blank eller rentav klarlackad yta, medan en mattare yta är lättare att färgmanipulera med en mer fritt applicerad wash. Det finns dessutom olika medium att tillgå. Om man inte vill ta till oljefärg så kan man även använda akryl- eller vattenfärg, och vill man inte blanda själv så finns ett flertal färdiga washer tillgängliga från diverse hobbybutiker. Hitta något du är nöjd med och ha skoj!
Edit: efter att ha läst kommentarerna om kvaliteten på oljefärg så kan ett mindre tillägg vara på sin plats.
Hög kvalitet är helt klart värt att sträva efter i samtliga led. Bra penslar håller t.ex. formen längre och bra bomullspinnar lämnar inte så mycket ludd efter sig. Med detta sagt så är det inte helt självklart att steget upp i pris motsvarar en proportionerlig kvalitetsökning alla gånger. Ville bara flika in det.
Senast ändrad av Matt_Public den fre okt 10 2014, 13:22, ändrad totalt 1 gång
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Pin-wash med oljefärg.
The master Yoda has spoken......we padawan take this information in to the future and use the force to be as You master Yoda
Gäst- Gäst
Sv: Pin-wash med oljefärg.
Tackar så himla mycket att du tar ner sådant lärande på en nivå som jag fattar , tackar så mycket
Gäst- Gäst
Sv: Pin-wash med oljefärg.
Fin liten enkel tute där!
Om jag får inflika en sak som många trampar fel på så är det kvalitén på oljefärgen man använder. Köp INTE en billig blandning på närmaste ICA, Biltema, Claes Ohlson el dylik diversehandel. Den stora, och väsentliga, skillnaden förutom priset på en billig och en "dyr" oljefärg är pigmenteringen. Alltså hur fina pigment som tillverkaren har använt till färgen.
Du märker ingen större skillnad om du kluddar med oljefärgen direkt ur tuben på en kanvas men när du börjar späda den så märker man den direkt. Och skall du använda det till washes/filter mm så är det av högsta vikt att pigmenten inte är som stora sandkorn (som de kan vara i en billig färgtub), du får inte ett bra/snyggt resultat och dessutom så tar färgen slut fortare. En "dyr" tub från seriös tillverkare (tex. Beckers Artistfärger, Daler Rowney, Winsor&Newton, MiG Abteilung mfl.) har en sån fin pigmentering att en tub för en normalbyggare räcker i många många år och då tycker jag inte att kanske 50-70:- för upp till 50ml färg inte är speciellt mycket pengar.
Det är direkt dumsnålt att köpa dålig oljefärg. Punkt.
/Markus
Om jag får inflika en sak som många trampar fel på så är det kvalitén på oljefärgen man använder. Köp INTE en billig blandning på närmaste ICA, Biltema, Claes Ohlson el dylik diversehandel. Den stora, och väsentliga, skillnaden förutom priset på en billig och en "dyr" oljefärg är pigmenteringen. Alltså hur fina pigment som tillverkaren har använt till färgen.
Du märker ingen större skillnad om du kluddar med oljefärgen direkt ur tuben på en kanvas men när du börjar späda den så märker man den direkt. Och skall du använda det till washes/filter mm så är det av högsta vikt att pigmenten inte är som stora sandkorn (som de kan vara i en billig färgtub), du får inte ett bra/snyggt resultat och dessutom så tar färgen slut fortare. En "dyr" tub från seriös tillverkare (tex. Beckers Artistfärger, Daler Rowney, Winsor&Newton, MiG Abteilung mfl.) har en sån fin pigmentering att en tub för en normalbyggare räcker i många många år och då tycker jag inte att kanske 50-70:- för upp till 50ml färg inte är speciellt mycket pengar.
Det är direkt dumsnålt att köpa dålig oljefärg. Punkt.
/Markus
MiniStuff- Vicesheriff
Sv: Pin-wash med oljefärg.
MiniStuff skrev:
Det är direkt dumsnålt att köpa dålig oljefärg. Punkt.
/Markus
Amen Broder!
Håller med till 110%, köp kvalitetsfärg, det blir billigare i längden och funkar mycket bättre!
Jag brukar använda lacknafta (alifatnafta) för spädning, funkar kanon det med.
Ypperlig tutorial, Matt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Pin-wash med oljefärg.
+1 på det... dessutom så att man lägger lite mer pengar på färgen gör det inte så mycket då man gör av med så försvinnande lite åt gången så det räcker i åratal!MiniStuff skrev:Fin liten enkel tute där!
Om jag får inflika en sak som många trampar fel på så är det kvalitén på oljefärgen man använder. Köp INTE en billig blandning på närmaste ICA, Biltema, Claes Ohlson el dylik diversehandel. Den stora, och väsentliga, skillnaden förutom priset på en billig och en "dyr" oljefärg är pigmenteringen. Alltså hur fina pigment som tillverkaren har använt till färgen.
Du märker ingen större skillnad om du kluddar med oljefärgen direkt ur tuben på en kanvas men när du börjar späda den så märker man den direkt. Och skall du använda det till washes/filter mm så är det av högsta vikt att pigmenten inte är som stora sandkorn (som de kan vara i en billig färgtub), du får inte ett bra/snyggt resultat och dessutom så tar färgen slut fortare. En "dyr" tub från seriös tillverkare (tex. Beckers Artistfärger, Daler Rowney, Winsor&Newton, MiG Abteilung mfl.) har en sån fin pigmentering att en tub för en normalbyggare räcker i många många år och då tycker jag inte att kanske 50-70:- för upp till 50ml färg inte är speciellt mycket pengar.
Det är direkt dumsnålt att köpa dålig oljefärg. Punkt.
/Markus
Särskilt svart ska man vara noga med då den av någon anledning oftast har större pigment än andra färger...en av anledningarna att jag blandar ut med en till färg.
Janne.S- Moderator
Sv: Pin-wash med oljefärg.
Rasande fint utlärt Matt!
Varför heter det pinwash och hur skiljer det sig från vanlig wash, egentligen?
Dessutom, all heder till den som lyckas fota med pensel i högsta hugg!
Fjärrutlösare och stativ antar jag?
Varför heter det pinwash och hur skiljer det sig från vanlig wash, egentligen?
Dessutom, all heder till den som lyckas fota med pensel i högsta hugg!
Fjärrutlösare och stativ antar jag?
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Pin-wash med oljefärg.
Vanlig wash täcker ofta en större yta, och pinwash är väl för att man mer eller mindre precisionsmålar på bultskallar osv.
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Pin-wash med oljefärg.
Mkt bra grundläggande tutorial Matt....
Det ger utrymme för att utveckla alla gånger för dem som testar......
Detta gillas mkt...
Samt påpekar det andra sagt...bra oljefärger är ett måste
Det ger utrymme för att utveckla alla gånger för dem som testar......
Detta gillas mkt...
Samt påpekar det andra sagt...bra oljefärger är ett måste
Mal
Sv: Pin-wash med oljefärg.
Tack för en bra beskrivning Matt
Jag har inte fått kläm på mitt wash o pinwash än
hoppas att detta kan hjälpa
Jag har inte fått kläm på mitt wash o pinwash än
hoppas att detta kan hjälpa
Gigabyte
Sv: Pin-wash med oljefärg.
Nix och näggum! Tassarna på bilden tillhör den evigt hjälpsamme forumiten Cacahuate.cas skrev:Dessutom, all heder till den som lyckas fota med pensel i högsta hugg!
Fjärrutlösare och stativ antar jag?
Absolut inte. Det är helt valfritt, så bygg som du har lust till.Fisken35 skrev:VA! Ska man göra sånt där med?
Tråden är ett endast svaret på en förfrågan och alls ingen pådyvlad allmän rekommendation.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Pin-wash med oljefärg.
Tillräckligt. Åtskilliga faktorer spelar in.Glazerghost skrev:Hur mycket klarlack bör man använda i washen?
Färgens sammanhållning, och hur pass mycket man späder, utgör de största frågetecknen. Är pigmenten väldigt rymningsbenägna behövs en större mängd. Håller de å andra sidan ihop berömvärt så kan man, med fördel, utelämna klarlacken helt. Man kan för säkerhets skull pröva sig fram genom att applicera washen på en gammal skräpmodell, eller skåror dragna i plasticard. Modifiera sedan mixturen tills önskat resultat uppnås.
Generellt rör det sig om någon enstaka droppe, sett till volymerna i det ursprungliga exemplet.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Pin-wash med oljefärg.
Haha där ser man! jag som lura dej till detta och missat att kommentera det. Men det är väl preskriberat nu.
Kan sägas att jag aldrig haft i klarlack i mina pin wash, har faktiskt funderat över det men man kör ju på säkra kort. (lite Svensson tankesätt)
Som lösningsmedel kan man även använda typ penseltvätt(är väl terpentin med något mer) eller vissa odurless thinner/turpentine, lacknafta/turpentine tycker jag personligen är för fet och blir lite för oljig och kan bli en hinna som man inte vill ha. Kör med gripens kemisk ren bensin, borde kanske gå med kemisk ren aceton?. Så kör på ett "offer" tills du har fått snits på washen som gamle Matt förespråkar.
Kan sägas att jag aldrig haft i klarlack i mina pin wash, har faktiskt funderat över det men man kör ju på säkra kort. (lite Svensson tankesätt)
Som lösningsmedel kan man även använda typ penseltvätt(är väl terpentin med något mer) eller vissa odurless thinner/turpentine, lacknafta/turpentine tycker jag personligen är för fet och blir lite för oljig och kan bli en hinna som man inte vill ha. Kör med gripens kemisk ren bensin, borde kanske gå med kemisk ren aceton?. Så kör på ett "offer" tills du har fått snits på washen som gamle Matt förespråkar.
Exelon
Sv: Pin-wash med oljefärg.
Åh, det var nog aldrig åtalbart till att börja med.Exelon skrev:[...] Men det är väl preskriberat nu.
Matt_Public- Master of DNF
Liknande ämnen
» Två frågor om wash
» Målning, wash och smuts.
» Förvara inte wash såhär.
» Wash ovanpå svart färg.
» Strv 122: Hjälp med vädring/wash
» Målning, wash och smuts.
» Förvara inte wash såhär.
» Wash ovanpå svart färg.
» Strv 122: Hjälp med vädring/wash
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|