IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Målning, wash och smuts.

4 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Målning, wash och smuts. Empty Målning, wash och smuts.

Inlägg av Järven sön mar 03 2019, 08:23

Jag klurar på hur jag ska lösa en kommande första målning, wash och nedsmutsning för att få lite realistisk känsla över bygget.

Nuvarande plan när spackling, slip, puts och tvätt är avklarat:
 
1. Airbrusha grundfärg/primer.

2. Preshading med uttunnad svart Humbrol i panellinjer och där man vill ha skuggor.

3. Aribrusha Arkryl i två kulörer.

3 1/2 Ev torrborstning av detaljer.

4. Lägga på Pledge med Airbrush så man får en blank klarlackad yta.

5. Montera dekaler.

6. Airbrusha klarlack innan nedsmutsning. (blankt bör väl vara lämpligt ?)

7. Wash, med lämplig häxblandning.

8. Nedsmutsning på utvalda ställen efter referensbilder på orginalet, med pensel med samma praparat som ovan.

9. Lägga på ett filter ? (noll koll, så tips välkommet)

10.Spruta på en matt klarlack.


Känns ju som en plan.




Wash:

Jag behöver tips på recept, jag känner en färghandlare där jag nog kan få tag i pigmentpasta i svart och brunt, men man måste ju ha någon bas att lägga på det med.

Terpentin, lacknafta, sprit, lack, pledge, annat.....bör väl vara något som torkar lagom fort och hårt antar jag för man ska ju få chansen att torka av överflödet men ändå ska det inte bli för kladdigt, dessutom så  bör det ju inte lösa upp underliggande Akryllager ?




Filter:
jag har sett att en del lägger på oljefärger (?) nästan i regnbågens alla kulörer för att sedan torka av, 
vilken effekt vill man uppnå med det ?

Är det nödvändigt om man planerar lägga på en matt klarlack som slutfinish ?


Alla tips välkomna.
Järven
Järven


Till överst på sidan Gå ner

Målning, wash och smuts. Empty Sv: Målning, wash och smuts.

Inlägg av Stefan E sön mar 03 2019, 09:58

Hejsan!

Många frågor, och du kommer att få många olika svar på alla!  Very Happy

Men här är vad jag använder;

Wash; Oljefärg i tub 

INTE från något billighetsmärke, Windsor & Newton eller liknande, en tub kostar ca 60-80:-, det lönar sig att köpa den bästa färgen du får tag på.
En tub räcker LÄÄÄNGE!
Bra färger att börja med; Lamp Black, Raw Umber, Burnt Sienna och  Zinc White.

Jag späder oljefärgen med lacknafta (men det finns flera alternativ) så jag får en tunn blandning.
Man kan använda olika proportiner i blandningen beroende på vad man ska ha washen till, experimentera dig fram.

För primer; Alclad White, Grey eller Black microfiller Primer.

Klarlack; Alclad Aqua Gloss, satin eller matt.

Filter kan man lägga på på många olika sätt, "duttmetoden" används för att få fram skiftningar och rinningar  i basfärgen, som efter regn, sol o väder.

Man kan också lägga ett filter med en MYCKET utspädd blandning av lösningsmedel och färg (90% lösningsmedel eller ännu mer) och "dimma" över med airbrushen.

Effekten på alla filter ska mera kännas än synas, SER du filtret så är det för mycket.

Jag använder alltid en blank klarlack innan dekalerna, sedan en satin lack över dekalerna innan jag lägger på washer, vädring eller filter.
Bäst är att använda en halvblank yta, för blankt halkar det bara omkring, för matt så hugger det fast och är svårarbetat.

Till sist ett lager satin eller matt lack för att försegla det hela.

Här får du helt enkelt experimentera dig fram till något som funkar med det du använder.

Det mesta jag har lärt mig har varit genom att läsa byggtrådar och att aldrig vara rädd för att fråga för mycket.

Lycka Till o ha kul!


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Målning, wash och smuts. Empty Sv: Målning, wash och smuts.

Inlägg av Janne.S sön mar 03 2019, 16:29

Förutom allt stefan har sagt så mängder med tålamod!
Vädring är en hel vetenskap och inget recept är rätt eller fel.
studera förlagor och se hur de nöts och vädras på olika ställen och ta vädringen i små nätta steg.
enda sättet att lära sig är att göra och ibland misslyckas.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Målning, wash och smuts. Empty Sv: Målning, wash och smuts.

Inlägg av Järven sön mar 03 2019, 19:09

Tack för svar.

Oljefärg på tub får man införskaffa om det ska bli någon vädring med anda ord.  Smile
Järven
Järven


Till överst på sidan Gå ner

Målning, wash och smuts. Empty Sv: Målning, wash och smuts.

Inlägg av cas mån mar 04 2019, 06:51

Jag skulle nog vilja lägga till ett steg 3 1/4: postshading!
Vissa paneler kan man måla i en ljusare eller mörkare färg, för att få ännu mer liv i ytan, mer än vad den ganska mekaniska preshaden kan göra. (men man kan också göra preshaden i flera färger och långtifrån bara utmed panellinjerna utan mycket mer slumpartat).
Målar an dessutom postshadingen från ett visst håll, från en tejpkant så att säga så får du in ännu fler skiftiningar som är lockande för ögat.
Kolla här:
Preshade i olika färger
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t5647p25-douglas-a-26b-invader#150791
Postshade
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t5446-hasegawa-pbj-1j-1-72#143276

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Målning, wash och smuts. Empty Sv: Målning, wash och smuts.

Inlägg av Järven mån mar 04 2019, 17:04

cas skrev:Jag skulle nog vilja lägga till ett steg 3 1/4: postshading!
Vissa paneler kan man måla i en ljusare eller mörkare färg, för att få ännu mer liv i ytan, mer än vad den ganska mekaniska preshaden kan göra. 

Du har nog helt rätt i det Cas, men med postshading så har jag på känn att man nog måste vara lite säkrare på hur man hanterar sprutan än vad jag är i dagsläget.
Tror det skulle bli rätt många ommålningar för min del om jag gav mig på det, men jag får väl sätta mig och öva på några A4 papper någon kväll så kanske det börja flyta på bättre.

Intressant med färgvalen i det du länkade till, trodde först att det skulle bli ett helsvensk kamoflage...vilket skulle vara fräckt i sig.....men snyggt blev det tillslut.


Senast ändrad av Järven den tis mar 05 2019, 19:51, ändrad totalt 1 gång
Järven
Järven


Till överst på sidan Gå ner

Målning, wash och smuts. Empty Sv: Målning, wash och smuts.

Inlägg av cas tis mar 05 2019, 10:16

Ja, preshading är mycket enklare att göra, men det går att variera även där, vilket Caverös Invader är det färskaste exemplet på.
Postshading kan man göra på många sätt! Man behöver inte lajja med frihand heller:
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t4564p125-eduard-spitfire-kavalkad-aussie-eight-1-klar-aussie-eight-2-ny-bonus-airfix-spitfire-xii#124883

Ja, jag gör åt stora mängder tejp när jag målar Cool

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Målning, wash och smuts. Empty Sv: Målning, wash och smuts.

Inlägg av Järven tis mar 05 2019, 20:03

Ok.

Klurar lite på hur man ska få till sådana här färgskiftningar/brännskador som på utblåset har på bilden på bästa sätt.
Även plåten uppe kring raderna med kylhål är det rejält ljusare.

Preshade med ljusgrått/vitt under och lägga väldigt tunt grå huvudfärg på dom områden som är ljusast, eller postshade med ljusgrått/vitt på det den gråa huvudfärgen.

Ett tredje alternativ skulle kunna vara att "hand-dutta" på ljus färg i efterhand och polera med väldigt fin våtslip/trollull så det går ihop....eller ljusgrått/vitt under huvudfärg och sedan försiktigt polera hål fläckvis på huvudfärgen med våtslip.

Hur skulle ni ha gjort ?




Målning, wash och smuts. 111
Järven
Järven


Till överst på sidan Gå ner

Målning, wash och smuts. Empty Sv: Målning, wash och smuts.

Inlägg av cas tis mar 05 2019, 20:39

Jag hade maskerat de ljusare plåtarna och postshadat dom med ljusare färg, men de fläckiga partierna hade jag försökt köra på frighand i sprutan med väldigt mycket utspädd färg och tungan i rätt mun...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Målning, wash och smuts. Empty Sv: Målning, wash och smuts.

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet