Första sprut-offret?
+7
Caverö
Mal
cas
Azgaron
Matt_Public
Stefan E
Tobias
11 posters
Sida 4 av 4
Sida 4 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sv: Första sprut-offret?
Snyggt målat! Alltid lite risk för färgkanter med skarpa gränser!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Första sprut-offret?
Var i London över helgen - Imperial War Museum HMS Belfast, Raf Duxford och Bedlam betades av. Kanske postar lite bilder..
Spitfire Vb´an startade och flög runt lite i Duxford och Sally B var där..
Missade sen flyget från Gatwick så fick vänta ett dygn och ta British Airways från London City Airport istället. Det ledde till en spännande natt runt Victoria, Vauxhall och Westminster men ganska lite sömn (ingen)..
Anyways.. Humbrols radioaktiva senapsgas-baserade dekalvätska fortsätter att leva rövare.. Nu under ett ganska rejält lacklager (ja jag tvättade).
Får se hur mycket vädringen döljer det. Nej jag strippar inte.
Spitfire Vb´an startade och flög runt lite i Duxford och Sally B var där..
Missade sen flyget från Gatwick så fick vänta ett dygn och ta British Airways från London City Airport istället. Det ledde till en spännande natt runt Victoria, Vauxhall och Westminster men ganska lite sömn (ingen)..
Anyways.. Humbrols radioaktiva senapsgas-baserade dekalvätska fortsätter att leva rövare.. Nu under ett ganska rejält lacklager (ja jag tvättade).
Får se hur mycket vädringen döljer det. Nej jag strippar inte.
Tobias
Sv: Första sprut-offret?
Tjena Tobbe!
Dekaler, lack och dekalvätskor gör tydligen allt för att jäklas med dig!
Gillar ökencammot skarpt, så sköna färger!
Lätt, lätt, och då menar jag LÄTT slipning med ett mycket fint 4000-8000grit slippapper kanske löser det hela?
....och en annan dekalvätska / lack kombination framöver?
Mal kan säkert ge ett o annat tips...
Du får mer än gärna lägga upp lite bilder på HMS Belfast!
Jag har ju Trumpeters modell av henne i 1/350 så det vore mycket välkommet!
Stefan
Dekaler, lack och dekalvätskor gör tydligen allt för att jäklas med dig!
Gillar ökencammot skarpt, så sköna färger!
Lätt, lätt, och då menar jag LÄTT slipning med ett mycket fint 4000-8000grit slippapper kanske löser det hela?
....och en annan dekalvätska / lack kombination framöver?
Mal kan säkert ge ett o annat tips...
Du får mer än gärna lägga upp lite bilder på HMS Belfast!
Jag har ju Trumpeters modell av henne i 1/350 så det vore mycket välkommet!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Första sprut-offret?
Ja vid det här bygget vill de inte samarbeta alls. Måste ju köpa och Prova Micros tillsammans med Gunze för jag gillar de färgerna!
Lacken är ganska tjock och det känns ingenting alls av skadorna utanpå, det är under liksom.. Man kan fixa det men jag är inte beredd att göra jobbet. Bygger hellre en ny modell (och gör den bättre, hehe).
Skall fixa bilder på HMS Belfast! Kändes inte så stor där hon låg, helt klart mindre från håll än jag föreställt mig - men med nio "våningar" innuti fanns ALLT där. Fin och rymlig stridsledningscentral bl a.. Tråd kommer! (Min kamera/telefon tog slut men kompisen tog många, bättre och finare kort så väntar också på dem)
Lacken är ganska tjock och det känns ingenting alls av skadorna utanpå, det är under liksom.. Man kan fixa det men jag är inte beredd att göra jobbet. Bygger hellre en ny modell (och gör den bättre, hehe).
Skall fixa bilder på HMS Belfast! Kändes inte så stor där hon låg, helt klart mindre från håll än jag föreställt mig - men med nio "våningar" innuti fanns ALLT där. Fin och rymlig stridsledningscentral bl a.. Tråd kommer! (Min kamera/telefon tog slut men kompisen tog många, bättre och finare kort så väntar också på dem)
Tobias
Sv: Första sprut-offret?
Jag håller med Fantomen. Varsam slipning är nog det lindrigaste tilltaget.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Första sprut-offret?
Eller ny dekal ovanpå?
Skadan ligger under en hel del lack och känns inte alls utanpå..
Skadan ligger under en hel del lack och känns inte alls utanpå..
Tobias
Sv: Första sprut-offret?
Dekalvätskor o lack.....ett jucklo.....
Viktigs är att dekalvvätskan som mjukgör endast ligger på dekalen....ok pyttelite utanför....iom med den mjukgör ju dekalen så den går der i panel linjen....men den mjukgör även lacken....
Så därför inte flöda...
Har lacken blivit mjuk så låt torka härds då finheravtryck lätt görs av misstag.
Notera även att dekalvätskor som ligger kvar i en pöl på modellen kan görs fula blekrinn...så pensel eller tops försiltigt ta överflöd bort......
Nu till Saken...
vad jag kan se så har du även fått Apelsinskals finnish som oxå måsre fixas...annars kommet washer leva rövare m dig....
Detta fixas easy peasy tyvärr åker dekalerna...vilket betyder båda vingar såvida du inte har en spare i samma storlek o kulör....
det är endast vingen som ska fixxas så maska av...
Få bort den gamla dekalen...ex tejp...den river m sig stora delar....
step 1....fint slip papper mimst 2000grit och vatten...
viktiga är inget jättetryck på pappret risk för lacken korvar sig istället.....slipa vingarna.....
nerslipat o matt sen färg....fint..tunt ljusgrå (prima inte)..sen preshade...sen camo...sen klarlack...voila...sen nya dekaler....
altså du målar inte om hela vingen utan berörda område....
notera...jag patchade m än halva vingen i en dekal goof på min 109...med ovanstående metod.....och det synns inte...iom är mkt nogrann m lackjobb....
Dekaler kanske nån på forumet kanske har nya......till skänks eller salu billigt ...alt
Denna spit ska vi få ihop fint serru...ha tålamod
nu till klarlacken......du fått till lite nasty m apelsinskal..inte kul o hånder även mig nångång...saken är att antingen är färgen är för tjock...för högt tryck osv...olika faktorer...färgen hinner torka innan den landat...vilket innebär gropig yta...japp mellsnslip för o få bort....m mkt mkt fint våtslip o vatten....
försöker man lacka bort det....det blir värrr bara...lika bra o fixa tidigt så ksn tom bara få bort apelsinskals effekten utan o påverka underfärg om man e skillad m papperet o galet fint gritt ex 4000 o uppåt...
tips för indvika appelsin effekt....
lagom tryck...förgen ska vara utspädd korrekt, färgen måste gå på tunt och "vått" (inte så det kan rinna o krypa under).....och ett måste för en mkt fin yta...ha i lite retarder, färhen får en chans att själutjämna....
Japp detta är vad jag skulle gjort, även sammlad erfarenhet på ett par år....
Viktigs är att dekalvvätskan som mjukgör endast ligger på dekalen....ok pyttelite utanför....iom med den mjukgör ju dekalen så den går der i panel linjen....men den mjukgör även lacken....
Så därför inte flöda...
Har lacken blivit mjuk så låt torka härds då finheravtryck lätt görs av misstag.
Notera även att dekalvätskor som ligger kvar i en pöl på modellen kan görs fula blekrinn...så pensel eller tops försiltigt ta överflöd bort......
Nu till Saken...
vad jag kan se så har du även fått Apelsinskals finnish som oxå måsre fixas...annars kommet washer leva rövare m dig....
Detta fixas easy peasy tyvärr åker dekalerna...vilket betyder båda vingar såvida du inte har en spare i samma storlek o kulör....
det är endast vingen som ska fixxas så maska av...
Få bort den gamla dekalen...ex tejp...den river m sig stora delar....
step 1....fint slip papper mimst 2000grit och vatten...
viktiga är inget jättetryck på pappret risk för lacken korvar sig istället.....slipa vingarna.....
nerslipat o matt sen färg....fint..tunt ljusgrå (prima inte)..sen preshade...sen camo...sen klarlack...voila...sen nya dekaler....
altså du målar inte om hela vingen utan berörda område....
notera...jag patchade m än halva vingen i en dekal goof på min 109...med ovanstående metod.....och det synns inte...iom är mkt nogrann m lackjobb....
Dekaler kanske nån på forumet kanske har nya......till skänks eller salu billigt ...alt
Denna spit ska vi få ihop fint serru...ha tålamod
nu till klarlacken......du fått till lite nasty m apelsinskal..inte kul o hånder även mig nångång...saken är att antingen är färgen är för tjock...för högt tryck osv...olika faktorer...färgen hinner torka innan den landat...vilket innebär gropig yta...japp mellsnslip för o få bort....m mkt mkt fint våtslip o vatten....
försöker man lacka bort det....det blir värrr bara...lika bra o fixa tidigt så ksn tom bara få bort apelsinskals effekten utan o påverka underfärg om man e skillad m papperet o galet fint gritt ex 4000 o uppåt...
tips för indvika appelsin effekt....
lagom tryck...förgen ska vara utspädd korrekt, färgen måste gå på tunt och "vått" (inte så det kan rinna o krypa under).....och ett måste för en mkt fin yta...ha i lite retarder, färhen får en chans att själutjämna....
Japp detta är vad jag skulle gjort, även sammlad erfarenhet på ett par år....
Mal
Sv: Första sprut-offret?
Oxå...mkt som jag brukar när det är patchjobb...
arbeta m hela berörda paneler....lättare få det riktigt snyggt
arbeta m hela berörda paneler....lättare få det riktigt snyggt
Mal
Sv: Första sprut-offret?
Fotot förstärker nog det där med lacken, syns knappt på riktigt. Inget problem med washer heller.
Lackade lite mera på dekalen, dämpade det ganska mycket.
Lackade lite mera på dekalen, dämpade det ganska mycket.
Tobias
Sv: Första sprut-offret?
Ah...gött....bilderna övedrev effekten ....de har ju en förmåga att göra det.....
Samt grymmt att du får till det...för bygget ser jäkligt bra ut....inte mkt kvar nu
Samt grymmt att du får till det...för bygget ser jäkligt bra ut....inte mkt kvar nu
Mal
Sv: Första sprut-offret?
Ja just apelsinskalseffekt iaf, såg det knappt förrän på bilderna - men jag ser ibland när jag lägger på det att det kan tendera bli så..
Försöker ringa dig senare! Såg att jag missat samtal..
Försöker ringa dig senare! Såg att jag missat samtal..
Tobias
Sv: Första sprut-offret?
(Tittar på stashen med Spitfire-modeller, och tittar sen på byggbordet. Nej, inte dags att börja på en riktigt än, men jag gråter lite inombords, fast det var ju den där S31 som måste blir klar....)
Sånär som den dekalen så ser det ju helhärligt ut!
Top notch och allt sånt
Sånär som den dekalen så ser det ju helhärligt ut!
Top notch och allt sånt
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Första sprut-offret?
Weltklasse!
Eftersom det är en ökenmaskin så kan man alltid skylla dekalens skick på värmen eller att någon drägelsnarkande mekaniker med särdeles frätande andedräkt sovit middag på vingen. Ökenvansinne gör stygga saker med folk.
Eftersom det är en ökenmaskin så kan man alltid skylla dekalens skick på värmen eller att någon drägelsnarkande mekaniker med särdeles frätande andedräkt sovit middag på vingen. Ökenvansinne gör stygga saker med folk.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Första sprut-offret?
Så snygg den är!
...men släpp den nu, den är färdig....
...börja på något nytt... eller gör något gammalt färdigt!
Stefan
...men släpp den nu, den är färdig....
...börja på något nytt... eller gör något gammalt färdigt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Första sprut-offret?
Ser helt lysande ut
Mee love spit + ökencamo.
Lite hård panellinjewash men krispig och fin.
SNYGGEBYGGE
Mee love spit + ökencamo.
Lite hård panellinjewash men krispig och fin.
SNYGGEBYGGE
Caverö
Sv: Första sprut-offret?
Snygg ökenspit! Bra jobbat Tobias!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sida 4 av 4 • 1, 2, 3, 4
Liknande ämnen
» Första MiG:en
» första bygget på 10 år.
» Marockos första F-16
» Min första 1/32, Revell Spit
» GB #38: Första världskriget
» första bygget på 10 år.
» Marockos första F-16
» Min första 1/32, Revell Spit
» GB #38: Första världskriget
Sida 4 av 4
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet