Min första 1/32, Revell Spit
+9
Tobias
Matt_Public
Janne.S
Azgaron
Stefan E
Mal
Caverö
Marlin
Erik
13 posters
Sida 1 av 6
Sida 1 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Min första 1/32, Revell Spit
Hej!
Här kommer mitt första bygge på detta forum. Brukar hålla till på britmodeller som jag hittade när jag började med den här hobbyn för lite mer än ett år sen men nu har jag blivit övertalad av Mal (Juha) att komma hit också.
Snabbt om mig: Är 25år gammal, pluggar på Uppsala Universitet och har funnit att den här hobbyn är ett utmärkt sätt att kombinera två av mina intressen, nämligen flyg och historia. Två andra stora intressen är musik och motocross.
Om bygget: Har alltid velat bygga Tamiyas 1/32 Spit mk.IX men känt att jag behöver vänta med det så har därför byggt mest WWII i 1/48 fram till nu för att träna helt enkelt. När Revell släppte deras nya Spit så kändes det givet att ge den ett försök och framförallt att prova på 1/32, en skala som verkligen fallit mig i smaken!
Jag har kommit en bit på väg men jag får väl hålla liiite på bilderna så det blir lite spänning!
/Erik
Det är framförallt i i cockpit som skillnaden mellan 1/48 och 1/32 är tacksam, man ser faktiskt vad man håller i! Provade att dra lite kablar till diverse kontroller för första gången genom att använda blytråd. När jag stängde kontoret så var det bara styrspakens tre kablar som jag behöll och målade, de andra behåller jag på plats nästa gång.
För att kunna ha flapsen stängda behövde jag ta bort en del material på själva klaffen och vingens överkant. Dremeln kom till räddning!
Höjdrodren får man också klippa lite i...
Men passformen är mycket god, här var allt torrpassat och limfogarna är inte slipade. Den där lilla plastplutten ovanpå rodret skapar en del huvudvärk och jag är uppriktigt förvånad över att den fortfarande inte gått av med tanke på hur många gånger den böjts åt alla möjliga håll.
Många klagar på nitningen på kroppen vilken jag kan hålla med om är i tyngsta laget. Den på vingarna är däremot väldigt fin vilket är konstigt och samma avvikande beteende kan man skåda på stabbens över och undersida: ovansidan väldigt fin, undersidan väldigt tungt nitad.
Sammantaget börjar det se ut som en Spitfire!
Här kommer mitt första bygge på detta forum. Brukar hålla till på britmodeller som jag hittade när jag började med den här hobbyn för lite mer än ett år sen men nu har jag blivit övertalad av Mal (Juha) att komma hit också.
Snabbt om mig: Är 25år gammal, pluggar på Uppsala Universitet och har funnit att den här hobbyn är ett utmärkt sätt att kombinera två av mina intressen, nämligen flyg och historia. Två andra stora intressen är musik och motocross.
Om bygget: Har alltid velat bygga Tamiyas 1/32 Spit mk.IX men känt att jag behöver vänta med det så har därför byggt mest WWII i 1/48 fram till nu för att träna helt enkelt. När Revell släppte deras nya Spit så kändes det givet att ge den ett försök och framförallt att prova på 1/32, en skala som verkligen fallit mig i smaken!
Jag har kommit en bit på väg men jag får väl hålla liiite på bilderna så det blir lite spänning!
/Erik
Det är framförallt i i cockpit som skillnaden mellan 1/48 och 1/32 är tacksam, man ser faktiskt vad man håller i! Provade att dra lite kablar till diverse kontroller för första gången genom att använda blytråd. När jag stängde kontoret så var det bara styrspakens tre kablar som jag behöll och målade, de andra behåller jag på plats nästa gång.
För att kunna ha flapsen stängda behövde jag ta bort en del material på själva klaffen och vingens överkant. Dremeln kom till räddning!
Höjdrodren får man också klippa lite i...
Men passformen är mycket god, här var allt torrpassat och limfogarna är inte slipade. Den där lilla plastplutten ovanpå rodret skapar en del huvudvärk och jag är uppriktigt förvånad över att den fortfarande inte gått av med tanke på hur många gånger den böjts åt alla möjliga håll.
Många klagar på nitningen på kroppen vilken jag kan hålla med om är i tyngsta laget. Den på vingarna är däremot väldigt fin vilket är konstigt och samma avvikande beteende kan man skåda på stabbens över och undersida: ovansidan väldigt fin, undersidan väldigt tungt nitad.
Sammantaget börjar det se ut som en Spitfire!
Erik
Sv: Min första 1/32, Revell Spit
Tack Bosse! Började precis gå igenom ditt Mig-bygge, mycket trevlig läsning!
Erik
Sv: Min första 1/32, Revell Spit
Välkommen hit
Och det är inget litet projekt du drar igång med här på forumet, det gillar vi och spittar älskar vi (vissa) alla
Och det är inget litet projekt du drar igång med här på forumet, det gillar vi och spittar älskar vi (vissa) alla
Caverö
Sv: Min första 1/32, Revell Spit
Tack för det Caverö!
Passformen är överlag god även om den är lite slapp, det är liksom inget som klickar på plats men man kan oftast få den mjuka plasten dit man vill. Två ställen krävde dock återkommande spackeljobb och det var främre huven...
samt vingarnas anslutning till kroppen i bakkant.
Fick någorlunda ordning på det till slut tror jag men den skarpögde ser att jag tappat bort pansarglaset som av någon anledning är gjuten som enskild del. Den här flygmaskinen tillhör tydligen någon som lättat den på allt "onödigt".
Passformen är överlag god även om den är lite slapp, det är liksom inget som klickar på plats men man kan oftast få den mjuka plasten dit man vill. Två ställen krävde dock återkommande spackeljobb och det var främre huven...
samt vingarnas anslutning till kroppen i bakkant.
Fick någorlunda ordning på det till slut tror jag men den skarpögde ser att jag tappat bort pansarglaset som av någon anledning är gjuten som enskild del. Den här flygmaskinen tillhör tydligen någon som lättat den på allt "onödigt".
Erik
Sv: Min första 1/32, Revell Spit
Raskt vidare till målning av undersidan. Jag brukar aldrig förskugga min målning men med den ljusa undersidan i sky tänkte jag att det kunde bli intressant. Testade därför att skugga med dark earth, samma bruna som jag senare använder i camot.
Både längs panellinjerna och lite mottlat över panelerna. Jag har sett att Janne använder lite samma teknik i sitt skuggande och det tycker jag är lite av en förutsättning om man ska få den här tekniken att se bra ut utan att bygga på med massor av efterskuggning.
Och såhär blev det. Det är i såna här lägen jag önskar att man hade en riktig kamera för att kunna visa effekten helt och hållet men om jag ska beskriva den på ett sätt så ser den ut att vara ett klockrent underlag för kraftig vädring. Ska se till att ta lite vettigare bilder i dagsljus så kanske det syns bättre, det blev en väldigt gul ton över det hela här.
Både längs panellinjerna och lite mottlat över panelerna. Jag har sett att Janne använder lite samma teknik i sitt skuggande och det tycker jag är lite av en förutsättning om man ska få den här tekniken att se bra ut utan att bygga på med massor av efterskuggning.
Och såhär blev det. Det är i såna här lägen jag önskar att man hade en riktig kamera för att kunna visa effekten helt och hållet men om jag ska beskriva den på ett sätt så ser den ut att vara ett klockrent underlag för kraftig vädring. Ska se till att ta lite vettigare bilder i dagsljus så kanske det syns bättre, det blev en väldigt gul ton över det hela här.
Senast ändrad av Erik den mån 09 feb 2015, 19:48, ändrad totalt 1 gång
Erik
Sv: Min första 1/32, Revell Spit
Ja det ser något sandfärgat ut men preshaden är fin och diskret.
Caverö
Sv: Min första 1/32, Revell Spit
Snyggt!
Varmt välkommen till vårt forum!
Du går ut hårt med ett kanonbygge, och en Spitfire av alla flygplan, min största kärlek bland allt som har vingar (eller rotorer)!
Oroa dig inte för pansarglaset på vindrutan, en Mk.I/II skall inte ha den!
Stefan
Varmt välkommen till vårt forum!
Du går ut hårt med ett kanonbygge, och en Spitfire av alla flygplan, min största kärlek bland allt som har vingar (eller rotorer)!
Oroa dig inte för pansarglaset på vindrutan, en Mk.I/II skall inte ha den!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Min första 1/32, Revell Spit
Välkommen till forumet, Erik! Trevligt med en Spitfire! Ser ju bra ut så långt!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Min första 1/32, Revell Spit
Välkommen till Forumet, Erik
Vajjert snidat och intressant preshade
Vajjert snidat och intressant preshade
Janne.S- Moderator
Sv: Min första 1/32, Revell Spit
Varmt välkommen till vansinnet!
Det finns betydligt sämre sätt att introducera sig på än en Spitfire, och den här ser ju dessutom ut att bli heltjusig. Hurra!
Det finns betydligt sämre sätt att introducera sig på än en Spitfire, och den här ser ju dessutom ut att bli heltjusig. Hurra!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Min första 1/32, Revell Spit
Ah, fler Spifire-byggare, trevligt! Snyggt är det med!
Välkommen!
Välkommen!
Tobias
Sv: Min första 1/32, Revell Spit
Stefan E skrev:Oroa dig inte för pansarglaset på vindrutan, en Mk.I/II skall inte ha den!
Där ser man, sällan man har sånt flyt!
Tack alla för det varma välkomnandet! Kul också att Spitfires verkar så uppskattade då jag sett att dom anses vara lite väl tråkiga på andra forum.
Jag har provat att sätta upp smådelar på tandpetare som jag sett Janne göra och det kommer jag fortsätta med, jäklar vad snabbt det gick att prajma när man väl fått delarna på plats.
På tal om smådelar så är det en av de saker jag gör annorlunda mot mina tidigare byggen, nämligen att inte vänta med det till sist för då har jag märkt att jag har lätt för att köra fast. Man känner att man är mer eller mindre klar och så ska man helt plötsligt börja fippla med landningsställ.
Blev klar med snurran först.
Baksidan på bladen vädrade jag något. Tanken är att jag ska bryta upp det svarta både fram och bak på bladen lite också, tror jag gör det med pigment senare.
Lite ojämnt resultat i slitningen men det blir väl så i början innan man fått rutin på det, det sista bladet är mest likt vad jag eftersträvade.
Senast ändrad av Erik den mån 09 feb 2015, 17:56, ändrad totalt 1 gång
Erik
Sv: Min första 1/32, Revell Spit
Det där ser du ut att få till alldeles utmärkt. Välkommen hit!
linusorn
Sv: Min första 1/32, Revell Spit
Ruggigt snygg start :-P
Tycker det översta bladet var riktigt snyggt, det såg verkligt ut, fast jag tror att jag är ute och cyklar ibland :-)
Tycker det översta bladet var riktigt snyggt, det såg verkligt ut, fast jag tror att jag är ute och cyklar ibland :-)
frznlogic
Sv: Min första 1/32, Revell Spit
Tack tack!
Arbetet gick vidare med camomålning. Först dark earth som gick på silkeslent.
Perfekt tänkte jag, jag kör det gröna på frihand. Icke, denna kom jag inte alls överens med av någon anledning och inte heller stannade jag upp och omvärderade så nu har jag en hel del grönt som måste målas över med brunt för att skärpa till linjerna. Tidskrävande! Men det här omarbetet lär jag inte glömma så nästa gång tar jag mig tid att göra det ordentligt från början. Provade att maska med häftmassa.
Resterna från häftmassan såg gräsliga ut först men det gick bort genom att dutta med annan häftmassa över spåren.
Arbetet gick vidare med camomålning. Först dark earth som gick på silkeslent.
Perfekt tänkte jag, jag kör det gröna på frihand. Icke, denna kom jag inte alls överens med av någon anledning och inte heller stannade jag upp och omvärderade så nu har jag en hel del grönt som måste målas över med brunt för att skärpa till linjerna. Tidskrävande! Men det här omarbetet lär jag inte glömma så nästa gång tar jag mig tid att göra det ordentligt från början. Provade att maska med häftmassa.
Resterna från häftmassan såg gräsliga ut först men det gick bort genom att dutta med annan häftmassa över spåren.
Erik
Sv: Min första 1/32, Revell Spit
Ser bra ut! Snygga propellerblad! Häftmassemaskering är nog att föredra framför frihand, då de hade ganska skarpa skiljelinjer. Gäller som sagt att få bort resterna från häftmassan.
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Min första 1/32, Revell Spit
Tack Håkan!
Ja det ser mycket bättre ut nu, förhoppningsvis är camot klart den här veckan. Har tenta både fredag och lördag plus firande på lördag så jag sätter mina förhoppningar till söndag.
Ja det ser mycket bättre ut nu, förhoppningsvis är camot klart den här veckan. Har tenta både fredag och lördag plus firande på lördag så jag sätter mina förhoppningar till söndag.
Erik
Sv: Min första 1/32, Revell Spit
Stefan E skrev:
Oroa dig inte för pansarglaset på vindrutan, en Mk.I/II skall inte ha den!
Hmm...
Som vanligt var jag lite för snabb....
Tidiga modeller av Spitfire (Mk.I och Tidiga Mk.II) hade inte pansarglaset, men senare Mk.II kunde ha det.
En bister läxa från Slaget om Storbrittannien!
Samma gäller "nackskottet", dvs pansarplåten bakom pilotens huvud.
Senare modeller av Spitfire fick alltmer bepansring, särskilt runt piloten.
Ditt bygge går framåt med stormsteg!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Min första 1/32, Revell Spit
Stefan E skrev:Stefan E skrev:
Oroa dig inte för pansarglaset på vindrutan, en Mk.I/II skall inte ha den!
Hmm...
Som vanligt var jag lite för snabb....
Tidiga modeller av Spitfire (Mk.I och Tidiga Mk.II) hade inte pansarglaset, men senare Mk.II kunde ha det.
Då är det en tidig modell!
Erik
Sv: Min första 1/32, Revell Spit
Fick plötslig eld i baken och bestämde mig för att slutföra camot på vingarna. Det gick bra men det finns ett flertal bruna fält på båda vingarna som har en del mörka/gröna fläckar. Det är så det blir när jag gav mig själv merjobb genom att inte maska av direkt efter första lagret med brunt. Kommer gå över med ett lager till där så det ser bättre ut efter inspektion i dagsljus. Istället för att måla camot en gång har jag snart gjort det fyra gånger, inget misstag jag gör om!
Erik
Sv: Min första 1/32, Revell Spit
Men dra mig baklänges!
Ny på forumet och presenterar sig direkt med en stor Spit!?
Ett utomordentligt tilltag!
Välkommen hit, på alla de sätt
Ny på forumet och presenterar sig direkt med en stor Spit!?
Ett utomordentligt tilltag!
Välkommen hit, på alla de sätt
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Min första 1/32, Revell Spit
Erik.....
Yep....vet vad du snackar om...been there.....
Sånt händer...och vet du vad.....det kommer inte vara sista gången även hur jävla nogran man är så......händer nåt...men skilsen är o fixa det samt bygger upp dem snabbt med...
Som sagt ser sjukt snyggt ut...gillar detta verkligen, ska bli kul o se denna med mer färg....
Yep....vet vad du snackar om...been there.....
Sånt händer...och vet du vad.....det kommer inte vara sista gången även hur jävla nogran man är så......händer nåt...men skilsen är o fixa det samt bygger upp dem snabbt med...
Som sagt ser sjukt snyggt ut...gillar detta verkligen, ska bli kul o se denna med mer färg....
Mal
Sv: Min första 1/32, Revell Spit
cas skrev:Men dra mig baklänges!
Ny på forumet och presenterar sig direkt med en stor Spit!?
Ett utomordentligt tilltag!
Välkommen hit, på alla de sätt
Man tackar!
Slutförde camot, det vill säga förbättrade de bruna fälten. Sedan klarlackade jag hela kärran och äntligen verkar det som att jag har fattat hur man gör, har alltid fått en grynig yta vid detta moment tidigare men nu blev det blankt och fint.
Tyvärr innebar detta framsteg två steg bakåt då jag var ovarsam och fick massor av klädfibrer i lacken. När jag slipade väck dessa så slipade jag visst också bort en del av det bruna jag nyss målat så det behöver bättras igen hehe. Nåja, snart kanske det går framåt på riktigt.
Det bygger skills som du säger Juha.
Erik
Sida 1 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Liknande ämnen
» Griffon-Spit..
» Eduard Spit..
» Spit on floats and Luft46 with Me P-1111...men också en liten T6:a...
» Mini-Spit - Airfix Supermarine Sptifire MkIa (A01071A)
» Mini-Spit - Airfix Supermarine Sptifire MkIa (A01071A)1:72 - färdig, typ....
» Eduard Spit..
» Spit on floats and Luft46 with Me P-1111...men också en liten T6:a...
» Mini-Spit - Airfix Supermarine Sptifire MkIa (A01071A)
» Mini-Spit - Airfix Supermarine Sptifire MkIa (A01071A)1:72 - färdig, typ....
Sida 1 av 6
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|