IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Min första 1/32, Revell Spit

+9
Tobias
Matt_Public
Janne.S
Azgaron
Stefan E
Mal
Caverö
Marlin
Erik
13 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 2 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Gå ner

Min första 1/32, Revell Spit - Sida 2 Empty Sv: Min första 1/32, Revell Spit

Inlägg av Janne.S mån feb 23 2015, 02:13

Alltid e det nått som jäklas Razz

Måningen ser mysig ut i alla fall Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Min första 1/32, Revell Spit - Sida 2 Empty Sv: Min första 1/32, Revell Spit

Inlägg av Mal mån feb 23 2015, 09:21

Grymt.....tunna lager...färgen på "vått" utan rinn tog ett jäkla tag innan man fixa det....så blir det slätt....samt mellanslip m våtslip papper fine gritt 2000 o uppåt för knocka av ev micto fel .....

Samt när man kör tjnna lager så kan man få bort micro fibrerna lätt Wink....

Skaffa mjuk sminkborste...köt m sån o "dammar" av innan målning...sjukt bra i ha......
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Min första 1/32, Revell Spit - Sida 2 Empty Sv: Min första 1/32, Revell Spit

Inlägg av Erik mån feb 23 2015, 23:08

Janne.S skrev:Alltid e det nått som jäklas Razz

Varenda gång!

Mal skrev:Skaffa mjuk sminkborste...köt m sån o "dammar" av innan målning...sjukt bra i ha......

En sån har jag redan snott av tjejen! Very Happy

Var inlämning på ett arbete igår så idag har jag äntligen fått lite gjort. Började med att fixa till camot igen och bättra några andra ställen som inte hade skött sig. Sen var det egentligen dags för dekaler men jag har viss dekalskräck, brukar måla det jag kan. När jag höll dekalarket i handen så slog det mig att jag har ju en rundskärare som jag aldrig använt. Vips fram med den och experimenten började för att få till bra rundlar. Tanken var att prova på de undre rundlarna först, de syns minst och det skulle bara vara två fält att måla, det röda fältet är som en separat dekal på arket så jag tänkte måla det blå och vita. De rundlarna är precis 40mm breda så jag tog och satte två bitar 40-tejp över varandra.

Min första 1/32, Revell Spit - Sida 2 0212FFE6-B78F-41D0-98B2-1273E7BF1C32_zpsx7z3u47e

Förresten gäller det att passa sig när man ska använda den här skäraren märkte jag, verkar som att det är när man har mycket lutning på den som det kan gå såhär. Inte särskilt runt...

Min första 1/32, Revell Spit - Sida 2 40AFC6AA-1BA8-47F5-9632-0187F80A720B_zpsclwe3xng

Detta målade jag sedan med vitt med lite grått i som jag sedan målade endast vit på för högdagrar, för att liva upp det lite,

Min första 1/32, Revell Spit - Sida 2 911C8DCD-F71A-4D32-8184-8C8BD154469B_zpswbofw5qp

Min första 1/32, Revell Spit - Sida 2 8C91974D-5947-461C-8031-12C475E1726D_zpsf7lpmpwf

Planen var sen att maska av det vita som en cirkel i mitten för att kunna måla det blå fältet. Man vill ju gå från ljust till mörkt för att det täcker bättre och man behöver inte göra rent sprutan lika noggrant mellan färgerna. Allt var väl tills jag inser att jag inte kommer kunna maska av mittencirkeln pga de uppstickande former som finns där. Det område som ska vara blått är däremot helt slätt och fint så jag lade om planen till att måla det blå först för att sedan maska av det för att kunna göra den vita mitten sist. Puh.
Missade att ta några bilder eftersom hjärnkontoret var överbelastat med lösningstänk.

Test för att se att det är rätt bredd på tejpen.

Min första 1/32, Revell Spit - Sida 2 E59D4FFB-FEAF-4B2E-882F-F129F0F93893_zpsy46wo74o

Den första blev bra tycker jag, lite bättringsarbete på det blå som har runnit under masken bara. Lagt på det för tungt uppenbarligen.

Min första 1/32, Revell Spit - Sida 2 07E6B36C-E01D-4F18-8795-4DD4488D5FD9_zpstbr6r3wc

Den andra blev egentligen av precis samma kvalité men när jag skulle dra av masken så drog jag lillfingret rakt i det vita som ännu inte torkat. Blir till att slipa och göra om.

Min första 1/32, Revell Spit - Sida 2 F2234850-B961-4D24-AF9F-CE8FF1FAC84E_zpspq4x93bd

Erik


Till överst på sidan Gå ner

Min första 1/32, Revell Spit - Sida 2 Empty Sv: Min första 1/32, Revell Spit

Inlägg av Mal mån feb 23 2015, 23:39

Grymt......det fixar du easy peasy....du har ju maskat....detta ser kalas ut...gillas mkt....


Det missöddet, easy fixin....Du har ju redan visat prov på dina skills Smile
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Min första 1/32, Revell Spit - Sida 2 Empty Sv: Min första 1/32, Revell Spit

Inlägg av Erik tis feb 24 2015, 00:03

Tack! Var kul att testa nåt man skurit ut själv. Får bli en riktig skärmaskin om ett tag dock, ingen vidare precision i den där rundskäraren. Då kan man ju bara massproducera, även masker för camo och splinter mm. 
Kommer använda dekalerna på ovansidan. Hur skär man bäst ut stora runda dekaler egentligen? Tänker kanske att jag ska testa rundskäraren igen då, fast för att få ut dekaler.

Erik


Till överst på sidan Gå ner

Min första 1/32, Revell Spit - Sida 2 Empty Sv: Min första 1/32, Revell Spit

Inlägg av Azgaron tis feb 24 2015, 00:24

Snyggt målat! Tråkigt med såna små missöden, men det fixar du easy peasy som Mal säger! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Min första 1/32, Revell Spit - Sida 2 Empty Sv: Min första 1/32, Revell Spit

Inlägg av Mal tis feb 24 2015, 01:35

Vi snackades vid i tel....

Sa det att man har sex rundlar att sätta....man fixar alla fem perfekt.....en av dem jäklas anringen sprayläck under masken eller så kryper en gnutta prz i en panel linje....lol....så ere i maskandets värld....det kommer man inte ens undan m en skär maskin skurna masker....

vinylmasker över nån detalj är jäkligare (jepp vet då jag kört såna med).

Jag konmer skaffa en skärmaskin inom kort......mera komplexa masker...siffror/bokstäver m outlline osv....samt precis som du påpekat just brittiska rundlar då man verkligen har flera ringar....så är den överlägsen...men man får ta se över om det är värt det kontra köpa färdiga....men dwt är roligare göra sina egna Wink

Kollat på vids o forum...ska gå bra o skära maskerings tejp även plastic card till en viss gräns...så man kan få gram fina profiler.

dock så finns en minigräns hur små masker ä....ca5mm sägs det men jag har sett mindre masker från dem maskinerna gjort.


Hittat för ca 2200 då jag snabbgooglade....
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Min första 1/32, Revell Spit - Sida 2 Empty Sv: Min första 1/32, Revell Spit

Inlägg av Stefan E tis feb 24 2015, 09:12

Verkligen snyggt fixat!  cheers

Har köpt en likadan skärare men inte vågat testa den "skarpt" ännu.   What a Face

Cammot blev också jäkligt snyggt, blir bra det här.

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Min första 1/32, Revell Spit - Sida 2 Empty Sv: Min första 1/32, Revell Spit

Inlägg av Erik tis feb 24 2015, 13:06

Azgaron skrev:Snyggt målat! Tråkigt med såna små missöden, men det fixar du easy peasy som Mal säger! Smile

Håkan

Tack! Haha ja jag får ta och göra det, tänker att jag lägger en mask som täcker rundeln och sedan bättrar sky-färgen.

Mal skrev:Vi snackades vid i tel....

Sa det att man har sex rundlar att sätta....man fixar alla fem perfekt.....en av dem jäklas anringen sprayläck under masken eller så kryper en gnutta prz i en panel linje....lol....så ere i maskandets värld....det kommer man inte ens undan m en skär maskin skurna masker....

vinylmasker över nån detalj är jäkligare (jepp vet då jag kört såna med).

Jag konmer skaffa en skärmaskin inom kort......mera komplexa masker...siffror/bokstäver m outlline osv....samt precis som du påpekat just brittiska rundlar då man verkligen har flera ringar....så är den överlägsen...men man får ta se över om det är värt det kontra köpa färdiga....men dwt är roligare göra sina egna Wink

Hittat för ca 2200 då jag snabbgooglade....

Mm jag vet, vinylmasker formar sig inte lika bra och vinylmaterialet är dyrare så skulle jag skaffa maskin skulle jag köra kabukitejp såklart. Går att köpa såna masker från Maketar redan som du vet och så finns det dom som gör specialbeställningar till bra priser men det vore stor frihet att kunna göra det själv. Vad jag menar med att precisionen är dålig nu ser man om man följer den yttersta cirkeln, flera små kanter, inte helt runt. Hittade en bild från Lancastern (mitt första bygge) som jag använde vinylmasker till. Perfekt resultat men ytorna var också mer tacksamma. Borde målat med en mörkare röd i rundeln ser jag nu dock, blev för ljust mot den vita bakgrunden om man jämför mot bokstäverna som är målade med samma mix men direkt på det svarta.

Min första 1/32, Revell Spit - Sida 2 Image69_zps0469086b

Stefan E skrev:Verkligen snyggt fixat!  cheers

Har köpt en likadan skärare men inte vågat testa den "skarpt" ännu.   What a Face

Cammot blev också jäkligt snyggt, blir bra det här.

Stefan  Very Happy

Tack!

Erik


Till överst på sidan Gå ner

Min första 1/32, Revell Spit - Sida 2 Empty Sv: Min första 1/32, Revell Spit

Inlägg av Erik tis feb 24 2015, 20:16

Har mÅlat över det blå med sky och slipat ner det vita med fingeravtrycket. Testade också att dra på en dekal på vingen och jag måste säga att min dekalskräck är något dämpad, syns ju en hel del detaljer igenom. 

Min första 1/32, Revell Spit - Sida 2 33BFFBEF-20C1-4180-B8F1-8A4CCF36A2CA_zps9qej1xty

Erik


Till överst på sidan Gå ner

Min första 1/32, Revell Spit - Sida 2 Empty Sv: Min första 1/32, Revell Spit

Inlägg av Janne.S tis feb 24 2015, 20:45

Prydlig rundel Very Happy

Man kan alltid pilla på dekaler med tandpetare och annat för att få ner dom i detaljerna, jag brukar skära dekalerna efter panellinjerna.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Min första 1/32, Revell Spit - Sida 2 Empty Sv: Min första 1/32, Revell Spit

Inlägg av Mal tis feb 24 2015, 20:49

Snyggt....dem gick verkligen ner....alt poppar ut sådär fint Wink

Jupp....får jag jämt göra....skära i dem...punktera...micro sol mångs vändor mm...samt de går sönder på det ......på dem få jag använder.....vi är iaf inte kompisar o kommer inte bli det på länge What a Face

Ps haft oflax m dem o varit gamla osv.... Wink
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Min första 1/32, Revell Spit - Sida 2 Empty Sv: Min första 1/32, Revell Spit

Inlägg av Azgaron ons feb 25 2015, 09:41

Snyggt! Den dekalen sitter ju fint där! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Min första 1/32, Revell Spit - Sida 2 Empty Sv: Min första 1/32, Revell Spit

Inlägg av Matt_Public ons feb 25 2015, 11:48

Prydligt dekal-arbete, jojomän! drunken
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Min första 1/32, Revell Spit - Sida 2 Empty Sv: Min första 1/32, Revell Spit

Inlägg av Caverö ons feb 25 2015, 21:35

Jättefint jobbat med dekal och målning, jak klantar mig hela tiden känns det som så det är bara att vänja sig.

Dekaler skall man inte vara rädd för men det är snyggenajs att måla cheers
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Min första 1/32, Revell Spit - Sida 2 Empty Sv: Min första 1/32, Revell Spit

Inlägg av Erik tor feb 26 2015, 18:18

Tack grabbar! Kommer tillbaka till Uppsala på lördag så då tänker jag dra på resten av dekalerna. Rundeln gick på så fint så ser ingen anledning att tampas med egna masker på det här bygget som är mest ett testbygge för att prova på 1/32. Vill komma vidare till vädringsfasen då jag ska testa att gå lös med oljor ordentligt, blir spännande...

Erik


Till överst på sidan Gå ner

Min första 1/32, Revell Spit - Sida 2 Empty Sv: Min första 1/32, Revell Spit

Inlägg av linusorn tor feb 26 2015, 19:45

Snyggt jobbat med Spiten. IPMS Uppsala har byggmöte på söndag. Passa på att gå dit en sväng om du är i stan. Kommer tyvärr inte att kunna närvara själv, men det är väldigt trevliga möten. Du kan hitta mer info på länken nedan.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Min första 1/32, Revell Spit - Sida 2 Empty Sv: Min första 1/32, Revell Spit

Inlägg av Erik tor feb 26 2015, 22:54

Tack för inbjudan Linus, det ska jag absolut försöka gå på!

Erik


Till överst på sidan Gå ner

Min första 1/32, Revell Spit - Sida 2 Empty Sv: Min första 1/32, Revell Spit

Inlägg av linusorn tor feb 26 2015, 23:16

Ingen orsak, alltid kul med nya ansikten!

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Min första 1/32, Revell Spit - Sida 2 Empty Sv: Min första 1/32, Revell Spit

Inlägg av Erik lör feb 28 2015, 20:48

Färdig med merparten av dekalerna och dessa håller nu på att förseglas. Blev en del felplaceringar pga slarv men det är inte tänkt som något tävlingsbidrag så det kan jag leva med. Imorgon ska jag kika förbi byggmötet här i Uppsala och se om jag kan göra färdigt landningsställen.

Min första 1/32, Revell Spit - Sida 2 C22C29B9-9FF2-4350-B199-FA7DE4FC88C1_zpsoykihirv

Erik


Till överst på sidan Gå ner

Min första 1/32, Revell Spit - Sida 2 Empty Sv: Min första 1/32, Revell Spit

Inlägg av Matt_Public lör feb 28 2015, 23:34

Det blåser upp till snyggt, minsann! Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Min första 1/32, Revell Spit - Sida 2 Empty Sv: Min första 1/32, Revell Spit

Inlägg av Mal sön mar 01 2015, 15:01

yes...Yes...

Min första 1/32, Revell Spit - Sida 2 3212673-37341936+(1)
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Min första 1/32, Revell Spit - Sida 2 Empty Sv: Min första 1/32, Revell Spit

Inlägg av Azgaron sön mar 01 2015, 17:23

Snyggt!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Min första 1/32, Revell Spit - Sida 2 Empty Sv: Min första 1/32, Revell Spit

Inlägg av Erik sön mar 01 2015, 20:16

Haha tack tack grabbar!

Var på byggmötet i Uppsala som Linus bjöd in mig till och det var mycket trevligt! Blev väl omhändertagen och fick chansen att ordna bromsledningar till landningsställen.

Min första 1/32, Revell Spit - Sida 2 FC1E6047-5FDC-47BF-B2B6-FB14B1C1752D_zpsnejagasb

Annars har jag fortsatt med dekalerna samt att jag målade de svarta linjerna på vingarna. Har insett att linjen på den högra vingen inte ska svänga neråt utan fortsätta längs främre kanten av vingen. Det gör jag rätt på nästa bygge.

Min första 1/32, Revell Spit - Sida 2 DEAB968E-ED6F-4CAF-8732-38E3FEABDEA5_zps609g8ucb

Min första 1/32, Revell Spit - Sida 2 0C8561ED-5400-4874-B205-2690F97169BC_zpsdvuoibxw

Erik


Till överst på sidan Gå ner

Min första 1/32, Revell Spit - Sida 2 Empty Sv: Min första 1/32, Revell Spit

Inlägg av Erik sön mar 01 2015, 21:13

Störde mig för mycket på att bromsledningarna bara verkade hänga där så jag gjorde något som ska likna någon form av klammer. Det är den gröna tejpen som syns, som jag fäste med klarlack. Dessa tänkte jag måla i metallfärg när jag målat ledningarna svarta.

Min första 1/32, Revell Spit - Sida 2 3605373D-F6C1-48F6-A57F-7E419E9B21E1_zpskk4ipdl2


Senast ändrad av Erik den sön mar 01 2015, 21:32, ändrad totalt 1 gång

Erik


Till överst på sidan Gå ner

Min första 1/32, Revell Spit - Sida 2 Empty Sv: Min första 1/32, Revell Spit

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet