IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Spit on floats and Luft46 with Me P-1111...men också en liten T6:a...

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Spit on floats and Luft46 with Me P-1111...men också en liten T6:a... Empty Spit on floats and Luft46 with Me P-1111...men också en liten T6:a...

Inlägg av merlin1953packard ons dec 31 2008, 03:18

Spit on floats är också ett miniprojekt som legat i träda ett tag, då jag inte kunde hitta propellerkåpan som försvunnit någonstans i verkstaden. Men plötsligt återfanns den och det blev ny fart igen… Spiten som är en billig PM-modell, har varit utmärkt för att öva frihandscamo med Evon. På box arten ser ju dark green lite slaskig ut…så en viss slarvmarginal kanske kan tillåtas. Förutom Trumpeters 1/24 (750:- !!!) finns bara denna modell av Spit on floats, vilket gör att den definitivt förtjänar ett ärligt byggförsök, tycker jag…

Spit on floats and Luft46 with Me P-1111...men också en liten T6:a... Spitonfloatswebbew8

P-1111:an har nu kommit en bit på vägen mot färdig modell. Nosen är fortfarande maskad, men skall vara så som box arten visar. Detta är också mitt första försök med preshading. Inte lätt för en amatör att krama det bästa ur en Evo-spruta, men det är bara övning och praktik som gäller… Dekalerna är som synes inte mycket att hurra för. Har grävt i min låda med dekaler, där det finns lite fräscha hakenkreutzt och sedvanliga tyska WWII-beteckningar. Nosen och främre delen av cockpit har förhoppningsvis fyllts med så mycket blyhagel, att den skall ”stå på egna ben” och inte bli en tail sitter.

Spit on floats and Luft46 with Me P-1111...men också en liten T6:a... Mep1111webbyv6

T6:an börjar bli klar för montering. Cockpiten är nu klar. Har petat dit enkla bälten av tunna strips från tamiyatejp och kluttat lite silver som buckles. Utan bälten ser det ganska meningslöst ut (borde vara standard i alla flygbyggsatser), eftersom ingen pilot flyger utan att vara fastspänd!!!

Spit on floats and Luft46 with Me P-1111...men också en liten T6:a... T6beforemountingwebblv7

För övrigt; gott nytt år på er alla forummedlemmar!!!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Spit on floats and Luft46 with Me P-1111...men också en liten T6:a... Empty Sv: Spit on floats and Luft46 with Me P-1111...men också en liten T6:a...

Inlägg av Gigabyte ons dec 31 2008, 12:03

Gott nytt år på dig med o alla andra här på forumet cherry
En spit med tofflor är lite ovanligt ( tycker en annan som är flyganalfabet ) och den tyska varianten p-1111 är väl ett stycke flyghistoria som inte fick luft under vingarna ?
T6 är till och med känd för mig Razz , Så Lycka till med dina byggen cheers
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Spit on floats and Luft46 with Me P-1111...men också en liten T6:a... Empty Sv: Spit on floats and Luft46 with Me P-1111...men också en liten T6:a...

Inlägg av Azgaron ons dec 31 2008, 17:03

Intressanta projekt du håller på med Merlin! Pre-shade kräver lite övning, men ser bra ut så långt!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Spit on floats and Luft46 with Me P-1111...men också en liten T6:a... Empty Det går segt, men lite har det hänt...

Inlägg av merlin1953packard sön jan 11 2009, 17:39

Som sagt, har flyttat C121:an hit, eftersom den är en militär variant av Constellation. Den är tillverkad av Minicraft - modellmärket som Gud glömde då han bländades av Tamiya och Hasegawa! Det mesta är krokigt, vint och skevt i denna modell, men jag har ju som sagt sett andra byggare på nätet som lyckats. Huruvida de tillhör kategorin AMS eller inte, vet jag ej. Men det kan ju vara en spännande utmaning att få den i någotsånär anständigt skick.

Spit on floats and Luft46 with Me P-1111...men också en liten T6:a... C1211webbtu9
Kropp och vingar har limmats ihop. Provar med torrpassning mellan vingar och kropp; mmm, mycket spackel blir det! Även de små motorerna (1/144) blir pilliga att spackla och slipa.

Spit on floats and Luft46 with Me P-1111...men också en liten T6:a... C1212webbvy9
De kirugiskt tomma hjulhusen har fått lite stainless steel-färg. När den är färdig blir det definitivt inte någon spegeldisplay!

Spit on floats and Luft46 with Me P-1111...men också en liten T6:a... Mep11111webbht6
Messen har kommit en bit på vägen mot färdig modell. Återstå lacka camo på överdel av vingar, dekaler samt slutmontering av landställ/luckor!

Spit on floats and Luft46 with Me P-1111...men också en liten T6:a... Mep11112webbst7
Undersidan på Messen. Låter preshaden lysa igenom lite!

Spit on floats and Luft46 with Me P-1111...men också en liten T6:a... Spitfloat1webbyx4
Detta måtte bli modellvärldens svar på den fula ankungen! Dekalerna är ofattbart gräsliga! Se själv hur det "blöder igenom"!!!

Spit on floats and Luft46 with Me P-1111...men också en liten T6:a... Spitfloat2webbir5
Undersidan är väl inte heller mycket att hurra över? PM Model är verkligen "turkisk konfekt" på somliga och överraskande bra på andra, som t ex Messen i det ovanstående, Säga vad man vill, men färdig skall den bli! Kanske något inför framtida "Hall of Shame"!!!

Spit on floats and Luft46 with Me P-1111...men också en liten T6:a... T61webbgg8
T6:an börjar nu arta sig ganska bra. Lite Mr Surfacer i mötet mellan vingar och kropp!

Spit on floats and Luft46 with Me P-1111...men också en liten T6:a... T62webbtz1
Dock behövdes det lite Tamiya putty på undersidan där vingen möter kroppen!

Ja, kära forumvänner, det var allt så långt! Återkommer med flera bilder då det hänt lite mer./BL
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Spit on floats and Luft46 with Me P-1111...men också en liten T6:a... Empty Sv: Spit on floats and Luft46 with Me P-1111...men också en liten T6:a...

Inlägg av Azgaron sön jan 11 2009, 17:42

Det går ju framåt fint Merlin! Lite i taget på varje så blir de färdiga till slut!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Spit on floats and Luft46 with Me P-1111...men också en liten T6:a... Empty Sv: Spit on floats and Luft46 with Me P-1111...men också en liten T6:a...

Inlägg av bjork_larsson sön jan 11 2009, 18:24

Ja, som sagt innan här på forumet, ingen ide att stressa! Huvudsaken är att modellerna blir bra, och det blir dom ju! Very Happy

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Spit on floats and Luft46 with Me P-1111...men också en liten T6:a... Empty Sv: Spit on floats and Luft46 with Me P-1111...men också en liten T6:a...

Inlägg av Warsawpact sön jan 11 2009, 22:42

Otroligt roligt med lite Whiffar. Jag är ett stort fan av Luft 46 och allt som faller under ämnet what-if.

Själv så bygger jag en konverterad King Tiger som tyskarna satt in på sin Mars-front under det senare 40-talet som jag fick insåiritation från en serie som heter World War Weird.
I serien finns också något extremt utsökta "tolkningar" av hur Luftwaffes varianter av den nästa generationens BF109a kunde ha sett ut med jetdrift för att kunna användas i låg-atmosfäriska strider mot de Allierades Spacefire ( Spitfire med jet) och diverse andra flyg.

Kan varmt rekomendera den serien om du gillar Luft 46 och rejäla what-if tolkningar. Dock så är den smått omöjlig att få tag i i Sverige och även tämmligen svår att hitta på internet vad jag har hört från Janne men även efter egna försök, så var beredd att "gäva djupt" efter den.

Läste att du använde MR.Surfacer som fyllare.......är det möjligen den fina lilla ( likt tamiyas Thin Cement burk med pensel i locket) burken med flytande spackel i?

Ytterst intressanta byggen du har där Merlin! Smile

PS.
Det var trevligt att råkas på mötet!
DS.
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Spit on floats and Luft46 with Me P-1111...men också en liten T6:a... Empty Sv: Spit on floats and Luft46 with Me P-1111...men också en liten T6:a...

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet