Mini-Spit - Airfix Supermarine Sptifire MkIa (A01071A)
+4
Matt_Public
Marlin
Kent
Tobias
8 posters
Sida 1 av 1
Mini-Spit - Airfix Supermarine Sptifire MkIa (A01071A)
Japp, ännu en Spitfire, ännu ett bygge. Kände för att kludda med grönt och brunt lite, såg cas snyggbygge och hittade boxen på stan.. Började bygga lite mellan torkande av lim & spackel på min Chinook.
Modellen är härlig, snygg liten cockpit mm, men det har redan visats i cas tråd. Mycket dekaler, blir nästan skrämd när jag tittar på arket! Kommer bli pilligt.
Men bygget är kul och detaljerna bra. Gillar verkligen dessa re-toolade Airfix-modeller. Går att bygga ganska fort men kan nog ändå göras ganska snygga..?
Ser fram emot fler!
Målade färre detaljer i denna än Mustang-cockpit´en då den inte går att bygga med öppen huv ändå. Spakar och annat på sidorna kommer knappt synas ändå. Lite fel fär på stolen med men jag hade ingen rödare och orkade inte blanda igårkväll, hehe..
Modellen är härlig, snygg liten cockpit mm, men det har redan visats i cas tråd. Mycket dekaler, blir nästan skrämd när jag tittar på arket! Kommer bli pilligt.
Men bygget är kul och detaljerna bra. Gillar verkligen dessa re-toolade Airfix-modeller. Går att bygga ganska fort men kan nog ändå göras ganska snygga..?
Ser fram emot fler!
Målade färre detaljer i denna än Mustang-cockpit´en då den inte går att bygga med öppen huv ändå. Spakar och annat på sidorna kommer knappt synas ändå. Lite fel fär på stolen med men jag hade ingen rödare och orkade inte blanda igårkväll, hehe..
Tobias
Sv: Mini-Spit - Airfix Supermarine Sptifire MkIa (A01071A)
Nice
Både snabbygge och snyggbygge.
Gillas skarpt.
/Bosse
Både snabbygge och snyggbygge.
Gillas skarpt.
/Bosse
Marlin
Spitfires åt precis alla håll. Najjan!
Matt_Public- Master of DNF
Härlig cockpit du fick till!
Ha så kul med resten, det är en härlig modell
Ha så kul med resten, det är en härlig modell
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Denna modell kommer jag att köpa
Bra start på ditt bygge.
Du har fått till cockpiten väldigt bra..
Lycka till med resten av bygget.
Dom här små Airfix byggsatser är väldigt kul att bygga.
Bra start på ditt bygge.
Du har fått till cockpiten väldigt bra..
Lycka till med resten av bygget.
Dom här små Airfix byggsatser är väldigt kul att bygga.
Viggen
Tack!
Ja visst är de! Jag älskar dem! Ser fram emot 109:an och Hurrican´et..
Vilken gröna färg tycker ni är bäst? Fått lite olika bud - (Humbrol-) 30, 116 eller 163. Denna boxen säger 163, någon annan (den andra Spit MkI/IIa-boxen?) säger 30 och någon tipsade om 116..?
Jag har alla och går nog på 163 om ingen har ett bättre tips.
Ja visst är de! Jag älskar dem! Ser fram emot 109:an och Hurrican´et..
Vilken gröna färg tycker ni är bäst? Fått lite olika bud - (Humbrol-) 30, 116 eller 163. Denna boxen säger 163, någon annan (den andra Spit MkI/IIa-boxen?) säger 30 och någon tipsade om 116..?
Jag har alla och går nog på 163 om ingen har ett bättre tips.
Tobias
Snygg start. Kan dock inte råda dig om färgval. Humbrol är inte mitt territorium.
linusorn
Humbrol 30 ska du akta dig för att använda i någon brittisk målning.
För massa år sedan, strax efter dinosaurerna försvann, och Humbrol fortarande tillverkade färgerna själva hemma i England så var Nr30 rätt.
Sen blev det något fel med den nyansen och på den vägen är det.
163 är korrekt om du ska använda Humbrol.
Men det finns andra fabrikat.
Jag använder Humbrol, Xtracolor och WEM's (White Ensign Models) enamel färger. Nackdelen är de två senare tar en evighet att torka.
Minst 24 timmar per lager när man penselmålar som jag gör.
/Bosse
För massa år sedan, strax efter dinosaurerna försvann, och Humbrol fortarande tillverkade färgerna själva hemma i England så var Nr30 rätt.
Sen blev det något fel med den nyansen och på den vägen är det.
163 är korrekt om du ska använda Humbrol.
Men det finns andra fabrikat.
Jag använder Humbrol, Xtracolor och WEM's (White Ensign Models) enamel färger. Nackdelen är de två senare tar en evighet att torka.
Minst 24 timmar per lager när man penselmålar som jag gör.
/Bosse
Marlin
Du penselmålar med? Ja det tror jag inte jag testar nu - enamels.. Det man svär över ibland, att de torkar fort, är ju en fördel ibland med..
Men ok - 163 it is! Nästan grundat klart den lilla vackra maskinen! Ser ju ut som en liten svala..!
Ingen 30 och ingen 116 då iaf, stoppar undan dem så länge. Tack!
Men ok - 163 it is! Nästan grundat klart den lilla vackra maskinen! Ser ju ut som en liten svala..!
Ingen 30 och ingen 116 då iaf, stoppar undan dem så länge. Tack!
Tobias
Lite bilder, första lagret med 163, Dark Green (satin finish märkte jag!) - ok, sådär täckning men det var väntat. Färgen i burken kändes lite intorkad, gamla typen av burken med. Nyköpt men har nog stått i hyllorna ett tag. I med lite vatten..
Sen lite 30, Dark Earth - roligare att jobba med. Matt finish, så det ser lite lustigt ut med blank grön och matt brun. Should fool the Jerries..
Lyckades att inte fylla igen panel-linjerna alltför mycket. Hade tänkt att köra lite brun och grön wash jag har men det kanske inte behövs?
Testade två andra gröna färger på vingspetsen (tre eg, men målade nog över en?) Det som syns är 116, US Dark Green. Den skippar vi. Var lite sugen ett tag efter att jag målat två lager 163 och det var feta penseldrag och kändes som att det skulle fortsätta så hur många lager jag än gjorde..
Den längst till höder är Citadells Knarlock Green - skippar den med..!
Den gröna kanske tar sig..?
Får jobba lite med kamouflage-linjerna dock, göra dem snyggare.. Hittade en medicinsk tejp hemma med som jag testade. Sprejade svart på den på en tändsticksask. Verkar funka.. Får se om jag vågar prova den på en modell eller skall sluta vara snål..?
Sen lite 30, Dark Earth - roligare att jobba med. Matt finish, så det ser lite lustigt ut med blank grön och matt brun. Should fool the Jerries..
Lyckades att inte fylla igen panel-linjerna alltför mycket. Hade tänkt att köra lite brun och grön wash jag har men det kanske inte behövs?
Testade två andra gröna färger på vingspetsen (tre eg, men målade nog över en?) Det som syns är 116, US Dark Green. Den skippar vi. Var lite sugen ett tag efter att jag målat två lager 163 och det var feta penseldrag och kändes som att det skulle fortsätta så hur många lager jag än gjorde..
Den längst till höder är Citadells Knarlock Green - skippar den med..!
Den gröna kanske tar sig..?
Får jobba lite med kamouflage-linjerna dock, göra dem snyggare.. Hittade en medicinsk tejp hemma med som jag testade. Sprejade svart på den på en tändsticksask. Verkar funka.. Får se om jag vågar prova den på en modell eller skall sluta vara snål..?
Tobias
Sista bilden ser ju alldeles förträfflig ut!
Bosse är ju vår meste penselmålare, han kan ju ha några bra tips för kammomålning, även om jag skulle tro att maskera med tamiya-tejp funkar bra även här, om man är beredd på att det kan bli en liten kant där förgen går upp mot tejpen.
Bosse är ju vår meste penselmålare, han kan ju ha några bra tips för kammomålning, även om jag skulle tro att maskera med tamiya-tejp funkar bra även här, om man är beredd på att det kan bli en liten kant där förgen går upp mot tejpen.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ja det blir bättre och bättre tror jag.
Förstår att ni airbrush´are är avundsjuka. Skall lägga upp min adress så ni kan skicka era sprutor och kompresser hit när ni vill känna er lite manligare..
Lägger till diverse maskeringsutrustning till stora handlingslistan i slutet av månaden!
Spacklingen ser ut att ha blivit ok. Tyvärr sämst fram på motorn där det syns som mest! Men men, bättre nästa gång.
Förstår att ni airbrush´are är avundsjuka. Skall lägga upp min adress så ni kan skicka era sprutor och kompresser hit när ni vill känna er lite manligare..
Lägger till diverse maskeringsutrustning till stora handlingslistan i slutet av månaden!
Spacklingen ser ut att ha blivit ok. Tyvärr sämst fram på motorn där det syns som mest! Men men, bättre nästa gång.
Tobias
Hmm Penseltips.
Jag penslar nästan alltid på fri hand.
Enda gången jag använder tape är just vi raka linjer.
Som Chrille säger så blir det en färgkant på tapen.
Men den går ju alltid att slipa ner.
Jag gjorde en steg-för-steg beskrivning i någon av mina F-16 tror jag.
Ska se om jag hittar den.
/Bosse
Jag penslar nästan alltid på fri hand.
Enda gången jag använder tape är just vi raka linjer.
Som Chrille säger så blir det en färgkant på tapen.
Men den går ju alltid att slipa ner.
Jag gjorde en steg-för-steg beskrivning i någon av mina F-16 tror jag.
Ska se om jag hittar den.
/Bosse
Marlin
Kom en bit idag.. Skall lägga upp bilder i bildrutan strax..
Tobias
Jäsiken!
Det där har du gjort helbra.
Ska du fira med mjöd (och därav artikeln)?
Det där har du gjort helbra.
Ska du fira med mjöd (och därav artikeln)?
Matt_Public- Master of DNF
Tack! Haha, det hade jag inte ens sett..! Men bra idé, hehe.
Tobias
Den där har du fått till väldigt bra
Hatten av som sagt...
Hatten av som sagt...
Viggen
Liknande ämnen
» Eduard Spit..
» Supermarine Seafire F.XVII, Airfix 1/48
» Min första 1/32, Revell Spit
» Airfix Spitfire Mk.1A 1/72 konverterad till Supermarine Type 300 Prototype K5054.
» HMS Nelson 1/600 Airfix,HMS Belfast 1/600 Airfix, Sdkfz 2/2 Kettenrad med signalkabel 1/35
» Supermarine Seafire F.XVII, Airfix 1/48
» Min första 1/32, Revell Spit
» Airfix Spitfire Mk.1A 1/72 konverterad till Supermarine Type 300 Prototype K5054.
» HMS Nelson 1/600 Airfix,HMS Belfast 1/600 Airfix, Sdkfz 2/2 Kettenrad med signalkabel 1/35
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|