Airfix Spitfire Mk.1A 1/72 konverterad till Supermarine Type 300 Prototype K5054.
5 posters
Sida 1 av 1
Airfix Spitfire Mk.1A 1/72 konverterad till Supermarine Type 300 Prototype K5054.
Hallojsan hejsan i styrenskogen pojkar och flickor!!
Har väl inte varit den mest aktiva personen på detta eminenta forum ett tag nu men det skall vi nog råda bot på!
Finns en del i byggstashen som jag SKALL få färdigt innan nyår...
Men mer om det i respektive byggtrådar!
Här kommer det en liten goding som jag omsorgsfullt jobbat med den senaste tiden, har haft fullt upp med byggandet och därför glömt att fotografera under tiden, men några bilder blev det.
Prototypen och tidiga Spittar var ju inte målade invändigt med "interior green" (Humbrol 78) utan något som skall ha liknat "Eau-de-nil" eller "sickly green" som färgen också skall ha kallats, läste på något forum att Humbrol 90 skall vara just interörfärg för tidiga maskiner så det fick bli det, vet inte om det stämmer men snyggt blev det!
Bältena är målad Tamiya-tejp.
(Det ser nästan vitt ut på bilden, skyll på fotografen, men det är humbrol 90 jag lovar )
Huven kommer från AZ-Models tidiga Spitfire Mk.1 (den skall få sig en mer korrekt vacu-huv istället)
Prototypen hade ju från början inga avgasrör utan bara hål i motorkåpan så det fick bli till att klippa, spackla, fila och slutligen borra upp nya, fick printa ut en mall för att få hålen någorlunda "korrekt".
Passade även på att slipa bort alla panellinjer på modellen (inte de försänkta) eftersom jag ville ha en ordentligt "clean look" i slutändan.
Den tvåbladiga propellern kommer även den från AZ-Models.
Prototypen hade inte ekrar på hjulen så det blev till att spackla och slipa här med.
Luftintagen på vingens undersida hade ett litet annorlunda utseende på prototypen, men det är ju inget som lite knivkarvande och plasticard inte kan lösa!
Nu var det tyvärr slut på bygg-bilderna så jag får hänvisa er till Bildrutan istället där det färdiga resultatet kommer att visas!
Tack för titten!!
/Patrik
Har väl inte varit den mest aktiva personen på detta eminenta forum ett tag nu men det skall vi nog råda bot på!
Finns en del i byggstashen som jag SKALL få färdigt innan nyår...
Men mer om det i respektive byggtrådar!
Här kommer det en liten goding som jag omsorgsfullt jobbat med den senaste tiden, har haft fullt upp med byggandet och därför glömt att fotografera under tiden, men några bilder blev det.
Prototypen och tidiga Spittar var ju inte målade invändigt med "interior green" (Humbrol 78) utan något som skall ha liknat "Eau-de-nil" eller "sickly green" som färgen också skall ha kallats, läste på något forum att Humbrol 90 skall vara just interörfärg för tidiga maskiner så det fick bli det, vet inte om det stämmer men snyggt blev det!
Bältena är målad Tamiya-tejp.
(Det ser nästan vitt ut på bilden, skyll på fotografen, men det är humbrol 90 jag lovar )
Huven kommer från AZ-Models tidiga Spitfire Mk.1 (den skall få sig en mer korrekt vacu-huv istället)
Prototypen hade ju från början inga avgasrör utan bara hål i motorkåpan så det fick bli till att klippa, spackla, fila och slutligen borra upp nya, fick printa ut en mall för att få hålen någorlunda "korrekt".
Passade även på att slipa bort alla panellinjer på modellen (inte de försänkta) eftersom jag ville ha en ordentligt "clean look" i slutändan.
Den tvåbladiga propellern kommer även den från AZ-Models.
Prototypen hade inte ekrar på hjulen så det blev till att spackla och slipa här med.
Luftintagen på vingens undersida hade ett litet annorlunda utseende på prototypen, men det är ju inget som lite knivkarvande och plasticard inte kan lösa!
Nu var det tyvärr slut på bygg-bilderna så jag får hänvisa er till Bildrutan istället där det färdiga resultatet kommer att visas!
Tack för titten!!
/Patrik
Senast ändrad av Veritech79 den sön jan 07 2018, 23:34, ändrad totalt 1 gång
Patrik K
Sv: Airfix Spitfire Mk.1A 1/72 konverterad till Supermarine Type 300 Prototype K5054.
Nämen kul att du fått upp limångan igen , Patrik!
Och ett litet delikat konverterings objekt dessutom!
Tjusigt!!
Och ett litet delikat konverterings objekt dessutom!
Tjusigt!!
Janne.S- Moderator
Sv: Airfix Spitfire Mk.1A 1/72 konverterad till Supermarine Type 300 Prototype K5054.
Härligt å se! det limmas o målas o spacklas som aldrig förr här på forumet!
MiniStuff- Vicesheriff
Ser snyggt ut så långt Patrik!
Kul med en prototyp Spit!
Håkan
Kul med en prototyp Spit!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tackar och bockar mina herrar!
Det har varit riktigt kul att bygga denna måste jag säga, har ju fått åtgärda det mesta på maskinen så kniven, spacklet och slippappret har stundom gått varmt!
Nu skall det ju bara byggas 24 andra varianter till...
/Patrik
Det har varit riktigt kul att bygga denna måste jag säga, har ju fått åtgärda det mesta på maskinen så kniven, spacklet och slippappret har stundom gått varmt!
Nu skall det ju bara byggas 24 andra varianter till...
/Patrik
Patrik K
Roligt att se lite verkligt tidiga Spittar, Patrik! Snyggt jobbat med konverteringsarbetet också! Färgen är en lustig detalj, som du omnämner. Verkar som experterna tvistar om vilken nyans den hade. Har själv CMR:s variant (No. 123 Supermarine Spitfire Prototype K5054) liggande i stashen. Kan det vara samma som du bygger, eller hade testgänget flera typer att laborera med? Det finns ju också någon (obekräftad) liten dubiös historia om att Reginald var med om att studera och utvärdera den He70 (där de första exemplaren hade RR Kestrel-motorer) som britterna köpt in från tyskarna, vilket i sin tur ledde till att Spitens vingar fick sin specifika form... kanske finns det andra forummedlemmar som vet bättre besked...
merlin1953packard
Liknande ämnen
» Min hyllning till en legend: Supermarine Type 300 Prototype K5054 "Spitfire"
» Airfix, Matchbox, Heller 1:72 Scale, Viggen prototype 37-1
» Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32
» Tamiya Supermarine Spitfire Mk.Vb
» Supermarine Spitfire, Kotare 1/32
» Airfix, Matchbox, Heller 1:72 Scale, Viggen prototype 37-1
» Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32
» Tamiya Supermarine Spitfire Mk.Vb
» Supermarine Spitfire, Kotare 1/32
Sida 1 av 1