F-15C Eagle
+13
Jojje
Gigabyte
Mal
Matt_Public
linusorn
Tobias
cas
Marlin
Stefan E
Warsawpact
denstore
Azgaron
Janne.S
17 posters
Sida 3 av 9
Sida 3 av 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Sv: F-15C Eagle
Ja, det verkar ju inte bättre...
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: F-15C Eagle
Snyggt kontor Janne.
Trist med synen.
Men om det tröstar kan jag berätta att jag bara var 16 år när jag började tappa synen på nära håll.
Upptäckte det när jag började måla tumnageln istället för piloterna till mina byggen.
/Bosse
Trist med synen.
Men om det tröstar kan jag berätta att jag bara var 16 år när jag började tappa synen på nära håll.
Upptäckte det när jag började måla tumnageln istället för piloterna till mina byggen.
/Bosse
Marlin
Sv: F-15C Eagle
Tack BosseMarlin skrev:Snyggt kontor Janne.
Trist med synen.
Men om det tröstar kan jag berätta att jag bara var 16 år när jag började tappa synen på nära håll.
Upptäckte det när jag började måla tumnageln istället för piloterna till mina byggen.
/Bosse
Janne.S- Moderator
Sv: F-15C Eagle
Åhå? Innebär detta att manikyrister egentligen är modellbyggare som lider av översynthet?Marlin skrev:Upptäckte det när jag började måla tumnageln istället för piloterna till mina byggen.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: F-15C Eagle
snygg cockpit Janne
Att man tappar syn kan väl dra gång åldersnojan en smula..
men bättre att man skaffar glasögon i ett tidigt stadium,, så slipper så som spänningshuvudvärk mm
Att man tappar syn kan väl dra gång åldersnojan en smula..
men bättre att man skaffar glasögon i ett tidigt stadium,, så slipper så som spänningshuvudvärk mm
Gigabyte
Sv: F-15C Eagle
Jag har haft glasögon för närsynthet sedan jag var 26... men nu har jag svårt att se riktigt små detaljer på nära hållGigabyte skrev:snygg cockpit Janne
Att man tappar syn kan väl dra gång åldersnojan en smula..
men bättre att man skaffar glasögon i ett tidigt stadium,, så slipper så som spänningshuvudvärk mm
Janne.S- Moderator
Sv: F-15C Eagle
Mycket snyggt cockpitbygge och målande!
Ja det där med åldersnedsättning av närseendet har jag levt med rätt länge nu!
Håkan
Ja det där med åldersnedsättning av närseendet har jag levt med rätt länge nu!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: F-15C Eagle
Azgaron skrev:Mycket snyggt cockpitbygge och målande!
Ja det där med åldersnedsättning av närseendet har jag levt med rätt länge nu!
Håkan
Tack Håkan
Tydligt att man inte blir yngre med åren
Janne.S- Moderator
Sv: F-15C Eagle
Dags a tt bygga lite
Jag passade in kontoret i, förnärvarande, torrpassade nossektionen....det ser bra ut, en liten lutning men det fixar jag på nolltid
Så jag slängde in noshjulhuset och rätade upp cockpiten, några droppar superlim på strategiska ställen och sedan limmae jag ihop kroppen.
JAg torrpassade den bakre cockpit delen och den passad eså fint så jag limmade dit den på en gång...hoppas den går in i kroppen i alla fall
Det blev en mittfog när jag limmat ihop nosen och den behövde givetvis spacklas...för att göra det enklare för mig att slipa och spackla så kapade jag antennerna på undersidan...borde varit lösa till att börja med :/
Spackla spackla....
Medans spacklet härdade så tohg jag tag i kroppen... för att nosdelen ska passa så var jag tvungen att göra en distans av en tandpetare.
Luftkanalerna på plats åxå...
Mer spacklande på insugen....
Nosen slipad
Det om detta
Limma lugnt!
Jag passade in kontoret i, förnärvarande, torrpassade nossektionen....det ser bra ut, en liten lutning men det fixar jag på nolltid
Så jag slängde in noshjulhuset och rätade upp cockpiten, några droppar superlim på strategiska ställen och sedan limmae jag ihop kroppen.
JAg torrpassade den bakre cockpit delen och den passad eså fint så jag limmade dit den på en gång...hoppas den går in i kroppen i alla fall
Det blev en mittfog när jag limmat ihop nosen och den behövde givetvis spacklas...för att göra det enklare för mig att slipa och spackla så kapade jag antennerna på undersidan...borde varit lösa till att börja med :/
Spackla spackla....
Medans spacklet härdade så tohg jag tag i kroppen... för att nosdelen ska passa så var jag tvungen att göra en distans av en tandpetare.
Luftkanalerna på plats åxå...
Mer spacklande på insugen....
Nosen slipad
Det om detta
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Sv: F-15C Eagle
Strålande nosjobb!
Tandpetartricket sparar ju massvis med spackels så det är nästan orättvist för Hagmans...
Tandpetartricket sparar ju massvis med spackels så det är nästan orättvist för Hagmans...
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: F-15C Eagle
Tack Christercas skrev:Strålande nosjobb!
Tandpetartricket sparar ju massvis med spackels så det är nästan orättvist för Hagmans...
Jag försöker att bli en bättre byggare å minska på spackelförbrukningen.....ju mindre man behöver slipa desto mindre jobb....tänk på allt putsande, panellinjedragande, checkande och bättringsspacklande å panellinjer igen -som man kan bespara sig själv om man tänker innan man limmar.
Men det är inte lätt...jag måste tänka om kring en hel massa, kanske jag blir en bättre byggare i slutändan.
Janne.S- Moderator
Sv: F-15C Eagle
Jo, jag har samma mål.
Känslan infinner sig att man höjer sig lite varje gång man ger sig på en kortserie-modell där man tvingas tänka utanför sina vanliga banor, och det arbetssättet tar man med sig tillbaka till fin-modellerna.
Så innan jag startar nån GWH MiG-29 eller nåt liknande fint, så får det allt bli lite Special hobby eller Sword för att öva lite
Känslan infinner sig att man höjer sig lite varje gång man ger sig på en kortserie-modell där man tvingas tänka utanför sina vanliga banor, och det arbetssättet tar man med sig tillbaka till fin-modellerna.
Så innan jag startar nån GWH MiG-29 eller nåt liknande fint, så får det allt bli lite Special hobby eller Sword för att öva lite
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: F-15C Eagle
Tack MatteMatt_Public skrev:Hantverk och hempul av bästa kvalisort!
Janne.S- Moderator
Sv: F-15C Eagle
Bra fixat med cockpit och nos, Janne! Kapa antennerna ska jag tänka på till nästa gång, för fy tusan vad det är mekigt att slipa utan att bryta dem!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: F-15C Eagle
Tack HåkanAzgaron skrev:Bra fixat med cockpit och nos, Janne! Kapa antennerna ska jag tänka på till nästa gång, för fy tusan vad det är mekigt att slipa utan att bryta dem!
Håkan
Janne.S- Moderator
Sv: F-15C Eagle
Bygget fortskrider
Efter att insugsramperna (?) målats så lade jag på en wash.....igår...och glömde totalt bort den tills jag kom hem från jobbet. En bit gammal T-shirt med terpentin fixae det i ett nafs.
Insugen prajmades och målades.....
Seda limmades allt på plats, det blev lite spännande pga tandpetaren jag separerade kroppen med.
Kroppshalvorna ihoplimmade...inga konstigheter eller större glipor.
SÅ passade jag in nossektionen i kroppen...och på ovansidan såg det bra ut....men
Inte på undersidan.....
Jag behöver en halv mililmeter, så jag markerade med tejp hur mycket som skulle väck...
Och tog fram Dremeln!
Sedan med lite lim och snickerier så fick jag ner glipan till det här.
Och här är vi nu, kroppen ska slipas och eventuellt spacklas...sedan fortsätter bygget.
TAck för titten
Limma lugnt!
Efter att insugsramperna (?) målats så lade jag på en wash.....igår...och glömde totalt bort den tills jag kom hem från jobbet. En bit gammal T-shirt med terpentin fixae det i ett nafs.
Insugen prajmades och målades.....
Seda limmades allt på plats, det blev lite spännande pga tandpetaren jag separerade kroppen med.
Kroppshalvorna ihoplimmade...inga konstigheter eller större glipor.
SÅ passade jag in nossektionen i kroppen...och på ovansidan såg det bra ut....men
Inte på undersidan.....
Jag behöver en halv mililmeter, så jag markerade med tejp hur mycket som skulle väck...
Och tog fram Dremeln!
Sedan med lite lim och snickerier så fick jag ner glipan till det här.
Och här är vi nu, kroppen ska slipas och eventuellt spacklas...sedan fortsätter bygget.
TAck för titten
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Sv: F-15C Eagle
Tack BosseMarlin skrev:Snyggt gjort Janne.
Jag har haft samma problem med mina Gawa Örnar.
/Bosse
Att passa nosen till kroppen? Tycker det ofta är så när modellen har den lösningen..... Har nog aldrig varit med om en klockren passform när det varit så. Tydligen ska GWHs modell var något i hästväg när det kommer till passform....är lite sugen att prova.
Tack MatteMatt_Public skrev:Det är ett hårt jobb, men snyggt blir det!
a man's gotta do what a man gotta do
Janne.S- Moderator
Sv: F-15C Eagle
Snyggt dremlat och fixat, Janne! Nosen fick du dit fint!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: F-15C Eagle
Tack HåkanAzgaron skrev:Snyggt dremlat och fixat, Janne! Nosen fick du dit fint!
Håkan
Janne.S- Moderator
Sv: F-15C Eagle
Kors då, det där såg ju inte bart lite besvärligt ut!
Bra räddat där janne!
Bra räddat där janne!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: F-15C Eagle
Tack Christercas skrev:Kors då, det där såg ju inte bart lite besvärligt ut!
Bra räddat där janne!
Hade det lite på känn att degt skulle bli så
Janne.S- Moderator
Sv: F-15C Eagle
Bygget går vidare!
Klar med slipande å ristande av panellinjer
Limma de på luftbromsen...den bråkade lite men jag fick den på plats tillsist.
PÅ med vänster vinge...så lång allt väl.
Och höger vinge...lite mycke superlim där får slipa bort det när det torkat.
En liten torrpass ning med alla fenorna på plats.
Verkar som jag inte kommer få bekymmer med att vindrutan inte passar...sett några som haft det bekymmret.
På tal om vindrutor...en liten special på hur jag gör mig av med mittfogen på den kanske? Eller förresten varför fråga...ni får finna er i att det kmmer en
Jag började med 500 Grit slip pad (som jag fick av Caverö på plast kollot..fenomenala)
Sedan 1000 grit, nu blir reporna mindre och vindrutan ser mer frotstig ut.
Sedan efter en omgång med 2000 Grit så blir den mer immig och man kan till och med ana bilden som ligger under vindrutan.
SÅ här långt gick det med slipkuddarna/paddarna, nästa steg blir Micromesh polerdukar från 3600 Grit hela vägen till 12000 Grit.
Jag doppar dukarn ai vatten och sätter igång...
Detta är efter första duken på 3600 Grit....nu börjar det klarna upp.
4000 Grit....
NU ett hopp till 8000 grit..Verkar som jag slarvat bort 6000 grit duken
Och slutligen 12000 Grit...
Det är inte över än...nu en omgång med sämskinns duken från min kamera.
Sedan börjar jag preppa för ett dopp i johnson, jag superlimmar på en tanpetare som handtag och sedan diskar jag vindrutan för att få bort oljor och fett från fingeravtryck mm.
Sedan doppas den i Johnson, först flera snabba dopp, det gör att smuts flyter framåt på ytan och droppar av. Sedan göra jag ett par långsamma dopp och trycker framändan mot en but hushållspapper för att den ska suga upp överflödigt Johnson. Nu kollar jag också efter skräp och bubblor
Det är lätt at peta bort skräp med en tandpetare i det här skedet sedan ett snabbt dopp i johnson igen efter skräpet är borta. Slutligen när jag är nöjd så låter jag det torka och nu är det kristallklart!
Huven fick samma behandling och nu får de stå tills imorgon åtminstone innan jag börjar maska dom.
Limma lugnt!
Klar med slipande å ristande av panellinjer
Limma de på luftbromsen...den bråkade lite men jag fick den på plats tillsist.
PÅ med vänster vinge...så lång allt väl.
Och höger vinge...lite mycke superlim där får slipa bort det när det torkat.
En liten torrpass ning med alla fenorna på plats.
Verkar som jag inte kommer få bekymmer med att vindrutan inte passar...sett några som haft det bekymmret.
På tal om vindrutor...en liten special på hur jag gör mig av med mittfogen på den kanske? Eller förresten varför fråga...ni får finna er i att det kmmer en
Jag började med 500 Grit slip pad (som jag fick av Caverö på plast kollot..fenomenala)
Sedan 1000 grit, nu blir reporna mindre och vindrutan ser mer frotstig ut.
Sedan efter en omgång med 2000 Grit så blir den mer immig och man kan till och med ana bilden som ligger under vindrutan.
SÅ här långt gick det med slipkuddarna/paddarna, nästa steg blir Micromesh polerdukar från 3600 Grit hela vägen till 12000 Grit.
Jag doppar dukarn ai vatten och sätter igång...
Detta är efter första duken på 3600 Grit....nu börjar det klarna upp.
4000 Grit....
NU ett hopp till 8000 grit..Verkar som jag slarvat bort 6000 grit duken
Och slutligen 12000 Grit...
Det är inte över än...nu en omgång med sämskinns duken från min kamera.
Sedan börjar jag preppa för ett dopp i johnson, jag superlimmar på en tanpetare som handtag och sedan diskar jag vindrutan för att få bort oljor och fett från fingeravtryck mm.
Sedan doppas den i Johnson, först flera snabba dopp, det gör att smuts flyter framåt på ytan och droppar av. Sedan göra jag ett par långsamma dopp och trycker framändan mot en but hushållspapper för att den ska suga upp överflödigt Johnson. Nu kollar jag också efter skräp och bubblor
Det är lätt at peta bort skräp med en tandpetare i det här skedet sedan ett snabbt dopp i johnson igen efter skräpet är borta. Slutligen när jag är nöjd så låter jag det torka och nu är det kristallklart!
Huven fick samma behandling och nu får de stå tills imorgon åtminstone innan jag börjar maska dom.
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Sida 3 av 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Liknande ämnen
» F-15C Eagle
» F-15E Strike Eagle 1/48
» F-15A Eagle - Revell 1/48
» F-15E Strike Eagle (1:72)
» Academy 1/48 F-15D Eagle
» F-15E Strike Eagle 1/48
» F-15A Eagle - Revell 1/48
» F-15E Strike Eagle (1:72)
» Academy 1/48 F-15D Eagle
Sida 3 av 9
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet