Nött metall (drybrushing)
+2
Jojje
Matt_Public
6 posters
Sida 1 av 1
Nött metall (drybrushing)
Hojt!
Tipsade Ola tidigare om ett sätt att få en jämnare övergång mot hårt slitna ytor.
Jag förutsatte kanske lite väl mycket i min beskrivning och följande ordväxling följde:
En mycket rimlig begäran, antar jag. Borde kanske ha gjort såhär från början.
Demonstrationsobjektet kommer från ett Tiger-vrak som Ola vänligen donerat. Här målat grönt för lite army-feeling.
Colores! Obränd umbra från Beckers och Humbrol 191 Chrome Silver Metallic.
Samtliga av Humbrols metallkulörer kan användas på det här viset. Effekten kan dessutom varieras ytterligare genom bruk av olika nyanser av konstoljefärg. T.ex. svart + gult + metallic för nött olive drab. Ze possibilities are ENDLESS!
En klick av varje på en engångspalett gjord av en ischokladform:
Blandade till en någorlunda homogen smet:
Man ska inte ha för mycket färg på penseln. Torka av tills borsten inte lämnar stråk efter sig.
Därefter är det bara till att gnugga tills man är nöjd! Blandningen kan användas till såväl stora skavda ytor som till att accentuera skarpa kanter. Här har effekten överdrivits rejält för tydlighets skull. En betydligt subtilare approach är att föredra i de flesta fall.
Hoppas att det hela var till någon glädje!
Tipsade Ola tidigare om ett sätt att få en jämnare övergång mot hårt slitna ytor.
Jag förutsatte kanske lite väl mycket i min beskrivning och följande ordväxling följde:
Ola skrev:Tack GÄRNA!Matt_Public skrev: [...] om intresse finns så kan jag ju alltid ordna en enklare tipstråd i syfte att förtydliga inlägget.
Men ta det gärna på ett HÖGST pedagogiskt språk á la dummies, you know.
En mycket rimlig begäran, antar jag. Borde kanske ha gjort såhär från början.
Demonstrationsobjektet kommer från ett Tiger-vrak som Ola vänligen donerat. Här målat grönt för lite army-feeling.
Colores! Obränd umbra från Beckers och Humbrol 191 Chrome Silver Metallic.
Samtliga av Humbrols metallkulörer kan användas på det här viset. Effekten kan dessutom varieras ytterligare genom bruk av olika nyanser av konstoljefärg. T.ex. svart + gult + metallic för nött olive drab. Ze possibilities are ENDLESS!
En klick av varje på en engångspalett gjord av en ischokladform:
Blandade till en någorlunda homogen smet:
Man ska inte ha för mycket färg på penseln. Torka av tills borsten inte lämnar stråk efter sig.
Därefter är det bara till att gnugga tills man är nöjd! Blandningen kan användas till såväl stora skavda ytor som till att accentuera skarpa kanter. Här har effekten överdrivits rejält för tydlighets skull. En betydligt subtilare approach är att föredra i de flesta fall.
Hoppas att det hela var till någon glädje!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Nött metall (drybrushing)
För all del!Ola skrev:Buger och bock, Matt.
Samma metod kan för övrigt tillämpas på artilleripjäsens däck, fast med en blandning av Humbrol 61 och 33. Bildar en varmgrå kulör som gör sig bra på däckmönstrets kanter.
Inte den blekaste. Har ingen som helst erfarenhet av dem.Jojje skrev:Fungerar det lika bra med Vallejos metallfärger?
Håll i hatten Matt här kommer en dum fråga
Som i mitt fall så har jag ju målat hela hjulet i stålfärg skall jag då smeta ut din superba konstellation
innan jag ger mig på med sandfärgen eller skall jag måla hela hjulet i sandfärg och sedan dutta på
din konstellation ??
är det då 50-50 som gäller i blandning ???
Som i mitt fall så har jag ju målat hela hjulet i stålfärg skall jag då smeta ut din superba konstellation
innan jag ger mig på med sandfärgen eller skall jag måla hela hjulet i sandfärg och sedan dutta på
din konstellation ??
är det då 50-50 som gäller i blandning ???
Gäst- Gäst
Tipset var ju först och främst avsett för hela pjäsen, snarare än enbart hjulen, i syfte att knyta ihop de mer blanknötta delarna med de fullständigt sandfärgade. Vad det gäller hjulen, rent specifikt, så kan du ju måla de minst nötta delarna med sandfärg, stöppla på sandfärgen tunnare vid kanterna mot de ytor du vill ha blanknötta och till sist torrborsta alla sandfärgade ytor med mixturen.Ola skrev:Håll i hatten, Matt!
Här kommer en dum fråga:
Som i mitt fall så har jag ju målat hela hjulet i stålfärg. Skall jag då smeta ut din superba konstellation
innan jag ger mig på med sandfärgen, eller skall jag måla hela hjulet i sandfärg och sedan dutta på
din konstellation?
Är det då 50-50 som gäller i blandning?
Alternativt saltchippa övergångsytorna, beroende på ambitionsnivå.
Förhållandet mellan färgerna i mixen är inte det minsta sakrosankt och kan varieras efter såväl behag som behov. Om man är på det humöret så kan man ju gå över samma yta flera gånger, steg för steg, med en allt högre andel metallfärg.
Man tackar! Man tackar!Mal skrev:Grymt bra tutorial... Gillas mkt.
Tackar Matt får din kurs i drybrushing , det är på den pedagogiska ni som att visa/förklara som gör att min pollett trillar ner
Då skall jag fila på pjäsen lite så får vi se hur slutnotan blir
//elev Ola från årsklass 14
Då skall jag fila på pjäsen lite så får vi se hur slutnotan blir
//elev Ola från årsklass 14
Senast ändrad av Ola den mån sep 15 2014, 18:04, ändrad totalt 1 gång
Gäst- Gäst
Det var så lite så. Härnäst tar vi pinwash och därefter skurlov!Ola skrev:Tackar, Matt, för din kurs i drybrushing.
Matt_Public skrev:Det var så lite så. Härnäst tar vi pinwash och därefter skurlov!Ola skrev:Tackar, Matt, för din kurs i drybrushing.
Pinwash och skurlov ???? hmmmmmm........får suga på de orden lite , för ärligt talat det är verkligen fornrysklatinska för mig
Gäst- Gäst
Skurlov är det då Matt blir tvingad att städa hemma?? Bra genomgång ifall jag får för mig att bygga flyg nångång med dessa aluskrov..
Exelon
Han är listig, den där Exelon...Exelon skrev:Skurlov? Är det då Matt blir tvingad att städa hemma?
Tack för bra tips Matt!
Skura har jag inte lov till! Får göra annat istället!
Håkan
Skura har jag inte lov till! Får göra annat istället!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Ja när du lämnar öppet mål Matt så är det svårt att låta bli. Kom på en följdfråga ang oljefärgen, brukar alltid låta klicken med oljefärg "vila" på ett hushållspapper så överflödig olja dras ut. Gör du detsamma eller kör du hardcore direkt?Matt_Public skrev:Han är listig, den där Exelon...Exelon skrev:Skurlov? Är det då Matt blir tvingad att städa hemma?
Exelon
Åhå? Låter rätt vettigt. Tack för tipset!Exelon skrev:[…] brukar alltid låta klicken med oljefärg vila på ett hushållspapper så att överflödig olja dras ur.
En huvudregel är väl också att man vädrar med oljefärger på akryl och tvärtom. Men undantag finns ju alltid.
linusorn
Liknande ämnen
» Primer! Vilken och hur?
» J 35 Draken F13 -01 metall ren
» Vad föredrar ni, plastband eller metall?
» Nedsliten metall på drivhjul, löphjul och insidan av bandet
» J 35 Draken F13 -01 metall ren
» Vad föredrar ni, plastband eller metall?
» Nedsliten metall på drivhjul, löphjul och insidan av bandet
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet