He 177 Greif 1/72
+7
Stråhatt
Mal
Janne.S
Azgaron
cas
Marlin
Gigabyte
11 posters
Sida 3 av 4
Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sv: He 177 Greif 1/72
Man skall ju har lite rödrosa botten för att få en gul färg att den skall så ut und lysa klart som en sol
Men som ni ser så trots flera lager rött så ser fenan lite fadd o flådd ut,, kan väl bättras på när klarlacken kommer på,,
kan man göra tvärt om,,, lägga lite gult som grund ,,,och få röd färgen klarare ?
Men som ni ser så trots flera lager rött så ser fenan lite fadd o flådd ut,, kan väl bättras på när klarlacken kommer på,,
kan man göra tvärt om,,, lägga lite gult som grund ,,,och få röd färgen klarare ?
Gigabyte
Amen förfan vad snyggt du har gjort det där..... det gillas mkt
Du har verkligen skakat liv i en gammal modell där allt inte är det lättaste o få ihop,
Du har verkligen skakat liv i en gammal modell där allt inte är det lättaste o få ihop,
Mal
Exelon skrev:Mycket snyggt Giga! Dom där schablonerna var nog enklaste vägen annars hade du nog börjat närma dej galenskapen.
Galenskap o geni står varandra nära samt väntar bara tills giga e på den mörka sidan o kör mottling med Mal
Mal
Snyggt målat Kent! Praktiskt med mask!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hejsan!
Blir kalas det här!
Jag brukar ha en ljusgrå färg under den röda för att undvika "polkagriseffekten" som gärna blir med vitt eller gult under.
Vitt, gult och rött är ganska genomskinliga färger som behöver en "tätare" bottenfärg för att motverka densamma.
En ljust grå färg brukar funka med alla tre och ge en ren, gul färg utan att det blir för "knalligt".
Ljust grått (Humbrol 64 eller 127) i botten, sedan vitt och överst gult om jag vill ha knallgult eller -rött.
Skippar du den vita mellanfärgen får du en mera tät och djupare nyans i den gula/röda.
Kan inte svara för akrylfärger, då jag inte använder dem.
Visst är det MPM som har gett ut He177 i 1/48 för en del år sedan!
Det var en rejäl överraskning då jag aldrig trodde jag skulle få se den i 48 skalan, och jag kom över ett "Hi-Tech" exemplar med extra mycket resin och ets-godis, till en rimlig peng (rimlig, inte billig...).
En mycket fin byggsats som lär vara en av MPM´s allra bästa (detaljering o passform) och starten på den "nya" typen av short-runs med flera gjutramar gjorda i traditionella stålformar.
Vad jag hört o läst bör den inte vara värre än det gamla Airfix-öket du håller på med nu (som du gjort ett strålande jobb med f.ö).
Kan rekommendera en ask med ett par extra "Fritzar" från Condor om du vill ha full beväpning, du får bara två i MPM´s ask, men 177an kunde ta tre, en under vardera vingen och en under kroppen.
Det finns massor av tillbehör om man vill, masker från Eduard (hallelujah!), flera resinset från bla CMK, bössor från Master och några dekalark.
Stefan
Blir kalas det här!
Jag brukar ha en ljusgrå färg under den röda för att undvika "polkagriseffekten" som gärna blir med vitt eller gult under.
Vitt, gult och rött är ganska genomskinliga färger som behöver en "tätare" bottenfärg för att motverka densamma.
En ljust grå färg brukar funka med alla tre och ge en ren, gul färg utan att det blir för "knalligt".
Ljust grått (Humbrol 64 eller 127) i botten, sedan vitt och överst gult om jag vill ha knallgult eller -rött.
Skippar du den vita mellanfärgen får du en mera tät och djupare nyans i den gula/röda.
Kan inte svara för akrylfärger, då jag inte använder dem.
Visst är det MPM som har gett ut He177 i 1/48 för en del år sedan!
Det var en rejäl överraskning då jag aldrig trodde jag skulle få se den i 48 skalan, och jag kom över ett "Hi-Tech" exemplar med extra mycket resin och ets-godis, till en rimlig peng (rimlig, inte billig...).
En mycket fin byggsats som lär vara en av MPM´s allra bästa (detaljering o passform) och starten på den "nya" typen av short-runs med flera gjutramar gjorda i traditionella stålformar.
Vad jag hört o läst bör den inte vara värre än det gamla Airfix-öket du håller på med nu (som du gjort ett strålande jobb med f.ö).
Kan rekommendera en ask med ett par extra "Fritzar" från Condor om du vill ha full beväpning, du får bara två i MPM´s ask, men 177an kunde ta tre, en under vardera vingen och en under kroppen.
Det finns massor av tillbehör om man vill, masker från Eduard (hallelujah!), flera resinset från bla CMK, bössor från Master och några dekalark.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tack för svaret och tipsen Stefan
Och är just HI- Tech som jag har beställt visst den är dyr men som du skriver så följer det med en hel del godis
Lite synd med tanke på priset att inte full vapen last är med,, men går ju att köpa som sagt ,,
Och är just HI- Tech som jag har beställt visst den är dyr men som du skriver så följer det med en hel del godis
Lite synd med tanke på priset att inte full vapen last är med,, men går ju att köpa som sagt ,,
Gigabyte
Gigabyte skrev:Tack för svaret och tipsen Stefan
Då har du köpt den "rätta" lådan (samma som jag har), prisskillnaden är minimal mellan de båda, men man får så mycket mer i HT-lådan.
Den här modellen är mycket eftertraktad och börjar bli svår att få tag i, och jag har aldrig sett den säljas billigt någonstans, så du hade tur som kom över en!
Griefen flögs ofta med "bara" två missiler, de tyngde ner planet och minskade räckvidden rejält, så två räcker gott.
Fritzen var ju en mycket tidig typ av trådstyrd kryssningsmissil, väldigt intressant.
Stefan
Snyggt målat kammo! High Tech version i 1/48 låter ju intressant!
Håkan
Håkan
Rena hypnos spiraler du fått till
Ser grymt ut hela alltet nu är det raksträkan kvar...dekal frenesin
Eller ska du ner i maskandets träsk med mig (fast kör dekaler i min quicky )
Mal
Tack Ola och Mal
@Mal ,, maska dekaler ,,Mja ...det ligger långt fram
måste bli mera bekväm med måleriet först ,,
så det får bli dekaler ,,,
@Mal ,, maska dekaler ,,Mja ...det ligger långt fram
måste bli mera bekväm med måleriet först ,,
så det får bli dekaler ,,,
Gigabyte
Ser snyggt ut! Ser fram emot dekaler!
Håkan
Håkan
Ujuj, verkligen en helläcker Grip!
Måste nog ta och skaffa såna där schabloner...
Måste nog ta och skaffa såna där schabloner...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack Håkan Cas Stefan
mmm dekalerna dom ser väldigt grådaskiga ut ,,gamla som gatan och spröda ,,
få se om dom går att rädda ,,,
mmm dekalerna dom ser väldigt grådaskiga ut ,,gamla som gatan och spröda ,,
få se om dom går att rädda ,,,
Gigabyte
Maskade av plastgloben fram och ,,, det var inte vackert ,,runnit i mellan kraftigt ,, var väl plockandet fram och tillbaka med masken som
plus en dålig till skärning av byggaren ifråga
Men är glad att jag har gjort mitt första splinter cammo och så
jag är nöjd OCH det har varigt hel kul
Nu väntar ett nytt tränings bygge !
plus en dålig till skärning av byggaren ifråga
Men är glad att jag har gjort mitt första splinter cammo och så
jag är nöjd OCH det har varigt hel kul
Nu väntar ett nytt tränings bygge !
Gigabyte
Vacker glans på ytan
Man kan gå in i efterhand och gnugga med en tandpetare på huven för att jämna till...det blir inga repor av det.
Man kan gå in i efterhand och gnugga med en tandpetare på huven för att jämna till...det blir inga repor av det.
Janne.S- Moderator
Ser mycket smuckt ut!
Som Janne sa, Tandpetare är kanon, låt bara färgen torka ordentligt så skall det inte vara så svårt att få bort den.
Snyggtg bygge, och jag gillar verkligen den halvblanka looken!
Stefan
Som Janne sa, Tandpetare är kanon, låt bara färgen torka ordentligt så skall det inte vara så svårt att få bort den.
Snyggtg bygge, och jag gillar verkligen den halvblanka looken!
Stefan
Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sida 3 av 4
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet