WW2 Japan Diorama
+8
Caverö
linusorn
Mal
Stråhatt
Azgaron
cas
Matt_Public
andersb80
12 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Diorama
Sida 2 av 2
Sida 2 av 2 • 1, 2
Sv: WW2 Japan Diorama
Chefen tvingade mig att ta några lediga dagar då jag har för mycket sparad semester. Stackars mig! :-) Då passade det ju bra att bygga lite flygplan. Gick inte så bra och det blev en del felsteg men slutresultatet blev rätt bra ändå tycker jag.
Flygkroppen var lite krångligt att få ihop då hela cockpit skulle passa in också men det gick rätt bra.
Sedan gjorde jag ett stort misstag. Jag skulle måla ovandelen av vingarna i grönt medan den satt kvar på "gjutformen" men råkade då mista undersidan för ovansidan!
Så det blev för tjockt lager färg efter denna korrigering, men men... inget att göra åt nu.
Nästa steg var landningsställen
Ovansidan av vingarna fick sedan (rätt) färg. Tyvärr var Tamiya färgen helt värdelös så för att få ett hyfsat resultat fick jag måla flera lager som tyvärr sabbade ytan. Men den matchar ju i alla fall det tjocka färglagret på undersidan :-)
Rotorbladen gick smidigt att få på och även de små detaljerna på vingarna. Därefter gjorde jag ett misslyckat försök att få på dekalerna för den gula raden på vingarna. Det gick åt pipan så jag bestämde mig för att göra en flagnande variant. Ska ta och gå lös med kniven lite mer där tror jag.
Summa summarum. En hel del fel men eftersom jag är nybörjade på detta så förlåter jag mig själv :-) Och jag är rätt nöjd ändå. Så nu är det i stort sätt bara cockpit glaset kvar, vilket jag har dragit mig för lite. Tycker det är svårt. Men det kom ju med maskeringsbitar så det ska nog bli bra. Plus några fler dekaler och en dos smuts och slitage förstås. Jag började lite lätt med att lägga på smuts på bomben.
Flygkroppen var lite krångligt att få ihop då hela cockpit skulle passa in också men det gick rätt bra.
Sedan gjorde jag ett stort misstag. Jag skulle måla ovandelen av vingarna i grönt medan den satt kvar på "gjutformen" men råkade då mista undersidan för ovansidan!
Så det blev för tjockt lager färg efter denna korrigering, men men... inget att göra åt nu.
Nästa steg var landningsställen
Ovansidan av vingarna fick sedan (rätt) färg. Tyvärr var Tamiya färgen helt värdelös så för att få ett hyfsat resultat fick jag måla flera lager som tyvärr sabbade ytan. Men den matchar ju i alla fall det tjocka färglagret på undersidan :-)
Rotorbladen gick smidigt att få på och även de små detaljerna på vingarna. Därefter gjorde jag ett misslyckat försök att få på dekalerna för den gula raden på vingarna. Det gick åt pipan så jag bestämde mig för att göra en flagnande variant. Ska ta och gå lös med kniven lite mer där tror jag.
Summa summarum. En hel del fel men eftersom jag är nybörjade på detta så förlåter jag mig själv :-) Och jag är rätt nöjd ändå. Så nu är det i stort sätt bara cockpit glaset kvar, vilket jag har dragit mig för lite. Tycker det är svårt. Men det kom ju med maskeringsbitar så det ska nog bli bra. Plus några fler dekaler och en dos smuts och slitage förstås. Jag började lite lätt med att lägga på smuts på bomben.
andersb80
Ser bra ut så långt!
Tamiyas färger brukar inte vara enkla att penselmåla sägs det.
Ska bli kul att se den helt färdig!
Håkan
Tamiyas färger brukar inte vara enkla att penselmåla sägs det.
Ska bli kul att se den helt färdig!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Snyggt jobbat. Men att försöka penselmåla med Tamiya är att be om problem. Vill du penselmåla med akryl skulle jag rekommendera Vallejo. Annars är den bästa färgen för penselmålning Humbrol men då tar det ju ett tag innan den torkar och så måste du hålla på med lacknafta etc.
linusorn
Ser kalas ut det där.....snygg räddning....samt det var en rejäl miss....men det fixade du ypperligt bra .....
Jo förfan nog har man goofat själv ordenligt många gånger....
Sen flikar in en sak om tamiya.
Retarder är det som gäller så torkar färgen långsammare så du får.mkt mindre penseldrag.
Sen Vallejo är kalas att penselmåla med.
Jo förfan nog har man goofat själv ordenligt många gånger....
Sen flikar in en sak om tamiya.
Retarder är det som gäller så torkar färgen långsammare så du får.mkt mindre penseldrag.
Sen Vallejo är kalas att penselmåla med.
Mal
Man lär sig allteftersom. Kommer hålla mig till Vallejo i fortsättningen. Håller helt med om att deras färger är i särklass vad gäller penselmålning. Undersidan är målad med Citadel och även om den är mycket bättre än Tamiya så är den lite för tjock istället.
andersb80
Det var ett tag sen jag la lite tid på planet men igår fick jag ett ryck och gav mig på cockpitglaset, som jag dragit mig lite för. Har aldrig använt färdigutmätta maskeringsrutorna förrut. Det tog ca 45 min att få på tejprutorna i något så när bra stil, innan jag med darrande hand drog över det hela med penseln Det blev rätt bra ändå, var rädd för att jag skulle förstöra hela modellen genom att fucka up glaset. På ett par ställen hade lite färg letat sig in under tejpen ändå men jag kunde skrapade bort det mesta av det.
Måste säga att jag är grymt imponerad av er som jag ser här på forumet som lyckas få till denna del av modellbyggandet helt perfekt! Det är verkligen inte lätt!
Jag satte först dit glaset som helt stängd cockpit men ångrade mig för det dolde ju arbetet jag har lagt ner på cockpitens innandöme. Så jag drog loss mellandelen innan det torkat helt och valde att ha den halvöppen.
Måste säga att jag är grymt imponerad av er som jag ser här på forumet som lyckas få till denna del av modellbyggandet helt perfekt! Det är verkligen inte lätt!
Jag satte först dit glaset som helt stängd cockpit men ångrade mig för det dolde ju arbetet jag har lagt ner på cockpitens innandöme. Så jag drog loss mellandelen innan det torkat helt och valde att ha den halvöppen.
andersb80
Snyggt!
Det där är, som tidigare nämnts, inte helt enkelt.
Det där är, som tidigare nämnts, inte helt enkelt.
Matt_Public- Master of DNF
Snyggt målat! Blir fint med rutan öppen!
Håkan
Håkan
Snyyyggt..... fufan....får gåshud, gillar zekes.
Ett tips om det letar sig fram färg under maskningen, en tantpetare för o skrapa rent prz vid kanten är brutalt bra....
Ett tips om det letar sig fram färg under maskningen, en tantpetare för o skrapa rent prz vid kanten är brutalt bra....
Mal
Över ett år sedan jag la mina händer på detta plan men fick ett ryck igår och satte på lite dekaler
Nästa steg blir vädring och försöka skapa intrycket av avskrapad färg. Ska se till att det inte går ett år till dess!
Nästa steg blir vädring och försöka skapa intrycket av avskrapad färg. Ska se till att det inte går ett år till dess!
andersb80
Snyggt! Aldrig fel med dekaler på!
Håkan
Håkan
De tre japanerna jag har tänkt ska stå runt planet och tjöta lite skit blev klara i helgen.
andersb80
Sida 2 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» Smile for the TIME - (ny diorama med samma nämn som förre diorama)
» Diorama ide...
» Ett diorama.
» WWI diorama.
» Stads diorama.
» Diorama ide...
» Ett diorama.
» WWI diorama.
» Stads diorama.
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Diorama
Sida 2 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet