Sharkmouth Tiffie
+22
Stråhatt
flarpen
Fredrik A
Tobiasr
MiniStuff
TommyKillander
Erik
Henrik Bergman
johan r
frznlogic
Martin Bo
Marlin
linusorn
Caverö
Tobias
Mal
Janne.S
Gigabyte
Azgaron
Matt_Public
Stefan E
cas
26 posters
Sida 18 av 23
Sida 18 av 23 • 1 ... 10 ... 17, 18, 19 ... 23
Sv: Sharkmouth Tiffie
Danke!TommyKillander skrev:Hejja!
Det ser super-snyggt ut... Skön chipping värd namnet.
Jag är imponerad över dina detaljkunskaper.. Du får nog räkna med mycket frågor från mig på kollot Jag tar med min Spit dit och tänkte börja bygga den då.
Tommy
Detaljkunskapar vet jag väl inte, men jag verkar visst ha samlat på mig lite kunskap om det med åren.
Tar du med dig en Spit så gör jag detstamma, så kan man jämföra
Tack och bock!glimturen skrev:Hatten av! Berömligt tjusig chipping!
Om Janne diggar det, då måste det vara bra...Janne.S skrev:Nu så, spännande spännande! Verkligen tjusig chipping!
Tack!
cas- Vicesheriff
Måste vara kul att hårdnöta i storskalan.
Elitserie-awesome blev det husomhelst!
Elitserie-awesome blev det husomhelst!
Matt_Public- Master of DNF
häftig målning 😊. Jag har precis gett mig in och köpt på mig några 1/24 modeller också... Du fördärvar oss 😉😇.
Inte utan att man är lite sugen på att påbörja dem med en gång!
Inte utan att man är lite sugen på att påbörja dem med en gång!
frznlogic
Tack Bosse, Matt och Logic!
Inte för att jag vill regna på din parad, men de där gamla 70-tals Airfixarna håller inte riktigt samma klass som den här, men det är inte så märkligt. Stora och imponerande kommer dom bli, det är jag dock helt säker på!
Dessutom , Trumpeters 1/24 Hurricane skall tydligen vara helbra!
Inte för att jag vill regna på din parad, men de där gamla 70-tals Airfixarna håller inte riktigt samma klass som den här, men det är inte så märkligt. Stora och imponerande kommer dom bli, det är jag dock helt säker på!
cas- Vicesheriff
cas skrev:Tack Bosse, Matt och Logic!
Haha nej du har absolut rätt där, det är inte i närheten av samma detaljrika modell 😉. Hade varit roligt att känna i verkligheten på den där maskinen!
frznlogic
Den kommer med till plastkollot...
Och förhoppningsvis klar till både F10 memorial i augusti eller i värsta fall AIM i september.
Och förhoppningsvis klar till både F10 memorial i augusti eller i värsta fall AIM i september.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Mycket snyggt målat och chippat!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tack Håkan!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Man tackar!
I helgen väntar målning av märkningen. Tur att man får lite moraliskt stöd på kollot för den uppgiften.
I helgen väntar målning av märkningen. Tur att man får lite moraliskt stöd på kollot för den uppgiften.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Dags för kollorapporten!
Jag skulle ju måla lite med hjälp av Miracle Mask specialskurna masker.
Fredagen började med lite enklare målning av reg-numret MP197.
Lite meckigt eftersom det var första masken som jag satte dit, men till slut gick det allt.
En färg gjorde saken ännu lättare.
Sen var det ju bara att fortsätta med fin flash och resten då.
Eftersom kanonluckorna skall vara öppna så blev det en hel del jucklande här
Med lite tur så blir det nog bra till slut.
Det tog mig hela fredagen att sätta vingmaskerna och måla vitt, rött och blått. Ett jädra meck tyckte jag då, och inte var det lätt heller.
Efter en god natts sömn (nåja, 5 timmar sov jag väl) så satte jag igång med rundlarna på undersidan och flygkroppen också. Nu gick det betydligt lättare!
Strax hade man kommit ikapp de på ovansidan vingarna
Strax efter 14-tiden på lördagen så hade man faktiskt lyckats måla och maska hela rubbet.
Så hä blev det när all tejp åkte av
Jodå.
Jag är allt rätt nöjd med detta!
Jag skulle ju måla lite med hjälp av Miracle Mask specialskurna masker.
Fredagen började med lite enklare målning av reg-numret MP197.
Lite meckigt eftersom det var första masken som jag satte dit, men till slut gick det allt.
En färg gjorde saken ännu lättare.
Sen var det ju bara att fortsätta med fin flash och resten då.
Eftersom kanonluckorna skall vara öppna så blev det en hel del jucklande här
Med lite tur så blir det nog bra till slut.
Det tog mig hela fredagen att sätta vingmaskerna och måla vitt, rött och blått. Ett jädra meck tyckte jag då, och inte var det lätt heller.
Efter en god natts sömn (nåja, 5 timmar sov jag väl) så satte jag igång med rundlarna på undersidan och flygkroppen också. Nu gick det betydligt lättare!
Strax hade man kommit ikapp de på ovansidan vingarna
Strax efter 14-tiden på lördagen så hade man faktiskt lyckats måla och maska hela rubbet.
Så hä blev det när all tejp åkte av
Jodå.
Jag är allt rätt nöjd med detta!
cas- Vicesheriff
Tack Janne!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Mycket snyggt målat! Praktiskt med masker!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Det är så vackert!
Fast jag tror du gjort åt med tio årsförbrukningar av tejp!
Fast jag tror du gjort åt med tio årsförbrukningar av tejp!
glimturen
Tackar!
Angående tejpen så kommer det gå åt mer snart, då ställen skall målas.
Nån som har ett tips på hur man kan åtgärda vitmetallben som börjar bli spröda utan att flänga loss hela benet?
Det går inte att göra utan att karva upp hela vingen....
Angående tejpen så kommer det gå åt mer snart, då ställen skall målas.
Nån som har ett tips på hur man kan åtgärda vitmetallben som börjar bli spröda utan att flänga loss hela benet?
Det går inte att göra utan att karva upp hela vingen....
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Himla snyggt bygge!
Såg den IRL på kollot och fick till o med hålla i den...
WOW, vilken tyngd....
Du har lagt ner ett ett otroligt jobb på den hittills, och det blir bara bättre!
Enda tipset med stället jag kan ge är väl att FÖRSIKTIGT bända tillbaka det, metallen är ju mjuk.
Men problemet är väl att det lär komma tillbaka senare.
Låt det vara, luckorna kommer att dölja benen och du kommer inte att kunna se båda på samma gång ändå.
Så länge modellen inte "hänger" på ena sidan är det väl OK.
Luckorna kommer väl att hjälpa till o staga upp det hela.
Vad du än gör, försök INTE att värma stället, vitmetallen har en mycket låg smältpunkt och det smälter ögonblickligen!
Been there, done that.... ...AND I got the T-shirt
Stefan
Såg den IRL på kollot och fick till o med hålla i den...
WOW, vilken tyngd....
Du har lagt ner ett ett otroligt jobb på den hittills, och det blir bara bättre!
Enda tipset med stället jag kan ge är väl att FÖRSIKTIGT bända tillbaka det, metallen är ju mjuk.
Men problemet är väl att det lär komma tillbaka senare.
Låt det vara, luckorna kommer att dölja benen och du kommer inte att kunna se båda på samma gång ändå.
Så länge modellen inte "hänger" på ena sidan är det väl OK.
Luckorna kommer väl att hjälpa till o staga upp det hela.
Vad du än gör, försök INTE att värma stället, vitmetallen har en mycket låg smältpunkt och det smälter ögonblickligen!
Been there, done that.... ...AND I got the T-shirt
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tack Stefan.
Problemet är att stället har böjt sig lite för många gånger, och nu har det nästan ingen styrka kvar. Måste nog sätta dit tvärstaget och landställsluckan så fort det vara går, och hoppas att det går vägen.
Eller så får jag släpa med den till Materialteknik här på jobbet och be om lite proffshjälp
Problemet är att stället har böjt sig lite för många gånger, och nu har det nästan ingen styrka kvar. Måste nog sätta dit tvärstaget och landställsluckan så fort det vara går, och hoppas att det går vägen.
Eller så får jag släpa med den till Materialteknik här på jobbet och be om lite proffshjälp
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Industry, science and technology!cas skrev:Eller så får jag släpa med den till Materialteknik här på jobbet och be om lite proffshjälp.
Trist med spirorna, men i övrigt är allt så snyggt att man i det närmaste kan snyfta av förtjusning.
Matt_Public- Master of DNF
Låg värme verkar vara standard svaret...har ju lite vitmetall att prova på vid tillfälle, men att sätta en lödpenna på stället kan ju vara lite vanskligt...
Och en ugn som var andra lösningen skall jag nog inte heller tänka på
Och tack för berömmet !
Och tack för berömmet !
cas- Vicesheriff
Hmmm...
Jag skulle nog passa mig för att försöka värma, metall leder ju värme fantastiskt bra och utan att googla vågar jag påstå att smältpunkten för styren är betydligt lägre än vitmetall...
Hamnar brottet illa till om den skulle råka gå av?
Jag skulle nog försöka bända tillbaka den och sedan kvickt som attan steloperera den med CA-lim och tillhörande luckor och stag.
...men den målade märkningen är ju fantastiskt snygg och dekaler känns helt plötsligt inte som en option längre när man bygger i den skalan.
När man ser din modell inser man dels hur mycket jobb det är att bygga i stora skalor, men också hur snyggt det blir med alla detaljer.
Ett fantastiskt bygge!
Tommy
Jag skulle nog passa mig för att försöka värma, metall leder ju värme fantastiskt bra och utan att googla vågar jag påstå att smältpunkten för styren är betydligt lägre än vitmetall...
Hamnar brottet illa till om den skulle råka gå av?
Jag skulle nog försöka bända tillbaka den och sedan kvickt som attan steloperera den med CA-lim och tillhörande luckor och stag.
...men den målade märkningen är ju fantastiskt snygg och dekaler känns helt plötsligt inte som en option längre när man bygger i den skalan.
När man ser din modell inser man dels hur mycket jobb det är att bygga i stora skalor, men också hur snyggt det blir med alla detaljer.
Ett fantastiskt bygge!
Tommy
TommyKillander
cas skrev:Låg värme verkar vara standard svaret...har ju lite vitmetall att prova på vid tillfälle, men att sätta en lödpenna på stället kan ju vara lite vanskligt...
Och tack för berömmet !
Värma vitmetall avråder jag å det bestämdaste!
Det är dömt att misslyckas!
Smälttemperaturen är mycket låg, någonstans runt 60-65 grader, och vitmetall smälter ÖGONBLICKLIGEN (metallen leder värme otroligt bra)!
Risken är att du plötsligt sitter där med en pöl med vitmetall och undrar "vad hände", så fort går det.
Metallen blir inte mjuk och formbar, den SMÄLTER!
Jag vet, jag har försökt....
Om du nu ändå provar den vägen, försök med något du kan kontrollera temperaturen på mycket noga, och använd något som inte blir så varmt (en lödkolv hållen på ett "säkert" avstånd t.ex.).
Eller den brutala vägen;
"Amputera" benet så långt ner du kan, borra hål och "pinna" (original?)benet med ett stålstift, använd mycket superlim och hoppas att luckan kan hjälpa till med att bära upp vikten.
Lycka till hur du än gör!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tack för tipsen. I slutändan bestämde jag mig för att det fick räcka med mer våld och superlim, och ett stort hopp om att det kanske blir bättre med stöttorna på plats.
Och såhär blev det
Med stöttan på plats och superlim på väl valda delar så blev det stabilt! Nu känns styrkan faktiskt helt ok, och med landställsluckan på plats så kommer det bli ännu stadigare. Puh!
När det bekymret var ur världen satte jag igång med resinhjulen. Det visade sig dock att mitt rakbladsåg inte var tillräckligt utan det behövdes grövre doningar.
En rejäl bågfil gjorde dock saken biff i ett litet nafs.
Och sen var det bara att måla och sätta ihop dom
Dags för vädring av ställ och hjul, så att det matchar eller överträffar det jag gjorde med plasthjulet för länge sen.
Hur svårt kan det vara?
Och såhär blev det
Med stöttan på plats och superlim på väl valda delar så blev det stabilt! Nu känns styrkan faktiskt helt ok, och med landställsluckan på plats så kommer det bli ännu stadigare. Puh!
När det bekymret var ur världen satte jag igång med resinhjulen. Det visade sig dock att mitt rakbladsåg inte var tillräckligt utan det behövdes grövre doningar.
En rejäl bågfil gjorde dock saken biff i ett litet nafs.
Och sen var det bara att måla och sätta ihop dom
Dags för vädring av ställ och hjul, så att det matchar eller överträffar det jag gjorde med plasthjulet för länge sen.
Hur svårt kan det vara?
cas- Vicesheriff
Sida 18 av 23 • 1 ... 10 ... 17, 18, 19 ... 23
Sida 18 av 23
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet