Agusta-Westland CH149 Cormorant, Airfix 1/48 + Belcher Bits
+7
Janne.S
Matt_Public
Marlin
cas
Tobias
Azgaron
Stefan E
11 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Civilt
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Agusta-Westland CH149 Cormorant, Airfix 1/48 + Belcher Bits
Hejsan!
Ända sedan jag såg den här helikoptern för många år sedan ville jag ha en i skala 1/48, men då verkade det helt otänkbart.
Jag gillade maskinen så mycket att jag till o med köpte Italeris 1/72 version!
Men en 1/48 version verkade helt omöjligt.
En gnista av hopp tändes när jag köpte ett dekalark från Model Alliance som hette ”World Air Power”.
Jag köpte arket för ”Miragen med grisen” (egentligen ett vildsvin) en jubileumsmålning från EC/3 för att fira divisionens 60års jubileum.
Men vad ser jag i nedre vänster hörn?
En Cormorant!
Vad är detta????
Jag öppnade påsen och fick se en helt komplett uppsättning dekaler för en civil Cormorant i Kanadensiska räddningstjänstens färger, exakt en sådan jag ville bygga!
Kanske var det något på gång nånstans ändå (detta var ca sex månader INNAN Airfix avslöjade sina planer), kunde det vara sant????
Lagom till Model Scale World i Telford 2011 avslöjade Airfix att de tänkte ge ut en MERLIN i 1/48!
Jag såg testskottet på Telford när jag var där samma år och den såg supermaffig ut!
Det blev en lång väntan tills den äntligen kom ut, och jag köpte den direkt från Airfix så snart det bara var möjligt!
Visserligen en militär version, men det skulle väl gå att konvertera den, kunde ju inte vara SÅ mycket som skilde?
Jo, det skilde mer än man kunde tro, men Belcher-Bits släppte en konverteringssats lagom till Telford 2013, så man kunde bygga om den militära helikoptern till just en civil Kanadensisk Cormorant.
Jag bad Lars Brage att köpa konverteringssatsen då han skulle till Telford 2013, och han lyckades komma över det absolut sista skyltexemplaret till mig!
Stort TACK till Brage för den bedriften!
Eftersom konverteringen innebär lite sågande och moddande av kabinen då fönsterarrangemanget är annorlunda så skrev jag till Airfix, talade om vad jag planerade o bad att få köpa lite extra "reserv"-delar.
Delarna fick jag, men portot fick jag betala, helt OK då det ju är extra delar utöver byggsatsens.
Några bälten från Eduard har jag också skaffat plus ett Zoomset för cockpiten.
Här kan ni se alla resindelarna i den ganska omfattande satsen från Belcher-Bits.
Instruktionerna är suveräna, TRE A-4ark med text på bägge sidor(!), instruktionerna följer modellens ritning o talar om vad som skall göras, steg för steg.
TRE relativt små dekalark med alla märkningar o stenciler ingick också, vilket jag inte visste eller väntade mig, en riktig bonus!
Sådär nu kan bygget börja på allvar!
Kommer mera snart….
Stefan
Ända sedan jag såg den här helikoptern för många år sedan ville jag ha en i skala 1/48, men då verkade det helt otänkbart.
Jag gillade maskinen så mycket att jag till o med köpte Italeris 1/72 version!
Men en 1/48 version verkade helt omöjligt.
En gnista av hopp tändes när jag köpte ett dekalark från Model Alliance som hette ”World Air Power”.
Jag köpte arket för ”Miragen med grisen” (egentligen ett vildsvin) en jubileumsmålning från EC/3 för att fira divisionens 60års jubileum.
Men vad ser jag i nedre vänster hörn?
En Cormorant!
Vad är detta????
Jag öppnade påsen och fick se en helt komplett uppsättning dekaler för en civil Cormorant i Kanadensiska räddningstjänstens färger, exakt en sådan jag ville bygga!
Kanske var det något på gång nånstans ändå (detta var ca sex månader INNAN Airfix avslöjade sina planer), kunde det vara sant????
Lagom till Model Scale World i Telford 2011 avslöjade Airfix att de tänkte ge ut en MERLIN i 1/48!
Jag såg testskottet på Telford när jag var där samma år och den såg supermaffig ut!
Det blev en lång väntan tills den äntligen kom ut, och jag köpte den direkt från Airfix så snart det bara var möjligt!
Visserligen en militär version, men det skulle väl gå att konvertera den, kunde ju inte vara SÅ mycket som skilde?
Jo, det skilde mer än man kunde tro, men Belcher-Bits släppte en konverteringssats lagom till Telford 2013, så man kunde bygga om den militära helikoptern till just en civil Kanadensisk Cormorant.
Jag bad Lars Brage att köpa konverteringssatsen då han skulle till Telford 2013, och han lyckades komma över det absolut sista skyltexemplaret till mig!
Stort TACK till Brage för den bedriften!
Eftersom konverteringen innebär lite sågande och moddande av kabinen då fönsterarrangemanget är annorlunda så skrev jag till Airfix, talade om vad jag planerade o bad att få köpa lite extra "reserv"-delar.
Delarna fick jag, men portot fick jag betala, helt OK då det ju är extra delar utöver byggsatsens.
Några bälten från Eduard har jag också skaffat plus ett Zoomset för cockpiten.
Här kan ni se alla resindelarna i den ganska omfattande satsen från Belcher-Bits.
Instruktionerna är suveräna, TRE A-4ark med text på bägge sidor(!), instruktionerna följer modellens ritning o talar om vad som skall göras, steg för steg.
TRE relativt små dekalark med alla märkningar o stenciler ingick också, vilket jag inte visste eller väntade mig, en riktig bonus!
Sådär nu kan bygget börja på allvar!
Kommer mera snart….
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Agusta-Westland CH149 Cormorant, Airfix 1/48 + Belcher Bits
Ser ut som ett trevligt bygge! Kul att du fick tag i konverteringsdelar och delarna från Airfix!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Ja, det här är en modell jag verkligen gått o längtat efter så det skall bli himla roligt att få sätta igång med den!
Det är en rejält stor helikopter, i samma klass som en Amerikansk CH-53 Super Jolly Green Giant!
Det har tagit några år att få ihop allt, men nu är det dags!
Let´s Roll!
Stefan
Det är en rejält stor helikopter, i samma klass som en Amerikansk CH-53 Super Jolly Green Giant!
Det har tagit några år att få ihop allt, men nu är det dags!
Let´s Roll!
Stefan
Vad trevligt! Gult och rött på det där viset är grannt som tusan!
Det skall vara en fin modell ja.. Skall bli kul att följa. Mäktiga elvispar minsann..
Det skall vara en fin modell ja.. Skall bli kul att följa. Mäktiga elvispar minsann..
Tobias
En sån gul och grann gräddvisp!
Konverteringen ser ju inte så blodig ut vid en första (lång) anblick, men det blir säkert massa skoj pillejobb!
Lycka till!
Konverteringen ser ju inte så blodig ut vid en första (lång) anblick, men det blir säkert massa skoj pillejobb!
Lycka till!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Schysst val Stefan
Nu ska det bli gräddvisp så det står härliga till.
Det ska bli väldigt spännande att följa detta.
/Bosse
Nu ska det bli gräddvisp så det står härliga till.
Det ska bli väldigt spännande att följa detta.
/Bosse
Marlin
Åhåhåhå! *halvkvävt förtjust skrockande*
Nu blir det åka av!
Nu blir det åka av!
Matt_Public- Master of DNF
Hejsan!
Bygget rullade igång på allvar i mellandagarna Julen 2014, allting flöt på och passformen är helt utsökt!
Cockpit är i det närmaste klar.
Här har alla detaljer slipats bort då Eduards ets skall dit.
Instrumentpanelen råkade jag ta bort för mycket på, så den fick byggas upp på nytt.
Lite plast- ”klipp o klistra” med plasticard, dessutom passade jag på att sätta in lite förstärkningar också.
De här bulorna är fackel/remsfällare, och de måste bort då detta är en civil helikopter.
Jag löste upp lite grå gjutstam i etylacetat, tog en stund, men sen hade jag en seg ”goja” med kolakonsistens som jag fyllde bulorna med på insidan.
Hjulhusbaljan formar en stabil balk, likaså schaktet för vinchen.
Noshjulsschaktet har också byggts ihop.
Så här långt har allt gått som på räls med perfekt passform, nu börjar konverteringen av kabinen!
Var nära att ta bort för mycket, men det är bara det streckmarkerade som skall bort.
Sektionen avsågad….
…och den nya kabinsektionen limmad, samt nästa sektion som skall bytas ut mot med en med fönster.
Här kommer delarna jag skickade efter från Airfix in i bilden, det är den jag skall ”skarva in” i det markerade området.
Avsevärt mycket lättare än att ta upp ett fönster själv.
Cockpit har målats med Revell Antrazit, en mycket mörkt grå.
Egentligen skall hela cockpit vara svart, men då syns inte mycket detaljer!
Hjulhusen, landställ och vinchschaktet grundade jag med Revell Antrazit, sedan Humbrol 196 Light Aircraft Grey.
Nu är bygget ordentligt ”på rull” som vi säger i bussbranchen!
Kommer mera snart….
Stefan
Bygget rullade igång på allvar i mellandagarna Julen 2014, allting flöt på och passformen är helt utsökt!
Cockpit är i det närmaste klar.
Här har alla detaljer slipats bort då Eduards ets skall dit.
Instrumentpanelen råkade jag ta bort för mycket på, så den fick byggas upp på nytt.
Lite plast- ”klipp o klistra” med plasticard, dessutom passade jag på att sätta in lite förstärkningar också.
De här bulorna är fackel/remsfällare, och de måste bort då detta är en civil helikopter.
Jag löste upp lite grå gjutstam i etylacetat, tog en stund, men sen hade jag en seg ”goja” med kolakonsistens som jag fyllde bulorna med på insidan.
Hjulhusbaljan formar en stabil balk, likaså schaktet för vinchen.
Noshjulsschaktet har också byggts ihop.
Så här långt har allt gått som på räls med perfekt passform, nu börjar konverteringen av kabinen!
Var nära att ta bort för mycket, men det är bara det streckmarkerade som skall bort.
Sektionen avsågad….
…och den nya kabinsektionen limmad, samt nästa sektion som skall bytas ut mot med en med fönster.
Här kommer delarna jag skickade efter från Airfix in i bilden, det är den jag skall ”skarva in” i det markerade området.
Avsevärt mycket lättare än att ta upp ett fönster själv.
Cockpit har målats med Revell Antrazit, en mycket mörkt grå.
Egentligen skall hela cockpit vara svart, men då syns inte mycket detaljer!
Hjulhusen, landställ och vinchschaktet grundade jag med Revell Antrazit, sedan Humbrol 196 Light Aircraft Grey.
Nu är bygget ordentligt ”på rull” som vi säger i bussbranchen!
Kommer mera snart….
Stefan
Rejäla lapptäcken ni gör i söder, alltså!
Matt_Public- Master of DNF
Trevligt Stefan, mycket trevligt.
Jag har väntat på att du ska komma igång med denna.
/Bosse
Jag har väntat på att du ska komma igång med denna.
/Bosse
Marlin
Hoppla! Här skivas det helikoptrar istället för korv!
Gött jobbat Stefan!
Gött jobbat Stefan!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Gott jobbat Stefan! Ser bra ut!
Håkan
Håkan
Hejsan!
Vi fortsätter att ”klippa o klistra” med kabinfönstren!
Rätt panel utan fönster ursågat, här skall ett nytt fönster in.
Alla skarvar tilljämnade, gäller att få alla skarvar så perfekta det bara är möjligt!
Tidsödande och pilligt, men det lönar sig!
Nu sitter hela kabinväggen ihop och alla skarvar slipade.
Vänster sida klar….
En provpassning mot skrovet och markeringar var fönster skall tas upp.
Remsfällarna fyllda, borttagna, spacklade och slipade.
Båda inre kabinsidorna färdiga och detaljering har börjats.
Kommer mera snart….
Stefan
Vi fortsätter att ”klippa o klistra” med kabinfönstren!
Rätt panel utan fönster ursågat, här skall ett nytt fönster in.
Alla skarvar tilljämnade, gäller att få alla skarvar så perfekta det bara är möjligt!
Tidsödande och pilligt, men det lönar sig!
Nu sitter hela kabinväggen ihop och alla skarvar slipade.
Vänster sida klar….
En provpassning mot skrovet och markeringar var fönster skall tas upp.
Remsfällarna fyllda, borttagna, spacklade och slipade.
Båda inre kabinsidorna färdiga och detaljering har börjats.
Kommer mera snart….
Stefan
Hemslöjd....brutala ingrepp, men det ser ju förträffligt ut det där.....samt kul med civilt...
Mal
Ser ut att bli riktigt bra. Blir sugen på att bygga visp själv!
linusorn
Ser riktigt bra ut, Stefan!
Håkan
Håkan
Snacka om hemslöjd.
Detta kommer att bli ett Mästerverk.
/Bosse
Detta kommer att bli ett Mästerverk.
/Bosse
Marlin
Hejsan!
Arbetet med cockpiten har kommit igång.
Inte så mycket att se i kabinen….. ännu…..
Sidopanelerna grundade med grått för att kontrollera alla skarvar etc, ser faktiskt riktigt bra ut.
”SAR”-sätena färdig-byggda, i dessa sitter räddningspersonalen.
Cockpiten färdig!
Kabinen har börjat få färg, samt maskering.
Inte vidare färgglatt, allt går i grått i den här kabinen, om än i ljusa nyanser!
Kommer mera snart….
Stefan
Arbetet med cockpiten har kommit igång.
Inte så mycket att se i kabinen….. ännu…..
Sidopanelerna grundade med grått för att kontrollera alla skarvar etc, ser faktiskt riktigt bra ut.
”SAR”-sätena färdig-byggda, i dessa sitter räddningspersonalen.
Cockpiten färdig!
Kabinen har börjat få färg, samt maskering.
Inte vidare färgglatt, allt går i grått i den här kabinen, om än i ljusa nyanser!
Kommer mera snart….
Stefan
Snyggt jobbat med cockpit och kabin. Ser bra ut så långt!
Håkan
Håkan
Snygg cockpit minsann Vi kanske skulle köpt Merlin istället....
Janne.S- Moderator
Mycket cockpit som kan byggas där!
Det här kommer bli alla tiders det
Det här kommer bli alla tiders det
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Den ligger o jäser....
Lugn, Cormoranten är definitivt INTE bortglömd, den kommer snart att bli byggd, jag pysslar lite med den "vid sidan om" de andra byggena.
Dessutom håller jag på att samla mod för att sätta kniven i modellen för att modifiera kroppshalvorna.
Det är en rätt omfattande konvertering så jag bangade lite för det, men för ett tag sedan hade Airfix en utförsäljning för mindre än halva priset, så jag köpte en Merlin till för bara £30(!), för att ha som eventuellt "resersvdelsförråd"!
Nu börjar det bli dags att ta tag i den igen på allvar....
Stefan
Lugn, Cormoranten är definitivt INTE bortglömd, den kommer snart att bli byggd, jag pysslar lite med den "vid sidan om" de andra byggena.
Dessutom håller jag på att samla mod för att sätta kniven i modellen för att modifiera kroppshalvorna.
Det är en rätt omfattande konvertering så jag bangade lite för det, men för ett tag sedan hade Airfix en utförsäljning för mindre än halva priset, så jag köpte en Merlin till för bara £30(!), för att ha som eventuellt "resersvdelsförråd"!
Nu börjar det bli dags att ta tag i den igen på allvar....
Stefan
Det här ju ett sådant är kul konverteringsprojekt man gärna vill se genomfört.
PAX
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» Westland Sea King HAS.1, Airfix 1/48
» HMS Nelson 1/600 Airfix,HMS Belfast 1/600 Airfix, Sdkfz 2/2 Kettenrad med signalkabel 1/35
» Westland Lynx AH-7
» Westland Wyvern S4, Trumpeter 1/48
» Westland Wyvern S.4, Trumpeter 1/48
» HMS Nelson 1/600 Airfix,HMS Belfast 1/600 Airfix, Sdkfz 2/2 Kettenrad med signalkabel 1/35
» Westland Lynx AH-7
» Westland Wyvern S4, Trumpeter 1/48
» Westland Wyvern S.4, Trumpeter 1/48
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Civilt
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|