Westland Sea King HAS.1, Airfix 1/48
+8
Marlin
linusorn
Mal
Sadolf
Matt_Public
LudvigN
Azgaron
Stefan E
12 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Westland Sea King HAS.1, Airfix 1/48
Det har väl inte undgått någon i modellbyggarvärlden att Airfix släppte en "blixt från klarblå himmel" när de annonserade att de skulle släppa en Sea King helikopter!
Dessutom var den redan klar och skulle finnas att köpa mycket snart!
Sea Kingen är en av mina favorithelikoptrar och jag har byggt Hasegawas modell (från en Revell-låda) en gång för flera år sedan.
Jag har velat bygga flera men Hasegawan har varit mycket sällsynt och svår att få tag i och när man väl hittat någon har den varit mycket dyr.
Så för mig var detta en skänk från ovan och en mycket efterlängtad, om än helt oväntad, nyhet!
Jag beställde hem en modell så fort MBK i Tyskland fick hem den och efter bara någon vecka hade jag den hemma!
Underbar boxart av Adam Toobey som gjort de flesta av Airfix boxarts de senaste åren, han börjar komma upp i Roy Cross klass.
Den stora lådan känns kompakt, tung och djup och när man lyfter på locket är den mycket välfylld med plast.
En snabb titt på gjutramarna som fyller upp lådan helt, lägg märke till att gjutramarna är exakt lika stora som lådan, de kommer absolut ingenstans!
Ram A;
Ram B;
Ram C med kroppshalvorna;
Ram D, med två olika typer av rotorblad och 5 eller 6-bladig stjärtrotor;
Ram E;
Ram F;
Ram G;
En klar gjutram finns naturligtvis också, men jag glömde ta en bild på den.
Glasdelarna är perfekt gjutna och kristallklara.
En tjock instruktionsbok/Ritning;
Titta och lär, Dragon och andra liknande firmor, så här ska det se ut!
Klart, rent och snyggt, alla alternativ klart utmärkta och färgangivelser på varje del och föregående steg utmärkt med rött.
Färgerna är visserligen bara angivna för Humbrol, men de flesta firmor anger bara sina egna färger, men jag tycker ändå att de kunde ge färgerna till de vanligaste fabrikaten.
Airfix ger i alla fall FS/BS nummer för huvudfärgerna och de korrekta namnen på alla färger, så det ska inte vara något problem att konvertera till andra fabrikat.
Mitt råd är att skaffa Airfix färgkarta, där finns konverteringstabeller till de flesta färgfabrikaten.
I inte mindre än 186(!) steg lotsar ritningen oss genom hela bygget;
Airfix ritningar blir bara allt bättre!
Dekalalternativen då?
I den här lådan har Airfix gjort något mycket speciellt, det är SAMMA INDIVID, XV 666 (kallad "Damien"), som vi får följa genom hela livet!
Från att Hon går i tjänst 1970 som en HAS.1;
Senare (1988) målades helikoptern om i ett helgrått schema med nedtonade markeringar och byggdes samtidigt om till en HAS.5, detta är det enda alternativet som är helt ointressant för mig, en verklig "Plain Jane"!
Senare i livet, 1995, blev det räddningstjänst för XV666, fortfarande en HU.5, men nu med röd nos och röd bakkropp.
När Brittiska flottan tog helikoptern ur tjänst, köptes den av ett privat bolag som räddningshelikopter och hon flyger än idag!
Nu i ett ännu mera färggrant schema i grått och orange för Heli Operations i Portland och detta är hur hon såg ut 2022.
Dekalerna kommer som vanligt från Cartograf, fint tryckta, bra färger och jag VET att är mycket bra att använda, eftermarknadsklass!
Det här var en superb, tidig julklapp och den har gått direkt upp på byggbordet så ni kommer snart att få se mera av den här modellen!
Stefan
Dessutom var den redan klar och skulle finnas att köpa mycket snart!
Sea Kingen är en av mina favorithelikoptrar och jag har byggt Hasegawas modell (från en Revell-låda) en gång för flera år sedan.
Jag har velat bygga flera men Hasegawan har varit mycket sällsynt och svår att få tag i och när man väl hittat någon har den varit mycket dyr.
Så för mig var detta en skänk från ovan och en mycket efterlängtad, om än helt oväntad, nyhet!
Jag beställde hem en modell så fort MBK i Tyskland fick hem den och efter bara någon vecka hade jag den hemma!
Underbar boxart av Adam Toobey som gjort de flesta av Airfix boxarts de senaste åren, han börjar komma upp i Roy Cross klass.
Den stora lådan känns kompakt, tung och djup och när man lyfter på locket är den mycket välfylld med plast.
En snabb titt på gjutramarna som fyller upp lådan helt, lägg märke till att gjutramarna är exakt lika stora som lådan, de kommer absolut ingenstans!
Ram A;
Ram B;
Ram C med kroppshalvorna;
Ram D, med två olika typer av rotorblad och 5 eller 6-bladig stjärtrotor;
Ram E;
Ram F;
Ram G;
En klar gjutram finns naturligtvis också, men jag glömde ta en bild på den.
Glasdelarna är perfekt gjutna och kristallklara.
En tjock instruktionsbok/Ritning;
Titta och lär, Dragon och andra liknande firmor, så här ska det se ut!
Klart, rent och snyggt, alla alternativ klart utmärkta och färgangivelser på varje del och föregående steg utmärkt med rött.
Färgerna är visserligen bara angivna för Humbrol, men de flesta firmor anger bara sina egna färger, men jag tycker ändå att de kunde ge färgerna till de vanligaste fabrikaten.
Airfix ger i alla fall FS/BS nummer för huvudfärgerna och de korrekta namnen på alla färger, så det ska inte vara något problem att konvertera till andra fabrikat.
Mitt råd är att skaffa Airfix färgkarta, där finns konverteringstabeller till de flesta färgfabrikaten.
I inte mindre än 186(!) steg lotsar ritningen oss genom hela bygget;
Airfix ritningar blir bara allt bättre!
Dekalalternativen då?
I den här lådan har Airfix gjort något mycket speciellt, det är SAMMA INDIVID, XV 666 (kallad "Damien"), som vi får följa genom hela livet!
Från att Hon går i tjänst 1970 som en HAS.1;
Senare (1988) målades helikoptern om i ett helgrått schema med nedtonade markeringar och byggdes samtidigt om till en HAS.5, detta är det enda alternativet som är helt ointressant för mig, en verklig "Plain Jane"!
Senare i livet, 1995, blev det räddningstjänst för XV666, fortfarande en HU.5, men nu med röd nos och röd bakkropp.
När Brittiska flottan tog helikoptern ur tjänst, köptes den av ett privat bolag som räddningshelikopter och hon flyger än idag!
Nu i ett ännu mera färggrant schema i grått och orange för Heli Operations i Portland och detta är hur hon såg ut 2022.
Dekalerna kommer som vanligt från Cartograf, fint tryckta, bra färger och jag VET att är mycket bra att använda, eftermarknadsklass!
Det här var en superb, tidig julklapp och den har gått direkt upp på byggbordet så ni kommer snart att få se mera av den här modellen!
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den fre 08 dec 2023, 10:31, ändrad totalt 8 gånger
Stefan E- Linkebodamannen
Azgaron, Gigabyte and Matt_Public like this post
Sv: Westland Sea King HAS.1, Airfix 1/48
Trevligt inköp Stefan! Ser fram emot bygget!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Har hört en del fina omdömen om denna. Kul med fler helikoptrar på forumet!
LudvigN
Vore jag inte död hade den där varit det allra mest givna köpet.
Som tur är kan jag tjuvåka på professorns byggtråd.
Obligatorisk med tanke på individen:
Som tur är kan jag tjuvåka på professorns byggtråd.
Obligatorisk med tanke på individen:
Matt_Public- Master of DNF
Verkar helt upp till datum med alla detaljer. Airfix gör imponerande satser nu...
Det blir intressant att följa...
Det blir intressant att följa...
Sadolf
Jag har uppdaterat inlägget med lite fler bilder på dekalalternativen och glasdelarna!
Bygget har kommit en liten bit på väg.
Kommer mera snart!
Stefan
Bygget har kommit en liten bit på väg.
Kommer mera snart!
Stefan
Azgaron, cas and Sadolf like this post
Ser man alla de här godis då blir man sugen själv... Fast för mig skulle Anson passa bättre...
Sadolf
NU har jag äntligen bestämt mig för vilken version jag vill bygga, av de fyra alternativen var det TRE jag mer än gärna ville bygga!.
Det var ett mycket tufft val men jag har till slut bestämt mig för den tidigaste i helt mörkblått, dekalalternativ A.
Med all säkerhet kommer det att bli både två och tre Sea Kings från Airfix framöver.
Den första uppgiften är att ta upp alla hål eftersom alla hål är ”flashade” och andra behöver fyllas och en del detaljer måste tas bort för just min version, HAS.1, (Helicopter Attack Submarine Type 1).
Airfix ägnar de tre första sidorna i instruktionsboken för detta!
Klart, enkelt och tydligt, helt strålande Airfix, så här ska det se ut!
De här små hålen måste fyllas, jag hittade en remsa plasticard som passade perfekt.
Massor av hål (och RÄTT hål) måste tas upp i kabinen, klart utmärkt på undersidan av golvet.
De här "klumparna" är en modern modifikation och måste tas bort för min version, samma metod här, en passande bit plasticard klipps till och limmas i hålet.
Hålen på vänstersidan måste också fyllas
Det stora hålet i golvet för ubåts sonaren har tagits upp (måste snygga till det lite…), främre kabinväggen har limmats på plats och instrumentskåpet/garderoben på högersidan har limmats ihop.
Passningen är mycket tajt, men delarna snäpper på plats med ett mycket tillfredsställande, Tamiya-likt ”klick”, superb passning!
Inte så mycket gjort ännu, men det här lovar mycket gott!
Stefan
Det var ett mycket tufft val men jag har till slut bestämt mig för den tidigaste i helt mörkblått, dekalalternativ A.
Med all säkerhet kommer det att bli både två och tre Sea Kings från Airfix framöver.
Den första uppgiften är att ta upp alla hål eftersom alla hål är ”flashade” och andra behöver fyllas och en del detaljer måste tas bort för just min version, HAS.1, (Helicopter Attack Submarine Type 1).
Airfix ägnar de tre första sidorna i instruktionsboken för detta!
Klart, enkelt och tydligt, helt strålande Airfix, så här ska det se ut!
De här små hålen måste fyllas, jag hittade en remsa plasticard som passade perfekt.
Massor av hål (och RÄTT hål) måste tas upp i kabinen, klart utmärkt på undersidan av golvet.
De här "klumparna" är en modern modifikation och måste tas bort för min version, samma metod här, en passande bit plasticard klipps till och limmas i hålet.
Hålen på vänstersidan måste också fyllas
Det stora hålet i golvet för ubåts sonaren har tagits upp (måste snygga till det lite…), främre kabinväggen har limmats på plats och instrumentskåpet/garderoben på högersidan har limmats ihop.
Passningen är mycket tajt, men delarna snäpper på plats med ett mycket tillfredsställande, Tamiya-likt ”klick”, superb passning!
Inte så mycket gjort ännu, men det här lovar mycket gott!
Stefan
Azgaron, Gigabyte, Mal and Sadolf like this post
ser att modellen ser crispig ut verkligen, läst revensioner, intressan för mig då om bygga en helikopter i framtiden.
sådärja, här snickras det för fullt på Söndags morgonen, härligt m en kopp kaffe till. ser kalas ut so far.
snyggt camo val
sådärja, här snickras det för fullt på Söndags morgonen, härligt m en kopp kaffe till. ser kalas ut so far.
snyggt camo val
Mal
Ser ut att vara FINA detaljer rakt ur lådan. Mycket intressant må jag säga. Tror du kommer ha mycket kul med att göra i ordning inredningen
LudvigN
Bra start Stefan! Ser fint ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Kul att airfix bara går från klarhet till klarhet. Ser bra ut det där, har själv börjat umgås med tanken att bygga lite vispar på senaste tiden...
linusorn
Snyggt Stefan.
Airfix ser verkligen ut att ha kommit med in riktig guldklimp.
Jag köpte den inte vid släpp, men jag blir inte förvånad om den följer med hem från vårens Englandsresa.
/Bosse
Airfix ser verkligen ut att ha kommit med in riktig guldklimp.
Jag köpte den inte vid släpp, men jag blir inte förvånad om den följer med hem från vårens Englandsresa.
/Bosse
Marlin
Det där ser då sannerligen ut som en högklassig Airfix. Kul!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
En gräddvisp med nitar!
Ser kul ut!
Ser kul ut!
Tack alla!
OK, alla hål upptagna i golvet och trippel-checkade att det är RÄTT hål jag tagit upp!
Att följa ritningen är inte alltid min starka sida, men här kan det straffa sig ordentligt om man inte gör EXAKT som Airfix säger!
Cockpiten börjar bli klar, mycket fina detaljer här…
Jag har utelämnat instrumentpanelen mellan sätena tills vidare.
De här sätena är bara löst dittryckta än så länge, men skotten sitter där de ska.
Sonarbojen och winchen är monterade och färdiga för målning.
Delar och gjutramar överallt…
Följ ritningen NOGA, jag bygger version “A”!
Många små separata småbyggen blir det…
Sonarbojen monterad i sin ram…
Man bygger många små separata byggen som tar en väldans tid att få ihop, det är detaljerat och fippligt, men allt passar ihop med Tamiya-precision!
Dessutom är det himla roligt!
Stefan
OK, alla hål upptagna i golvet och trippel-checkade att det är RÄTT hål jag tagit upp!
Att följa ritningen är inte alltid min starka sida, men här kan det straffa sig ordentligt om man inte gör EXAKT som Airfix säger!
Cockpiten börjar bli klar, mycket fina detaljer här…
Jag har utelämnat instrumentpanelen mellan sätena tills vidare.
De här sätena är bara löst dittryckta än så länge, men skotten sitter där de ska.
Sonarbojen och winchen är monterade och färdiga för målning.
Delar och gjutramar överallt…
Följ ritningen NOGA, jag bygger version “A”!
Många små separata småbyggen blir det…
Sonarbojen monterad i sin ram…
Man bygger många små separata byggen som tar en väldans tid att få ihop, det är detaljerat och fippligt, men allt passar ihop med Tamiya-precision!
Dessutom är det himla roligt!
Stefan
Azgaron and Gigabyte like this post
Läckert Stefan.
Jag har varit lite tveksam till om jag verkligen villhöver denna byggsats.
Men jag börjar nu definitiv falla över i att jag behöver den i min lilla Royal Navy samling.
Får se om jag springer på den under vårens Englandsresa.....
/Bosse
Jag har varit lite tveksam till om jag verkligen villhöver denna byggsats.
Men jag börjar nu definitiv falla över i att jag behöver den i min lilla Royal Navy samling.
Får se om jag springer på den under vårens Englandsresa.....
/Bosse
Marlin
Bosse, du MÅSTE ha den här modellen om du byggen Royal Navy, den är ju en SUPER-klassiker!
Men ärligt talat, den faller ihop på ett otroligt sätt, men utan att vara för enkel, det är svårt att förklara.
Passformen är tajt (Eduard/WNW/ZM), detaljeringen är kanonbra och ritningen är suveränt bra och den lämnar ingen plats för tveksamheter.
Jag vet redan att jag kommer att bygga ett helt gäng av den här modellen och priset är väldigt överkomligt!
Stefan
Men ärligt talat, den faller ihop på ett otroligt sätt, men utan att vara för enkel, det är svårt att förklara.
Passformen är tajt (Eduard/WNW/ZM), detaljeringen är kanonbra och ritningen är suveränt bra och den lämnar ingen plats för tveksamheter.
Jag vet redan att jag kommer att bygga ett helt gäng av den här modellen och priset är väldigt överkomligt!
Stefan
Jo så blir det nog Stefan, jag MÅSTE ha denna.
Och jag vill också bygga ett flertal olika versioner.
Fördelen är ju att man kan vika ihop rotorn, och då tar den ju inte så värst stor plats i vitrinen.
/Bosse
Och jag vill också bygga ett flertal olika versioner.
Fördelen är ju att man kan vika ihop rotorn, och då tar den ju inte så värst stor plats i vitrinen.
/Bosse
Marlin
Önskar så att den hade funnits i 1/72. Vet att Airfix har en hyfsat modern, men den lär inte vara i samma klass kvalitetmässigt. Tänk om tillverkare av högkvalitativa byggsatser kunde satsa lite på helikoptrar i mindre skala? Det vore otroligt!
LudvigN
Airfix har en relativt ny Sea King i 1/72, den kom visserligen ut 2015, men jag har bara hört gott om den.
https://www.scalemates.com/kits/airfix-a04056a-westland-sea-king-hc4--1524108
Nyutgåva (HC.4 med nya dekaler) kommer under året!
Men den är nog inte riktigt i samma klass som 48an.
Stefan
https://www.scalemates.com/kits/airfix-a04056a-westland-sea-king-hc4--1524108
Nyutgåva (HC.4 med nya dekaler) kommer under året!
Men den är nog inte riktigt i samma klass som 48an.
Stefan
Det var megamycket plast ramar där ,men som du skriver ,del byggen har ju sin charm
Snygga fram steg med vinschen ,,mm
Snygga fram steg med vinschen ,,mm
Gigabyte
Modellen ser verkligen fin ut, mkt fina detaljer oob verkligen crisp....ska bli spännande se denna komma till liv..
Mal
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» Westland Lysander Mk1, Matchbox 1/32
» HMS Nelson 1/600 Airfix,HMS Belfast 1/600 Airfix, Sdkfz 2/2 Kettenrad med signalkabel 1/35
» Westland Lynx AH-7
» Westland Wyvern S4, Trumpeter 1/48
» Återstart 2024? Westland Whirlwind i 1/32
» HMS Nelson 1/600 Airfix,HMS Belfast 1/600 Airfix, Sdkfz 2/2 Kettenrad med signalkabel 1/35
» Westland Lynx AH-7
» Westland Wyvern S4, Trumpeter 1/48
» Återstart 2024? Westland Whirlwind i 1/32
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|