Eduard 1/48 Yak 3 och La-5fn
+4
cas
Stefan E
Matt_Public
linusorn
8 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Eduard 1/48 Yak 3 och La-5fn
Le ballet russe är i stan! Jag har 5 st 109:or på bänken och de måste ju ha lite motstånd. Var på Hobbybokhandeln idag för lite inköp av julklappar till mig själv. Tydligen var det bara jag som tyckte att jag var snäll förra året. Förutom mamma då. Första inköpet blev en gammal klassiker från Eduard, tror detta är en av deras första. Är lite short run känsla över den. Ingen färgad ets här inte. Etsen får man snällt måla själv. Det följer även med hjul i resin. Torrpassningen är faktiskt mycket uppmuntrande och jag förutser inga större problem.
La-5:an är av senare snitt. Det är Zvesdas plast i och då detta är en limited edition följer det med hur mycket ets som helst och Brassin hjul. Av ngn konstig anledning har de även packat två av samma ark med detaljer. Här bygger man verkligen ett flygplan. Som vanligt starta man med cockpit. Men det räcker inte, man får bygga buren som cockpit är monterad i. Rätt fipplig, men det blir stadigt när allt är på plats. Passformen är ok, men det märks att det inte är Eduards egna byggsats. En del flash och torrpassning och filande måste till innan man limmar.
La-5:an är av senare snitt. Det är Zvesdas plast i och då detta är en limited edition följer det med hur mycket ets som helst och Brassin hjul. Av ngn konstig anledning har de även packat två av samma ark med detaljer. Här bygger man verkligen ett flygplan. Som vanligt starta man med cockpit. Men det räcker inte, man får bygga buren som cockpit är monterad i. Rätt fipplig, men det blir stadigt när allt är på plats. Passformen är ok, men det märks att det inte är Eduards egna byggsats. En del flash och torrpassning och filande måste till innan man limmar.
linusorn
Sv: Eduard 1/48 Yak 3 och La-5fn
Vad oresonligt skön den där soffan ser ut!
Också: Yak-3 är en sjukt sexig best, mums...
Också: Yak-3 är en sjukt sexig best, mums...
Matt_Public- Master of DNF
Mycket fina byggsatser båda två!
Tror faktiskt att Yak-3an kommer från Gavia, men det är en riktigt fin modell.
Asken ser ut att vara "första generationen" av profipacken, (-90talet ?), när Eduard precis lämnat short-run stadiet.
Special Hobby är idag ungefär där Eduard var för 25 år sedan.
Zvestas La-5FN är en helt modern byggsats som kom för bara något/några år sedan, märks på graden av detaljering.
Det är en maffig fighter i nästan samma storleksklass som Thunderbolt, den är STOR!
Blir kul att följa dina byggen!
Stefan
Tror faktiskt att Yak-3an kommer från Gavia, men det är en riktigt fin modell.
Asken ser ut att vara "första generationen" av profipacken, (-90talet ?), när Eduard precis lämnat short-run stadiet.
Special Hobby är idag ungefär där Eduard var för 25 år sedan.
Zvestas La-5FN är en helt modern byggsats som kom för bara något/några år sedan, märks på graden av detaljering.
Det är en maffig fighter i nästan samma storleksklass som Thunderbolt, den är STOR!
Blir kul att följa dina byggen!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tack ska ni ha! Kollade runt på nätet och boxningen av Yak-3 är från 98. Hade inte Eduard och Gavia ngn slags koppling utöver att Eduard gav ut deras modell under eget märke?
Står 2011 på gjutramarna till La-5. Men tycker nästan passform är sämre än den gamla modellen av Yak-3. Det märks också på hur delarna sitter fast i gjutramarn, det är ibland riktigt jäkligt att få loss dem. Men detaljeringen är hög och det kommer att bli en väldigt fin modell av denna bara man tar det lugnt.
Står 2011 på gjutramarna till La-5. Men tycker nästan passform är sämre än den gamla modellen av Yak-3. Det märks också på hur delarna sitter fast i gjutramarn, det är ibland riktigt jäkligt att få loss dem. Men detaljeringen är hög och det kommer att bli en väldigt fin modell av denna bara man tar det lugnt.
linusorn
linusorn skrev: Hade inte Eduard och Gavia ngn slags koppling utöver att Eduard gav ut deras modell under eget märke?
Har för mig att Eduard köpte upp Gavia, eller att firmorna gick ihop, kan också ha varit ett "undermärke" i samma företags-familj, är inte säker.
Några fler av Eduards tidiga modeller (utöver Yak-3) kommer från Gavia, tex Lysandern (möjligen Tempest), förmodligen flera.
Eduard har också gett ut några modeller under namnet "Flashback", tex SM-79 Spaviero (ex. Classic Airframes), Messerschmitt Komet B-1 (prototyp/förserie), förmodligen flera.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Härlig ryssdubbel det där!
Har samma pryttlar i stashen så nån gång skall man väl sätta igång.
Och heja alla modeller där man måste bygga innnmätet! Det känns liksom mer stabilt då!
Har samma pryttlar i stashen så nån gång skall man väl sätta igång.
Och heja alla modeller där man måste bygga innnmätet! Det känns liksom mer stabilt då!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Strålande tider stundar med dubbelt ryssbygge!
La5 är inte större än andra rysskärror, den har bara lite fetare motor.
Skall bli kul att se
La5 är inte större än andra rysskärror, den har bara lite fetare motor.
Skall bli kul att se
Caverö
Grymt ball kärra o ser ut o vara en grym start....
en fråga...saknar din IL2a...vill se mer av den, eller är du klar men inget visat
en fråga...saknar din IL2a...vill se mer av den, eller är du klar men inget visat
Mal
Tack ska du ha Juha. Il-2:an är färdig. https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t3295p60-eduard-1-48-il-2m-shturmovik?highlight=Shturmovik
linusorn
Ets är vägen till både seger och undergång, men snyggt är det!
Härligt Linus!
Härligt Linus!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Trevliga byggen! Ryskt är ju inte fel!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Håhå!?
Inredningsfärg är gott för själen det!
Inredningsfärg är gott för själen det!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Mentalt mums-mums!cas skrev:Inredningsfärg är gott för själen, det!
Matt_Public- Master of DNF
Japp, har haft nästan hela dagen i bygghålan. Snacka om att stressa ner. Har fått en del gjort på lite andra projekt som ska hamna i en tråd nära er, måste bara ta lite bilder.
linusorn
Inrednings färg......kalas det där.....
Ryssarna hade ganska skumma färger har jag för mig....(alldrig byggt nån ryss)
Ryssarna hade ganska skumma färger har jag för mig....(alldrig byggt nån ryss)
Mal
Kul bygge . Ryssar ser man inte så mycket av. De hade en del riktigt snygga plan ändå, och en del traktorer...
frznlogic
Det är väl bara att ta ngt grått med en aning blått, inte skall man vara för vetenskaplig med sådant här.
Caverö
Ja, gråblå var väl standard under vk2. Det var väl först under 60-talet de började med discoblått.
linusorn
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» Bf 110 F Eduard 1/48
» Mig - 21 SMT Eduard 1/144
» Bf 109 F-4, Eduard 1/48
» Eduard Fw 190 D-9
» Mig-21 ?? - Eduard 1/48
» Mig - 21 SMT Eduard 1/144
» Bf 109 F-4, Eduard 1/48
» Eduard Fw 190 D-9
» Mig-21 ?? - Eduard 1/48