Eduard Fw 190D JV44 Dual Combo
+12
Tobias
Gigabyte
linusorn
Henrik Bergman
Stefan E
Janne.S
Azgaron
Mal
Caverö
Matt_Public
cas
frznlogic
16 posters
Sida 1 av 19
Sida 1 av 19 • 1, 2, 3 ... 10 ... 19
Eduard Fw 190D JV44 Dual Combo
Kunde... inte... hålla... mig!
Lådan är öppnad sen innan, och hade köpt lite godis till. Mitt huvud exploderade lite när jag insåg hur mycket detta egentligen är att bygga ihop . Det ingår planer/dekaler etc för alla 5 individer som ingick i papagei staffeln som ni antagligen redan vet. 12 gjutna stammar, 1 stort ark ets för båda maskinerna, masker, och dessutom en bonus me-262 i 1/144 skala. Förutom det hade jag köpt till flaps ets, och sen inredningsdetaljer och en sats kanoner. Inredningen går in i cockpit, i främre vapenutrymmet framför cockpit, vapenutrymmena i vingroten samt lite i hjulhus och en ersättning för kylarflänsarna... vi får se hur mycket jag lyckas använda här. Jag är lite sugen på att sprida ut det på båda maskinerna, typ ha cockpit och främre vapenutrymmet öppet på en maskin, och vingrötterna och flaps nere på den andra.
För övrigt, jag har nog redan fastnat för individer, Röd 1 (Sachsenberg) och Röd 3 (Waldemar Wubke).
Först en bild när mitt huvud exploderade:
Boxen:
Och första delarna ihopsatta och förberedda för att etsas :
Det här bygget kommer ta 2 år ... minst.... Lika bra att förbereda er.
Lådan är öppnad sen innan, och hade köpt lite godis till. Mitt huvud exploderade lite när jag insåg hur mycket detta egentligen är att bygga ihop . Det ingår planer/dekaler etc för alla 5 individer som ingick i papagei staffeln som ni antagligen redan vet. 12 gjutna stammar, 1 stort ark ets för båda maskinerna, masker, och dessutom en bonus me-262 i 1/144 skala. Förutom det hade jag köpt till flaps ets, och sen inredningsdetaljer och en sats kanoner. Inredningen går in i cockpit, i främre vapenutrymmet framför cockpit, vapenutrymmena i vingroten samt lite i hjulhus och en ersättning för kylarflänsarna... vi får se hur mycket jag lyckas använda här. Jag är lite sugen på att sprida ut det på båda maskinerna, typ ha cockpit och främre vapenutrymmet öppet på en maskin, och vingrötterna och flaps nere på den andra.
För övrigt, jag har nog redan fastnat för individer, Röd 1 (Sachsenberg) och Röd 3 (Waldemar Wubke).
Först en bild när mitt huvud exploderade:
Boxen:
Och första delarna ihopsatta och förberedda för att etsas :
Det här bygget kommer ta 2 år ... minst.... Lika bra att förbereda er.
frznlogic
Sv: Eduard Fw 190D JV44 Dual Combo
Ahhh!
Lyckar är ändå en hel hög med plast, ets och annat roligt.
Hoppas nu du hittar alla bitarna till skallen så du kan fortsätta med Doras hela året =)
Lyckar är ändå en hel hög med plast, ets och annat roligt.
Hoppas nu du hittar alla bitarna till skallen så du kan fortsätta med Doras hela året =)
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Waldemar Wübke får min röst.
Hans hängivenhet gentemot järnvägen är berömvärd!
Hans hängivenhet gentemot järnvägen är berömvärd!
Matt_Public- Master of DNF
Bitarna på plats igen :-P. Behövde sova lite på saken bara ;-).
Matt, det blir både och, woohoo!! Dual Combo box, så två maskiner ska det bli ;-)
Matt, det blir både och, woohoo!! Dual Combo box, så två maskiner ska det bli ;-)
frznlogic
Där ser man vad glädje man kan ha av läskunnighet.frznlogic skrev:Dual Combo box, så två maskiner ska det bli. ;-)
Utmärkt! Då stänger jag av propaganda-apparaten och njuter fullt ut.
Läskunnighet är överskattat ;-)
Men jo, Im auftrage der reichsbahn är en rolig slogan, det var lite det som gjorde att det blev den :-)
Men jo, Im auftrage der reichsbahn är en rolig slogan, det var lite det som gjorde att det blev den :-)
frznlogic
Men vad i hela friden blir det på ren svenska?
"Beställd av järnvägen"?
"Beställd av järnvägen"?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Snarare "i Riksjärnvägens tjänst" eller möjligen "på uppdrag av Riksjärnvägen".cas skrev:Men vad i hela friden blir det på ren svenska?
"Beställd av järnvägen"?
Wübke flög jaktbombar-uppdrag åt 9./JG 54 under slaget om Storbritannien, och ansåg tydligen att tågtrafiken var betydligt bättre lämpad för den sortens godstransport. Det smått cyniska uttalandet återfanns sedermera på ett flertal av hans flygplan.
Det spekuleras på vissa håll att det syftar lite åt att han blivit nerskjuten många gånger och fick åka tillbaka med tåg till förbandet :-D . Tycker dock det första låter troligast :-)
frznlogic
Båda alternativen är i och för sig underhållande, men det viktigaste är maskinens skönhet.frznlogic skrev:Det spekuleras på vissa håll att det syftar lite åt att han blivit nerskjuten många gånger och fick åka tillbaka med tåg till förbandet. :-D Tycker dock det första låter troligast. :-)
Detta är ju härliga grejor detta häringa. Har inte vågat något sådant ännu
Caverö
Matt, sant. Tyvärr måste jag säga att jag alltid tyckt att doran är lite ugly duckling med den där förlängningen på stjärten och den långa motorn. A och F är så runda och gosiga medans doran är väldigt kantig. Fast den ser helt klart mer ondskefull ut
Caverö, Våga och förlora Det är kul, men det är verkligen en tuff modell med allt ets, inser väl att jag var lite skogstokig som ville ha allt bling bling till, men vad gör man inte . Om inte annat så har ju eduards plastdelar för att ersätta etset med i modellen, om man tycker den biten är jobbig.
Har suttit och slöjobbat (göra ändringar, testa att kompilera 2-3 timmar, göra lite till ändringar, göra lite ändringar, vänta, och så vidare), så det har funnits lite tid att bygga modell på också . Lite ets klippt, limmat och vikt.
Överblick
Bakom stolen
Sidopaneler i cockpit
Caverö, Våga och förlora Det är kul, men det är verkligen en tuff modell med allt ets, inser väl att jag var lite skogstokig som ville ha allt bling bling till, men vad gör man inte . Om inte annat så har ju eduards plastdelar för att ersätta etset med i modellen, om man tycker den biten är jobbig.
Har suttit och slöjobbat (göra ändringar, testa att kompilera 2-3 timmar, göra lite till ändringar, göra lite ändringar, vänta, och så vidare), så det har funnits lite tid att bygga modell på också . Lite ets klippt, limmat och vikt.
Överblick
Bakom stolen
Sidopaneler i cockpit
frznlogic
Ets origami...rena terapijobbet när det är som bäst
Snyggt fipplat....
Snyggt fipplat....
Mal
Ets är riktigt roligt den här vändan, förra maskinen var jag nervös för det, men... Det är ju bara metall ;-). Snygg metall..
Bilderna är inte fantastiska, hade problem med ljuset etc. Det kom lite lim utanför men det mesta gick att få bort, däremot lämnade det färgfläckar som heter duga... Får se det som lite preshade eller något ;-)
Bilderna är inte fantastiska, hade problem med ljuset etc. Det kom lite lim utanför men det mesta gick att få bort, däremot lämnade det färgfläckar som heter duga... Får se det som lite preshade eller något ;-)
frznlogic
Ets-vikning är helt klart karaktärsdanande!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Det är ett jämrans jucklo, men snyggt blir det!cas skrev:Ets-vikning är helt klart karaktärsdanande!
So, lite spacklat, målat och så vidare, och lite småmonterat i cockpiten påbörjat.
Tyvärr är jag inte helt nöjd med färgerna, måste ha jämfört medans färgen inte torkat riktigt innan. Matchningen med etset är usel tyvärr, som innehåller mycket mer skarp blå ton. Skulle ha använt artic blue istället för intermediate blue. Jaja. Det får duga... vi kan väl alltid skylla på olika produktionslinjer eller något
Svårt med bilder på så här små saker =)
Tyvärr är jag inte helt nöjd med färgerna, måste ha jämfört medans färgen inte torkat riktigt innan. Matchningen med etset är usel tyvärr, som innehåller mycket mer skarp blå ton. Skulle ha använt artic blue istället för intermediate blue. Jaja. Det får duga... vi kan väl alltid skylla på olika produktionslinjer eller något
Svårt med bilder på så här små saker =)
frznlogic
Ser grymt bra ut det där.....gillas mkt....då jag e wurger lover....
Eduards tolkning av RLM 66....precis som alla andra så variersr dem färg fabrikaten... precis som det gjorde tom då ww2.....
Jag vet då jag kört Eduards 1:32 109or.....
Precis som du säger så sticker den åt sksrpare blått
..RLM 66 har blått i sig men som sagt lite för skarp på etsen som du säger.....
Det är nåt man får köpa då man får färdigmålad ets tyvärr...jupp vet...
Men...det kommer vädras mm så den skillnaden kommer att dämpas en del så när man drar en eyeball nwr i din cockpit så syns det inte såvida man inte man påpekar det .....samt hadw du sagt det till mig så hade jag skitit i det o baravbeundrat allt
Hursomhelst skippa det iom jag tycket bygget ser alldeles kalas ut......
Började snegla på min wurger igen då jag ser din.....jorå den ska bli klar den med....har max två byggen igång...hehe bröt min regel nummer 1 ha bara ett bygge igång.....lol....mem efter smittats av IPMS götet så har man två på gång
Eduards tolkning av RLM 66....precis som alla andra så variersr dem färg fabrikaten... precis som det gjorde tom då ww2.....
Jag vet då jag kört Eduards 1:32 109or.....
Precis som du säger så sticker den åt sksrpare blått
..RLM 66 har blått i sig men som sagt lite för skarp på etsen som du säger.....
Det är nåt man får köpa då man får färdigmålad ets tyvärr...jupp vet...
Men...det kommer vädras mm så den skillnaden kommer att dämpas en del så när man drar en eyeball nwr i din cockpit så syns det inte såvida man inte man påpekar det .....samt hadw du sagt det till mig så hade jag skitit i det o baravbeundrat allt
Hursomhelst skippa det iom jag tycket bygget ser alldeles kalas ut......
Började snegla på min wurger igen då jag ser din.....jorå den ska bli klar den med....har max två byggen igång...hehe bröt min regel nummer 1 ha bara ett bygge igång.....lol....mem efter smittats av IPMS götet så har man två på gång
Mal
Trevligt med två Doror! Är väl en modell jag gärna skulle sett i min egen ägo!
Ser fram emot att se mer av detta bygge! Ser bra ut så långt!
Håkan
Ser fram emot att se mer av detta bygge! Ser bra ut så långt!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
RLM66 är en lustig färg den...
Men kontoret växer fram fint ändå
Men kontoret växer fram fint ändå
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron, tack! Helt klart köpvärd i mina ögon, om du hittar samma box ;-).
Cas, jo väldigt sant. Många färger under kriget var nog ganska flytande:-P
Mal, jag tycker du kan ta den takt du känner för, 2 modeller åt gången räcker egentligen. Jag har några för mycket verkligen just nu, tror det är 6 påbörjade maskiner nu :-D. Din zero är fantastiskt att följa!
På tal om würger, jag har beställt del 2 och 3 av de där böckerna du rekommenderade samt doras in the galland circus. I väntan på dem, har du några bra bilder på cockpit bakom och i stolen? Jag började lite smått med bältet igår men saknar bilder på hur de faktiskt sitter fast etc?
Cas, jo väldigt sant. Många färger under kriget var nog ganska flytande:-P
Mal, jag tycker du kan ta den takt du känner för, 2 modeller åt gången räcker egentligen. Jag har några för mycket verkligen just nu, tror det är 6 påbörjade maskiner nu :-D. Din zero är fantastiskt att följa!
På tal om würger, jag har beställt del 2 och 3 av de där böckerna du rekommenderade samt doras in the galland circus. I väntan på dem, har du några bra bilder på cockpit bakom och i stolen? Jag började lite smått med bältet igår men saknar bilder på hur de faktiskt sitter fast etc?
frznlogic
Bakom stolen sidorna så sitter det skott....samt fästena är fastskruvade/svetsade beslag som bältena är fastsatta i.....OBS det finns varianter där...sett olika, en del som går bakom stolen mm
Ska leta upp en bild...e inte hemma...
Men kan ge dig denna....dem jag gjorde...
det är öglor/runda beslag som bältena är fastsatta i...samt du ser skottet m plastic card....
Oxå dem böckerna jäklar vad fina dem är...ska beställa 2:an
har 1 o 3.....de är dyra men värt det så man fsstnat i fw190 träsket måste köra mellan spel mellan varven.......sneglar på min wurger...samt en till i stashen lol......de ser förbannat balla ut...gillar dem linjerna...
Ska leta upp en bild...e inte hemma...
Men kan ge dig denna....dem jag gjorde...
det är öglor/runda beslag som bältena är fastsatta i...samt du ser skottet m plastic card....
Oxå dem böckerna jäklar vad fina dem är...ska beställa 2:an
har 1 o 3.....de är dyra men värt det så man fsstnat i fw190 träsket måste köra mellan spel mellan varven.......sneglar på min wurger...samt en till i stashen lol......de ser förbannat balla ut...gillar dem linjerna...
Mal
Nu e jag hemma.....här har du...tog ett tag o googla upp bilden
Hoppas dem bilderna hjälper.....
Hoppas dem bilderna hjälper.....
Mal
Tack mal! De där extra rygg bitarna bredvid stolen som ligger ovanpå den riktiga ryggen så att säga förstår jag mig inte på. De flesta bilderna jag hittat är väldigt svårt att avgöra men jag tycker inte jag kan se de där delarna :-/
Jag lyckades hitta en till bild på en ren stol, det är ju en gigantisk sittdyna i stolen också :-). Hade helt missat det, stolen i modellen är lite fel pga det. Har redan satt dit bälten :-/. Funderar på att göra två kuddar sen, och sätta den ena på vädring utanför på vingen. Antagligen ganska orealistiskt/ovanligt. Skulle ju kunna lägga en skruv ner i stolen också antar jag och låtsas att den blev utplockad för att hitta skruven :-P
Jag lyckades hitta en till bild på en ren stol, det är ju en gigantisk sittdyna i stolen också :-). Hade helt missat det, stolen i modellen är lite fel pga det. Har redan satt dit bälten :-/. Funderar på att göra två kuddar sen, och sätta den ena på vädring utanför på vingen. Antagligen ganska orealistiskt/ovanligt. Skulle ju kunna lägga en skruv ner i stolen också antar jag och låtsas att den blev utplockad för att hitta skruven :-P
frznlogic
Sida 1 av 19 • 1, 2, 3 ... 10 ... 19
Liknande ämnen
» J21R och A21R, dual combo!
» Mig-21 ?? - Eduard 1/48
» Bf 109 F-4, Eduard 1/48
» Fw 190D-9
» MIG-29A, Eduard, 1/48
» Mig-21 ?? - Eduard 1/48
» Bf 109 F-4, Eduard 1/48
» Fw 190D-9
» MIG-29A, Eduard, 1/48