SA SE-210 Caravelle, Airfix 1/144
+13
Tobiasr
TommyKillander
glimturen
cas
Matt_Public
Marlin
bjork_larsson
merlin1953packard
MiniStuff
JOooCKE
Azgaron
Janne.S
Stefan E
17 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Civilt
Sida 2 av 3
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Sv: SA SE-210 Caravelle, Airfix 1/144
Kul modell. Ibland vill man bara bygga något från "förr".
glimturen
glimturen skrev:Kul modell. Ibland vill man bara bygga något från "förr".
Verkligen, ibland är det skönt att koppla av med en riktig klassiker!
Men den här modellen är inte alls kul att ha o göra med, inte ens för en gammal Airfix-fantast som jag!
Har byggt Airfix sedan 60-talet, men kan inte påminna mig om att jag byggt något så uselt....
...men det har nog förträngts i de rosa-tonade dimmor som kallas nostalgi!
Färdig skall den här fågeln bli, bygget pågår för fullt och framstegen är små, men stadiga!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Hejsan!
Rutorna spacklade, notera ÄVEN vindrutan…
Slipat, första gången….
Sen prajmade jag en gång till, slipade lite mera, prajmade en gång till….
Nu får det vara nog, jag är ganska nöjd….
I processen försvann alla panellinjer, gör inget i den här skalan syns de ändå inte så mycket att det stör.
Limma Lugnt!
Stefan
Rutorna spacklade, notera ÄVEN vindrutan…
Slipat, första gången….
Sen prajmade jag en gång till, slipade lite mera, prajmade en gång till….
Nu får det vara nog, jag är ganska nöjd….
I processen försvann alla panellinjer, gör inget i den här skalan syns de ändå inte så mycket att det stör.
Limma Lugnt!
Stefan
Snyggt primat!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Snyggt!
Detta blir spännande.... skall det bli fönster igen måntro?
Tommy
Tommy
TommyKillander
TommyKillander skrev:Snyggt!
Tommy
Visst blir det fönster, men denna gång i dekalform!
Kolla in mitt första inlägg i tråden....
Stefan
Fördjevvla vacker förlaga, alltså. Modellen blir riktigt skaplig den med, trots sitt åldriga Airfix-ursprung.
Matt_Public- Master of DNF
Stefan E skrev:TommyKillander skrev:Snyggt!
Tommy
Visst blir det fönster, men denna gång i dekalform!
Kolla in mitt första inlägg i tråden....
Stefan
Aha.... det kanske är smart att läsa byggtråden från början
Jag är liiite inne på att bygga Iron Maidens "Ed Force One".... Man kanske skulle våga sig på¨nåt civilt för en gångs skull...
/Tommy
TommyKillander
Vackert slipat Stefan!
Kan bara hålla med om det är ett vackert plan. Jag har även flugit med i en sån här.
Kan bara hålla med om det är ett vackert plan. Jag har även flugit med i en sån här.
glimturen
Ja, jag brukar sticka emellan med en airliner då och då, bara för att få göra något med lite glada färger istället för camouflage!
Det är snabba och trevliga byggen ....om man tar något modernt, jag kan rekommendera vilken som helst av Zveztas nya airliners eller Revells Airbussar och 737or.
Det finns många flera märken som är byggvärda, men jag har inte så bra koll på just Airliners.
Tommy, kör på, bara, Ed Force One är superläcker!
Till o med jag kan tänka mig att köpa den, även om jag definitivt inte är ett fan av IM musik!
Glimmis; Jag kommer ihåg de sommarkvällar jag satt vid norra banänden på F-17 (utanför staketet, naturligtvis) och tittade på när Caravellen övade start o landning (måste varit i slutet på -70talet).
En annan gång var en Caravelle parkerad på en platta då jag var på besök på basen och jag tänkte titta närmare på den.
Jag kom bara ett par steg innan en tungt beväpnad vakt röt åt mig att "vänd eller jag skjuter"!
Jag blev döskraj och vände på klacken, det kalla kriget var fortfarande iskallt...
Tyvärr har jag aldrig flugit i en Caravelle, skulle vara intressant då den var så banbrytande inom trafikflyget.
Stefan
Det är snabba och trevliga byggen ....om man tar något modernt, jag kan rekommendera vilken som helst av Zveztas nya airliners eller Revells Airbussar och 737or.
Det finns många flera märken som är byggvärda, men jag har inte så bra koll på just Airliners.
Tommy, kör på, bara, Ed Force One är superläcker!
Till o med jag kan tänka mig att köpa den, även om jag definitivt inte är ett fan av IM musik!
Glimmis; Jag kommer ihåg de sommarkvällar jag satt vid norra banänden på F-17 (utanför staketet, naturligtvis) och tittade på när Caravellen övade start o landning (måste varit i slutet på -70talet).
En annan gång var en Caravelle parkerad på en platta då jag var på besök på basen och jag tänkte titta närmare på den.
Jag kom bara ett par steg innan en tungt beväpnad vakt röt åt mig att "vänd eller jag skjuter"!
Jag blev döskraj och vände på klacken, det kalla kriget var fortfarande iskallt...
Tyvärr har jag aldrig flugit i en Caravelle, skulle vara intressant då den var så banbrytande inom trafikflyget.
Stefan
Härligt bygge! Så mycket variation i byggandet här på forumet! Uppskattas!
Tobiasr
Om man skulle titta på när man startade upp vissa byggen... *Hjälp!*
Vet att min Hasegawa Mustang inköptes på Göfab i göteborg någon nång 2002 innan de slog igen affären. Den fick avgasrör för någon månad sedan. Har några Heinkel, Dornier och Junkers byggen från tidigt 90-tal som jag putsar på ibland. Är mycket det att det skall sitta en massa antenner på dem (nattjaktsmaskiner) som håller sig bättre obyggda i lådan än färdigbyggda där de riskerar att skadas vid flyttar med mera.
Har kikat lite på Caravellen från Airfix. Är ärlit lite sugen på att bygga en airliner själv. Gärna en DC9:a eller en 707:a. Båda var några av de första modeller jag byggde någon gång i början på 70-talet. 707:an var grym i BOAC's märkning. Och DC9:an hade en snygg SAS märkning. Hittar jag en billig airliner så får vi se om det kan bli ett bygge!
Du får damma av den där Caravelle'n lite nu Stefan. Min väninna börjar komma ikapp dig med sin Boeing 737:a...
Vänligast / André
Vet att min Hasegawa Mustang inköptes på Göfab i göteborg någon nång 2002 innan de slog igen affären. Den fick avgasrör för någon månad sedan. Har några Heinkel, Dornier och Junkers byggen från tidigt 90-tal som jag putsar på ibland. Är mycket det att det skall sitta en massa antenner på dem (nattjaktsmaskiner) som håller sig bättre obyggda i lådan än färdigbyggda där de riskerar att skadas vid flyttar med mera.
Har kikat lite på Caravellen från Airfix. Är ärlit lite sugen på att bygga en airliner själv. Gärna en DC9:a eller en 707:a. Båda var några av de första modeller jag byggde någon gång i början på 70-talet. 707:an var grym i BOAC's märkning. Och DC9:an hade en snygg SAS märkning. Hittar jag en billig airliner så får vi se om det kan bli ett bygge!
Du får damma av den där Caravelle'n lite nu Stefan. Min väninna börjar komma ikapp dig med sin Boeing 737:a...
Vänligast / André
Andre B
Ja, jag håller med, Caravellen har fått ligga lite för länge nu.
Problemet är väl att jag kan så mycket mera idag än när jag började på modellen, så nu ser jag vad jag "borde" gjort men missat.
Men, men, jag skall ta tag i den igen, jag lovar....
Skall du bygga en Airliner så ta en titt på Zvestas nya serie, dom är helt fantastiska, eller Revells serie med Airbussar eller 737or.
Minicraft har en 707a i BOAC-märkning som är bättre än Airfix gamla (har Minicraftlådan) och Fly har en ny DC-9a (har dock inte sett den själv ännu).
https://www.scalemates.com/products/reviews.php?scale=1%3A144&topic=McDonnell+Douglas+DC-9
Stefan
Problemet är väl att jag kan så mycket mera idag än när jag började på modellen, så nu ser jag vad jag "borde" gjort men missat.
Men, men, jag skall ta tag i den igen, jag lovar....
Skall du bygga en Airliner så ta en titt på Zvestas nya serie, dom är helt fantastiska, eller Revells serie med Airbussar eller 737or.
Minicraft har en 707a i BOAC-märkning som är bättre än Airfix gamla (har Minicraftlådan) och Fly har en ny DC-9a (har dock inte sett den själv ännu).
https://www.scalemates.com/products/reviews.php?scale=1%3A144&topic=McDonnell+Douglas+DC-9
Stefan
Att bygga Airfix gamla 707:a är ju lite "nostalgi". Men jag har sneglat lite på Minicraft's utgåva liksom några av deras andra. Har även tittat på Zvezda's utgåvor. Det jag dock känner lite är att man liksom inte får lika mycket modell för pengarna som när man köper en Mustang från Tamiya, Hasegava eller Airfix. Det är liksom det där pris/antal delar och luft i lådan resonemanget jag gjorde när jag jämförde Airfix Lightning med deras gamla 737:a. Men hittar jag en modell för ett vettigt pris så slår jag nog till.
Modeller skall få ligga ibland med. De blir rätt tråkiga färdigbyggda. Då har man inte så mycket att tala om längre eller för den delen att göra...
Vänligast / André
Modeller skall få ligga ibland med. De blir rätt tråkiga färdigbyggda. Då har man inte så mycket att tala om längre eller för den delen att göra...
Vänligast / André
Andre B
Med en dåres envishet försöker jag göra mig hörd med lite ”civilt brus”, jag måste ju försöka avsluta byggtråden i alla fall.
Det är lååångt mellan uppdateringarna, men nu börjar det röra på sig igen, den här modellen får bli testbänk för kommande trafikflygplan vad gäller målningen.
Det vita har målats (Hu22);
Det vita är maskerat;
…och modellen är primad med Alclad Black Microfiller primer, det krävdes en sandning och ommålning innan det blev bra nog;
Alcad Aluminium (101) på vingarna;
Kommer mera (snart????)….
Limma Lugnt!
Stefan
Det är lååångt mellan uppdateringarna, men nu börjar det röra på sig igen, den här modellen får bli testbänk för kommande trafikflygplan vad gäller målningen.
Det vita har målats (Hu22);
Det vita är maskerat;
…och modellen är primad med Alclad Black Microfiller primer, det krävdes en sandning och ommålning innan det blev bra nog;
Alcad Aluminium (101) på vingarna;
Kommer mera (snart????)….
Limma Lugnt!
Stefan
Marlin likes this post
Termen "civilt brus" åsyftar, som jag förstått det, främst information om fastighetsförändrande åtgärder (jfr Bosses köksbygge), vilket för övrigt är ytterst välkommen information. Airfix-modeller är hursomhelst allt annat än stokastiska signaler i detta forumsammanhang.
Tjusiga metallytor blir det oaktat vilket, jojomän!
Tjusiga metallytor blir det oaktat vilket, jojomän!
Trafikflyg, lite ovanligt och kul.
Ser ut att bli riktigt bra åxå
- Roland
Ser ut att bli riktigt bra åxå
- Roland
rsm.gbg
Fint kämpat med det gamla öket!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Allt en vacker fågel! Snyggt Stefan!
OK, nu maskerar vi det som skall vara Aluminium, corroguard var ännu inte uppfunnet…..
Mera Alclad Black Microfiller…
Sedan målade jag Alclad High Gloss Black i två omgångar för att få en blank yta (inga bilder...).
Efter det målade jag Alclad Polished Aluminium för att få en polerad, högblank yta….
Tyvärr fick jag inte den spegelblanka, djupa effekten, troligen var mitt underarbete inte tillräckligt bra eller var färgen för gammal…
Kommer mera snart….
Stefan
Mera Alclad Black Microfiller…
Sedan målade jag Alclad High Gloss Black i två omgångar för att få en blank yta (inga bilder...).
Efter det målade jag Alclad Polished Aluminium för att få en polerad, högblank yta….
Tyvärr fick jag inte den spegelblanka, djupa effekten, troligen var mitt underarbete inte tillräckligt bra eller var färgen för gammal…
Kommer mera snart….
Stefan
Ganska blankt är också blankt!
Lite regn och rusk över intrycket i händelse av basplatta.
Lite regn och rusk över intrycket i händelse av basplatta.
Snyggt och blankt.
Men varför gör du inte en TP85 av den
/Bosse
Men varför gör du inte en TP85 av den
/Bosse
Marlin
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» HMS Nelson 1/600 Airfix,HMS Belfast 1/600 Airfix, Sdkfz 2/2 Kettenrad med signalkabel 1/35
» Do 17-Z Airfix 1/72
» RB-57E Airfix 1/48
» MIG-15 (1/72, Airfix)
» BAC TSR-2, Airfix 1/72
» Do 17-Z Airfix 1/72
» RB-57E Airfix 1/48
» MIG-15 (1/72, Airfix)
» BAC TSR-2, Airfix 1/72
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Civilt
Sida 2 av 3
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet