SA SE-210 Caravelle, Airfix 1/144
+13
Tobiasr
TommyKillander
glimturen
cas
Matt_Public
Marlin
bjork_larsson
merlin1953packard
MiniStuff
JOooCKE
Azgaron
Janne.S
Stefan E
17 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Civilt
Sida 3 av 3
Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Sv: SA SE-210 Caravelle, Airfix 1/144
Marlin skrev:Snyggt och blankt.
Men varför gör du inte en TP85 av den
/Bosse
Air France är mycket snyggare!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Stefan E skrev:Air France är mycket snyggare!
Stefan
Och vem är jag att säga emot det.
/Bosse
Marlin
TP85 googla jag upp, eftersom jag inte hade en aning om va det va för nåt, nu vet jag.
Läste denna roliga historia då
Ett kuriosum i sammanhanget är att det var Caravelle som fick Flygvapnet att övergå från benämningen reaflygplan (förkortning för reaktionsmotordrivna flygplan) till jetflygplan. När SAS 1959 introducerade Caravelle, ansågs att benämningen reaflygplan i annonserna för det nya flygplanet kunde misstolkas, varför man valde benämningen jetflygplan. Flygvapnet var inte sena att följa efter.
- Roland
Läste denna roliga historia då
Ett kuriosum i sammanhanget är att det var Caravelle som fick Flygvapnet att övergå från benämningen reaflygplan (förkortning för reaktionsmotordrivna flygplan) till jetflygplan. När SAS 1959 introducerade Caravelle, ansågs att benämningen reaflygplan i annonserna för det nya flygplanet kunde misstolkas, varför man valde benämningen jetflygplan. Flygvapnet var inte sena att följa efter.
- Roland
rsm.gbg
Marlin likes this post
Mycket snyggt!
Det där, det är en fin trafikkärra det!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack allihopa!
Dags att få på dekalerna!
Jag gjorde precis som man INTE ska göra, började med en viktig dekal, men trafikkärror är ju lite annorlunda….
Jag skulle börja med fönsterbandet på vänster sida, det ska ju sitta många dekaler över den sedan, jag doppar den i vatten och….
KATASTROF!!!!
Den vackra dekalen splittrades i massor av små bitar och när jag rörde dem så blev det bara ännu flera och ännu mindre bitar!
Jag gjorde det jag skulle gjort från början, drog på ett lager med Microscales Flytande Dekalfilm.
Stryk ett jämnt lager över dekalarket och låt torka, nu har alla dekaler fått en extra, stark dekalhinna som gör det möjligt att använda ”splittrande” dekaler som dom här!
Tyvärr hjälpte det inte för dekalbandet som redan ”gått åt” utan jag fick ta Airfix original-Dekaler, inte riktigt lika fina, men fullt användbara.
Jag använde Airfix Cheat-lines (fönsterband) och fin-flash, resten tog jag från Welsh-Models ark.
Med den flytande dekalfilmen uppförde sig dekalerna hyfsat bra och ihop med -set och -sol fick jag dit alla dekaler, individen jag valde är F-BHRA ”Alsace”.
Alla dekaler på plats;
En liten skada uppstod i nosen och man ser tydligt att det vita underlaget i dekalen lyser fram, mycket irriterande;
Kommer mera snart….
Stefan
Dags att få på dekalerna!
Jag gjorde precis som man INTE ska göra, började med en viktig dekal, men trafikkärror är ju lite annorlunda….
Jag skulle börja med fönsterbandet på vänster sida, det ska ju sitta många dekaler över den sedan, jag doppar den i vatten och….
KATASTROF!!!!
Den vackra dekalen splittrades i massor av små bitar och när jag rörde dem så blev det bara ännu flera och ännu mindre bitar!
Jag gjorde det jag skulle gjort från början, drog på ett lager med Microscales Flytande Dekalfilm.
Stryk ett jämnt lager över dekalarket och låt torka, nu har alla dekaler fått en extra, stark dekalhinna som gör det möjligt att använda ”splittrande” dekaler som dom här!
Tyvärr hjälpte det inte för dekalbandet som redan ”gått åt” utan jag fick ta Airfix original-Dekaler, inte riktigt lika fina, men fullt användbara.
Jag använde Airfix Cheat-lines (fönsterband) och fin-flash, resten tog jag från Welsh-Models ark.
Med den flytande dekalfilmen uppförde sig dekalerna hyfsat bra och ihop med -set och -sol fick jag dit alla dekaler, individen jag valde är F-BHRA ”Alsace”.
Alla dekaler på plats;
En liten skada uppstod i nosen och man ser tydligt att det vita underlaget i dekalen lyser fram, mycket irriterande;
Kommer mera snart….
Stefan
Trotts trilskande dekaler så har du lyckas väl !!
Snyggt jobbat med civilkärran !!!!!!!!!!!!
Snyggt jobbat med civilkärran !!!!!!!!!!!!
Gigabyte
Aj, aj! Been there.....
Men det tycker jag du löste fint!
Mycket läcker kärra!
Men det tycker jag du löste fint!
Mycket läcker kärra!
Tack allihopa!
Förhoppningsvis kan jag få henne färdig idag!
Stefan
Förhoppningsvis kan jag få henne färdig idag!
Stefan
Nu är det bara småfixet kvar….
Lite duttande med färg, jag upptäckte att Hu.15 Midnight Blue var en perfekt Match för Air France mörka blå.
Det syns rätt tydligt på bilderna var jag bättrat för blixten är så skarp, men i vekligheten syns det knappt alls.
Efter montering av alla luckor, några antenner och sådant plus ytterligare en omgång Alclad Aqua Clear så är hon i stort sett klar.
Ett långt och ibland otroligt trögt bygge är därmed i hamn och det känns som en stor seger även om modellen inte blev riktigt så bra som den kunde ha blivit.
Men jag är nöjd, Caravellen har landat!
Stefan
Lite duttande med färg, jag upptäckte att Hu.15 Midnight Blue var en perfekt Match för Air France mörka blå.
Det syns rätt tydligt på bilderna var jag bättrat för blixten är så skarp, men i vekligheten syns det knappt alls.
Efter montering av alla luckor, några antenner och sådant plus ytterligare en omgång Alclad Aqua Clear så är hon i stort sett klar.
Ett långt och ibland otroligt trögt bygge är därmed i hamn och det känns som en stor seger även om modellen inte blev riktigt så bra som den kunde ha blivit.
Men jag är nöjd, Caravellen har landat!
Stefan
Det är bara till att gratulera. Beau boulot!
Matt_Public- Master of DNF
Mycket snyggt Stefan!
En klassiker till handlingarna!
En klassiker till handlingarna!
Liknande ämnen
» HMS Nelson 1/600 Airfix,HMS Belfast 1/600 Airfix, Sdkfz 2/2 Kettenrad med signalkabel 1/35
» Do 17-Z Airfix 1/72
» RB-57E Airfix 1/48
» MIG-15 (1/72, Airfix)
» BAC TSR-2, Airfix 1/72
» Do 17-Z Airfix 1/72
» RB-57E Airfix 1/48
» MIG-15 (1/72, Airfix)
» BAC TSR-2, Airfix 1/72
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Civilt
Sida 3 av 3
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet