Tiger I mid production, Tamiya 1/35
+12
frznlogic
joopet
Mal
Janne.S
linusorn
Caverö
Exelon
Gigabyte
MiniStuff
cas
Matt_Public
Azgaron
16 posters
Sida 1 av 5
Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Tiger I mid production, Tamiya 1/35
Jag har länge tänkt att bygga en av Otto Carius vagnar och nu när han inte längre finns med oss så är det väl så dags kan jag tänka mig.
Det finns ju specialutgåvor från bland annat Tamiya, men sån lyx hålls jag inte med, utan det får bli den här istället.
Inga avancerade ut lägg om innehållet men här är ett par bilder.
Dekalerna till hans vagn 217 snor jag från Academy's early, vilket var den modell jag först tänkt använda, men som inte funkade för att just 217 ska vara en mid.
Just denna vagn ska enligt uppgift ha zimmerit, vilket är nåt jag inte försökt mig på tidigare.
Testade lite på en bit plastark.
Ska bara ha koll på bredden på zimmeritsträngarna.
Byggbilder kommer snarast möjligt.
Håkan
Det finns ju specialutgåvor från bland annat Tamiya, men sån lyx hålls jag inte med, utan det får bli den här istället.
Inga avancerade ut lägg om innehållet men här är ett par bilder.
Dekalerna till hans vagn 217 snor jag från Academy's early, vilket var den modell jag först tänkt använda, men som inte funkade för att just 217 ska vara en mid.
Just denna vagn ska enligt uppgift ha zimmerit, vilket är nåt jag inte försökt mig på tidigare.
Testade lite på en bit plastark.
Ska bara ha koll på bredden på zimmeritsträngarna.
Byggbilder kommer snarast möjligt.
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Tiger I mid production, Tamiya 1/35
Zimmerit, va?
Alltid kul med svartkonst i byggtrådar.
Alltid kul med svartkonst i byggtrådar.
Matt_Public- Master of DNF
Ohhh!
Trevligt med markmål såhär på sluttampen av januari!
Lycka till med Zimmeriten
Trevligt med markmål såhär på sluttampen av januari!
Lycka till med Zimmeriten
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tackar!
Både zimmerit och lösa bandlänkar blir nya erfarenheter för mig på detta bygget, så det ska bli spännande!
Undrar en sak har länkarmarna eller vad de nu kan tänkas heta, några synliga gjutlinjer eller är det gjutlinjer från modellen som ska tas bort?
Håkan
Både zimmerit och lösa bandlänkar blir nya erfarenheter för mig på detta bygget, så det ska bli spännande!
Undrar en sak har länkarmarna eller vad de nu kan tänkas heta, några synliga gjutlinjer eller är det gjutlinjer från modellen som ska tas bort?
Håkan
Azgaron skrev:Tackar!
Håkan
Kan du ta en bild Håkan? Jag tror inte att det är något du behöver ta bort om det är vad jag tror du menar....
MiniStuff- Vicesheriff
Visst kan jag det. Bild kommer asap.
Håkan
Håkan
Härligt en "ottowagen " på byggbordet !
Egen tillverkad Zimmerit är ju en utmaning i sig ,,, lite svart konst som Matt skriver ,,
Egen tillverkad Zimmerit är ju en utmaning i sig ,,, lite svart konst som Matt skriver ,,
Gigabyte
Ja man kanske ska göra som dej Håkan och bygga den där Carius vagnen som man har skaffat delar till för längesen. Finns lite bilder i hans bok om man vill ha lite referenser. Skulle nästan rekommendera en lionroar zimmerit tool det minskar ångesten över zimmerit. Går även men en fin kniv eller modifierat skalpellblad.
Exelon
Den boken skulle nog vara intressant att ha. Finns säkert en hel del matnyttigt i den.
Verktyg till zimmeriten är säkert en bra idé. Ska kolla om jag kan få tag i det nånstans.
Ska bli kul att se om du drar igång ett Carius-bygge du med.
Här kommer bilden på länkarmarna.
Såg i beskrivningen till min Academy Tiger att gjutlinjerna syns väldigt tydligt, och det antar borde betyda att de ska vara där.
Den medföljande figuren rensades på just gjutlinjer. Det finns ett huvud till med keps, vilket kanske passar bättre som herr Carius, såvida jag inte ska försöka hitta en figur som faktiskt ska föreställa honom.
Ska väl fortsätta med lite annat som också behöver fixas, innan jag börjar ta itu med zimmeriten.
Vill gärna komma igång med den så snart som möjligt.
Håkan
Verktyg till zimmeriten är säkert en bra idé. Ska kolla om jag kan få tag i det nånstans.
Ska bli kul att se om du drar igång ett Carius-bygge du med.
Här kommer bilden på länkarmarna.
Såg i beskrivningen till min Academy Tiger att gjutlinjerna syns väldigt tydligt, och det antar borde betyda att de ska vara där.
Den medföljande figuren rensades på just gjutlinjer. Det finns ett huvud till med keps, vilket kanske passar bättre som herr Carius, såvida jag inte ska försöka hitta en figur som faktiskt ska föreställa honom.
Ska väl fortsätta med lite annat som också behöver fixas, innan jag börjar ta itu med zimmeriten.
Vill gärna komma igång med den så snart som möjligt.
Håkan
Håkan: jag skall kolla referenser i mina Tigerböcker så återkommer jag, ok?
MiniStuff- Vicesheriff
Javisst, absolut! Tackar på förhand!
Håkan
Håkan
hej Håkan
Har själv inte sätt några gjutlinjer på typ Dragons Tiger tex utan där är de släta.
Mvh Ola
Har själv inte sätt några gjutlinjer på typ Dragons Tiger tex utan där är de släta.
Mvh Ola
Gäst- Gäst
Tydligen försvann mitt inlägg. Märkligt!
Hur som helst tror inte det ska vara några gjutlinjer där oavsätt så kommer dom inte att synas när hjulen kommer på plus lite lervädring. Ska du bygga en korrekt Carius vagn så ska de första "roadwheel" var borttaget då ska du kunna se vinkeln på torsionsfjädring. Sen beroende på sen eller tidiga tigern ska det vara olika mantlar. Tror midvagnen har ett tjockare mantel men är annars korrekt.
Hur som helst tror inte det ska vara några gjutlinjer där oavsätt så kommer dom inte att synas när hjulen kommer på plus lite lervädring. Ska du bygga en korrekt Carius vagn så ska de första "roadwheel" var borttaget då ska du kunna se vinkeln på torsionsfjädring. Sen beroende på sen eller tidiga tigern ska det vara olika mantlar. Tror midvagnen har ett tjockare mantel men är annars korrekt.
Exelon
Håkan:
Som Exelon säger så skall det inte sitta gjutlinjer där. Jag missuppfattade vad du menade i första inlägget men tänkte att kag måste kolla ändå.
DÄREMOT så kan det, om man vill vara petig, vara gjutlinjer på ett annat ställe på dem. Men räknar du inte muttrar på vagnen så kan det kvitta.
se exempel från en annan "korrekt" byggsats.
/M
Som Exelon säger så skall det inte sitta gjutlinjer där. Jag missuppfattade vad du menade i första inlägget men tänkte att kag måste kolla ändå.
DÄREMOT så kan det, om man vill vara petig, vara gjutlinjer på ett annat ställe på dem. Men räknar du inte muttrar på vagnen så kan det kvitta.
se exempel från en annan "korrekt" byggsats.
/M
MiniStuff- Vicesheriff
Tack Exelon och Markus! Ok så bort med gjutlinjerna då alltså!
Det där med första markhjulet var ju intressant. Vad jag kan se verkar det ju bara vara den yttre halvan som är borta, eller?
Får nog köra med den manteln jag har.
Såg i en artikel att hans vagn hade band "troligen" från en tidig Tiger eller nåt sånt. Har inte tänkt på vilken typ av band som medföljer. Kanske får slakta mer från Academy lådan än bara dekalerna!
Håkan
Det där med första markhjulet var ju intressant. Vad jag kan se verkar det ju bara vara den yttre halvan som är borta, eller?
Får nog köra med den manteln jag har.
Såg i en artikel att hans vagn hade band "troligen" från en tidig Tiger eller nåt sånt. Har inte tänkt på vilken typ av band som medföljer. Kanske får slakta mer från Academy lådan än bara dekalerna!
Håkan
Det stämmer bra den yttre halvan. bara att kapa ur själva centrumen på det yttre hjulet. Tror att Dragon/cyberhobby har så på deras Otto vagnar dock har dom andra fel.
Beror på vilken vagn du ska bygga 213 eller 217? För den första han fick var en mix med en mid och early tiger tror det var så att han hade den gamla cupola och smalare manteln och band och saknade zimmerit (det satte dom på själv senare), den andra är väl en mid så då fungerar den du har Håkan. Den mest kända var väl 217.
Beror på vilken vagn du ska bygga 213 eller 217? För den första han fick var en mix med en mid och early tiger tror det var så att han hade den gamla cupola och smalare manteln och band och saknade zimmerit (det satte dom på själv senare), den andra är väl en mid så då fungerar den du har Håkan. Den mest kända var väl 217.
Exelon
217 hade jag tänkt att bygga. Dekalerna fanns med i Academy's early med inredning, men det stämmer ju inte med 217, annars var det den jag tänkt bygga först.
Vad jag har förstått hade var den mörkgul med cammo och hade zimmerit, så det får det väl bli. Blir väl i princip främre markhjul och numret som kommer att särskilja denna från andra Tigrar.
Ska strax jobba vidare med den så det blir några bilder att visa upp på bygget!
Håkan
Vad jag har förstått hade var den mörkgul med cammo och hade zimmerit, så det får det väl bli. Blir väl i princip främre markhjul och numret som kommer att särskilja denna från andra Tigrar.
Ska strax jobba vidare med den så det blir några bilder att visa upp på bygget!
Håkan
Ja den hade tydligen bara grönt/gul som cammo. Tror även att carius kompani´s vagnar saknar mammuten som 502 brukade ha. Har inte sett någon bild med den. Ja nu ska du få bygga i lugn och ro!
Exelon
Jo, grönt och gult är uppfattningen jag har fått också. Hehe, fattade först inte vad du menade, vadå mammuten? Men det är ju märkningen du menar. Hjärnan gick i högvarv för att komma på vilken pryttel som kunde kallas mammut!
Nog bäst att jag tar lite bilder och visar upp innan jag bara råkat bygga klart innan jag tar bilder!
Håkan
Nog bäst att jag tar lite bilder och visar upp innan jag bara råkat bygga klart innan jag tar bilder!
Håkan
Haha ja det kan bli så ibland, man tänker inte på att den andre inte alls är med på noterna! Ungefär som när jag sitter och läser i flygtrådarna fattar nada innan jag ser vad som menas!
Ja bilder får man aldrig för många av!!!
Ja bilder får man aldrig för många av!!!
Exelon
Lite bilder kanske kan vara kul, och här kommer några stycken.
Det ska ju på zimmerit och min tanke är att göra så mycket annat som möjligt först då jag behöver prova lite mer med zimmerit för att se hur det blir, och jag har inte bestämt mig för om jag ska skaffa verktyg eller försöka med knivblad etc. som jag har hemma.
Chassie med överdel och lite påbörjade småprylar som avgasrör mm. Lite spacklande för att snygga upp en del skarvar.
Befälsfiguren och de alternativa huvudena.
Nu visade det sig att Carius verkar ha haft en annan typ av mössa, men han hade ju vid vissa tillfällen båtmössa så det alternativet kanske funkar. Ska kolla bland mina andra figurer om jag har nån med rätt typ av mössa.
Jag satte ihop torn och kanondelarna, och tornet åkte på chassiet för skojs skull.
Till min stora lycka upptäckte jag en sak som underlättar det hela en del (tack Tamiya! ).
Nu slipper jag kapa i hjulen för att komma åt naven till de främre markhjulen!
Fortsättning snarast möjligt!
Håkan
Det ska ju på zimmerit och min tanke är att göra så mycket annat som möjligt först då jag behöver prova lite mer med zimmerit för att se hur det blir, och jag har inte bestämt mig för om jag ska skaffa verktyg eller försöka med knivblad etc. som jag har hemma.
Chassie med överdel och lite påbörjade småprylar som avgasrör mm. Lite spacklande för att snygga upp en del skarvar.
Befälsfiguren och de alternativa huvudena.
Nu visade det sig att Carius verkar ha haft en annan typ av mössa, men han hade ju vid vissa tillfällen båtmössa så det alternativet kanske funkar. Ska kolla bland mina andra figurer om jag har nån med rätt typ av mössa.
Jag satte ihop torn och kanondelarna, och tornet åkte på chassiet för skojs skull.
Till min stora lycka upptäckte jag en sak som underlättar det hela en del (tack Tamiya! ).
Nu slipper jag kapa i hjulen för att komma åt naven till de främre markhjulen!
Fortsättning snarast möjligt!
Håkan
Två saker jag funderar på som skulle kunna vara snyggt är ets till gallerna bak och Cariusfigur, men jag vet inte vem som säljer eller vad det kan tänkas kosta.
Jag gjorde en sökning på Carius i 1/35 och Tamiya tycks ha gjort ett set med figurer som jag antar en av dem ska vara Carius. Det jag inte vet är om det setet går att få tag på separat eller om det ingår i Tigermodellen.
Alpine gör visst också ett set med Carius och en snubbe till, som såg väldigt fint ut. Hittade dock inte detta set hos Mini. Är det nåt som går att ta in, Markus?
Håkan
Jag gjorde en sökning på Carius i 1/35 och Tamiya tycks ha gjort ett set med figurer som jag antar en av dem ska vara Carius. Det jag inte vet är om det setet går att få tag på separat eller om det ingår i Tigermodellen.
Alpine gör visst också ett set med Carius och en snubbe till, som såg väldigt fint ut. Hittade dock inte detta set hos Mini. Är det nåt som går att ta in, Markus?
Håkan
Azgaron skrev:Två saker jag funderar på som skulle kunna vara snyggt är ets till gallerna bak och Cariusfigur, men jag vet inte vem som säljer eller vad det kan tänkas kosta.
Håkan
Ja etsgaller är inte att förakta!
När det gäller Otto så kan jag nog hjälpa dig, free of charge, då jag trrrrror att jag inte har slängt figuren jag fick med till Tamiyas Jagdtiger. Ge mig nån timma lr två, lr kanske till imårrn.
MiniStuff- Vicesheriff
Azgaron skrev:Två saker jag funderar på som skulle kunna vara snyggt är ets till gallerna bak och Cariusfigur, men jag vet inte vem som säljer eller vad det kan tänkas kosta.
Håkan
Etchen för gallren är nästan ett måste( lyfter modellen på alla vis), tror tamiya brukar sälja ett litet etchkit med just galler och sikte till mg42/34 finns då till både panther och panzer III,IV/stug tiger II osv. Edit: Om inte ministuff har ett sånt etch ark så finns det på ebay för ca 60 spänn och uppåt, både tamiya,eduard och passion models hade för tamiya tigern.
Alpine säljer även carius själv, har den figuren och den är riktigt snygg. Då han var liten till växten så kanske dom har gjort han i korrekt storlek, har ej varit och jämnfört med en "normal" figur.
Ser bra ut så här långt Håkan.
Det går som sagt lika bra med en vass elektronik mejsel eller skalpell blad osv. Det med verktyget är väl lite överkurs, fördelen är om man bygger mycket pansar med diverse modeller av zimmerit så är den oslagbar, vette tusan om man kan göra snygg våffelzimmerit på annat sätt.
Exelon
Tack Markus och Exelon!
Tack, Markus! Det vore tacknämligt! Ta den tid du behöver!
Får kolla om jag kan hitta Tamiyas etsark.
Jo Alpines figur är riktigt snygg. Såg en recension som tyckte att de "nailed it"! De kostar ju en del men kunde vara värt det i sammanhanget. Sen att måla som konstnären det är en helt annan femma!
Ska testa lite med med zimmerit. Det jag klurar mest på nu är att få till rätt bredd på strängarna. Har testat plastark, skruvmejsel och ets-sågblad. Ger lite olika resultat men det tycks ju vara olika på sidor och torn.
Har pysslat vidare lite så bilder kommer väl snart.
Håkan
Tack, Markus! Det vore tacknämligt! Ta den tid du behöver!
Får kolla om jag kan hitta Tamiyas etsark.
Jo Alpines figur är riktigt snygg. Såg en recension som tyckte att de "nailed it"! De kostar ju en del men kunde vara värt det i sammanhanget. Sen att måla som konstnären det är en helt annan femma!
Ska testa lite med med zimmerit. Det jag klurar mest på nu är att få till rätt bredd på strängarna. Har testat plastark, skruvmejsel och ets-sågblad. Ger lite olika resultat men det tycks ju vara olika på sidor och torn.
Har pysslat vidare lite så bilder kommer väl snart.
Håkan
Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» Tiger I Mid.Production
» Tiger I Late Production
» Academy Tiger I, Mid production
» Dragon Nr: 6252 Tiger I Initial Production 3 in 1
» Rye Field Model, Tiger I, Late Production
» Tiger I Late Production
» Academy Tiger I, Mid production
» Dragon Nr: 6252 Tiger I Initial Production 3 in 1