Tiger I mid production, Tamiya 1/35
+12
frznlogic
joopet
Mal
Janne.S
linusorn
Caverö
Exelon
Gigabyte
MiniStuff
cas
Matt_Public
Azgaron
16 posters
Sida 2 av 5
Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Sv: Tiger I mid production, Tamiya 1/35
Det låter spännande med zimmeriten och ditt experimenterande
Caverö
Tack Caverö!
Ska nog bli lite bilder på mina zimmeritförsök snart.
Håkan
Ska nog bli lite bilder på mina zimmeritförsök snart.
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Har sett den för ca 100-150 spänn.Azgaron skrev:Tack Markus och Exelon!
Tack, Markus! Det vore tacknämligt! Ta den tid du behöver!
Får kolla om jag kan hitta Tamiyas etsark.
Jo Alpines figur är riktigt snygg. Såg en recension som tyckte att de "nailed it"! De kostar ju en del men kunde vara värt det i sammanhanget. Sen att måla som konstnären det är en helt annan femma!
Ska testa lite med med zimmerit. Det jag klurar mest på nu är att få till rätt bredd på strängarna. Har testat plastark, skruvmejsel och ets-sågblad. Ger lite olika resultat men det tycks ju vara olika på sidor och torn.
Har pysslat vidare lite så bilder kommer väl snart.
Håkan
Då zimmerit blev applicerat på fältet användes en skyffel att göra mönstret. Gör man en tunn zimmerit med lämpligt material och sen använder en skyffel eller något i samma storlek så blir det ju ganska korrekt.
Exelon
Kan ju vara överkomligt för en så fin figur.
Tack för tipset! Ska kolla skyffelbredd och testa lite.
Håkan
Tack för tipset! Ska kolla skyffelbredd och testa lite.
Håkan
Skalenlig skyffelbredd? Nu nördar vi nästan onödigt hårt.
Men kör i vind! Hurdan var kornigheten i själva massan?
Men kör i vind! Hurdan var kornigheten i själva massan?
Matt_Public- Master of DNF
Borde vara relativt slät det grövsta var väl sågspån som enligt receptet var ca 10%. För Bariumsulfat som är en större komponent är väl i princip som salt. Och vitlim är väl inte heller så vidare grovt.
Är nog enklare att mäta en skyffel och skala ner den. För vissa jag har sett kan nog klassas som snöräv/snösläde istället för skyffel.
Är nog enklare att mäta en skyffel och skala ner den. För vissa jag har sett kan nog klassas som snöräv/snösläde istället för skyffel.
Exelon
Fick ett ryck och målade rostskyddsfärg i chassiet, och gav tornets insida en släng av väldigt tunt lager med elfenbensfärg.
Tornet ska få en omgång till med färg, men med spruta istället, då jag nog får bättre täckning lite snabbare!
Hjulen fick en släng preshade i svart.
Den inte alltför överdrivet uppmärksamme ser snabbt att det är fyra kartor med hjul, vilket har sin förklaring i den här.
Fick syn på lådan när jag kollade efter en annan sak i hobbyrummet och kom på att jag höll på med en Tiger till.
I det här fallet Tamiyas "Ausführung Afrika" som då är en early. Funderar på att passa på att avsluta den med när jag ändå håller på.
Till sist mitt försök i "skarpt" läge med zimmerit. Började lite i nederkanten på fronten.
Inte så tydlig bild, men jag tror att det blev rätt ok. Ska göra klart hela frontbiten sen och visa upp.
Håkan
Tornet ska få en omgång till med färg, men med spruta istället, då jag nog får bättre täckning lite snabbare!
Hjulen fick en släng preshade i svart.
Den inte alltför överdrivet uppmärksamme ser snabbt att det är fyra kartor med hjul, vilket har sin förklaring i den här.
Fick syn på lådan när jag kollade efter en annan sak i hobbyrummet och kom på att jag höll på med en Tiger till.
I det här fallet Tamiyas "Ausführung Afrika" som då är en early. Funderar på att passa på att avsluta den med när jag ändå håller på.
Till sist mitt försök i "skarpt" läge med zimmerit. Började lite i nederkanten på fronten.
Inte så tydlig bild, men jag tror att det blev rätt ok. Ska göra klart hela frontbiten sen och visa upp.
Håkan
Tyckte väl att det var ohemult många hjuldelar!
Men dubbel Tiger är delad glädje, eller nåt...
Men dubbel Tiger är delad glädje, eller nåt...
Vilka strålande hjuletider!
Mycket funky rostskyddsfärg också!
Mycket funky rostskyddsfärg också!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack Matt, Christer och Exelon!
Hmm ja den är nog lite funky. Testade på undersidan av motorluckan och där blev den mattare och lite mörkare, men så blev den så här sen. Vet inte vilken färg som passar bäst som rostskyddsfärg, men å andra sidan lär knappt nåt av det synas när jag är klar.
Nä, sandtiger är ju inte fel. Hade de samma mörkgula färg, eller fanns det nån speciell ökengul?
Håkan
Hmm ja den är nog lite funky. Testade på undersidan av motorluckan och där blev den mattare och lite mörkare, men så blev den så här sen. Vet inte vilken färg som passar bäst som rostskyddsfärg, men å andra sidan lär knappt nåt av det synas när jag är klar.
Nä, sandtiger är ju inte fel. Hade de samma mörkgula färg, eller fanns det nån speciell ökengul?
Håkan
Tack Linus!
Håkan
Håkan
Om man vill fula till det lite så är vallejo red primer väldigt nära rotbraun som användes som rostskyddsprimer.
Samma som vanligt, man kan ju ljusa upp den gula lite eller om man gör det efter målning som solblekning.
Samma som vanligt, man kan ju ljusa upp den gula lite eller om man gör det efter målning som solblekning.
Exelon
Tack för infon Exelon! Får kolla lite. Behöver ändå köpa in lite färg mm.
Denna får vara så här, då färgen inuti utöver möjligtvis i tornet inte har nån större betydelse.
Jo, det går ju fint att solbleka färgen lite, så ser det säkert ganska rätt ut ändå.
Håkan
Denna får vara så här, då färgen inuti utöver möjligtvis i tornet inte har nån större betydelse.
Jo, det går ju fint att solbleka färgen lite, så ser det säkert ganska rätt ut ändå.
Håkan
Dubbeltiger minsann tror jag inte att du skämmer bort oss Håkan!
Caverö
Tack Caverö och Ola!
Håkan
Håkan
Zimmerit är ju kul! Halvvägs ungefär!
Ska bara göra klart resten också.
Håkan
Ska bara göra klart resten också.
Håkan
Rejält med gluffa på utsidan, ser jag. Mums!
Tack Matt!
Får nog ta och putsa till lite toppar sen, men det får vänta tills allt blir klart.
Håkan
Får nog ta och putsa till lite toppar sen, men det får vänta tills allt blir klart.
Håkan
Vad kör du med när du får dessa linjer i spacklet och hur tjockt lager så det liknar zimmerit ??
//Ola
//Ola
Gäst- Gäst
När jag gjorde zimmerit så använde jag skruvmejsel och bågfilsblad Usch jäkla klet...tur det finns som vinyl
Janne.S- Moderator
Gösses vad snyggt.....
Zimmerit....ett geggamojande men du får till detta verkligen.....
Zimmerit....ett geggamojande men du får till detta verkligen.....
Mal
Tackar!
Jag har kört med Perfect Plastic Putty som är ett finspackel och torkar ganska snabbt. Så jag har fått göra en bit i taget, typ 2-3 max.
Till tornet har jag använt skruvmejsel och knivblad, och till front, bak och sida har jag använt sågblad av modell som man fäster på skalpellskaft.
Håkan
Jag har kört med Perfect Plastic Putty som är ett finspackel och torkar ganska snabbt. Så jag har fått göra en bit i taget, typ 2-3 max.
Till tornet har jag använt skruvmejsel och knivblad, och till front, bak och sida har jag använt sågblad av modell som man fäster på skalpellskaft.
Håkan
Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» Tiger I Mid.Production
» Tiger I Late Production
» Academy Tiger I, Mid production
» Dragon Nr: 6252 Tiger I Initial Production 3 in 1
» Rye Field Model, Tiger I, Late Production
» Tiger I Late Production
» Academy Tiger I, Mid production
» Dragon Nr: 6252 Tiger I Initial Production 3 in 1