IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hjälp för bövelen!

3 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Hjälp för bövelen! Empty Hjälp för bövelen!

Inlägg av Warlord lör feb 21 2015, 19:37

Håller på o blir galen!
Är en hyffsad nybörjare på airbrush, har mest målat med Vallejos air sortiment o det fungerar helt ok.
Men försöker nu måla med spädda citadel färger, men de vill sig tamejfan inte funka! Blir mest splatter o okonsekventa spindel pölar hur jag än experimenterar med luft/färg blandningen.
Kör med en Iwata HP-CH med 0,3 nål.
Försökte först spä med vallejos thinner men det blev grynigt, övergick efter det till batterivatten och då blir konsistensen bra. Insåg också att vellejos airbrush rengörningsmedel grötade till det så hela sprutan blev igenkloggad.
Vad gör jag för fel?

//Irriterad Olle
Warlord
Warlord


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp för bövelen! Empty Sv: Hjälp för bövelen!

Inlägg av linusorn lör feb 21 2015, 20:15

Prova Tamiyas thinner. Alternativt Isopropanol som du köper på Kjell o co. Citadell färger måste spädas kraftigt typ 80 procent thinner, ju tunnare nål desto mer thinner.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp för bövelen! Empty Sv: Hjälp för bövelen!

Inlägg av Warlord lör feb 21 2015, 20:29

Har insett att mycket spädning behövs, men känns som att det blir bara blask när man kör.
Vilket lufttryck rekommenderas?
Warlord
Warlord


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp för bövelen! Empty Sv: Hjälp för bövelen!

Inlägg av linusorn sön feb 22 2015, 09:52

Du siktar på att få ungefär samma konsistens som mellanmjölk. Rätt så lågt tryck brukar funka bra.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp för bövelen! Empty Sv: Hjälp för bövelen!

Inlägg av LudvigN ons mar 04 2015, 22:45

Jag var inne hos Gamesworkshop och snackade om samma sak. De hävdade att Citadels färger fungerar bäst med vatten och inte alkoholbaserade thinners. Jag gick hem och provade, och visst fungerade detta mycket bättre. Har man problem med att färgen torkar för fort vid nålen kan man ju lägga in en droppe "flow improver" eller retarder.
LudvigN
LudvigN


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp för bövelen! Empty Sv: Hjälp för bövelen!

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet