Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35
+6
Caverö
Exelon
cas
Matt_Public
joopet
Azgaron
10 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35
Jag ska nog ha bilder från början på bygget nånstans men hittar inte dem nu eller så fanns de på en numera kraschad HD.
Så det får bli "in medias res" på det här bygget!
Chassiet var redan byggt och det jag ägnat mig åt nu är att bygga tornet samt montera ihop diverse småprylar, luckor mm.
Det fanns två alternativa luftfilter till tornet och efter att ha kollat på Tiger 1 tank så hittade jag förutom info om filtret, även info om en massa andra saker som behöver åtgärdas för att den ska bli korrekt.
En del av dem har jag fixat redan, och bild på detta kommer sen, men att ändra kablarnas fästpunkter och bygga om färdiggjutna kablar är nog inget jag vill ge mig på.
Håkan
Så det får bli "in medias res" på det här bygget!
Chassiet var redan byggt och det jag ägnat mig åt nu är att bygga tornet samt montera ihop diverse småprylar, luckor mm.
Det fanns två alternativa luftfilter till tornet och efter att ha kollat på Tiger 1 tank så hittade jag förutom info om filtret, även info om en massa andra saker som behöver åtgärdas för att den ska bli korrekt.
En del av dem har jag fixat redan, och bild på detta kommer sen, men att ändra kablarnas fästpunkter och bygga om färdiggjutna kablar är nog inget jag vill ge mig på.
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35
2 Tigrar samtidigt Jag har fullt med jobb att bygga en modell åt gången
joopet
Hehe, egentligen var de ju inte det från början. Bara jag som passar på att jobba vidare med denna medans jag väntar på galler och färgen torkar osv. Mycket på båda vagnarna som jag skulle kunna passa på att göra samtidigt, som preshade tex.
Målade lite elfenben i tornet. Bilder kommer imorgon troligen.
Håkan
Målade lite elfenben i tornet. Bilder kommer imorgon troligen.
Håkan
Allt småpyssel tycks ta sin lilla tid, men nu har jag fått lite till gjort!
Insidan fick en släng av elfenbensvit.
Efter en del detaljmålande i samma stil som på den andra så monterades tornet ihop.
Jag har valt att ha den andra luckan stängd och kommer inte att måla insidan på den.
Satte tornet på vagnen och figuren i tornet för att kolla hur det ser ut.
Lite detaljer till sen kan jag börja måla. Ska mig veterligen ha nödvändiga färger hemma.
Håkan
Insidan fick en släng av elfenbensvit.
Efter en del detaljmålande i samma stil som på den andra så monterades tornet ihop.
Jag har valt att ha den andra luckan stängd och kommer inte att måla insidan på den.
Satte tornet på vagnen och figuren i tornet för att kolla hur det ser ut.
Lite detaljer till sen kan jag börja måla. Ska mig veterligen ha nödvändiga färger hemma.
Håkan
Stenhårt!
Också: plattskallen i tornet är en utmärkt storleksreferens.
Också: plattskallen i tornet är en utmärkt storleksreferens.
Matt_Public- Master of DNF
Tack Matt!
Håkan
Håkan
Jag fick ett ryck och började måla figuren. Först en omgång ökengult på uniformen.
Sen blandade jag i brunt till skuggorna, och därefter torrborstade jag, först med gult och sist en omgång med lite vitt i.
Nu visade det sig att uniformerna i själva verket, precis som britternas, var nån slags grön (khaki), men blektes en hel del i ökensolen.
Byxorna fick därför ett tunt lager olive drab för att ge kläderna lite olika nyanser.
Ansiktet är nog det som är svårast, eller som många upplever som svårast, och att få honom att se solbränd ut, gjorde väl inte saken lättare.
Kanske blev han lite för mörkhyad? Nåja, jag har gjort honom ljushårig, så jag hoppas han är "blond genug" för att vara tysk!
Lite färg på axelklaffar och knappar mm har också tillkommit.
Det som fattas nu är hans smäck och att kanske tona ner knapparna något samt att bättringsmåla på den del ställen där jag lyckats skava av lite färg.
Jag borde gjort som man ska göra och satt upp honom på en tandpetare, men det är ju så dags nu!
Håkan
Sen blandade jag i brunt till skuggorna, och därefter torrborstade jag, först med gult och sist en omgång med lite vitt i.
Nu visade det sig att uniformerna i själva verket, precis som britternas, var nån slags grön (khaki), men blektes en hel del i ökensolen.
Byxorna fick därför ett tunt lager olive drab för att ge kläderna lite olika nyanser.
Ansiktet är nog det som är svårast, eller som många upplever som svårast, och att få honom att se solbränd ut, gjorde väl inte saken lättare.
Kanske blev han lite för mörkhyad? Nåja, jag har gjort honom ljushårig, så jag hoppas han är "blond genug" för att vara tysk!
Lite färg på axelklaffar och knappar mm har också tillkommit.
Det som fattas nu är hans smäck och att kanske tona ner knapparna något samt att bättringsmåla på den del ställen där jag lyckats skava av lite färg.
Jag borde gjort som man ska göra och satt upp honom på en tandpetare, men det är ju så dags nu!
Håkan
Ett markmål till?
Du har då hittat en trevlig nisch på sistone Håkan!
Gubben ser fin ut!
Du har då hittat en trevlig nisch på sistone Håkan!
Gubben ser fin ut!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack Christer!
Jo det blev visst så.
Smäcken är på. Ska bara måla den, sen är figuren klar.
Nån form av platta och kanske nån DAK figur finns i åtanke. Får se vad det blir.
Håkan
Jo det blev visst så.
Smäcken är på. Ska bara måla den, sen är figuren klar.
Nån form av platta och kanske nån DAK figur finns i åtanke. Får se vad det blir.
Håkan
Toksnyggt slabbat!
Drinkglasen i bakgrunden på bidrar till intrycket av en kortväxt kille vid bardisken.
"Joråsåatte, en annan kör ju panzers i jobbet."
Drinkglasen i bakgrunden på bidrar till intrycket av en kortväxt kille vid bardisken.
"Joråsåatte, en annan kör ju panzers i jobbet."
Tack Matt!
Kunde vara en passande figur till nåt dio med bar.
Håkan
Kunde vara en passande figur till nåt dio med bar.
Håkan
JA som står och fyllesnackar med denna lilla kortväxta man om vilken pappa som var längst.
Kul med ett öken katt, Håkan. Skall följas även den. Får du på nån färg på zimmerit vagnen då?
Kul med ett öken katt, Håkan. Skall följas även den. Får du på nån färg på zimmerit vagnen då?
Exelon
Hehe!
Jag väntar på ets till gallerna bak till den, så under tiden donar jag med denna.
Ska väl strax börja pytsa på färg på denna och nyligen fick båda färg på kablar och verktygens metalldelar.
Håkan
Jag väntar på ets till gallerna bak till den, så under tiden donar jag med denna.
Ska väl strax börja pytsa på färg på denna och nyligen fick båda färg på kablar och verktygens metalldelar.
Håkan
Tack Ola!
Den är numera nästan klar så bild på den färdiga kommer väl i nästa uppdatering.
Håkan
Den är numera nästan klar så bild på den färdiga kommer väl i nästa uppdatering.
Håkan
Snygg gubbe Håkan, alla tiders panzersoldat.
Caverö
Tack Caverö!
Blev precis klar med den. Ska bara ta ett par bilder och lägga upp.
Håkan
Blev precis klar med den. Ska bara ta ett par bilder och lägga upp.
Håkan
Kablar och verktyg hade vid ett tidigare tillfälle fått en släng metallfärg.
Det blir nog en del extra jobb när gjutrester mm är fixat, men smällar man får ta ibland!
Figuren, är nu äntligen klar!
Inte helt perfekt, men jag är rätt nöjd!
Håkan
Det blir nog en del extra jobb när gjutrester mm är fixat, men smällar man får ta ibland!
Figuren, är nu äntligen klar!
Inte helt perfekt, men jag är rätt nöjd!
Håkan
Gubben blev ju alla tiders Håkan! Snyggt jobbat.
Exelon
Figurerna ser fasiken toppen ut.......mkt bra jobbat m dem verkligen ...gillas mkt....
Mal
Tack Exelon och Mal! Kul att ni gillade den!
Jag plockade fram Italeris DAK figurer och kanske snor jag nån figur och gör ett försök med enkel basplatta, men mer om detta senare.
Har inte ens nån platta än!
Håkan
Jag plockade fram Italeris DAK figurer och kanske snor jag nån figur och gör ett försök med enkel basplatta, men mer om detta senare.
Har inte ens nån platta än!
Håkan
Fasiken så bra jobbat med figurerna!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack Christer!
Håkan
Håkan
Att bygga två Tigrar samtidigt, kan ju ha sina sidor. Jag behövde ju galler till Carius vagn och kom på att jag kunde sno dessa från min Academy, så får jag använda de jag beställt på den sen.
Så långt allt väl. Jag hade också kollat lite på nätet och hittat (tack vare Boris) info om korrigeringar som "behöver" göras. En av dessa är två stag som sitter på motorluckan och som tydligen inte ska vara där på en tidig vagn placerad i Tunisien.
Efter att ha limmat gallren var det ju bara att fortsätta. Fram med tången, "knips, knips" och stagen var borta. På fel vagn - Ojsan!
Stag kapade med tång ser inte så fina ut efteråt. Hmm, byta lucka borde ju gå, så sagt och gjort, bort med dem.
Tja, har man inte tillräcklig koll från början så får man stå sina kast. Visst, luckorna passar väl, men inte spärrklackarna och dessutom har den tidiga fästen för slangarna på motorluckan.
Fördelen med att ha lossat luckorna var ju att det var lite lättare att komma åt med andra verktyg än tång. Kapande av stagen gick, bra men inte helt smärtfritt, vilket min tumme fick erfara, samt att jag råkade knäcka ett handtag.
Inga större allvarligheter med tummen, och handtaget försvann nånstans, så det blev att tillverka ett nytt av koppartråd och limma dit. Nu är det dags för lite bilder.
Luckan efter stag och hantagskapning.
En av de saker som också behöver fixas är klacken som stödklackarna ska gå i när luckorna öppnas.
Lite svårt att se i bild och jag kan av nån anledning inte hitta laddaren till kameran så bilderna är tagna med mobilen.
Där ska vara ett jack i bakkanten på klacken så det finns nåt som greppar tag i stödbenets klack.
Här är luckan på plats, liksom även torn och figur. Bara målning kvar snart.
Resten av storyn finns i Carius tråden.
Håkan
Så långt allt väl. Jag hade också kollat lite på nätet och hittat (tack vare Boris) info om korrigeringar som "behöver" göras. En av dessa är två stag som sitter på motorluckan och som tydligen inte ska vara där på en tidig vagn placerad i Tunisien.
Efter att ha limmat gallren var det ju bara att fortsätta. Fram med tången, "knips, knips" och stagen var borta. På fel vagn - Ojsan!
Stag kapade med tång ser inte så fina ut efteråt. Hmm, byta lucka borde ju gå, så sagt och gjort, bort med dem.
Tja, har man inte tillräcklig koll från början så får man stå sina kast. Visst, luckorna passar väl, men inte spärrklackarna och dessutom har den tidiga fästen för slangarna på motorluckan.
Fördelen med att ha lossat luckorna var ju att det var lite lättare att komma åt med andra verktyg än tång. Kapande av stagen gick, bra men inte helt smärtfritt, vilket min tumme fick erfara, samt att jag råkade knäcka ett handtag.
Inga större allvarligheter med tummen, och handtaget försvann nånstans, så det blev att tillverka ett nytt av koppartråd och limma dit. Nu är det dags för lite bilder.
Luckan efter stag och hantagskapning.
En av de saker som också behöver fixas är klacken som stödklackarna ska gå i när luckorna öppnas.
Lite svårt att se i bild och jag kan av nån anledning inte hitta laddaren till kameran så bilderna är tagna med mobilen.
Där ska vara ett jack i bakkanten på klacken så det finns nåt som greppar tag i stödbenets klack.
Här är luckan på plats, liksom även torn och figur. Bara målning kvar snart.
Resten av storyn finns i Carius tråden.
Håkan
Har man inte problem så gör man sig, sa alltid farfarsgubben.
Men att skapa gemensamma bryderier i två separata byggtrådar börjar likna överkurs.
Men att skapa gemensamma bryderier i två separata byggtrådar börjar likna överkurs.
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» Tiger 1 Afrika Korps Tamiya 1:48
» Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early)
» Tiger 1 Tamiya 1:48
» Tiger I mid production, Tamiya 1/35
» Tamiya:s Könings Tiger.
» Tamiya 1/32 Spitfire Mk. IXc (early)
» Tiger 1 Tamiya 1:48
» Tiger I mid production, Tamiya 1/35
» Tamiya:s Könings Tiger.